Home Dansk fiskeripolitik EU fiskeripolitik M/S Anton Galleri Aralsø-projektet Arkiv Links Støt os   English

Bemærk: Ved udskrivning af denne side skal printer opsættes til "landskab"

 

 

 

  Fiskeriprojektet ved Aralsøen. Vinterfiskeri 2002 

 

 Årsberetning 2002

Landsforeningen Levende Hav

 

 

Indledning

2002 blev et vanskeligt år for Levende Hav og foreningens projekter og foreningen har i det år der er gået, måttet indstille sig på et betydeligt lavere aktivitetsniveau. Som vi også frygtede det i 2001 beretningen, så mistede foreningen 2.4 mill. kroner af de midler der var afsat til ombygning og driften af M/S Anton projektet. Og dette økonomiske tab blev forstærket af, at vi også måtte sige farvel til den driftsstøtte, som foreningen har haft glæde af i mange år.

Så regeringens nedlæggelser råd og nævn og stoppet for den økonomiske støtte til de grønne bevægelser, har ramt os hårdt.

Med denne årsberetning vil bestyrelsen dog forsøge at se fremad. Vi fremlægger vore bekymringer, men vi vil også forsøge at lægge en kurs under hensyntagen til de økonomiske- og de politiske realiteter, som styrer udviklingen på havmiljø- og fiskeriområdet, under den nuværende regering og Folketing. 

De miljø- og fiskeripolitiske virkeligheder

Mht. de miljø- og fiskeripolitiske realiteter kan vi nu slå fast, at den nye regering og Miljøministeren og Fødevareministeren samt det nye Folketing og dets udvalg, har sat en helt ny dagsorden.

Regeringen taler f.eks. meget om det ”folkelige” i deres politik og på det område lever Miljøministeren og hans regering til fulde op til den sandhed, som vi Levende Hav har været opmærksomme på i flere år. Det var Levende Havs tidligere næstformand og biolog Jan G. Larsen, som rammende udtrykte det på denne måde, for flere år siden ”Hvis regeringen begynder at tale om ”åbenhed” så vær helt sikker på, at noget er ved at blive lukket”.

Og sådan fungerer regeringens megen snak om folkelighed i dag. I regeringens store fokusering på vælgerne, forsvinder den folkelige deltagelse i den politik som regeringen fører. Regeringens politik, som den kommer til udtryk på Levende Havs områder havmiljø og fiskeri, er en politik uden den folkelige inddragelse i problemformuleringerne i gennemførelsen af politikerne og i opfølgningen. Regeringen har en vigtig målsætning – at stå sig godt i meningsmålingerne og det vil praktisk sige, at regeringens ministre og ansatte medierådgivere, arbejder på at holde sig problemerne og skandalerne fra livet.

Denne strategi kommer meget tydeligt til udtryk på Levende Havs områder, miljø og fiskeri. Siden regeringen tiltrådte, har den ikke fremlagt nogen politik på disse områder der kan siges at være regeringens egen politik. På miljøområdet fungerer regeringen som en lang protest mod Svend Auken og på fiskeriområdet har regeringen endnu ikke fundet ud af hvad den bør mene om de alvorlige problemer som hersker i fiskeriet i dag.

Levende Hav

Som andre organisationer har Levende Hav også skullet ændre kursen i 2002, og vi har tilstræbt at komme rundt med M/S Anton og få stillet op i de mange havne (se afsnittet om M/S Anton). Vi skal ud der hvor folk mødes og vi skal stille op med det vi kan med det udtryk vi er bedst til. I bestyrelsen har vi talt en del om denne strategi.

Vi er klar over at vores kritiske udtryk og profil ikke er blevet ændret væsentligt med den nye regering. Og vi er udmærket klar over, at vi burde være mere positive, at vi bør stoppe med den direkte kritik af det ubæredygtige fiskeri og det naturødelæggende landbrug, for i stedet at fokusere på det gode fiskeri og det gode landbrug. Vi er klar over, at Levende Havs miljø- og fiskerikritiske metoder er blevet politisk ukorrekte med denne nye regering.

Men med vor tids massive fokus på de positive sider af enhver sag, glemmer man, at fiskeriet foregår på en fælles ressource. Og med de år for år lavere og lavere kvoter er udviklingen mere end tydelig – de færre og færre fisk bliver fanget af de nye store og moderne fartøjer, som gennem offentlig støttede nybygninger og ombygninger, simpelthen løber de mindre og det mere traditionelle og mere naturskånsomme fiskerier over ende.

Fordi der er tale om en fælles ressource for de store og de små fartøjer, og fordi der er for lidt fisk, så er det jo fiskere som må afgive nogen fisk, anderledes kan det ikke værre. Men det er ikke fiskerne som ejer fisken, det er vores fælles naturressourcer. Og derfor må det også være fællesskabet som sætter kursen og retningslinierne for med hvilke redskaber og fartøjer vi fanger vores fisk. Som situationen ser ud i dag, med uhyggelige lave fiskebestande, er det bevist, at myndighederne og fiskerne ikke har forvaltet vore fælles ressourcer på en forsvarlig måde.

Levende Hav vil have en politisk forvaltning, som stopper de kapitaltunge nybygninger og moderniseringer inden for fiskefartøjer. Ophugningsordningerne må rettes mod at få fjernet den værste del af de moderne trawl og vodfartøjer, som alle ved ødelægger fiskebestande og habitaterne. Vi siger ganske enkelt, at fiskeriforvaltningen skal koncentrerer sig om, at lovgive og regulere på områderne; hvordan og af hvem fisken bliver fanget, i stedet for at regulere fiskeriet ved kvoter og ved en fiskerikontrol som kontrollerer fiskernes landinger. Udviklingen mod en større og større kontrol af landingerne, fører blot til et større udsmid.

Dertil siger politikerne og myndighederne, at en mere og mere effektiv kontrol vil umuliggøre det fiskeri som har det store udsmid (det er simpelthen for dyrt at fange fisk for derefter at smide fisken ud igen) og en effektiv kontrol vil umuliggøre at fiskerne lander grå og sorte fisk.

På papiret er det sikkert rigtigt, men virkeligheden ser helt anderledes ud. Så længe vi accepterer et fiskeri, baseret på et stort ressourceforbrug og et deraf følgende stort udsmid og ødelæggelser af habitater, vil alle vore bestræbelser på at få et mere bæredygtigt fiskeri, vha. mindre kvoter, større masker, havdage osv. være spildte. Fremtidens fiskeri er og må ikke blive et spørgsmål om større kontrol, dvs. større kløft mellem ”dem” og ”os”. Vi tror simpelthen ikke på, at kontrollen vil vinde kampen mod fiskerne, til fordel for fiskeressourcerne.

Man kan sige, at skal kontrollen vinde kampen mod fiskerne, så bliver det på bekostningen af alt det vi forbinder med ”det danske fiskeri”. Fiskerihavne vil være tomme, generationers fiskerifaglige erfaringer vil være gået tabt og fiskebestandene så nedfiskede og arter vil være udryddelsestruet, måske udryddet som kommercielle fiskearter. Og tilbage får vi få færre store fartøjer i dansk fisker.

Men dette meget triste scenario kan der gribes ind over for – vi skal i gang med at forvalte selve fiskeriet, på bekostning af forvaltningen af fiskebestandene. Vi skal gøre os selv og fiskerne krystal klart hvilket fiskeri vi vil have i fremtiden. Og det bør naturligvis være et fiskeri på så mange fartøjer som muligt, med så mange fiskere som muligt og med så stor en fleksibilitet som muligt osv. Forvaltningen af fiskebestandene under dette regime, dvs. de mængder vi stiller til rådighed hvert år, bør vi overlade til fiskerne, det har de mere forstand på end os andre.  

Aralsøen

I 2002 gik fiskeri- og udviklingsprojektet ved Aralsøen ind i projektets slutfase. 2002 viste også, at vores rolle i udviklingen af selve fiskeriet og opbygningen af de organisatoriske rammer inden for og omkring fiskeriet er ved at være udspillet. Der er kun ganske få fiskere tilbage i regionen, som endnu ikke er kommet ind i et kooperativ eller i en brigade. Fiskeriudstyr kan de selvfølgelig bruge hvert år, men de har ikke længere noget akut behov. Projektets lokale partner Aral Tenizi udvikler sig og har nu flere projekter under sig. Så 2002 satte projektet på den kurs der fører til projektets afslutning med udgangen af 2003.

FØN

I 2002 har vi desværre måttet tage til efterretning, at Fiskernes Økologiske Netværk FØN ligger underdrejet. Bestyrelsen har ikke samlet op på situationen og perspektiverne for FØN.

M/S Anton

M/S Anton gennemførte et længere togt i 2002 hvor projektet kom rundt til mange havne og mange begivenheder. Sidste halvdel af 2002 blev koncentreret om det danske EU formandskab og det værste iltsvind nogensinde i de danske farvande (se afsnittet i denne beretning)

Udvalget

Vi fuldførte udvalgsarbejdet i det af Ritt Bjerregård nedsatte ekspertudvalg under Fødevareministeriet til undersøgelse af andre faktorer end fiskeriet som kunne være årsag til de faldende fiskebestande.

På vegne af Levende Hav, skal bestyrelsen i denne beretning sige mange tak til fonde, virksomheder, medlemmer og private, som har støttet foreningen med penge, udstyr og praktisk hjælp til foreningen og dens projekter i 2001.

Medlemmer

Status

I 2002 gennemførte vi en større oprydning i medlemslisten. Denne revision førte til at ca. 100 medlemmer blev slettet og ved udgangen af 2002 var der 290 betalende medlemmer tilbage, hvoraf de 40 var nye medlemmer

Denne revision har givet Levende Hav færre medlemmer, men revisionen gav også en større kontingent indbetaling på ca. 10.000. Dette paradoks forklares med de nye regler for familiemedlemskab på 250 kr. en større gruppe af firmaer og institutioner på de 350 kr. og selve revisionen med udsendelser af opfordringer til at forny ens medlemskab.

På slutningen af året udsendte Levende Hav en kalender til alle medlemmer med billeder fra projektet ved Aralsøen og fra M/S Antons aktiviteter. Den fik en god modtagelse og flere ringere til kontoret og sagde tak for denne kalender.

Perspektiver

I 2003 vil Levende Hav heller ikke have en fast daglig leder som kan tage sig af medlemsplejen. I 2003 vil vi forsøge at udsende nyheder til medlemmerne i form af jævnlige elektroniske nyheder til de medlemmer som bruger Nettet og vi vil også udsende nyheder som almindelige postforsendelse. Vi vil holde foreningens hjemmeside opdateret. Vi vil udsende nyheder med posten ca. 4 gange om året.

Bestyrelsen tror ikke, at medlemstallet kommer op over de 300 i 2003. Og vi skal sikkert også arbejde målrettet for ikke at miste medlemmer i 2003. Vi vil forsøge at få M/S Anton projektet til, på en mere direkte måde, at kapre medlemmer. Men om det lykkes vil være helt op til de opgaver som M/S Anton bliver involverede i 2003. Bestyrelsen anbefaler at Levende Hav fortsætter med de kontingent satser der blev vedtaget i 2002.

M/S Anton – for et levende hav

Efter endt ombygning startede M/S Anton fra Lemvig i slutningen af maj, med kurs mod København. I København skulle der bl.a. skabes et godt forhold og samarbejde med selskabet ”Den Nordatlantiske Brygge” som havde givet os kajplads i ”Trangraven” på Christianshavn. Vi arbejdede for at få en fast plads med strøm og telefon i Trangraven, da det vil være oplagt at M/S Anton opholder sig en del i København/Øresund. I København fik vi også prøveopstillet en stor, omfangsrig og ikke mindst meget fysisk tung udstilling om bundmalinger af skibe. Denne udstilling var udarbejdet af ØstersøCentret i Vordingborg og vi havde en aftale om at M/S Anton skulle bringe udstillingen med rundt på 2002 togtet.

Efter København tog vi ophold i Middelfart hvorfra vi i samarbejde med projektet ”Fokus på Hvaler” gennemførte 3 ugers sejladser med passagerer for at se og studere marsvin. Fra Middelfart gik turen til Sønderborg for at være aktiv under et topmøde for de europæiske miljøministre. Og derfra gennem Femern Bælt til Sydsjælland, Bornholm, Sverige, Tyskland, Helsingør, rundt Sjælland til Fyn (Nyborg for at deltage i et EU topmøde), til Endelave med fokus på sældøden, tilbage til København for deltagelse i endnu et EU topmøde, for efter at have besøgt en del havne på vej mod Lemvig atter at lande i Lemvig i midten af oktober. Hele denne tur og alle de begivenheder som M/S Anton og besætning deltog i kan der læses meget mere om på www.levendehav.dk hvor der ligger beskrivelser af togtet og kopi af de rapporter, artikler og pressemeddelelser som 2002 togtet affødte.

Status

M/S Anton er blevet et rigtig godt fartøj for mange formål. Der mangler endnu lidt aptering, men det bliver færdig inden sæsonen 2003. Af større opgaver er det kun tilbage at få løftet hvalbakken og lagt ny lønning under. Sammen med den operation, vil der være støtter som skal udskiftes og så opståningen også blive skiftet. Denne reparation vil nok koste op mod 75.000 kroner og de penge skal skaffes før vi kan få det arbejde lavet.

Perspektiver

2003 togtet starter fra Lemvig i begyndelsen af maj og slutter sikkert igen i Lemvig i midten af oktober. For flere oplysninger om M/S Anton og billeder fra 2001 og 2002 samt aktiviteterne og programmerne for 2003 henvises til: www.levende-hav.dk/anton/anton.htm

Aralsø - projektet

Status

Vi er som tidligere nævnt i denne beretning på vej mod en afslutning af projektet, det vil ske med udgangen af 2003, et år tidligere end vi havde planlagt. Vi stopper nu, fordi vi ikke kan nå længere under projektets formål. Selvfølgelig kunne vi gå i gang med andre opgaver som; reparationer og nybygninger af glasfiberfartøjer; med større og mere systematiske forsøgsfiskerier i Store Aral; med udbygninger af modtagerstationer osv. Men disse og mange flere opgaver forudsætter, at fiskerne kan sælge deres fangster til en fornuftig pris og det kan de ikke længere.

Allerede nu fanger de for mange fisk til at de 3 mindre fiskerivirksomheder i Aralsk kan behandle fisken på en forsvarlig måde og resultatet er og bliver, at der udbydes fisk på markederne af en ringe kvalitet. Vi har mistet markeder som ikke længere vil have disse skrubber, fordi de simpelthen er for dårlige.

Vi har haft flere udsendte til Aralsk sidste år end normalt. Projektkoordinatoren var derude tidligt i 2002 og igen sent på året, for projekttilsyn m.m. Desuden var den ansvarlige for udstyr transporterne udsendt for første gang, med opgaver omkring transporten og analyser af Aral Tenizi, arbejdsgange styrke og svagheder. Vi fik også en udstyrstransport sendt af sted i 2002 og igen med en uundværlig støtte fra Mellemfolkeligt Samvirkes midler til renovation og forsendelse. Desuden var der udsendt 2 eksperter som har ansvaret for udarbejdelsen af en Masterplan for hvorledes fiskeriet bør udvikles i Aralsk regionen. Målgruppen for denne masterplan er de kazakiske nationale myndigheder som er gået gang med at implementerer den låneaftale som Kasakhstan og Verdensbanken, har indgået for genopretning af Lille Aral og for udvikling af fiskeriet i regionen.

Perspektiver

I 2003 vil projektet satse al energi og midler på at få styrket afsætningsleddet for skrubber. Vi støtter oprettelsen af et produktions kooperativ i Aralsk med Aksabak (Aral Tenizis præsident) som leder. Dette kooperativ skal både vise vejen for hvorledes man behandler og sælger skrubber og så skal det selvfølgelig også aftage en betydelig mængde fisk allerede i 2003 og endnu flere i årene derefter.

Vi vil fortsætte dialogen med de nationale myndigheder for at få skabt så meget udvikling på fiskeriområdet i regionen som overhovedet muligt. Selv om den ene af de 2 udsendte eksperter i 2002, har svigtet projektet og den opgave han havde forpligtet sig på, så skal vi have introduceret den masterplan der på trods af dette svigt, alligevel kommer ud af arbejdet i 2002.

Projektets koordinator tager til Aralsk i marts for projekttilsyn og for at få lagt en strategi for indsatsen i 2003.

Fiskeriprojektet i Ghana

Der er ikke sket mere i denne sag. I forbindelse med M/S Antons ophold i Helsingør forsøgte vi at få gennemført et møde med de danske udviklings NGO’er om fiskeriprojekter i udviklingsarbejdet. Og herunder ville vi også have taget en drøftelse med CARE om deres syn på Ghana projektet. Men mødet i Helsingør kunne tiltrække de danske NGO’er.

Eritrea

Et af Levende Havs medlemmer er aktiv i ”Den Eritreanske Støtteforening”, og han forslår, at Støtteforeningen og Levende Hav, om muligt, får etableret et samarbejdsprojekt omkring udviklingen af fiskeriet i den del af Det Røde Hav som Eritrea råder over. Vi har holdt møder med om sagen og i 2003 vil vi få afklaret om vi kan ansøge Projektrådgivningen om støtte til en forundersøgelse. Det afklares i forbindelse med nogle undersøgelser og møder som Støtteforeningen gennemfører i Eritrea i starten af 2003.

Havforurening

Status

Selv om foreningen har blandet sig en del i spørgsmålet om alternative bundmalinger, bl.a. deltog vi i 6 større møder under Dansk Sejlunion og vi har afleveret en del artikler og andet på området, så to iltsvindet næsten al den energi vi kunne mobilisere i 2002.

Iltsvindet i de indre danske farvande fik et omfang vi aldrig har oplevet værre i de danske farvande. Og med M/S Anton kom vi meget rundt til havområder, havne og fiskere i de 2 måneder hvor iltsvindet var sit højeste.

Her kan man følge vore beskrivelser af iltsvindet dag for dag: http://gl.levendehav.dk/politik/enkeltsager/Havforurening/iltsvind-dag-for-dag.htm

Her kan skrives meget om 2002 iltsvindet, men overskriften vil blive ”Politikerne og de ansvarlige myndigheder og landbruget er ligeglade med de ødelæggelser som iltsvindet er skyld i, de vil hellere diskutere måden man diskuterer på, hvad man siger og hvem der siger hvad?”

Ovenstående offentlige diskussion og udstilling af politikerne og myndighedernes kynisme, er baggrunden for at det store iltsvind i 2002, blev en skandale af de store og det uanset om der kan sås tvivl om det danske landbrugs rolle og ansvar for iltsvindet.  

Levende Havs kritik af en miljøgodkendelse for Århus Havn fra 2000, hvor man ville deponere forurenet jord nær fiskerihavnen, endte i 2002 op med en betydelig stramning af denne godkendelse, så der nu er skabt en større sikkerhed for miljøet.  

2002 enkeltsager

Årsmængder for kystfiskerne

”Hvis fiskerne ønsker det genoptager vi sagen i slutningen af 2002” skrev vi i sidste års beretning. Dvs. hvis fiskerne opfordrede os til det, ville vi forsøge at få lavet en bedre regulering. Men fiskerne har ikke været interesseret og vi har ikke gjort mere ved den sag.

Skarv

I 2000 og 2001 var involveret i en del sager omkring denne fugl. I 2002 fik vi udarbejdet et høringssvar til Miljøministeriets oplæg til en ny national forvaltningsplan for skarver. Levende Havs deltagelse i et forsøg på at få skabt en ny skarv forvaltningsplan for Nissum Fjord løb ud i sandet, fordi vi blev overhalet indenom, af Kyst, Land og Fjords ideer og tanker.

Fiskeripolitik

2002 har været meget præget af vores fiskeripolitiske indsats. Der er blevet produceret mere end 100 artikler, pressemeddelelser, notater, redegørelser, kommentarer inden for temaet ”Dansk og EU’s fiskeripolitik”.

Også her kan vi henvise til www.levendehav.dk som har flere indgange til ovenstående dokumenter.

Fremlagt på LLHs ordinære generalforsamling i Esbjerg lørdag den 22. marts 2003

v/formand Gunnar Jacobsen

Adresse

Landsforeningen Levende Hav

Juelsgårdsvej 27, Ferring Strand

7620 Lemvig

telefon 97 89 54 55

Mail llh@levende-hav.dk

www.levende-hav.dk

 

Bestyrelsesmedlemmer 2001

Formand  Gunnar Jacobsen. Esbjerg

Næstformand Kurt Bertelsen Christensen. Lemvig

Kasserer Henrik Jøker Bjerre. Århus

Medlem Henning Thøgersen. Lemvig

Medlem Lars Brinck Thygesen, Bramminge

 

Suppleanter

Børge Jacobsen. Ebeltoft

Emil Hertz. Gudhjem

 

 

Sitemap Miljødebat Enkeltsager Kystfiskeri Havbrug Kontakt os