Fiskekutterne har for store motorer

Pressemeddelelse udsendt den 21.12.01 kl. 21.00

 

 

 

Nu rejser fiskerne i de indre farvande også denne sag

Den fhv. formand for de fynske fiskere Torben Olsen, vil nu have grebet ind over for de fiskerfartøjer som fisker med alt for store motorer. Til Fyns radio siger han, at det må stoppes fordi kvoterne på torsk i Kattegat og Østersøen er blevet skåret kraftigt ned. 

Vi har også forsøgt at rejse denne sag, ikke pga. kvoterne, men fordi der foregår en systematisk omgåelse af reglerne til skade for bestande, havmiljø og de fiskere som overholder reglerne. Men myndigheder skyder problemet fra sig, med henvisning til love skal overholdes og at det i øvrigt er andre som har ansvaret. Derfor vil vi nu have stoppet denne praksis, ved at sætte spørgsmålstegn ved den økonomiske støtte til fartøjer som åbenlyst udnytter, at der ikke udøves nogen kontrol på dette område.

Som praksis er i dag kan man både få fiskeritilladelse og støtte til at trawle med et fartøj på over 100 tons, men som kun er udstyret med en motorkraft på 221 kW. Og det kan simpelthen ikke lade sig gøre at slæbe en trawl, som hører til et sådant fartøj, med så lav en motorkraft. Men motorerne nedbremses med myndighedernes godkendelse og så fjerner fiskerne nedbremsningen når der skal fiskes. Spørger man Søfartsstyrelsen om de kontrollerer sig de nej, fordi de kun ser på sikkerheden for mandskabet. Spørger man Fiskeridirektoratet siger de, at de ikke har udstyr og kompetence til at kontrollere den slags. Og sådan har det lydt i flere år med Erhvervs-ministeriet og Fødevareministeriets viden og accept.

Nu spøger vi derfor til den økonomiske støtte i disse sager. Myndighederne bør efter vores mening bruge deres sunde fornuft og spørge sig selv, og motorfabrikanten, om den motor de støtter overhovedet kan holde til at køre med de meget lave omdrejninger som den nedbremses til? En motor som er bygget til at køre 1800 omdrejninger har ikke godt af kun at køre 1200. Og man kan også spare mange penge ved at støtte hestekræfter i stedet for indkøbet af en ny motor. En 300 hk motor koster kun en 1/3 af prisen på en 700 hk. motor. Og myndighederne kan spørge fiskeren, hvorfor han har brug for brændstofstanke til 20.000 liter til en så lille motor? Afgiver fiskeren ikke en fornuftig forklaring på disse spørgsmål, skal man give afslag på hans ansøgning om støtte. Denne sag stiller bestemt også spørgsmålstegn ved om dansk fiskeri nedbringer den kapacitet de har forpligtet sig til, i den europæiske fiskeripolitik.

Var reglerne om motorkraftbegrænsningen blevet overholdt ville rigtig mange af de nye fartøjer som er kommet til fiskeriet op gennem 90’erne, ikke være blevet bygget. Det samme er også tilfældet for mange motorudskiftninger.

Til denne sag har fiskernes formand Bent Rulle et standardsvar ”hvis der begås ulovligheder skal det bringes til ophør”. Men dermed siger han ikke andet end, at det er ulovligt at fjerne nedbremsningen på motoren, vi vil meget mere. Vi vil have stoppet denne praksis, fordi det vil gavne samfundsøkonomien, fiskeressourcerne, havmiljøet og de fiskere som ikke kunne finde på at begå sådanne ulovligheder. Og vi sætter vores lid til det den motorsagkyndige fra Søfartsstyrelsen fortalte os denne sommer: ”Ja vi ved udmærket godt at der foregår disse ulovligheder, og vi kan sagtens stoppe det, hvis vi gives de samme muligheder og beføjelser som man har det i Fiskerikontrollen”.

Nu bør denne praksis stoppes ved kilden, i Direktoratet for FødevareErhverv, som kun skal give støtte til de projekter, hvor alle tvivl er kommet de fornuftige regler der findes for motorstørrelser i fiskefartøjer, til gode. Og de fartøjer som fisker i dag med tvivlsomme motorstørrelser ca. 40-50 fartøjer, skal kunne give en objektiv og fyldestgørende redegørelse for deres virksomhed, med de ”små” motorer de sejler rundt med. Kan de ikke det bør deres fiskeri-tilladelse inddrages og de bør selvfølgelig også tilbage betale den offentlige støtte de har modtaget til deres nybygninger og nye motorer.

 KBC. Ferring Strand den 21.12.01

Andre dokumenter om Motorkraft