Nytår 2002 - status

 

 

 

Godt nytår – og status på 2001

Med 2002 igangsætter Levende Hav et nyt tema ”Havforureningen”, med fokus på Østersøen. Her kan man læse mere om planerne for 2002. 

Men der bliver også nødvendigt med en opfølgning på temaet i 2001 ”Det Bæredygtige Fiskeri”.  hvor vi med udstillinger, debat, artikler, redegørelser og anmodninger og opfordringer til myndighederne forsøgte at gøre dem opmærksom på de forhold i fiskeriet, som lægger hindringer i vejen for udviklingen mod et mere bæredygtigt fiskeri.

Om vores indsats har båret frugt vil 2002 vise, men der er al mulig grund til at nære bekymring. Det vigtigste initiativ som Levende Hav har arbejdet for i 2001, blev den nye kystfiskerordning hvor kystfiskerne fik mulighed for at vælge årsmængder for tre vigtige arter. Denne ordning som vi og mange kystfiskere havde store forhåbninger til, fik dog en meget krank skæbne.

Som andre gode initiativer i det forløbne år, lykkes det også for Danmarks Fiskeriforening at få udvandet denne ordning i en sådan grad, at det er mere end tvivlsomt om nogen kystfisker vil tage imod dette ”tilbud”. Alt tyder på at ingen kan bruge denne ordning til noget som helst.   

·        Vi skal følge op på denne mislykkede ordning og dertil har vi fået aktindsigt i de forhold der bestemte at dette projekt skulle kuldsejle. Her kan man læse mere om sagen.

FØN satte fokus på bifangster i industrifiskeriet i 2001. Til Levende Havs seneste henvendelse i spørgsmålet om bifangster og med forslag til ændringer i fiskerikontrollen på området, svarer ministeren at der ikke er noget problem. Her skal understreges, at bifangster i industrifiskeriet er et meget alvorligt problem. Problemet tydeliggøres af direktøren for sammenslutningen af dansk industrifisk virksomhed som på dets generalforsamling sagde ”Sagen om de 114 tons kuller og de 51 % konsumfisk i en landing tobis er livsfarlig for det danske industrifiskeri”. Hans Aa, formanden for Esbjerg fiskerne siger på generalforsamlingen i Esbjerg til denne sag at ”Levende Hav skal også vide, at når man vil starte en krig, så kan man risikere, at modparten skyder igen”.

·        Vi skal følge op på denne sag. Men vi er ikke i krig i Danmarks Fiskeriforening, dertil er vi ikke de nødvendige kanoner. Vi blot vil have et industrifiskeri uden bifangster. Kan det ikke lade sig gøre at fange fisk til fiskemel og olie uden bifangster af konsumfisk, må industrifiskerne indstille fiskeriet. Der er en lovgivning på området, den er for svag og bør strammes op på væsentlige områder, men i det mindste bør de regler der glæder i dag overholdes. Sagen om de 51% konsumfisk i en enkelt industrilast tobis er ikke noget enkeltstående tilfælde og udtryk for en tåbelig fiskers manglende kendskab til forholdene. Skipperen er en berømt ekspert i at fange konsumfisk til fiskemel og olie, en uddannelse man fik lært sig i 70’erne og 80’erne, en tid hvor man troede at man ikke kunne fiske havet tomt. Dengang var det mere reglen end undtagelsen, at man fangede konsumfisk til fiskemel og olie, ja man gik direkte efter store torsk, kuller, sej og sild til oliefabrikkerne. Her kan man læse mere om sagen.

Kort før jul bragte DR Fyn flere indslag om problemet med den alt for store motorkraft i danske fiskefartøjer. Vi har tidligere beskæftiget os med denne sag og har nu sendt denne omfattende sag til de relevante myndigheder, regeringen og Folketinget. Her kan man læse mere om sagen.

Motorkraftsagen vil få en topplacering i Levende Hav det kommende år. Vi vil også anmode mediernes dokumentationsafdelingerne om at fordybe sig i denne sag. Hensigten er klar. Pga. Danmarks Fiskeriforening og myndighedernes manglende interesse for det skånsomme fiskeri, ser vi ingen anden mulighed end at gå meget direkte efter de fiskeriformer og fartøjer som lukrerer på, at myndighederne tillader og støtter ulovligheder i dansk fiskeri. Et af mange spørgsmål som skal besvares i denne sag er om myndighederne kan drages til ansvar for at give fiskeritilladelser og økonomisk støtte til fartøjer som de ved ikke kan overholde loven?

Vi samler også sagen til brug for Folketingets Ombudsmand og til Rigsrevisionen. Vores påstand bliver, at myndighedernes forvaltning på området er skyld i, at de fiskere som overholder loven og det mere skånsomme fiskeri bukker under.

Ovenstående sager bliver som nævnt en del af Levende Havs virksomhed i 2002. Af andre sager skal nævnes:

·        Strandfodringen på den jyske vestkyst og udvidelsen af Århus hav. Her  kan man læse mere om disse sager.

·        Opfølgning på sagen om havbrugenes planer om at 10 doble det danske havbrug

M/S Anton bliver færdig til april og så er Levende Hav på farten i år i Østersø regionen. Derved bliver M/S Anton Levende Havs hovedkvarter og kontor.

Levende Havs nye postadresse er nu Juelsgårdsvej 27, Ferring Strand. 7620 Lemvig 

Ansatte i Levende Hav i 2002 bliver :

·        Skipper og projektleder på M/S Anton Henning Thøgersen i en 2/3 stilling  tlf. 97810815

·        Talsmand og daglig leder Kurt Bertelsen Christensen tlf. 97895590 el. 40337415