Godt nytår – og status på 2001
Med 2002 igangsætter Levende Hav et nyt tema
”Havforureningen”, med fokus på Østersøen. Her
kan man læse mere om planerne for 2002.
Men der bliver også nødvendigt med en opfølgning
på temaet i 2001 ”Det Bæredygtige Fiskeri”.
hvor vi med udstillinger, debat, artikler, redegørelser og
anmodninger og opfordringer til myndighederne forsøgte at gøre
dem opmærksom på de forhold i fiskeriet, som lægger hindringer
i vejen for udviklingen mod et mere bæredygtigt fiskeri.
Om vores indsats har båret frugt vil 2002
vise, men der er al mulig grund til at nære bekymring. Det
vigtigste initiativ som Levende Hav har arbejdet for i 2001, blev
den nye kystfiskerordning hvor kystfiskerne fik mulighed for at vælge
årsmængder for tre vigtige arter. Denne ordning som vi og mange
kystfiskere havde store forhåbninger til, fik dog en meget krank
skæbne.
Som andre gode initiativer i det forløbne år,
lykkes det også for Danmarks Fiskeriforening at få udvandet
denne ordning i en sådan grad, at det er mere end tvivlsomt om
nogen kystfisker vil tage imod dette ”tilbud”. Alt tyder på
at ingen kan bruge denne ordning til noget som helst.
·
Vi skal følge op på denne mislykkede ordning og
dertil har vi fået aktindsigt i de forhold der bestemte at dette
projekt skulle kuldsejle. Her
kan man læse mere om sagen.
FØN satte fokus på bifangster i
industrifiskeriet i 2001. Til Levende Havs seneste henvendelse i
spørgsmålet om bifangster og med forslag til ændringer i
fiskerikontrollen på området, svarer ministeren at der ikke er
noget problem. Her skal understreges, at bifangster i
industrifiskeriet er et meget alvorligt problem. Problemet
tydeliggøres af direktøren for sammenslutningen af dansk
industrifisk virksomhed som på dets generalforsamling sagde
”Sagen om de 114 tons kuller og de 51 % konsumfisk i en landing
tobis er livsfarlig for det danske industrifiskeri”. Hans Aa,
formanden for Esbjerg fiskerne siger på generalforsamlingen i
Esbjerg til denne sag at ”Levende Hav skal også vide, at når
man vil starte en krig, så kan man risikere, at modparten skyder
igen”.
·
Vi skal følge op på denne sag. Men vi er ikke i
krig i Danmarks Fiskeriforening, dertil er vi ikke de nødvendige
kanoner. Vi blot vil have et industrifiskeri uden bifangster. Kan
det ikke lade sig gøre at fange fisk til fiskemel og olie uden
bifangster af konsumfisk, må industrifiskerne indstille
fiskeriet. Der er en lovgivning på området, den er for svag og bør
strammes op på væsentlige områder, men i det mindste bør de
regler der glæder i dag overholdes. Sagen om de 51% konsumfisk i
en enkelt industrilast tobis er ikke noget enkeltstående tilfælde
og udtryk for en tåbelig fiskers manglende kendskab til
forholdene. Skipperen er en berømt ekspert i at fange konsumfisk
til fiskemel og olie, en uddannelse man fik lært sig i 70’erne
og 80’erne, en tid hvor man troede at man ikke kunne fiske havet
tomt. Dengang var det mere reglen end undtagelsen, at man fangede
konsumfisk til fiskemel og olie, ja man gik direkte efter store
torsk, kuller, sej og sild til oliefabrikkerne. Her
kan man læse mere om sagen.
Kort før jul bragte DR Fyn flere indslag om
problemet med den alt for store motorkraft i danske fiskefartøjer.
Vi har tidligere beskæftiget os med denne sag og har nu sendt
denne omfattende sag til de relevante myndigheder, regeringen og
Folketinget. Her
kan man læse mere om sagen.
Motorkraftsagen vil få en topplacering i
Levende Hav det kommende år. Vi vil også anmode mediernes
dokumentationsafdelingerne om at fordybe sig i denne sag.
Hensigten er klar. Pga. Danmarks Fiskeriforening og myndighedernes
manglende interesse for det skånsomme fiskeri, ser vi ingen anden
mulighed end at gå meget direkte efter de fiskeriformer og fartøjer
som lukrerer på, at myndighederne tillader og støtter
ulovligheder i dansk fiskeri. Et af mange spørgsmål som skal
besvares i denne sag er om myndighederne kan drages til ansvar for
at give fiskeritilladelser og økonomisk støtte til fartøjer som
de ved ikke kan overholde loven?
Vi samler også sagen til brug for
Folketingets Ombudsmand og til Rigsrevisionen. Vores påstand
bliver, at myndighedernes forvaltning på området er skyld i, at
de fiskere som overholder loven og det mere skånsomme fiskeri
bukker under.
Ovenstående sager bliver som nævnt en del
af Levende Havs virksomhed i 2002. Af andre sager skal nævnes:
·
Strandfodringen på den jyske vestkyst og udvidelsen
af Århus hav. Her
kan man læse mere om disse sager.
·
Opfølgning på sagen om havbrugenes planer om at 10
doble det danske havbrug
M/S Anton bliver færdig til april og så er
Levende Hav på farten i år i Østersø regionen. Derved bliver
M/S Anton Levende Havs hovedkvarter og kontor.
Levende Havs nye postadresse er nu Juelsgårdsvej
27, Ferring Strand. 7620 Lemvig
Ansatte i Levende Hav i 2002 bliver :
·
Skipper og projektleder på M/S Anton Henning Thøgersen
i en 2/3 stilling tlf.
97810815
·
Talsmand og daglig leder Kurt Bertelsen Christensen
tlf. 97895590 el. 40337415
|