Motorkraften i danske fiskefartøjer
Fra alle sider, også fra EU, hører vi nu om at
danske fiskefartøjer ikke overholder reglerne om hvor store
motorerne må være, hvis fiskerne vil overholde reglerne. F.eks.
skal man fjerne motorkraft hvis man vil have støtte til
nyinstallationer. Vil man have en fiskeritilladelse til fiskeri
med trawl i de indre farvande og tæt på kysten og i ”Rødspættekassen”
på den jyske vestkyst, så må man max. have 170 og 299 hk i sit
fartøj.
Den lovgivning er blevet overtrådt i mange
år og fra Levende Hav har vi gentagende gange gjort myndighederne
opmærksomme på, at loven ikke overholdes og at der udbetales
offentlig støtte på et tvivlsomt grundlag.
Vi har modtaget breve hvor de ansvarlige
ministre forsikre os om, at der vil blive taget fat om problemet,
men intet sker, tværtimod. Vi har opfordret myndighederne til at
give Danmarks Fiskeriforening og fiskerne en ”vink med en
vognstang” om at nu bliver der sat en stopper for den ulovlige
praksis, men intet sker, tværtimod.
De 2 seneste nybygninger til dansk fiskeri
kommer fra Hvide Sande. 2 trawlfartøjer på hver ca. 130 tons. De
er ifølge deres registreringer udstyret med 299 hk til
fremdrivning og et par store hjælpemaskiner til el og trækkraft.
Disse to fartøjer har ikke en kinamands
chance for at fange den fisk de selv kan spise, med de flertrawls
systemer de er udstyret med - hvis de kun bruger 299h!. Og derfor er
det da så sikkert som amen i kirken, at de bruger de hestekræfter
de har til rådighed, mellem 7-800hk.
Det er ulovligt, men disse fartøjer har
intet valg. Og det faktum ved alle som beskæftiger sig med
fiskeri, men det fortsætter.
Et andet og vigtigt spørgsmål som sådanne
sager rejser er – ville de to fiskere overhovedet have fået
bygget disse to trawlere hvis de viste at de ikke kunne få den
tilladelse de ønsker, og ville de overhovedet kunne bygge disse to
fartøjer uden den offentlig støtte de kan få, hvis de overholder
reglerne?
læs mere her: Brev
|