Home | Dansk fiskeripolitik | EU fiskeripolitik | M/S Anton | Galleri | Aralsø-projektet | Arkiv | Links | Støt os | English |
Lovlig svindel og humbugEndnu et fiskeripolitisk bedrag. Artikler fra dagspressen juni 2009. Klippet fra Jyllands Posten den 13/6 2009 Advarsel til sejlerne: Hvis I observerer noget, der minder jer om fartøjerne fra ”Pirates of the Caribbean”, så frygt ikke, for det er blot udtjente danske fiskerfartøjer, de såkaldte ”spøgelsesfartøjer”, som er sendt til søs i en hæsblæsende jagt på nye EU millioner.De fartøjer lå blot og ventede på, at ejerne fik dem sendt til
ophugning. Ved brug af en kreativ bogføring kommer EU og den danske stat til
at betale for ophugningen af udtjente fartøjer, som fiskerne sammen
med privatiseringen af kvoter og rettigheder i 2006 ellers havde
ansvaret for at ophugge. http://jp.dk/opinion/breve/article1723605.ece Fødevareministerens kommentar fra JP den 23/6: http://jp.dk/opinion/breve/article1733000.ece Bertelsen ser spøgelserKurt Bertelsen har i et læserbrev i Jyllands-Posten 13/6 kritiseret en ordning, der skal fremme omstruktureringen mod større energieffektivitet i fiskeriet. Kurt Bertelsen kritiserer ordningen for at være indrettet, så den reelt er en skjult ophugningsstøtte. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der er nogle få, som
forsøger at spekulere i ordningen, men jeg er overbevist om, at det
er et minimum, da ordningen er indrettet, så det er de seriøse
projekter med størst mulig effekt, der får støtte. Fra De Bergske Blade den 11/6 2009 v/Kurt Bertelsen Christensen Den kreative bogføring for fuld skrue Dansk fiskeri bruger et økonomisk støtteprogram til energieffektiviseringer i fiskeriet, til støtte for fartøjer som allerede er taget ud af fiskeret. Til Lemvig Folkeblad lørdag den 6/6 siger fiskerikonsulent Bent Bro fra Thyborøn Fiskeriforening, at han og ”hyrede ekstra advokater” er sat på ”overarbejde” for at få at et større puslespil til at nå sammen, således at fiskerne kan udnytte den ”kattelem” som man har fundet og tænkt sig at udnytte i EU’s nye mia. støtte til fiskeriet - en helt igennem speget sag. Hensigten med olieprogrammet er støtte til fiskeriet i en omstilling til et fiskeri som bruger mindre brændstof. På papiret en fornuftig støtteordning til brug for en omstilling fra et energislugende trawl, som kom i klemme med de høje oliepriser i 2008 til ex. vod, garn og kroge. Men trawlerne har ikke så meget brug for sådanne omstillinger, som de har brug for penge til støtte for ophugningen af deres inaktive fartøjer og støtte til nye fartøjer, effektiviseringer og nyt grej. Og dertil har de danske myndigheder og fiskeriet få strikket ordningen sammen, så den dækker det behov. Ved brug af den kreative bogføring skal EU og den danske stat nu betale for ophugningen af deres ”spøgelsesfartøjer”. Fartøjer som ligger og rådner ved kajen som resultat af ny regulering fra 2006, hvor fiskerne fik foræret ejendomsretten over kvoterne, med det meget klare politiske formål, at sammen med ejendomsretten fik fiskerne også overdraget hele ansvaret for, at ophugge de fartøjer de fik med i købet. Nu sidder fiskeriets konsulenter og advokater og samler et puslespil som ender op med at det bliver EU og den danske stat som betaler for ophugningen af spøgelsesfartøjerne. Det der foregår pt. omkring dette olieprogram er måske ikke svindel på papiret. Men det er svindel og humbug målt på hensigterne med dette program og ikke mindst hensigten med ny regulering. Og 50 % af omkostningerne betales af den danske stat og pengene tages fra EU’s Fiskerifond. Penge som skulle støtte og udvikle hvor fiskeriet er gået i står pga. af regeringens privatisering af fiskeriet, bruges nu til nybygninger og effektiviseringer i fiskeriet. Det er svært at finde ord som dækker over den harme som sådan en sag udløser og spørgsmålet er helt enkelt – er der overhovedet ingen grænser for hvad regeringen og Dansk Folkeparti tillader i forsøget på at redde deres helt igennem fejlslagen fiskeripolitik? Tilsyneladende ikke. Fødevareministerens svar den 20/6 i Århus Stiftstidende og De Bergske http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090620/DHS/530869879/-1/net Kurt Bertelsen ser spøgelserJeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der er nogle få, som forsøger at spekulere i ordningen, men jeg er overbevist om, at det er et minimum. Af Eva Kjer Hansen Kommentar fra Kurt Bertelsen Christensen til De Bergske den 23/6 2009 Fiskeripolitisk bedrag Fødevareminister Eva Kjer Hansen skriver den 20/6 her i avisen at jeg ser ”spøgelser”, men hun vil da ikke udelukke at der kan være ”nogle få, som forsøger at spekulere i ordningen”. Men denne sag handler ikke om fiskere, men om en regering der snyder på vægten. Dette program giver støtte til ”energibesparelser” uden garanti for et mindre olieforbrug. For det er ”omkostningerne til brændstof” som bliver målestokken, hvor man i stedet skulle have brugt en reduktion i mængder af brændstof. En sådan besparelse ville have været direkte målbar i forhold til bl.a. CO2. Den økonomiske målestok følger prisudviklingen og da olieprisen var ekstrem høj i 2007/2008 og nu koster det halve, tillader denne støtte også en stigning i olieforbruget på 20 %. Det er tvivlsomt om Danmark kan bruge EU midler til ophugning, som den danske fiskeripolitik er skruet sammen i dag. For nu fjerne man ikke længere kapacitet sammen med fartøjet. Kapaciteten i dansk fiskeri, målt på havdage, kvoter og rettigheder etc., er omsættelige, dvs. solgt el. overført til andre fartøjer. Regeringen får også et fiskeripolitisk problem i denne sag. De mange millioner de bruger på ophugning er administrativt besluttet uden om Folketinget, selv om Folketinget i forbindelse med fiskerireformen 2005 blev garanteret, at fiskerne selv skulle finansiere ophugninger som modydelse for de mia. værdier de fik overdraget i form af ejendomsretten over kvoter og fiskerettigheder. Der er altså ingen garantier for oliebesparelser i programmet og dermed en reduktion af fiskeriets udslip af CO2. Og alligevel bruger ministeriet mange millioner på ophugning af fiskefartøjer og de mange millioner skal bruges til køb af nye og mere effektive fartøjer. Det er måske ikke ulovligt, det må eksperterne afgøre, men det et fiskeripolitisk bedrag.
|
Sitemap | Miljødebat | Enkeltsager | Kystfiskeri | Havbrug | Kontakt os |