Nu rejser fiskerne i de indre farvande også
denne sag
Den fhv. formand for de fynske fiskere Torben
Olsen, vil nu have grebet ind over for de fiskerfartøjer som
fisker med alt for store motorer. Til Fyns radio siger han, at det
må stoppes fordi kvoterne på torsk i Kattegat og Østersøen er
blevet skåret kraftigt ned.
Vi har også forsøgt at rejse denne sag,
ikke pga. kvoterne, men fordi der foregår en systematisk omgåelse
af reglerne til skade for bestande, havmiljø og de fiskere som
overholder reglerne. Men myndigheder skyder problemet fra sig, med
henvisning til love skal overholdes og at det i øvrigt er andre
som har ansvaret. Derfor vil vi nu have stoppet denne praksis, ved
at sætte spørgsmålstegn ved den økonomiske støtte til fartøjer
som åbenlyst udnytter, at der ikke udøves nogen kontrol på
dette område.
Som praksis er i dag kan man både få
fiskeritilladelse og støtte til at trawle med et fartøj på over
100 tons, men som kun er udstyret med en motorkraft på 221 kW. Og
det kan simpelthen ikke lade sig gøre at slæbe en trawl, som hører
til et sådant fartøj, med så lav en motorkraft. Men motorerne
nedbremses med myndighedernes godkendelse og så fjerner fiskerne
nedbremsningen når der skal fiskes. Spørger man Søfartsstyrelsen
om de kontrollerer sig de nej, fordi de kun ser på sikkerheden
for mandskabet. Spørger man Fiskeridirektoratet siger de, at de
ikke har udstyr og kompetence til at kontrollere den slags. Og sådan
har det lydt i flere år med Erhvervs-ministeriet og Fødevareministeriets
viden og accept.
Nu spøger vi derfor til den økonomiske støtte
i disse sager. Myndighederne bør efter vores mening bruge deres
sunde fornuft og spørge sig selv, og motorfabrikanten, om den
motor de støtter overhovedet kan holde til at køre med de meget
lave omdrejninger som den nedbremses til? En motor som er bygget
til at køre 1800 omdrejninger har ikke godt af kun at køre 1200.
Og man kan også spare mange penge ved at støtte hestekræfter i
stedet for indkøbet af en ny motor. En 300 hk motor koster kun en
1/3 af prisen på en 700 hk. motor. Og myndighederne kan spørge
fiskeren, hvorfor han har brug for brændstofstanke til 20.000
liter til en så lille motor? Afgiver fiskeren ikke en fornuftig
forklaring på disse spørgsmål, skal man give afslag på hans
ansøgning om støtte. Denne sag stiller bestemt også spørgsmålstegn
ved om dansk fiskeri nedbringer den kapacitet de har forpligtet
sig til, i den europæiske fiskeripolitik.
Var reglerne om motorkraftbegrænsningen
blevet overholdt ville rigtig mange af de nye fartøjer som er
kommet til fiskeriet op gennem 90’erne, ikke være blevet
bygget. Det samme er også tilfældet for mange
motorudskiftninger.
Til denne sag har fiskernes formand Bent
Rulle et standardsvar ”hvis der begås ulovligheder skal det
bringes til ophør”. Men dermed siger han ikke andet end, at det
er ulovligt at fjerne nedbremsningen på motoren, vi vil meget
mere. Vi vil have stoppet denne praksis, fordi det vil gavne
samfundsøkonomien, fiskeressourcerne, havmiljøet og de fiskere
som ikke kunne finde på at begå sådanne ulovligheder. Og vi sætter
vores lid til det den motorsagkyndige fra Søfartsstyrelsen
fortalte os denne sommer: ”Ja vi ved udmærket godt at der foregår
disse ulovligheder, og vi kan sagtens stoppe det, hvis vi gives de
samme muligheder og beføjelser som man har det i
Fiskerikontrollen”.
Nu bør denne praksis stoppes ved kilden, i
Direktoratet for FødevareErhverv, som kun skal give støtte til
de projekter, hvor alle tvivl er kommet de fornuftige regler der
findes for motorstørrelser i fiskefartøjer, til gode. Og de fartøjer
som fisker i dag med tvivlsomme motorstørrelser ca. 40-50 fartøjer,
skal kunne give en objektiv og fyldestgørende redegørelse for
deres virksomhed, med de ”små” motorer de sejler rundt med.
Kan de ikke det bør deres fiskeri-tilladelse inddrages og de bør
selvfølgelig også tilbage betale den offentlige støtte de har
modtaget til deres nybygninger og nye motorer.
KBC.
Ferring Strand den 21.12.01
Andre
dokumenter om Motorkraft
|