Siden september 1999 har de mindre danske
udviklingsorganisationer måttet stå skoleret overfor Danida
og deres netværk af rådgivere og konsulenter. Det seneste
udspil i den sag, blev et såkaldt ”intentionspapir”, til
udmøntning af en ny strategi for de mindre danske NGO’ers
udviklingsprojekter.
Alle
de tidligere møder og rapporter siden 1999, og nu dette papir
viser, at systemet har iværksat et større opsat Attac på de
mindre danske organisationer og foreninger. For alle
intentioner peger i en retning, nemlig mere koordinering, mere
styring, ensartethed og centralisering. Dette bliver fremtiden
for de vel mindre end 100 organisationer og foreninger som udfører
projekter via enkeltbevillinger, for det danske samfund.
Systemet er ved at fratage dem al den styrke de skal bruge til
gennemførelse af gode, solide og ikke mindst bæredygtige
projekter i den 3. verden.
Det
ser vi i Landsforeningen Levende Hav, hvor vore ellers så
trofaste støtter giver op. De kan ikke følge med længere,
og derfor forlader de Levende Havs fiskeri- og
udviklingsprojekt ved Aralsøen i Kazakstan. Ved siden af
deres lønarbejde, har de simpelthen ikke overskud til at
deltage i de mange eksterne og interne møder, samt få læst,
forstået og kommenteret den tilsyneladende uendelig mængde
af rapporter og papirer, som vi nu skal leve op til, hvis vi
vil hjælpe til fattigdomsbekæmpelsen ude i den store verden.
Vi, dvs. de mange små vil forsvinde, og tilbage vil stå de få
større strømlinede, professionelle og administrativt tunge
organisationer. Selv om Danidas nye strategi også indeholder
en pulje til mindre aktiviteter, administreret uden for
Danida, så vil en sådan pulje ikke kunne hjælpe os. Måske
kunne vi bruge de nye allianceprogrammer og støtten til de
faglige netværk, men også disse programmer, peger sammen med
puljen til mindre aktiviteter i en retning, mere koordinering
og centralisering.
Projektet
ved Aralsøen, ville aldrig være kommet i gang under disse
nye intentioner og kriterier, og det kan ingen være tjent
med.
For
på alle områder lever projektet ved Aralsøen op til et
projekt, som med små midler og en meget stor folkelig
indsats, får igangsat en udvikling som virkelig kommer de
mennesker til gavn, som har behov for hjælp. I kraft af
midler fra Danida og andre fonde, i kraft af en stor fysisk
indsats, i kraft af stærke venskaber mellem Danmark og
Kazakstan, i kraft af faglighed og opbakning fra folk i begge
lande, har projektet siden 1996 fået genoplivet hele
fiskeriet i Aralsk regionen (55.000 km2 md 70.000
indbyggere). Med få midler er 600 fiskere blevet udstyret med
det nødvendige udstyr, der fik sat gang i et bæredygtigt
fiskeri efter skrubber på Aralsøen. De har fået repareret
deres ca. 100 fartøjer, de har fået opbyget
modtagerstationer med frysecontainere 3 steder rundt Aralsøen,
de har fået sig organiseret i ca. 80 kooperativer, brigader
og mindre grupper og de har fået opbygget en demokratisk
foreningen Aral Tenizi, som i dag har tæt ved 1000 betalende
medlemmer. Dette samt støtte til skolerne i regionen, har
projektet opnået ved en støtte fra Danida og Demokratifonden
og private fonde, på ca. 800.000 om året, siden 1996, i alt
ca. 4 mill. danske skattekroner. Og uden at kende andre
projekter i dybden, er det vores indtryk, at sådan positive
historier er der mange af i den store verden af mindre
projekter.
Det
er ikke det udviklings professionelle arbejde og penge som
skabte denne for Aralsk regionens befolkning, positive
udvikling. Det blev et godt projekt, bl.a. fordi vi fra dansk
side lagde al den energi vi havde tilrådighed, efter lønarbejde
og Levende Havs arbejde i Danmark, i dette projekt. Og disse
muligheder forsvinder nu for at blive afløst af tid til møder,
koordinering og intern ballade mellem de danske NGOér –
hvem har glæde af det?
Alle
de problemer som skal løses i denne sag kan sagtens løses
uden at forgribe sig på NGO’ernes frihed til udfoldelse og
udvikling. De NGO’er som ikke kan leve op til de objektive
kriterier, kan man blot undlade at støtte. Folkelighed,
faglighed, finansiering og fortalervirksomhed kan
dokumenteres, dertil behøver vi ingen koordinering fra unge
lovende diplomater i Danida. At man skulle have et eksempel,
betyder jo ikke at man har et problem, som Danida påstår,
nemlig at organisationer har startet et projekt i et område,
uden at kende til lignende projekter i samme område, også
det problem kan løses, uden indgreb mod NGO’ernes frihed.
Til
systemet: Stil blot større krav til folkelighed og egen
bidrag fra NGO’erne, det er helt i orden, stil alle de
fornuftige krav, som de krav også er kommet til udtryk i
evalueringen siden 1999, men styr jeres lyster til
koordinering og centralisering. Hold jer fra vores egenart, hold
jer fra vores frihed til udvikling af de mange spændende og
iderige projekter ude omkring i den store verden, til gavn
for en bæredygtige udvikling mellem nord og syd.
Til
Folketinget: Medlemmerne af Folketinget har jo altid travlt,
og derfor har de tilsyneladende ikke haft tid til at følge og
styre denne udvikling. De bør nu træde i karakter, for vi
tror ikke at systemet har den politiske dækning for
disse intentioner, mod centraliseringen af de danske NGO’er.
Vi
skal derfor opfordre til en offentlig debat og vi skal
opfordre alle med interesser på området, til at få læst og
kommenteret de seneste udspil fra Udenrigsministeriet. For der
er akut brug for en politisk afklaring af, om denne afstukne
kurs, nu også er den rigtige.
Kurt
Bertelsen Christensen, Koordinator i Landsforeningen Levende
Hav