Brev vedr. motorkraften april 2002

 

     

  

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv

Kampmannsgade 3

1780 København V

Vedr. anmodning om aktindsigt i støtte til nybygninger og motorudskiftninger i danske fiskefartøjer.

Siden 1997 har Landsforeningen Levende Hav flere gange rettet henvendelse til myndighederne om motorstørrelserne i danske fiskefartøjer.

Vi mener at mange danske fiskefartøjer har ulovligt store motor i deres fartøjer. Ulovligt i forhold til deres fiskeritilladelser og i forhold til de regler der gælder for støtte til nybygninger og motorudskiftninger. Der er flere grunde til at fiskerne installerer 2-3 gange større motorer, end det fremgår af fartøjets målebrev. Første grund er at de dermed gives lov til at fiske i områder hvor der er sat begrænsninger på hvor store motoren må være, f.eks. i de indre farvande og i et område som f.eks. ”Rødspættekassen” op langs kysten på den jyske vestkyst. Men det økonomiske spiller også en rolle. Hvis et fartøj skal have støtte fra EU og den danske stat, skal det kunne dokumentere, at det tager kW ud og at det reducerer forbruget af brændstof. 

Når Levende Hav beskæftiger sig med denne sag, så hænger det uløseligt sammen med, at vi mener at en af de vigtige årsager til at det står så sløjt til med vore fiskebestande og havmiljø (stenrev m.m.) er udviklingen mod større og større motorer. Fartøjerne med store motorer kan trawle i hårdere bund med større redskaber og de ulovligt store motorer kan fiske hvor der er sat begrænsninger af hensyn til havmiljø og fiskebestande. Udviklingen støtter så afgjort ikke de politiske ønsker om en genopbygning af fiskebestande.

Vedlagt ligger en del bilag og bilag nr. 1 er nu blevet årsagen til denne henvendelse. I Levende Havs seneste henvendelse i denne sag, opfordrede vi til, at man der sættes en effektiv stopper for flere nybygninger med en urealistisk lav motorkraft.

I ”Erhvervsnyt” 10/4 2002 kan man bl.a. læse om en nybygning på 130 tons som mener sig i stand til at trawle med 209 kW svarende til ca. 275 Hk. – det er umuligt! (Hvis dette fartøj fylder dets brændstofstanke med de 24.000 l olie, så vil det gå en måned under normalt fiskeri med hovedmotor og de to hjælpemotorer, før fartøjet igen skal tanke brændstof).

Der er ingen fornuftig grund til, at dette fartøj bruger så meget af et fartøjs kostbare plads til de store brændstof tanke, da et sådant fartøj højest vil være på havet end en uge, så skal det af med fisken. Den eneste fornuftige grund er, at fartøjet i virkeligheden har brug for denne mængde olie på en uge. Og dette forbrug stemmer helt overens med det faktum, at et  topmoderne fartøj på 130 tons har brug for mindst 6-700 hk for at kunne have noget der blot minder om et rentabelt trawlfiskeri.

Vi har vedlagt bilag nr. 2 nybygning i 2001 med samme problem. Og bilag 3 er en liste over enkelte fartøjer som vi har studeret. Listen har udeladt fartøjer under 40 tons med 299 hk. Selv om mange i denne kategori (ca. 110) også vil få alvorlige problemer med deres fiskeritilladelser, ved et nærmere eftersyn. Enkelte af de fartøjer der optræder på denne liste, kan vise sag at falde uden for mistanke og i så fald beklager vi det, men de med blå optegnet er tydelige kandidater til at få revideret deres fiskeritilladelser.

-         Og det dem og de to ovennævnte vi søger oplysninger om via aktindsigt.

Når Hvide Sande er i flertal så hænger det selvfølgelig sammen med ”Rødspættekassen” som tillader trawlfiskeri med de 299 hk.

Efter studiet af de mange sager vil Levende Hav have afklaret, om der kan gøres et juridisk ansvar gældende, særlig overfor konsulenterne i Danmarks Fiskeriforening. I denne sag mener vi ikke at den enkelte fisker skal bære ansvaret alene. Fiskerne er blevet rådgivet af uddannede eksperter som også har bistået dem med ansøgninger om støtte fra EU og danske støttemidler.

Vi samler også sagen for at den kan forelægges EU DG 14 med henblik på deres vurderinger af om Danmark nu også, som påstået af Danmarks Fiskeriforening, overholder alle aftaler når det gælder om at få nedbragt kW i den danske fiskeflåde?

Loven om aktindsigt siger at der skal tages hensyn til de personlige oplysninger og det mener vi bestemt også. Vi har kun brug for de sagsakter som referer til: Tilladelsen, indstillinger fra Fiskeridirektoratet og Søfartsstyrelsen og indstillinger fra det råd eller udvalg som rådgiver og anbefaler til støtte samt noter der kan oplyse os om de eventuelle betænkeligheder der kommet fra de ansvarlige myndigheder og andre.

Da der er tale om aktindsigt i 15 enkeltsager kan vi pga. af volumen i sagen tilbyde at komme til København for gennemgang af sagerne i Direktoratet for FødevareErhverv.

Med venlig hilsen

For Levende Hav

Talsmand Kurt Bertelsen Christensen

Ferring Strand den 12.04.2002  

 

-         kopi af denne henvendelse er sendt Fødevareministeriet til deres orientering