I 2012 sætter EU gang i en ny fælles fiskeripolitik og kommissionen
arbejder bl.a. for, at reformen kommer til at indeholde et totalt discardforbud.
Ministerrådet er ikke enigt og selv om den danske minister støtter
forbuddet i ord og tale, så ligger den danske støtte meget langtfra
hvad den nye EU kommissær kæmper for.
Denne
artikel handler om det der foregår lige nu i sagen og sidst i artiklen
diskuteres og problematiseres den danske fiskeripolitik på området.
For det viser sig at også i denne sag, er kreativiteten større i
bogføringen, end i virkelighedens danske fiskeripolitik.
EU-kommissær for fiskeriet Maria Damanaki brugte den første forårsdag
i 2011 på et møde i Bruxelles, med EU’s fiskeriministre. Her holdt hun
en
tale, hvor hun indtrængende talte for, at EU indfører et
forbud mod udsmid af fisk, et såkaldt ”discardforbud”. Hun sagde
bl.a.: "
"We need to avoid this under all circumstances.
So far we have tried to tackle discards with technical measures. But
let’s be honest, if we continue this it is like treating a serious
illness with Aspirin. We have to recognize that our policy gives
sometimes incentives to discarding. So, I am convinced that we have to
start thinking outside the box.
To effectively tackle discarding we need to look
at new ways forward. Therefore, I am considering proposing a discard
ban as part of the CFP reform proposals. And while I say this word –
discard ban – out loud, I am conscious that some of you would rather
not discuss such a ban, while others already support this idea. But I
need to point out to you: if we don’t tackle this problem now, it will
come back to haunt us. We will regret having missed this unique chance
of the upcoming CFP Reform to find a new way forward."
Hun lægger ikke fingrene imellem i denne sag og hun presser
ministerrådet til at få indført dette forbud mod udsmid. Ministerrådet
er langtfra enigt, det er ikke engang enighed mellem den svenske og
den danske minister i denne sag. Den svenske minister vil have et
forbud i Kattegat og Skagerrak, men dertil har han ikke fået støtte
fra sin danske kollega, som foretrækker de tekniske løsninger dvs. selektive redskaber. Og selv
om den danske minister nu taler om discardforbud og man kan læse om
det samme ministeriets hjemmeside, så er der langtfra tale om noget
forbud i den rene (totale) forstand.
Før mødet i Bruxelles, udsendte den danske fiskeriminister ellers en
pressemeddelelse, hvor han bakker op om et discardforbud i EU og han
glæder sig over at kommissionen nu handler i forhold til en
”dansk mærkesag” osv.
Ministeren skriver om den ”danske model”, men det er om fangstkvoter der skal
afløse landingskvoter og der vender han på den berømte tallerken og
forlader forbuddet for at fortælle om fangstkvoter. Det er noget rod
for et forbud er et forbud og et forbud skal selvfølgelig overholdes,
længere er den vel ikke. Men det er den i den danske forståelse af et
forbud, meget længere.
Det er meget vigtigt at man ser forbuddet som et middel til et mere
bæredygtigt fiskeri, fordi forbuddet i sig selv vil tvinge fiskerne
til at fiske med større masker; stoppe fiskeriet hvis der er for mange
små fisk; omstille til mere skånsomme fiskerier osv. Så når ministeren
nu taler om større masker og mere selektivt fiskeri, for at efterleve
et discardforbud, så er han ude af kurs. Når vi laver et forbud i
fiskeriet, så er det fordi vi forventer at forbuddet efterleves,
hvordan fiskerne gør det, må de selv finde ud af. Hvis de siger de
ikke kan efterleve et forbud, så må vi se på det og forsøge at løse de
problemer. Men det er noget rod når de øverste ansvarlige i dansk
fiskeri, på den side giver os og folketinget det indtryk at vi skal
have et forbud, når de så på den anden side lader forbuddet være
bestemt af, hvad fiskeriet kan og evner.
Lige siden Levende Hav blev etableret i 1995, har vi kæmpet for et
discardforbud. Det var det første emne vi tog fat i på det
allerførste seminar vi afholdte. Og det var et forbud i dets rene
og totale form, vil vil at alt hvad fiskerne fanger på havet, skal bringes i land,
også det som ikke kan sælges til konsum, for det kunne bruges til alt
muligt i industrien.
For når først fisk, skaldyr og bunddyr er fanget
og som regel er dørt kan man ligeså godt udnytte det. At man selvfølgelig skal gøre alt for
at minimere udsmidet, ex vha. fangstkvoter; mindre masker osv. er
indlysende. Men dertil er discardforbuddet et middel, ikke omvendt.
Den danske fiskeriminister, men nok endnu mere hans embedsfolk, har
ikke styr på mål og midler i fiskeriforvaltningen.
Det er der så heller ikke ret meget nyt i og det ved alle der følger
lidt med på denne hjemmeside.
Det var meget svært med et total forbud tilbage i 1995, hvor der var
mange fartøjer i fiskeriet og et meget større fiskeri. I 1995 var der
3500 aktive fartøjer og der blev landet tæt ved 2 mio. tons fisk hvert
år. I dag er antallet af fartøj ved at nærme sig de 500 og der landes
en 1/3 af hvad man gjorde i 1995. Så den praktiske side af sagen, dvs.
at kunne opbevare hele fangsten ombord, er meget nemmere at løse i
dag, end i 1995. Så der er intet i det praktiske og økonomiske i
fiskeriet der forhindrer indførelsen af et rigtigt forbud. Men det er
det så åbenbart alligevel. Hvorfor?
To forbehold ligger lige for:
Udsmidet i de danske fiskerier er stadig så alvorlige, at de ikke tåler
dagens lys
Kvoterne er så små, at fiskerne har brug for at smide de fisk der
ikke opnår de store priser tilbage i havet, for ikke at belaste
kvoterne.
Mht. det første forbehold skulle det nu ikke være noget problem. I sin
tale siger kommissæren, at udsmidet i EU for torsk og anden hvidfisk i
2004 lå på over 50 % og fladfisk over 70 %. I 2004 lavede det danske
ministeriums egne embedsfolk og ansatte biologer, en rapport om
discard i dansk fiskeri som viste, at det samlede udsmid i 2004 lå på
36.000 tons ud af en samlet fangst på 1,2 mio. tons. Dvs. udsmidet i
danske fiskeri ligger meget langt under det øvrige EU. Så hvis de
danske rapporter og data er sande dvs. troværdige, kan det danske
udsmid også tåle dagens lys.
Det andet forbehold kan heller ikke være det store problem, for det
udsmid har været forbudt i flere år. Så svaret på hvorfor ministeren
ikke går helhjertet ind for et discardforbud, blæser i vinden.
Med den danske model bliver et forbud et ”måske forbud” dvs. et forbud
som indføres når ”det er muligt” skriver ministeren i en fælles
erklæring med sine kollegaer fra Frankrig, Tyskland og England, som
opfølgning på mødet i Bruxelles. ”Når det er muligt” indføres der
altså et discardforbud og den frase betyder, når det er muligt målt på
de enkelte arter, fiskerier og farvande.
1.
Fra erklæringens pkt. 7 ”call
for discard bans to be gradually introduced where appropriate by
changing to a system of genuine catch quotas as part of a “tool box”
of measures to avoid discards, after a sound evaluation of existing
pilot projects , and to improve control and data on the overall
mortality and state of fish stocks. This should also be available to
Member States as part of possible future regional management
arrangements, if appropriate, focused on the application of long-term
management plans. In fisheries suitable for discard bans, such bans
should be gradually introduced where appropriate, all species intended
for human consumption should be landed and – insofar as these are
regulated species – catches counted against the respective quotas;”
Den danske minister vil altså have et forbud mod udsmid, når det
bliver muligt. Men det er ikke sådan et ”forbud” kommissæren tænker
på. Der er mange flotte ord og hensigter i den danske politik og i den
fælles erklæring, men de skjuler ikke fakta som er, at den danske
fiskeripolitik pt. ikke støtter kommissionens forslag til et
discardforbud, som det foreligger.
Nogen vil måske indvende at det kan være fordi et discardforbud ikke
virker efter hensigten, at det ikke kan kontrolleres, som det ofte er
dokumenteret i ex Norge. Men her er løsningen i Levende Havs danske model netop,
at alt hvad der fanges, skal bringes i land. Dvs. alle der har en
fiskeritilladelse skal også kunne gøre logisk rede for, hvordan de
bringer alt i land. Dvs. dokumentere, at de har pladsen i fartøjet til
udsmidet. Og det kan sagtens lade sig gøre på de få store fartøjer der
er blevet tilbage i dansk fiskeri. Der er rigelig plads til det
procentvise udsmid, som de danske ansvarlige påstår at dansk fiskeri
har. De 36.000 tons, som de havde i 2004, er under 10 % af de samlede
fangster, og i dag må det være meget lavere fordi der har været så
stor opmærksomhed om sagen siden og der givet stor økonomisk støtte
til nye selektive trawl og meget andet - så der er plads nok.
Derfor er det underligt at Danmark ikke bakker helhjertet op om
kommissionens discardforbud. For når vi sagtens kan efterleve det og
bringer alt i land, undgår vi også at skulle bruge så mange midler på
mere kontrol og observatører ombord i fiskeriet. Det må ministeren
kunne svare på.