Home | Dansk fiskeripolitik | EU fiskeripolitik | M/S Anton | Galleri | Aralsø-projektet | Arkiv | Links | Støt os | English |
Bemærk: Ved udskrivning af denne side skal printer opsættes til "landskab"
Fiskeri: Analyse af havdage reguleringen. 10/2 2004 Havdage reguleringen er helt enkelt indført for at begrænse fiskeriindsatsen, altså den tid fiskerne har til rådighed på havet, den tid hvor der er fiskeredskaber i vandet. Reguleringen kaldes en ”indsatsregulering” som er indført, fordi kvotesystemet ikke virker. Kvotesystemet virker ikke fordi denne regulering kun kan kontrolleres gennem en kontrol af den mængde fisk fiskerne lander. Og sænker man kvoterne vokser udsmidet og de ulovlige landinger. Udsmidet vokser fordi de lave kvoter betyder at fiskerne kun lander de større og dyre fisk hvor de mindre fisk og undermålerne udsmides som regel som dødt udsmid. De lave kvoter får også de ulovlige landinger til at vokse. Er der f.eks. lave kvoter i et farvandsområde, så forsøger fiskerne at lande fisken i et andet område. Og man lander fisken i andre fartøjer, f.eks. fartøjer som ligger stille eller som ikke fanger på den art man gerne vil have landet. En anden metode er at lande fisken i i de såkaldte ”kvoteskibe”, som regel mindre joller, hvor igennem man kan lande en mindre mængde fisk. Men har man flere joller kan det blive til en betydelig mængde fisk. Og i dansk fiskeri er der registreret et par tusinde såkaldte ineffektive joller. Og er disse muligheder og andre udtømte for at lande de såkaldte ”grå fisk”, hvor man også tidligere omskrev fisk til andre arter osv. må man lande fisken som ”sorte fisk” dvs. helt uden om de officielle systemer. Kvotesystemet har spillet fallit, det erkender alle og derfor introducerer man så indsatsreguleringen hvor havdage reguleringen kom til sidste år. Overordnet har fiskerne ret i, at en havdage regulering under et kvotefiskeri er en meget dårlig regulering, netop fordi den medfører det store udsmid. Men ser man reguleringen efter i sømmene, så opdager man også, at denne regulering ikke rammer lige hårdt inden for fiskeriet. F.eks. begrænser havdage reguleringen ikke det mindre kystnære fiskeri, fordi dette fiskeri i forvejen har en naturlig begrænsning på antallet af havdage, helt simpelt fordi vejrliget forhindrer de mindre fartøjer at komme så meget på havet. Og i 2004 reguleringen kan man sammenlægge ens havdage for 11 måneder af gangen og det giver kystfiskerne omkring 150 dage om året, hvor de må fiske og det er rigeligt til langt de fleste. De større trawlere derimod får betydelige problemer i år hvor reglerne er strammet meget. I 2003 havde de kasse oppe ved Norge ”Smuthullet” hvor de kunne fiske uden begrænsning i forhold til havdage. Den kasse er fjernet i år. I 2003 kunne de fratrække de dage de brugte på at sejle frem og tilbage mellem havn og fiskepladser, de kan de ikke i år. Og det sammenholdt med at de heller ikke må medbringe flere redskabstyper i 2004 betyder, at hvis den art, ex. kuller, de er på jagt efter ikke kan fanges og de så ville til at jagte jomfruhummer, så må de tilbage i havnen for at ringe om til hummerfiskeri, og derved mister de havdage. Og der er ret så alvorligt for de større moderne trawlere som er rigget til at skulle fiske i alt slags vejer hele året rundt efter alle mulige og umulige arter. I 2003 kunne de nogenlunde slippe klar af disse begrænsninger, men i 2004 bliver det næsten umuligt, bl.a. fordi de i 2004 skal melde sig til et fiskeri når de forlader havnen. Dvs. de bliver registreret når de sejler og når de sejler i havn og derved er det blevet meget vanskeligt at komme uden om systemet. Hvorfor vælger myndighederne at indføre og stramme op om sådanne systemer som er meget bureaukratiske og forhadte? Det er der flere grunde til.
Diskussion: Levende Hav mener at fisketrykket skal sænkes, både af hensyn til fiskebestande og havets økosystem og ikke mindst af hensyn til det fiskeri som fisker mere bæredygtigt, dvs. det trawl og vodfiskeri som ikke foregår i sten og garn og krogefiskeriet. Men personligt bryder jeg mig ikke om udsultningstaktikken. I stedet skulle man tage tyrene ved hornene, for med støtte at få udfaset de fartøjer og fiskeriformer som ikke kan overleve, uden at de skal fiske overalt i al slags vejr. Dette fiskeri kaster sig over enhver fiskebestand som de vurderer, kan betale sig at fiske på. Det ser vi i øjeblikket hvor de store fra vestkysten fisker torsk i Østersøen og i de indre danske farvande hvor der efter mange års tomhed dette år er en del torsk syd for Fyn. Disse torsk jagter de store trawlere og det betyder helt sikkert at de fjerner den torsk som kunne have givet kystfiskerne i disse områder et hårdt tiltrængt økonomisk saltvands indsprøjtning her i 2004. Men sådan skal det åbenbart ikke gå, det hul ”glemte” man at lukke i dette års nye regler for fiskeri. Og sådan vil det også være nye huller til næste år. (*Man kunne lidt frækt sige, at det måske også er hensigten, at lade huller være ustoppede for derigennem at opretholde ens egen uundværlighed i EU’s fælles fiskeripolitik). Og da hullerne ikke bliver stoppet og nye dukker op, er det ikke andet at gøre end at kassere den sok og det gør man kun ved at udsmide EU’s fælles fiskeripolitik for at få startet på en frisk. Og den politik skal overlade selve fiskeriet til de fiskere, som gennem en licensordning har forpligtet sig på at fiske på naturens præmisser og ikke mod dem. Dvs. man skal have fjernet den del af fiskeflåden som forhindre den bæredygtige udnyttelse af naturens ressourcer og som forhindrer at fiskeriet er til for de mange fiskere i de mange havne rundt om i Europa. En fremtidig bæredygtig fiskeripolitik i EU og de enkelte lande, skal ikke forsøge at forvalte fisken i havet, men forvalte og tage ansvaret for fiskeriet på havet. Kurt B. Christensen Ferring Strand den 10/2 2004
- *Danmarks Fiskeriforening har siden Levende Hav blevet oprettet i 1995 brugt enhver lejlighed til at forklare offentligheden, at Levende Havs eneste formål er at få snablen ned i de offentlige kasser som stå åbne, fordi fiskeriet har problemer. Det er noget vrøvl og det kan vi dokumentere ved at vi ikke samler til huse, dvs. ansætter og opbygger foreningen osv. Vi forsøger derimod at nedbryde de gamle og efterhånden også møre forsvarsværker i politik, fiskeri og forvaltningen som er årsagen til at fiskebestande og fiskeri er ved at kuldsejle.
|
Sitemap | Miljødebat | Enkeltsager | Kystfiskeri | Havbrug | Kontakt os |