Udnævnelsen af Bjørn Lomborg
til direktør for Institut for Miljøvurdering har affødt et vældigt
postyr. ”Det er en politisk udnævnelse”, hævder venstrefløjen,
hvilket Statsministeren og Miljøministeren naturligvis afviser.
Og weekendavisens leder fredag bakker op: Det er hyklerisk at
skrige op om en ”politisk udnævnelse”, når venstrefløjen
selv gang på gang har ansat socialdemokrater og socialister til
vigtige poster. Weekendavisen mener, at Lomborg har vakt
forargelse simpelthen fordi ”han har tilladt sig at påpege, at
der er politiske synspunkter indenfor miljødiskussionen.”
Lederskribenten Anne Knudsen anfører, at det nye institut blot
skal ”skaffe grundlaget for, at man kan prioritere politisk
mellem forskellige miljøtiltag. Lomborg skal bare fortælle os,
hvad der er at vælge imellem.”
Det interessante
ved det nye institut er altså ikke, om Bjørn Lomborg er højreorienteret
eller venstreorienteret – men det er derimod, at den ideologiske
baggrund for instituttet er den teknokratiske forvaltning af miljøpolitikken,
der nu for alvor ser ud til at slå igennem. Forestillingen om, at
en statistiker kan ”fortælle os, hvad der er at vælge
imellem” på miljøområdet er denne ideologis kerne. Ud fra
denne fortælling skal man tage politisk stilling, og ”det kræver
ingen særlig ekspertise at have en mening om, hvorvidt det ene
miljøtiltag er vigtigere end det andet”, som Anne Knudsen
skriver i et akavet forsøg på at bakke op om Statsministerens
opgør med ”eksperter og smagsdommere”. Det er i denne ånd,
der er blevet gjort op med en lang række af de initiativer på
miljøområdet, der har taget sig af arbejdet med at gøre opmærksom
på de problemer, der ikke umiddelbart har offentlighedens
interesse, fordi de ikke kan udtrykkes i øjeblikkelig død og ødelæggelse
eller et bestemt, forståeligt økonomisk problem i horisonten. Et
meget stort område her er havmiljøet. Det er helt ude af
proportioner, at der ikke er opmærksomhed omkring vores
forvaltning af havets ressourcer og forureningen af havmiljøet
– det kan man håbe på, at Lomborgs institut vil fremhæve, men
det virker ikke sandsynligt: For det første har den tankegang,
der ligger bag miljøinstituttet – nemlig den økonomiske
cost-benefit analyse – uden tvivl direkte eller indirekte
allerede bestemt administrationens forhold til kvælstofsforureningen
af de indre danske farvande. Det kan simpelthen ikke betale sig at
bekæmpe iltsvind effektivt, synes ræsonnementet at være, fordi
det vil gå hårdere ud over landbruget, end iltsvindet går
udover de relativt få tilbageværende kystfiskere. For det andet
har de miljøproblemer, der er knyttet til den langsigtede
forurening af havet med miljøfremmede kemiske stoffer, den
uheldige egenskab, at de er særdeles vanskelige at gøre op i
nutidskroner: Hvor stor en betydning har det, at der er op imod
100.000 kemiske stoffer, der lukkes ud i havmiljøet, hvis effekt
vi ikke kender? Skal vi lave en effektiv indsats mod denne
forurening, når vi reelt ikke ved, hvilke konsekvenser, den har?
Sådanne overvejelser kan kun komme havmiljøet til skade. Om 20
eller 50 eller 100 år kan vi så igen overveje om de sygdomme og
problemer, der er blevet påført fisk, dyr og mennesker, ”set i
bagklogskabens ulideligt klare lys” alligevel var værd at
forebygge.
Den teknokratiske ideologi går
ud fra, at verden skal administreres. Det, der kan beskrives i
termer, som kan ligge til grund for en ”miljøvurdering”, skal
prioriteres. Det, der ikke passer i disse rammer, bliver udelukket
– eller fortrængt i
bedste psykoanalytiske forstand. Det kystnære fiskeri har i en
del år udgjort sådan et fortrængt problem – de er svære at
styre, disse fiskere, og der er så mange af dem. Var det ikke
nemmere, hvis vi huggede nogle af dem op (eller ned), og så fik
en flåde, der var til at forholde sig til? På samme måde med
havmiljøet: Hvis vi nu lader som om, der ikke er nogen problemer
under havoverfladen, så forsvinder det vel af sig selv… Den
centrale lære i psykoanalysen er desværre, at det, der fortrænges,
vender dobbelt tilbage. Mens det skånsomme – og i egentlig
forstand økonomisk og økologisk bæredygtige – fiskeri
ophugges, forstærkes de ubæredygtige fangstmetoder, og en
forvaltning, der kun tilsyneladende kommer fiskeriet ”i sin
helhed” til gavn. Mens det heftigt diskuteres, om den ene eller
den anden sammenligningsmetode er mere videnskabelig, ophobes
fremmedstoffer i havmiljøet, som endnu ikke er indfanget af
administrationen. Teknokraterne vil ikke skabe større seriøsitet
i miljøvurderingen – de vil fortsætte tendensen til at fortrænge
den virkelighed, der ikke passer ind i systemet. Har man ikke set
det før et sted?
For halvtreds år
siden foretog man en cost-benefit analyse på det centrale
sovjetiske planlægningskontor i Moskva: Af strategiske årsager
var det væsentligt at producere bomuld, så unionen kunne blive
selvforsynende, og der var et enormt landområde i Centralasien,
der lå ubenyttet hen. Ganske vist var der tale om steppeland, men
med en effektiv overrisling skulle det være muligt at dyrke både
bomuld, ris og hvede. Hvis man nu tog vandet fra de to store
floder, Amu Darja og Syr Darja, der løber gennem regionen, og
ledte det ud på stepperne… Ganske vist ville en sådan strategi
betyde, at Aralsøen, der hvert år tilførtes ca. 26 km3 vand fra
de to floder, ville skrumpe ind, og måske endda tørre helt ud.
Men – og her kommer analysen: Et effektivt landbrug ville ikke
alene kunne producere den strategiske bomuld og store mængder ris
og korn – det ville også dermed skabe beskæftigelse for
millioner af mennesker. Skulle man anvende vandet til overrislede
kollektivbrug med store økonomiske og beskæftigelsesmæssige
fordele – eller skulle man bevare søen og det økologiske
system omkring den – samt fiskeriet og identiteten hos de
relativt få mennesker, der levede af og med den? Analysen faldt
som bekendt ikke ud til Aralsøens fordel. Det gigantiske projekt
til opdyrkning af ”den jomfruelige jord” blev sat i værk, og
vandet blev taget fra Aral. I 1975 strandede de sidste kuttere på
den tidligere havbund og de sidste ferskvandsfisk var forsvundet
eller fanget i tilsaltede vandlommer. I dag er Aralsøen kendt som
den største menneskeskabte naturkatastrofe, og konsekvenserne har
været brutale: sand- og saltstorme, nedbrudte samfund, voldsomme
stigninger i sygdomme og tidlig død. Oven i købet havde man åbenbart
ikke tilstrækkelig viden om landbruget til at forudse, at store
dele af det overrislede areal ville blive ødelagt af salt og
andre mineraler. Verdensbanken og den kazakstanske regering har
netop afsat $ 86 millioner til at rette op på skaderne i Aralsk
regionen, og et kæmpe arbejde venter forude for befolkningen ved
søen for at komme bare i nærheden af de leveforhold, de havde
inden søen blev taget fra dem.
Det siger sig
selv, at det var umuligt i 1950 at forudse den situation, Aralsøens
fiskere og den øvrige befolkning i Centralasien står i i dag.
Men er læren fra denne historie ikke netop, at en nutidig økonomisk
og miljømæssig analyse aldrig kan tage højde for alle
konsekvenser, hvis de skal formuleres i dét sprog, teknokraterne
taler? Er det den
form for miljøvurdering, vi kan forvente af den nye regering?
|