- genopstarten af fiskeriet på Aralsøen
Det
er varmt i Aralsk. Den gamle havneby, der har mistet sit vand og
nu ligger som en strandet hval 40 kilometer fra Aralsøens kyst,
er om sommeren ikke meget andet end et støvet og bagende varmt
stop på togturen fra Moskva til Tashkent eller Almaty. Når en
delegation danske projektarbejdere i toget gør mine til at bryde
op under de sidste par timers bumlen ind imod den førhen så
stolte fiskerby, er reaktionen fra medpassagerne – ofte
pendlende ”bisnes”-folk med kurérvirksomhed mellem Moskva og
randstaterne – som regel enten undren eller mild overbærenhed:
”Hvad i alverden vil I dog dér?!” Ganske vist er rygtet om,
at Aralsøen måske alligevel ikke er helt død, og at man faktisk
kan købe en ganske velsmagende skrubbe derfra, efterhånden ved
at brede sig ud til de omkringliggende byer, men det fastgroede
billede af Aralsk som ét af Sovjetunionens største økologiske
og sociale sammenbrud lader sig ikke uden videre viske bort af et
par optimistiske danske fiskere og selv nok så delikate fladfisk.
Den støvede
hovedgade i Aralsk er, ligesom det meste af området, præget af der-var-engang.
Ligesom havnen, fiskefabrikken og de største industrivirksomheder
har ligget stille i en årrække, er også forretningerne blevet
ramt af nedgangen efter unionens opløsning. De to-tre gader, der
før husede forretninger og lokaler for fritidsaktiviteter og
sammenkomst, er blevet privatiseret og omlagt til én lang række
af caféer. Man kan ikke længere købe filleter og kaviar i den
gamle fiskeforretning, der stadig har en dramatisk keramikmosaik på
væggen til minde om fortidens store fangster, men man kan købe
sig en tysk øl eller en russisk vodka. Det samme gælder den
gamle sportsforretning, hvor der nu er små kabiner af spånplader,
hvor man kan sidde ugeneret og drikke i skjul, byggemarkedet,
legetøjsforretningen, fritidshjemmet, en tidligere statsejet
lejlighed og to købmandsforretinger. Alle steder, der er blevet
lukket under indtryk af den generelle nedgang og pengemangel, og
åbnet igen med kreditter fra UNDPs lokale afdeling som vodkabarer.
Siden fiskeriets sammenbrud med Aralsøens katastrofale vandmangel
og tilsaltning har Aralregionen været ”økologisk
katastrofezone”, og langt hovedparten af indbyggerne har været
henvist til at leve af dyrehold, handel med importerede varer som
cigaretter, tøj og spiritus, eller forskellige former for understøttelse
fra regeringen eller internationale bistandsorganisationer. UNDP,
der har villet støtte opstarten af private virksomheder, har i en
årrække haft svært ved at finde et holdbart grundlag for at søge
midler til at støtte lokal produktion: For at modtage kredit må
man kunne stille sikkerhed og sandsynliggøre en hurtig
tilbagebetaling – og de eneste ”virksomheder”, der har haft
let ved at opfylde de krav er den lange række af vodkabarer, der
har sikkerhed i lokalerne og pr definition en hurtig, kontant omsætning.
De materielle velsignelser fra åbningen mod verden, har haft en
paradoksal karakter i Aralsk. Det virker næsten som om skrønen
om varernes ensformighed og ubrugelighed i de gamle østbloklande
er blevet reproduceret i et forvrænget billede af det moderne
samfund: Det eneste, man kan være helt sikker på at kunne købe
hver dag i Aralsk, er vodka…Globaliseringen er kommet til Aralsk
med toget som hurtigt omsættelige forbrugsvarer, med æteren som
endeløse rækker af kampsportsfilm og reklamespots, og med
helikopteren som delegationer af politikere og embedsmænd, der
vil se resultaterne af det gigantiske centralasiatiske
overrislingsprojekt, der skabte den katastrofale afvanding af søen.
Officielt
er Kazakhstan ved at ”blive demokratiseret”, men i ikke
ubetydelig grad dækker denne frase over en voldsom økonomisk
liberalisering – en næsten uvirkeligt konkret version af
begrebet ”markedsøkonomi”, mens den politiske magt stadig
mere udpræget samles i hænderne på præsident Nursultan
Nazarbajev og hans nærmeste familie. Med sit enorme areal (2,7
millioner km2) og placeringen mellem det Kaspiske Hav, Rusland,
Kina og det muslimske centralasien, fik Kazakhstan øjeblikkeligt
stor opmærksomhed fra især amerikanske organisationer og
virksomheder. Den pengestærke US-AID satte f.eks. markant ind i
administration og medier for at fastholde og styrke de
”demokratiske” kræfter i den nye stat, bl.a. til tider med
deciderede reklameindslag for privatisering på kazakhisk tv
(indslag der i æstetik ikke veg tilbage for den legendariske
sovjetiske realisme, nu blot med modsat budskab). Efter selvstændigheden
blev regeringens officielle økonomiske politik karakteriseret af
præsident Nazarbajevs erklæring om, at kazakherne nu måtte
berede sig på en omstillingsperiode, hvor ”enhver må tjene
sine egne penge med de midler, han har”. Konsekvenserne synes
indtil videre at ligne Ruslands: stor rigdom koncentreret på
meget få hænder, stigende arbejdsløshed, stigende kriminalitet,
manglende udbetaling af lønninger, pensioner, børnepenge osv. Præsidentens
officielle plan ”Kazakhstan 2030” skal antyde for borgerne, at
der er mål og med i udviklingen, og at der efter de trange år
kommer en ny og bedre tid, hvor Kazakhstan blomstrer som en mønsterstat
med en ”panter-økonomi” uden alkoholisme, kriminalitet –
endda uden rygning (…), men indtil videre er prognosens største
styrke utvivlsomt, at den er langsigtet.
I
Aralregionen, der er Kazakhstans fattigste, har borgerne oplevet
en dramatisk deroute siden 1975, hvor fiskeriet ophørte, og især
siden 1991, hvor støtten og direktionen fra Moskva med ét slag
blev indstillet. Fiskersamfundet, der havde overlevet på
nomade-fiskeri i andre søer og støtte fra regeringen, blev
efterhånden dybt afhængigt af humanitær bistand. Og selvom den
kazakhstanske regering indtil sidste år opretholdt et særligt
katastrofetillæg til lønninger og pensioner i regionen, har det
været nødvendigt med bidrag fra internationale organisationer
for at skubbe udviklingen i en mere positiv retning. Men disse
organisationer har mødt en række forhindringer, der har gjort
indsatsen besværlig. Dels vil kazakherne generelt ikke acceptere
en status som udviklingsland og hjælpeløst samfund (den daværende
danske minister for udvikling blev skarpt irettesat, da hun i
starten af halvfemserne kom for skade at antyde dette…), dels
kan problemerne i Aralregionen virke så overvældende, at det er
umuligt at finde et sted at begynde. Der er som sagt stort set
ingen realistisk produktion i regionen, og de initiativrige
mennesker, der forsøger at sætte noget i gang, må som regel
have en vis økonomi i forvejen for at kunne etablere sig, eller
de må have et indflydelsesrigt bagland, der kan trække i de
rigtige tråde. (Oftest hører disse to forhold tæt sammen…).
Fiskeriprojeketet
”Fra Kattegat til Aralsøen”, der støttes af Danida, har
valgt at gå en anden vej: Gennem en længerevarende tilstedeværelse
og et konkret samarbejde (fiskeri) med de lokale fiskere, har
projektet fået etableret et stabilt grundlag for at skabe troværdige
aftaler. Projektet har funderet sig i et detaljeret kendskab, ikke
så meget til økonomiske modeller for at skabe motivation og
ansvarlighed (hvilket synes at være det almindelige – af og til
noget formynderiske – udgangspunkt for visse store,
internationale bistandsprogrammer), men til samfundet omkring
Aralsøen, til kulturen, til fiskerne og fiskeriet, og til de
mennesker, der af eget engagement fra starten satte deres arbejde
og renommé ind på at få etableret et holdbart og konkret
samarbejde. Efter et par besøg og genbesøg, hvor man bl.a.
diskuterede mulighederne for at skabe et mere direkte og praktisk
funderet udviklingsprojekt, opstod idéen i en varm stue i
landsbyen Mergensai, mens kamelerne udenfor tyggede drøv og
stjernerne tændtes på den kulsorte himmel. Bogholderen i den
lokale fiskerikolkhos havde en russisk bog om fiskemetoder fra
1936, hvor det er beskrevet, hvordan danskerne har udviklet en
lang og effektiv tradition for at fange flyndere. Der måtte laves
et samarbejde mellem danske og kazakhiske fiskere
– og med foreninger og fonde som det organisatoriske og økonomiske
bagland, ikke som udgangspunktet.
Aralfiskerne
vidste, at der var skrubber i søen, men de manglede redskaber og
organisation til at fange dem, og de foreslog derfor, at det kunne
være en opgave for danske fiskere med støtte fra Danida at hjælpe
til i opstarten af et bæredygtigt fiskeri. (Skrubben var blevet
udsat fra 1979 under et biologisk projekt, hvor de sovjetiske
myndigheder forsøgte at introducere en række nye arter i Aral,
fordi de traditionelle ferskvandsarter forsvandt ud i floderne
eller døde pga af tilsaltningen. Fra 1991 var den lokale
biologiske station i Aralsk overbevist om, at det var værd at prøve
at genopstarte fiskeriet på søen.) De gamle sovkhos- og
kolkhos-strukturer var ved at bryde sammen, og der var brug for
nye organisationsformer for at genopstarte et rentabelt fiskeri.
Fiskeriprojektet startede med et simpelt forsøgsfiskeri, hvor det
”blot” skulle bevises for donorer og den tvivlende omverden,
at der var fisk i Aral. Derfra fortsatte det med støtte til
oprettelsen af en række mindre, uafhængige kooperativer, der
takket være en ny kazakhstansk lov havde fået mulighed for at
etablere sig som selvstændige enheder.
Fiskerne
dannede en forening ”Aral Tenizi” (”Aralsøen”), der
arbejder for at genoprette søens økologi og fiskeri, og gennem
denne medlemsstærke organisation har projektet nu i et par sæsoner
kunnet give kreditter og udlåne garn til de nye
fiskerikooperativer med den sikkerhed at de er medlemmer af
foreningen og ved at bryde aftalen vil have svært ved at opnå
tilsvarende støtte næste år – og i øvrigt stå i dårligt
lys blandt kollegerne. Som samlet garant for kreditværdigheden
har aralfiskerne gjort støtte og kredit mulig, og de er på vej
til at gøre fiskeriet økonomisk rentabelt. Nu fanges der 600 ton
skrubber om året, hvilket kun er en brøkdel i forhold til de
store fiskeår i tresserne, hvor der blev landet op imod 30.000
ton, men det er dog et skridt i retning af et egentligt, socialt
og økologisk bæredygtigt fiskeri. Afsætningen af fisken er også
på vej til at blive forbedret, efter at man i starten automatisk
afslog eller kun meget forbeholdent accepterede enhver tale om at
købe fisk fra ”den døde sø”. Med en flerårig indsats har
staben i foreningen Aral Tenizi nu fået etableret reelle
forbindelser til aftagere af fisk i flere af landets større byer
som Aktubinsk, KzylOrda, Karaganda og Almaty, og efterhånden som
flere og flere har set den fine skrubbe, stiger efterspørgslen.
Denne vinter var der således for første gang opkøbere fra flere
byer helt nede på Aralsøens isbelagte overflade (det er næsten
ligeså koldt i området om vinteren, som det er varmt om
sommeren) for at finde fiskere, der var interesserede i at sælge
skrubber.
Aralfiskerne
har indtil videre haft held til at genopstarte fiskeriet på deres
sø, og hvis de biologiske forudsigelser holder vand, skulle der
ikke være noget bæredygtighedsproblem i at udvide
skrubbefiskeriet betydeligt. Samtidig håber fiskerne på, at de
internationale planer om at forbedre vandtilstrømningen til søen
markant (ved bl.a. at lukke og reparere de utallige ødelagte og
ubrugte sluser og kanaler langs de to floder, Amu-Darya og
Syr-Darya, der har udløb i søen) endelig vil blive realiseret, så
der igen kan komme ferskvandsarter ind i søen, og så vandet måske
en dag kommer tilbage i havnen i Aralsk. Trods alle økonomiske og
økologiske katastrofer, har disse fiskere haft et uvurderligt
aktiv som udgangspunktet for deres bestræbelser: De har en værdifuld
og stort set uudnyttet naturressource i deres sø. Derfor var der
i virkeligheden et solidt udgangspunkt for det fiskeriprojekt, der
nu kører på syvende år: Med skrubben som sikkerhed producerede
fiskerne betingelserne for deres egen kreditværdighed. Men det
ville aldrig være blevet realiseret, hvis det havde taget
udgangspunkt i de eksisterende begrænsninger i den enkelte
fiskers muligheder for at opbygge en privat og økonomisk bæredygtig
virksomhed.
|