Kommentarer
til "Redegørelse
for omfanget af ulovlige bifangster i forbindelse med
industrifiskeriet” sendt til Folketinget
Udvalget
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketinget, Christiansborg
1240
København K
Vedr.
Fiskerikontrol og spørgsmål nr. 36-39 af 31. oktober
2001 ”Redegørelse for omfanget af ulovlige bifangster i
forbindelse med industrifiskeriet”, udarbejdet af
Fiskeridirektoratet den 8. november 2001.
Landsforeningen
Levende Hav er aktiv omkring fiskeri og ressourcebæredygtighed
og vi ønsker at henlede udvalgets opmærksomhed på følgende
punkter i ovennævnte redegørelse som fortjener en
uddybelse.
Redegørelsen
er efter vores mening ikke fyldestgørende til
konklusionen: ”Fiskeridirektoratet er derfor af den
opfattelse, at industrifiskeriet i høj grad (vores
understregning) udøves under overholdelse af de gældende
regler om fangstsammensætningen i dette fiskeri”.
At
der foretages en god kontrol, sådan at forstå, at mængden
af stikprøver synes rimelige i forhold til landingerne, må
vi tage til efterretning. Og vi har også bemærket, at
engelske vurderinger tyder på, at vi har en skrap kontrol
af industrifiskeriet i Danmark.
Men
netop fordi vi afsætter store ressourcer til kontrol og
netop fordi den bliver vurderet højt i udlandet, synes vi
også det er vigtigt at se på kontrolprocedurerne, om de
kan gøres bedre og det mener vi de kan.
Tobisfiskeriet
er et godt eksempel. Her kunne man uden de store problemer
nedskære kontrollen til et minimum i tobis højsæsonen,
for derved at bruge kontrolressourcerne på en
intensivering af kontrollen,
før og efter tobisens højsæson. Gør man det, vil vi
kunne undgå betydelige bifangster af små og undermålskonsumfisk,
som beviseligt hører til i industrifiskeriet op til og
efter højsæsonen. Særlig i år hvor vi fik en usædvanlig
lang tobissæson, dvs. hvor det kunne betale sig at fiske
tobis helt frem i august. I denne sommerperiode er der
sandsynligvis fanget betydelige mængder af små og undermålskonsumfisk
sammen med tobisen.
Vi
skal derfor foreslå følgende, til en større sikring af
det såkaldte ”rene tobisfiskeri”:
-
at
kontrollen gøres meget fleksibel mht. hvornår man sætter
ind? Indsatsen bør bestemmes af de faktiske forhold i
fiskerimønstret, som kan være forskellig år for år.
- Gennem
lovgivning bør modtagerne af industrifisken pålægges,
at aflægge regnskab for hvor store mængder af de
forskellige fisk de forarbejder. Modtagerne bør lave et
ressource regnskab sammen med deres grønne regnskab for
virksomhedernes drift. I dette ressource regnskab skal
virksomhederne oplyse, hvilke mængder af tobis, brisling,
sperling, sild, kuller, torsk, afskær osv. der årligt
forarbejdes til fiskemel og olie.
Mht.
spørgsmål 39 ”Effekten af at inddrage tilladelse til
fiskeri”
Fiskeridirektoratet
skriver:
”Det er Fiskeridirektoratets
vurdering, at det at miste tilladelsen til industrifiskeri
i alle farvande opleves som en alvorlig sanktion. Store
fartøjer har ofte svært ved at rigge om til andet
fiskeri dels på grund af omkostningerne ved at gøre
dette, dels på grund af fartøjets indretning eller
fiskerimulighederne generelt, hvorfor inddragelsen af
tilladelsen reelt betyder, at fartøjet må ligge stille i
inddragelsesperioden. Mindre fartøjer kan l ettere rigge
om. Det må imidlertid bemærkes, at det fiskeri, som et
fartøj, der mister tilladelsen, udelukkes fra, er det
fiskeri, som fartøjsejeren fandt det mest fordelagtigt at
deltage i på det pågældende tidspunkt med det pågældende
fartøj - antagelig vurderet udfra en økonomisk
synsvinkel.
Eksempelvis kan nævnes, at et
mindre fartøj i Nordsøen, som deltog i
brislingefiskeriet, kunne lande for ca. 30.000 kr. fisk
dagligt. Efter inddragelsen af tilladelsen var det mest
attraktive at gå på rødspættefiskeri, som blot kunne
resultere i landing af rødspætter for 1.200 kr. dagligt,
hvortil kom øgede udgifter til olie som følge af
fjernere fangstpladser. Der er således en betragtelig økonomisk
ulempe forbundet med at miste tilladelsen.
Det vurderes, at der er en
forebyggende effekt af at inddrage tilladelser efter den
praksis, som Fiskeridirektoratet hidtil har fulgt”.
For de store fartøjer er det
rigtigt og der er sikkert tale om en holdbar vurdering fra
Fiskeridirektoratets side. Men mht. de mindre fartøjer i
brislingefiskeriet, er Fiskeridirektoratets vurdering,
efter vores mening ikke længere holdbar. Under en
regulering af rødspættefiskeriet, med lave rationer på
rødspætter, kan det ikke afvises, at det nu kan betale
sig fortsætte brislingfiskeriet ”indtil man bliver
knaldet”, for så at få fanget den ration rødspætter
man kan.
Der synes at være flere uløste spørgsmål
i brislingefiskeriet, om det f.eks. er biologisk
begrundet, at de mindre trawlere, hovedsageligt fra Hvide
Sande, ikke skulle have lov til at tage en større mængde
sild som bifangst i deres brislingfiskeri. Det spørgsmål
skal ikke opfattes som et forsvar for høje bifangster af
sild, men af hensyn til en nøgtern vurdering af brisling
fiskeriet, vil det være gavnligt, om Fiskeridirektoratet
vurderer ud fra de faktiske forhold i dette fiskeri.
De er, at med begrænsede rationer på
brisling og rødspætter, vil man med den eksisterende
praksis kunne tilrettelægge sit fiskeri på en måde,
hvor sanktionerne efter et ulovligt fiskeri, ikke får nævneværdig
betydning for de enkelte fartøjer.
Med venlig hilsen, For Levende Hav
Projektleder Kurt Bertelsen
Christensen, Ferring Strand den 20.11.01
|