Bemærk: Ved
udskrivning af denne side skal printer opsættes til "landskab"
Noget om at slå dyr ihjel
-
Forbud mod import og handel med sælskind er hyklerisk.
Kronik i
Politiken 12. August. Skrevet af medlem Thyge Jensen, Ribe
Jeg har dræbt adskillige sælunger – alle sammen ved at knuse kraniet
på dyrene. Så er det på plads.
Jeg har altid anvendt en smedehammer med rund spids og ikke som i
Canada, hvor man anvender en lang kølle. Årsagen til dette er, at jeg
ikke har ønsket at perforere skindet med blødning til følge, da jeg
altid har skullet have den døde sælunge med i bilen bagefter.
Canadierne står op, mens de slår med en lang kølle, mens jeg altid har
siddet overskrævs på dyret med et håndklæde over dyrets hoved,
fastholdt af mine knæ, således at sælungens hoved har været fikseret,
inden jeg slog. Det er aldrig sket for mig, at dyret ikke har været
dødt i første slag – at slå en sælunge oven i hovedet er som at slå i
en flamingokasse.
Den første sælunge aflivede jeg på denne måde i 1988, hvor en epidemi
var årsag til, at der på strandene lå adskillige syge sæler og gispede
efter vejret på grund af afledte lungebetændelser. Jeg havde og har
intet jagttegn og kunne derfor ikke skyde de lidende dyr, men måtte ty
til smedehammermetoden.
Selvfølgelig var det aldeles ubehageligt, og jeg var også usikker på
juraen. Derfor kontaktede jeg juristerne i Miljøministeriet for at får
deres vurdering af min handlemåde, men ikke én i ministeriet ville
svare på mine spørgsmål. »Få én til at melde dig til politiet – så
skal de udtale sig i en retssag«, var der en ven, der foreslog mig,
men efterhånden ebbede epidemien ud, så det blev ikke aktuelt.
Efterfølgende har jeg kølleaflivet sælunger ad hoc, og en dag var en
bekendt med på stranden. Forståeligt syntes hun, at hele sceneriet var
grusomt og brutalt, så jeg foreslog, at vi i stedet bragte den
efterladte sælunge til en dyrlæge, der så skulle aflive dyret med en
injektion.
Jeg tog den lille sælunge i favnen og bar den de to kilometer hen til
bilen – det var forfærdeligt. Den lille sultne unge rullede rundt i
favnen på mig og suttede på alt i håb om at finde en dievorte. Det
allerværste var mimikken – sælunger har samme mimik som abeunger – så
på den to kilometer lange tur langs stranden kunne jeg i dens ansigt
aflæse alle dens håb, forventninger og til sidst skuffelser, når den
fandt ud af, at der heller ikke var en livgivende dievorte oppe i min
armhule. Jeg gør det aldrig igen. Hen til bilen og en halv times
kørsel til dyrehospitalet, hvor den unge assistent, der tydeligvis
aldrig havde set en sæl før, løb ud bagved for at slå op, hvordan man
afliver en sæl.
Kort efter er han tilbage med en sprøjte pentobarbital (de sæler, jeg
selv har været med til at obducere, som har været aflivet med
pentobarbital, har alle haft svære ætsninger i bughulen, hvilket kan
tyde på, at aflivningsmetoden har været særdeles smertefuld), som blev
sprøjtet ind i sælungens bughule – og intet skete.
Ungen kravlede rundt med sin abeungemimik og ledte efter en livgivende
dievorte alle steder på den kolde plastikdug. Samtidigt hylede ungen
uudholdeligt hjerteskærende, og det lød præcis som barnegråd.
Assistenten kom igen med en ny sprøjte, der tømtes i dyrets bughule –
og intet skete. Forklaringen er, at sæler har
kredsløbsdifferentiering, således at de selv ’bestemmer’, hvorhen
blodet skal løbe, og et område af kroppen kan derfor i en periode
afskæres fra det normale blodkredsløb, men det skal man ikke belære en
ung dyrlægeassistent om.
Endelig kommer assistenten igen med en ny opfyldning af pentobarbital,
som blev distribueret direkte i hjertet – og endelig. Efter 15 – 20
minutter på den kolde plastikdug dør sælungen – efter at være kørt i
bil i en halv time og efter at være båret to kilometer langs stranden.
Sammenlagt 1 1/2-2 timers panik og angst for en sælunge, der kunne
have været aflivet på stranden, 3 sekunder efter at den opdagede, at
der var en, der satte sig overskrævs og lagde en håndklæde over
hovedet på den.
Altså – hvilken af de to aflivningsmetoder er den humane? Jeg mener
helt klart, at smedehammeren er mere i overensstemmelse med den danske
dyreværnslov end dyrlægens kanyle.
Æstetisk frem for human aflivning
Problemet er, at naturfremmedgjorte mennesker, der intet kendskab har
til døden i naturen i dag, ikke stiller krav om, at aflivninger skal
være humane, men at de skal være æstetiske – hvis man kan bruge dette
begreb i denne sammenhæng. Hensynet til vores æstetik og følelser står
således over hensynet til dyret. Det handler alene om, at drab på dyr
ikke må være synlige.
Synlighed er to ting. Dels skal selve metoden være usynlig, og dels
skal stedet, hvor drabene sker, være gemt bort. Det sidste først.
Vi massemyrder produktions dyr (der tidligere hed husdyr) i hobetal.
Af svin myrder vi over 20 millioner om året – det er én hver 1 1/2
sekund, og for mink, der alene anvendes for skindets skyld til pynt og
luksus, er tallet ca. 14 millioner dyr, men det hele foregår i det
skjulte, så ingen stødes eller konfronteres med ubehagelige billeder.
Helt anderledes med f.eks. den færøske grindefangst. På trods af at
denne slagtning er det eneste eksempel, som jeg kan finde i hele
verden, på, hvorledes man forvalter en marin ressource bæredygtigt, er
alle enige om, at færingerne er grusomme. Koncentrationen af drab i
rum og tid – og så ude i naturen!
I øvrigt har jeg selv et par gange praktiseret den færøske metode ved
aflivning af syge og strandede marsvin – ikke behageligt, men hurtigt,
humant og effektivt.
Om metoden er synlig er for de fremmedgjorte således vigtigere, end om
den er human. Dr. Guillotine påstod, at hans faldøkse af delinkventen
blot ville opfattes som en let kølighed i nakken – men processen er
erkendbar og kan opfattes, gennemskues og forstås, og så er
biproduktet masser af blod. Derfor ingen dødsstraf i Frankrig længere.
I USA kan man imidlertid aflive folk ad libitum, da
aflivningsprocessen med en dødssprøjte er usynlig, og så skulle det
ikke undre mig, hvis amerikanerne – for at det hele skal se pænt ud –
blander en sjat immobiliserende curare i giften, for at en dødsdømt
ikke skal ligge og spjætte på briksen.
Altså – processen skal være usynlig. Mekaniske aflivningsmetoder som
kølle og kniv er synlige og derfor dømt ude. Skydning eller boltpistol
er lidt bedre, for kuglen eller bolten kan man jo ikke se, men bedst
er injektioner eller måske endnu bedre kvælende gas – som det anvendes
i svineslagteriernes slagtegange. Hensynet til os selv står højt over
hensynet til dyrene. Basta!
Den canadiske sælfangst på grønlandssælens unger træder på samtlige de
emotionelle ligtorne, der kan jokkes på. Metoden er mekanisk og dermed
synlig, det foregår synligt ude i naturen, drabet er koncentreret på
unger, dyret kan ikke flygte, moderen overværer, at dens barn bliver
dræbt, og så udsender en babysæl med sine runde former, hvide
uskyldsrene pels og store sorte øjne alle de yngelplejestimulerende
signaler, naturen kan diske op med.
At så drabene ikke truer den nordlige halvkugles største sælbestand
overhovedet, og at alternativet for de fleste af ungerne er
spækhuggerens, grønlandshajens eller isbjørnens flænsende tandsæt,
interesserer ingen.
Som nævnt er færøsk grindedrab det eneste eksempel, jeg kan finde i
hele verden på en bæredygtig udnyttelse af en marin ressource. Ikke
kun mange af hvalbestandene har vi decimeret til ynkelige rester, men
også fiskeriet – der mange steder i verden er endt i reje- eller
krabbefiskerier. Alligevel overfalder vi færingerne i stedet for at
trække deres grindefangst frem som et eksempel til efterfølgelse. (Nu
skal man ikke tro, at færingerne er rene engle. De ødelagde selv deres
torskefiskeri i slutningen af forrige århundrede, hvilket gav
anledning til den økonomiske krise i 1990’erne.)
Vask af oliefugle er organiseret dyrplageri. Bild ikke nogen ind, at
dyret kan føle, at det her bli’r gjort for sin skyld. Ligeså med vask
af havoddere som ved Alaska efter Exxon Valdez, som i øvrigt kostede
51.250 dollar per dyr. De få individer, der overlever tørretumbleren –
fugle eller oddere – betyder intet for den vilde bestand. Men vi
synes, at vi har ’gjort noget godt for naturen’.
At anvende 11 mio. engelske pund på at få en berømt spækhugger sat
tilbage i naturen var tåbeligt – også selv om dyret ikke var afgået
ved døden kort tid efter frigivelsen. Vi projicerer egne behov over på
dyrene, så de skal også ha’ ’god plads og selskab og være sammen med
familien’ – altså skulle Willy/Keiko hældes tilbage i havet – ingen
anede, hvad den selv havde foretrukket.
Et adfærdsvanskeligt næsehorn – Brutalis – født i en engelsk zoo blev
fløjet fra Givskud Zoo til Namibia og sat ud i bushen, hvor den efter
kort tid blev slået ihjel af det næsehorn, der regerede over
territoriet i forvejen. Hvad ville vi sige til, at der kom et fly fra
Namibia og satte vilde dyr – f.eks. ulve – ud i den danske natur?
Fra 1977 og op gennem 1980’erne knoklede jeg selv dag og nat med at
redde efterladte sæler eller syge sæler for efterfølgende at sætte dem
tilbage i naturen. Jeg vil undskylde mig selv med, at vi i
slut-70’erne stod med en rådden sælbestand – ganske bogstaveligt. De
sæler, vi fik ind om vinteren, havde for 80 procents vedkommende en
tallerkenstor nekrose på bugen med navlen i centrum, og stanken af
disse halvrådne, men endnu levende dyr var uudholdelig. I forsommeren
blev der fundet sunde og friske sæler nyfødte sælunger på strandene
med blot én skavank – de var efterladt af hunnen og derfor overladt
til i løbet af ca. en uge at dø af sult, hvis ikke de
allestedsnærværende måger forkortede ventetiden.
På denne baggrund reddede vi, hvad reddes kunde, men efterhånden slog
effekten af fredning og reservater igennem, og bestanden begyndte at
vokse. En genudsætning af en efterladt sælunge eller en syg og kureret
sæl kunne nu være til skade for bestanden.
Dels kunne vi risikere at introducere et fremmed patogent agens til
den vilde bestand via et af de genudsatte dyr, og dels måtte vi
formode, at de sælunger, vi genudsatte i september måned med en vægt
på 35 kg, ville have betydelig større chancer for at overleve den
kommende truende vinter end en sælunge fra naturen. Vi tog altså
eventuelle frasorterede og genetisk ringere individer og genudsatte
dem med nogle kraftigt forøgede overlevelseschancer frem for ungerne i
den vilde bestand.
Så stoppede vi al opdræt, men sørgede så i stedet for, at alle
forladte unger eller syge sæler på strandene blev aflivet straks.
Jagt på bymenneskets principper
Vi har fravalgt jagt på sæler, og i stedet accepterer vi en epidemi
ca. hvert 10. år, hvor vi for Vadehavets vedkommende sender ca. 50 ton
godt økologisk sælkød til destruktion. En god ven, der er barnefødt i
små kår på Mandø, hvor han sammen med sin far skød et par sæler om
året, har så vanskeligt ved at forstå, at det er mere korrekt, at han
går hen i Brugsens køledisk og køber en argentinsk oksebøf, end det
er, at han ror ud til bankerne og bruger en enkelt patron på at skyde
en sæl. Er der ikke noget med CO2 og sådan noget ...?«.
Leveren var en delikatesse – fortæller han, kødet blev til saftige
bøffer, spækket blev kogt af til olie, der gav 6 kroner literen hos
maleren under krigen, skindet blev bearbejdet meget omhyggeligt og
kunne sælges til Magasin du Nord for 130 kroner, og skroget fik
hønsene, der pillede benene fuldstændig rene.
Og sådan kunne man fortsætte, men tilbage til overskriften, ’Forbud
mod import og handel med sælskind’, fordi aflivningsmetoden er synlig
og stødende for det naturfremmedgjorte foie gras- og kæmpereje-ædende
bymenneske.
Loven udtrykker på værste vis dobbeltmoral og afladshandel for en
dårlig økologisk samvittighed, så gu’ ve’, hvilket ministerium der
skal administrere loven. Miljøministeriet kan det jo ikke være, da det
ikke har noget med miljø at gøre, så mon det ikke bli’r
Kirkeministeriet? De ved vist også noget om afladshandel i forvejen.
|