Home | Dansk fiskeripolitik | EU fiskeripolitik | M/S Anton | Galleri | Aralsø-projektet | Arkiv | Links | Støt os | English |
Bemærk: Ved udskrivning af denne side skal printer opsættes til "landskab" Så ligger der en model for en ny kystfiskerordning. Den skal nu gennemdrøftes af kystfiskerne med henblik på et få skabt den selvforvaltning som regeringen og Folketinget nu lægger op til for kystfiskernes vedkommende Læs pressemeddelelsen fra Fødevareministeriet Fødevareministeren samler Folketinget om ny model for kystfiskeriet Fødevareministeriet Demersal reguleringsmodel for torsk og tunge i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat fra 1. januar 2005Formålet med reguleringen er at skabe grundlag for en stabil fangstandel for det erhvervsmæssige kystfiskeri, for en højere grad af selvforvaltning inden for dette segment og for et mere bæredygtigt fiskeri, herunder gennem en reduktion af udsmid af fisk. 1. Flådeinddeling i 3 segmenter Fiskerflåden inddeles i nedenstående 3 segmenter fra 1. januar 2005: A den havgående demersale flåde: Omfatter fartøjer, som ikke hører hjemme i segment B eller C. B Erhvervsmæssigt kystfiskeri: Omfatter fartøjer under 16 meter, der har drevet torske- og tungefiskeri, som har mere end 90% af deres fiskedage under 24 timer, og en indtjening over FØI grænsen (2003=230.000 kr.). Kravet om antal fiskedage under 24 timer kan justeres af Fiskeridirektoratet efter høring af Erhvervsfiskeriudvalget m.h.p. at sikre en nødvendig tilpasning til udviklingen i øvrige reguleringer. C Det mindre kystfiskeri: Omfatter fartøjer under 16 meter med indtjening under FØI grænsen. Segmentskifte og kapacitet Ordningen og placeringen i det relevante segment er obligatorisk fra 3. januar 2005 på grundlag af fartøjets fiskeri i 2003/2004 for alle fartøjer, der fremadrettet ønskes anvendt til torske- eller tungefiskeri. Når segmentet er defineret låses det på GT (Bruttotonnage). Kapacitet kan handles inden for segmentet, således at flådefornyelse sker inden for segmentets kapacitetsramme. 2. Segmenternes fangstgrundlag De enkelte segmenter tildeles en samlet fangstmængde for torsk og tunge til fordeling inden for segmentet. Tildelingen er baseret på historisk fiskeri. Udviklingen i segments B’s andel af fangstgrundlaget fremgår af tabellen nedenfor. Segmentet tildeles fra 1. januar 2005 fangstandele svarende til fangstandelene for 2003, jf. nedenstående tabel, tillagt en forøgelse på 10% for torsk og tunge. De forøgede fangstandele søges tilvejebragt gennem den iværksatte ophugningsordning på 50 mio kr, eventuelt suppleret ved en forøgelse af bevillingen.
Segment B får følgende yderligere mindre tilførsler,
3. Reguleringen af segmenternes fangstgrundlag A segmentets fangstandel reguleres efter rådgivning fra erhvervsfiskeriudvalget. B segmentets fangstandel reguleres efter rådgivning fra repræsentanter fra segmentet via Erhvervsfiskeriudvalget. Fødevareministeriet tager initiativ til en indledende åben drøftelse af reguleringsmulighederne med alle repræsentanter i segmentet og Danmarks Fiskeriforening. Danmarks Fiskeriforenings repræsentation i Erhvervsfiskeriudvalget udvides fremover med en repræsentant udpeget af og blandt de aktive fiskere i det erhvervsmæssige kystfiskersegment. I den aktuelle situation gennemføres i 2004 om nødvendigt en særlig ophugningsordning i B segmentet med henblik på sammen med den allerede igangsatte ophugningsordning at udtage ca. 10% af segmentets tonnage for derved at forbedre de enkelte fartøjers omsætningsgrundlag. C segmentets fangstandel reguleres efter rådgivning fra erhvervsfiskeriudvalget. Ejere af fartøjer fra ét segment får reduceret fangstrettigheder for torsk og tunge med fartøjer i andre segmenter. 4. Udvikling og selvforvaltning Fødevareministeriet bevilger støtte til en kystfiskerkonsulentordning, der inden for den fiskeriregulering, der fastlægges kan rådgive om løbende justeringer af fangstrettighedernes udnyttelse (fx puljefiskeri og farvandsbytte), udvikling af bæredygtige fiskerimetoder, støtteordninger, lokal erhvervspolitik, regler vedr. opbevaring af fisk (ombordbekendtgørelsen) mv. Konsulentordningen tilknyttes Danmarks Fiskeriforening med en konkret fastlagt opgavebeskrivelse i.f.t. kystfiskeriet. Fødevareministeriet igangsætter et fiskeriteknologisk udviklingsprogram i 2004 jf. initiativpakken. I programmet indgår bl.a. en vurdering af muligheden for at styrke bevaringspolitikken gennem øget beskyttelse af fisk i gydeområder. 5. Forsøgsfiskeri med havdage – biologisk dokumentation Der gennemføres et forsøg i Kattegat med indsatsregulering for torsk og tunge. Formålet med forsøget er, at
Forsøget omfatter 10-20 kystfartøjer og tilrettelægges i et samarbejde mellem DFU, Fiskeridirektoratet og kystfiskeriet. Forsøget gennemføres som udgangspunkt inden for EU's rammer
Fødevareministeriet undersøger muligheden for gennemførelse af et indsatsforsøg for torsk i Skagerrak Der tages initiativ til en yderligere styrkelse af det biologiske rådgivningsarbejde nationalt og inden for EU. 6. 12 sm. kystzone Fødevareministeriet foretager inden udgangen af oktober en gennemgang af EU’s og de nationale adgangsbegrænsninger for givne fartøjsstørrelser og redskaber inden for 12 sm. med henblik på at vurdere beskyttelsen af kystfiskeriet inden for denne grænse 7. Iværksættelse Den foreslåede model giver kystfiskeriet en sikring af segmentets fangstandele på et historisk højt niveau. Fangstandelene tages op til fornyet vurdering med henblik på eventuelle tilpasninger fra 1. januar 2007 i lyset af segmentets evne til at udnytte fiskerimulighederne i et bæredygtigt fiskeri med landing af fisk af høj kvalitet. Tidsplan juni 2004 Beslutning om modellen
august 2004 Fiskeridirektoratet
indleder drøftelser med Danmarks Fiskeriforening og
kystfiskersegmentet om den detaillerede udformning af reguleringen. 1. januar 2005 2. del af Indsatsreguleringsforsøget med 10-20 fartøjer iværksættes. forår 2005 Dokumentationsgrundlaget for en TAC forhøjelse for tunge vurderes, og der tages stilling til en henvendelse til Kommissionen.
|
Sitemap | Miljødebat | Enkeltsager | Kystfiskeri | Havbrug | Kontakt os |