ØKOLOGISK FISK? MULIGHED OG
NØDVENDIGHED
Uddrag af rapport
fra havpolitisk forum
i Bønnerup,.marts 1996
arrangeret af Landsforeningen
Levende Hav
i samarbejde med Den Grønne Fond.
Kapitel 9
Kaj Hansen
Kaj Hansen, der er kok og tjener-uddannet,
er uddannelseskonsulent i HORESTA/RBF,
arbejdsgiver/arbejdstager-organisationen. Organisationen repræsenterer
95 % af de bedste restauranter, hoteller mv. i Danmark, og en
anden, voksende, del af restaurationsbranchen: virksomheder, der
bruger hel- og halvfabrikata - f.eks. cafeterier, bistroer, caféer,
kantiner mm., som arbejder efter selvbetjeningskoncept.
Køkken-, Hotel- og Restaurantfagenes
uddannnelsessekretariat har i samarbejde med skolerne ansvaret for
oplæring af lærlinge i hele hotel/restaurantbranchen i Danmark.
Desuden arbejder sekretariatet med efteruddannelse af bl.a. køkkenassistenter,
som er repræsenteret i de fleste sygehus- og plejehjemskøkkener.
Som repræsentant for en stor og vigtig del
af de nuværende professionelle forbrugere af fisk og
fiskeprodukter i Danmark, og for uddannelsen af de kommende
professionelle forbrugere, er jeg blevet bedt om at sige noget om,
hvilke kvalitetskriterier der virker i et storkøkken; en
overskrift jeg har tilladt mig at præcisere til kvalitetsKRAV.
Jeg allierede mig til dette formål med et par kapaciteter
indenfor vores fag: Per Thomsen (der er faglærer på Teknisk
Skole i Åbenrå, og også til stede i dag), og en af vores førende
kokke i Danmark, Claus Græns, for at få belyst emnet så
grundigt som muligt.
Som indledning til dette skal det siges, at
alt faglært køkkenpersonale naturligvis lærer en række grundlæggende
kvalitetskendetegn for fisk, som enhver kok og køkkenassistent
kan på rygraden. Disse er naturligvis helt elementære:
- fisken skal have en frisk lugt
- kødet skal være fast
- intakt slimlag, hvis fisken er hel og ikke
flået
- den skal have klare øjne og røde gæller
Vi lærer også grundlæggende om fiskenes sæsoner
og om korrekt opbevaring. Som sådan er vi egentlig godt rustet
til at modtage fisken og vurdere dens kvalitet.
Jeg vil gerne slå fast, at vi forventer at
modtage fisken, sådan som vi har lært at fisk skal se ud, det
burde være en selvfølge (men er desværre ikke altid tilfældet),
og det gælder naturligvis også, når vi modtager fileteret og
udskåret fisk.
I bund og grund må et vigtigt kodeord være
TILLID. Tillid til en leverandør bør også være et MUST: vi
skal kunne stole på de aftaler, som vi laver med vores
fiskeleverandør. Vi ønsker hellere, at vores fiskeleverandør
siger fra, når de ikke kan levere den ønskede vare i den ønskede
kvalitet, end at man får leveret en sekundavare, som man så
alligevel ikke kan bruge.
Et yderligere krav er: daglige (eller næsten
daglige) friske tilførsler. Leveringssikkerhed er vigtig, ellers
får vi problemer med vores kunder, nemlig gæsterne i vores
restauranter, der forventer at få den fisk, de har bestilt. Dette
kan dog muligvis kombineres med en idé, jeg har fået kik på
efter nogle af diskussionerne her på seminaret: vi bør måske
skabe nogle mere fleksible menuer, end tilfældet er idag, så
kunden f.eks. kan spise mere sæsonbestemte fisk.
Det kan selvfølgelig være et problem i
forhold til den førnævnte tillid, når leverandøren af fisken
ikke har den rigtige vare - men det skulle kunne løses i en
fornuftig og ærlig dialog mellem leverandør og forbruger, f.eks.
hvis man kunne alliere sig så tæt på kilden (fiskeren) som
muligt. F.eks. kunne fiskeren melde, hvad han kommer ind med den pågældende
dag (så man evt. kunne søge alternativt hos andre fiskere), så
tidligt som muligt. Heri skal der også ses en anden fordel: at
vores branche arbejder med begrebet dagens fisk på spisekortene,
hvilket betyder, at man her netop har mulighed for at modtage lige
netop den fisk, som fiskeren har fanget den pågældende dag.
Dette kan i hvert fald kun bekræfte, at vores branche går ind
for det kystnære fiskeri, for netop denne form for fiskeri går
godt i spænd med vores torvekøkken, hvor vi sammensætter dagens
menu, med hvad vi kan få på torvet. At torvet så rykker ud til
fiskerne, gør jo bare, at vi har længere tid til at planlægge
og indkøbe tilbehøret til fisken.
Det bør vel være unødvendigt at nævne,
at vi også forventer, at fisken er opbevaret korrekt (nediset),
lige til vi modtager den - og skånsomt behandlet.
Et andet kvalitetskrav er, at vi har brug
for nogle ensartede størrelser, så man ikke i sorteringerne både
har f.eks. 300 gr. og 900 gr. fladfisk. Det giver os problemer med
portionering og hermed også økonomien i forhold til vores gæster.
Jeg vil nemlig gerne se de to gæster, hvor den ene får
fladfisken på 300 g., og den anden den på 900 g. - og
kuvertprisen er den samme - uden at mindst den ene bliver sur.
Jeg må sige, at vi idag i allerhøjeste
grad mangler førsteklasses varer - vi får alt for meget
sekundavare. Det er fuldstændig grotesk, at man på markederne i
Bruxelles og Paris finder førsteklasses varer, afsendt fra
Danmark dagen før. Det samme gælder nye fisketyper, som kunne
lanceres på det danske marked, men fragtes sydpå, uden at vi ser
dem.
Min kollega Per Thomsen, som arbejder i Åbenrå,
sagde så betegnende, at hvis han skulle have fisk af god
kvalitet, og andre end de normale slags, så tog han til Flensborg
i Tyskland (30 km. sydligt derfra). Hvor er vi henne??? Nogen vil
måske påstå, at vi i branchen ikke vil købe dem, men hvis
fiskerierhvervene allierede sig med vores trend-sættere i
branchen, vil det givetvis have en afsmittende effekt.
Vi mener desuden, at nogle af vores fisk er
alt for dyre (f.eks. en pighvar - der er dyrere end oksefilet),
mens der til gengæld er andre, der måske er for billige;
forskellen er for stor. En prisudjævning kunne for branchen være
en fordel og status qvo for fiskeleverandøren.
Vi er naturligvis klar over, at vores
kvalitetskrav har deres pris, og jeg personligt tror på, ligesom
jeg tror på branchens vegne at kunne bakke op omkring, et tættere
og enklere distributionssystem. Vi vil hellere give pengene for
kvalitet end for en masse fordyrende mellemled. Branchen vil bakke
op omkring en bedre kvalitet og tættere adgang til fiskeren - og
branchen vil gerne købe de fisk, der netop er i lokalområdet.
Jeg vil til sidst gerne sige et par ord om
de forretningstyper, der bruger halvfabrikata. Det er en anden
stor del af vores forretninger, mængdemæssigt langt større end
vores konsumfiskerestauranter. Dem bliver der flere og flere af,
fordi flere og flere danskere spiser måltider udenfor hjemmet, og
vel at mærke ikke dyre måltider. Billige måltider kræver
mindre arbejdskraft (som er de største omkostningsbærere),
hvilket betyder, at man må anvende helt og delvis forarbejdede
varer for at kunne sælge produktet til gæsten til den ønskede
pris. Hvorfor skal branchen egentlig lade sig spise af med
fiskeindustriens forpinte slutprodukter? Kunne fiskerierhvervene
ikke være med til at sætte lidt skub i produktudvikling af
friske fiskeprodukter, der kræver et minimum af arbejde og stadig
præsenterer sig godt?
Vi har også hele institutionsområdet, som
i disse tider udsættes for store besparelser - især på
personalesiden - her er løsningen indtil videre også hel- og
halvfabrikata: fabriksprodukter. Har branchen ikke andet at
tilbyde dem? Husk at I også bliver gamle engang. Kan man sikre
os, at vores krav også tilgodeses her, eller er det stadig kun
prisen, der er afgørende? Fisken er ofte så forarbejdet, at man
ikke har en chance for at kontrollere kvaliteten i slutleddet.
Fiskeindustrien må her være en vigtig samarbejdspartner, så vi
som branchens forbrugere af forarbejdede produkter kan være sikre
på, at kvaliteten er i orden.
Vi må kunne forlange en form for
"kvalitetsstempel" - måske endda et "økologisk
kvalitetsstempel".
Som I kan høre, har branchen mange facetter
at spille på. Vi vil egentlig gerne spille sammen med deltagerne
i dette forum. Vi vil gerne støtte alle de gode intensioner, som
er bragt til udtryk igår og idag. For jo bedre fisk, vi kan
arbejde med, des mere tilfredse gæster får vi, og får vi
tilfredse gæster, kommer de igen - og efterspørger fisk - som vi
så kan bestille direkte hos AS 28 eller AS 35, hvis vi havde
restaurant på Djursland, eller E 2 eller E 5, hvis vi havde
restaurant i Esbjerg eller omegn.
Jeg vil slutte med at stille nogle konkrete
spørgsmål til dette forum og det videre arbejde:
1) Kan fiskerierhvervet hjælpe os med
holdningsbearbejdelse af de unge i vores branche, og hvordan?
2) Er vores kvalitetskrav for store og i så
fald, hvor kan de indfries?
3) Kan det lade sig gøre, at man opbygger
disse lokale "netværk" uden om mellem-kanalerne?
4) Hvordan fortsætter vi dialogen også
efter dette møde?
5) Kan fiskerierhvervene levere os nogle
produkter af frisk fisk til hele fast food/catering området?
SPØRGSMÅL & KOMMENTARER:
KURT B. CHRISTENSEN: Tror du, at man kan
indføre den bevidste forbruger på restauranterne, dvs. f.eks.
skrive på menukortet, at denne fisk er fanget på det og det
sted, med et minimum af energi-forbrug osv. ?
KAJ HANSEN: Den bevidste forbruger findes
i høj grad i restaurations-branchen. De mennesker, der går ud
for at spise fisk, er generelt meget interesserede i, hvad det er
for en fisk, de køber, og jeg tror sagtens, man med held kunne gøre
mere ud af at informere om fangsten, sæsonerne o.lign.
PER THOMSEN: Jeg tror også, det vil være
en god idé, hvis man efter at have været på restauranten kunne
gå ned omkring havnen og se: orv, der er Lars Peters kutter, der
har fanget den fisk, vi lige spiste. Der bliver iøvrigt
allerede gjort meget mere ud af at oplyse - på dansk! - om maden
på restauranten.
HANNE MOGENSEN: Det er også vigtigt, at der
bliver gjort mere ud af at uddanne personalet ikke bare på
restauranter, men også i almindelige levnedsmiddelvirksomheder.
Som det er idag, kan enhver, uden at have nogen relevant
uddannelse eller baggrund iøvrigt, slå sig ned for at sælge
mad.
© |