| 
                 
              ØKOLOGISK FISK? MULIGHED OG
              NØDVENDIGHED 
              Uddrag af rapport
              fra havpolitisk forum
              i Bønnerup,.marts 1996 
              arrangeret af Landsforeningen
              Levende Hav 
              i samarbejde med Den Grønne Fond.  
              
              Kapitel 9 
              
              Kaj Hansen 
              
              Kaj Hansen, der er kok og tjener-uddannet,
              er uddannelseskonsulent i HORESTA/RBF,
              arbejdsgiver/arbejdstager-organisationen. Organisationen repræsenterer
              95 % af de bedste restauranter, hoteller mv. i Danmark, og en
              anden, voksende, del af restaurationsbranchen: virksomheder, der
              bruger hel- og halvfabrikata - f.eks. cafeterier, bistroer, caféer,
              kantiner mm., som arbejder efter selvbetjeningskoncept. 
              Køkken-, Hotel- og Restaurantfagenes
              uddannnelsessekretariat har i samarbejde med skolerne ansvaret for
              oplæring af lærlinge i hele hotel/restaurantbranchen i Danmark.
              Desuden arbejder sekretariatet med efteruddannelse af bl.a. køkkenassistenter,
              som er repræsenteret i de fleste sygehus- og plejehjemskøkkener. 
              
              Som repræsentant for en stor og vigtig del
              af de nuværende professionelle forbrugere af fisk og
              fiskeprodukter i Danmark, og for uddannelsen af de kommende
              professionelle forbrugere, er jeg blevet bedt om at sige noget om,
              hvilke kvalitetskriterier der virker i et storkøkken; en
              overskrift jeg har tilladt mig at præcisere til kvalitetsKRAV.
              Jeg allierede mig til dette formål med et par kapaciteter
              indenfor vores fag: Per Thomsen (der er faglærer på Teknisk
              Skole i Åbenrå, og også til stede i dag), og en af vores førende
              kokke i Danmark, Claus Græns, for at få belyst emnet så
              grundigt som muligt. 
              Som indledning til dette skal det siges, at
              alt faglært køkkenpersonale naturligvis lærer en række grundlæggende
              kvalitetskendetegn for fisk, som enhver kok og køkkenassistent
              kan på rygraden. Disse er naturligvis helt elementære: 
              - fisken skal have en frisk lugt 
              - kødet skal være fast 
              - intakt slimlag, hvis fisken er hel og ikke
              flået 
              - den skal have klare øjne og røde gæller 
              Vi lærer også grundlæggende om fiskenes sæsoner
              og om korrekt opbevaring. Som sådan er vi egentlig godt rustet
              til at modtage fisken og vurdere dens kvalitet. 
              Jeg vil gerne slå fast, at vi forventer at
              modtage fisken, sådan som vi har lært at fisk skal se ud, det
              burde være en selvfølge (men er desværre ikke altid tilfældet),
              og det gælder naturligvis også, når vi modtager fileteret og
              udskåret fisk. 
              I bund og grund må et vigtigt kodeord være
              TILLID. Tillid til en leverandør bør også være et MUST: vi
              skal kunne stole på de aftaler, som vi laver med vores
              fiskeleverandør. Vi ønsker hellere, at vores fiskeleverandør
              siger fra, når de ikke kan levere den ønskede vare i den ønskede
              kvalitet, end at man får leveret en sekundavare, som man så
              alligevel ikke kan bruge. 
              Et yderligere krav er: daglige (eller næsten
              daglige) friske tilførsler. Leveringssikkerhed er vigtig, ellers
              får vi problemer med vores kunder, nemlig gæsterne i vores
              restauranter, der forventer at få den fisk, de har bestilt. Dette
              kan dog muligvis kombineres med en idé, jeg har fået kik på
              efter nogle af diskussionerne her på seminaret: vi bør måske
              skabe nogle mere fleksible menuer, end tilfældet er idag, så
              kunden f.eks. kan spise mere sæsonbestemte fisk. 
              Det kan selvfølgelig være et problem i
              forhold til den førnævnte tillid, når leverandøren af fisken
              ikke har den rigtige vare - men det skulle kunne løses i en
              fornuftig og ærlig dialog mellem leverandør og forbruger, f.eks.
              hvis man kunne alliere sig så tæt på kilden (fiskeren) som
              muligt. F.eks. kunne fiskeren melde, hvad han kommer ind med den pågældende
              dag (så man evt. kunne søge alternativt hos andre fiskere), så
              tidligt som muligt. Heri skal der også ses en anden fordel: at
              vores branche arbejder med begrebet dagens fisk på spisekortene,
              hvilket betyder, at man her netop har mulighed for at modtage lige
              netop den fisk, som fiskeren har fanget den pågældende dag.
              Dette kan i hvert fald kun bekræfte, at vores branche går ind
              for det kystnære fiskeri, for netop denne form for fiskeri går
              godt i spænd med vores torvekøkken, hvor vi sammensætter dagens
              menu, med hvad vi kan få på torvet. At torvet så rykker ud til
              fiskerne, gør jo bare, at vi har længere tid til at planlægge
              og indkøbe tilbehøret til fisken. 
              Det bør vel være unødvendigt at nævne,
              at vi også forventer, at fisken er opbevaret korrekt (nediset),
              lige til vi modtager den - og skånsomt behandlet. 
              Et andet kvalitetskrav er, at vi har brug
              for nogle ensartede størrelser, så man ikke i sorteringerne både
              har f.eks. 300 gr. og 900 gr. fladfisk. Det giver os problemer med
              portionering og hermed også økonomien i forhold til vores gæster.
              Jeg vil nemlig gerne se de to gæster, hvor den ene får
              fladfisken på 300 g., og den anden den på 900 g. - og
              kuvertprisen er den samme - uden at mindst den ene bliver sur. 
              Jeg må sige, at vi idag i allerhøjeste
              grad mangler førsteklasses varer - vi får alt for meget
              sekundavare. Det er fuldstændig grotesk, at man på markederne i
              Bruxelles og Paris finder førsteklasses varer, afsendt fra
              Danmark dagen før. Det samme gælder nye fisketyper, som kunne
              lanceres på det danske marked, men fragtes sydpå, uden at vi ser
              dem. 
              Min kollega Per Thomsen, som arbejder i Åbenrå,
              sagde så betegnende, at hvis han skulle have fisk af god
              kvalitet, og andre end de normale slags, så tog han til Flensborg
              i Tyskland (30 km. sydligt derfra). Hvor er vi henne??? Nogen vil
              måske påstå, at vi i branchen ikke vil købe dem, men hvis
              fiskerierhvervene allierede sig med vores trend-sættere i
              branchen, vil det givetvis have en afsmittende effekt. 
              Vi mener desuden, at nogle af vores fisk er
              alt for dyre (f.eks. en pighvar - der er dyrere end oksefilet),
              mens der til gengæld er andre, der måske er for billige;
              forskellen er for stor. En prisudjævning kunne for branchen være
              en fordel og status qvo for fiskeleverandøren. 
              Vi er naturligvis klar over, at vores
              kvalitetskrav har deres pris, og jeg personligt tror på, ligesom
              jeg tror på branchens vegne at kunne bakke op omkring, et tættere
              og enklere distributionssystem. Vi vil hellere give pengene for
              kvalitet end for en masse fordyrende mellemled. Branchen vil bakke
              op omkring en bedre kvalitet og tættere adgang til fiskeren - og
              branchen vil gerne købe de fisk, der netop er i lokalområdet. 
              Jeg vil til sidst gerne sige et par ord om
              de forretningstyper, der bruger halvfabrikata. Det er en anden
              stor del af vores forretninger, mængdemæssigt langt større end
              vores konsumfiskerestauranter. Dem bliver der flere og flere af,
              fordi flere og flere danskere spiser måltider udenfor hjemmet, og
              vel at mærke ikke dyre måltider. Billige måltider kræver
              mindre arbejdskraft (som er de største omkostningsbærere),
              hvilket betyder, at man må anvende helt og delvis forarbejdede
              varer for at kunne sælge produktet til gæsten til den ønskede
              pris. Hvorfor skal branchen egentlig lade sig spise af med
              fiskeindustriens forpinte slutprodukter? Kunne fiskerierhvervene
              ikke være med til at sætte lidt skub i produktudvikling af
              friske fiskeprodukter, der kræver et minimum af arbejde og stadig
              præsenterer sig godt? 
              Vi har også hele institutionsområdet, som
              i disse tider udsættes for store besparelser - især på
              personalesiden - her er løsningen indtil videre også hel- og
              halvfabrikata: fabriksprodukter. Har branchen ikke andet at
              tilbyde dem? Husk at I også bliver gamle engang. Kan man sikre
              os, at vores krav også tilgodeses her, eller er det stadig kun
              prisen, der er afgørende? Fisken er ofte så forarbejdet, at man
              ikke har en chance for at kontrollere kvaliteten i slutleddet.
              Fiskeindustrien må her være en vigtig samarbejdspartner, så vi
              som branchens forbrugere af forarbejdede produkter kan være sikre
              på, at kvaliteten er i orden. 
              Vi må kunne forlange en form for
              "kvalitetsstempel" - måske endda et "økologisk
              kvalitetsstempel". 
              Som I kan høre, har branchen mange facetter
              at spille på. Vi vil egentlig gerne spille sammen med deltagerne
              i dette forum. Vi vil gerne støtte alle de gode intensioner, som
              er bragt til udtryk igår og idag. For jo bedre fisk, vi kan
              arbejde med, des mere tilfredse gæster får vi, og får vi
              tilfredse gæster, kommer de igen - og efterspørger fisk - som vi
              så kan bestille direkte hos AS 28 eller AS 35, hvis vi havde
              restaurant på Djursland, eller E 2 eller E 5, hvis vi havde
              restaurant i Esbjerg eller omegn. 
              Jeg vil slutte med at stille nogle konkrete
              spørgsmål til dette forum og det videre arbejde: 
              1) Kan fiskerierhvervet hjælpe os med
              holdningsbearbejdelse af de unge i vores branche, og hvordan? 
              2) Er vores kvalitetskrav for store og i så
              fald, hvor kan de indfries? 
              3) Kan det lade sig gøre, at man opbygger
              disse lokale "netværk" uden om mellem-kanalerne? 
              4) Hvordan fortsætter vi dialogen også
              efter dette møde? 
              5) Kan fiskerierhvervene levere os nogle
              produkter af frisk fisk til hele fast food/catering området? 
                
              
              SPØRGSMÅL & KOMMENTARER: 
              
              KURT B. CHRISTENSEN: Tror du, at man kan
              indføre den bevidste forbruger på restauranterne, dvs. f.eks.
              skrive på menukortet, at denne fisk er fanget på det og det
              sted, med et minimum af energi-forbrug osv. ? 
              KAJ HANSEN: Den bevidste forbruger findes
              i høj grad i restaurations-branchen. De mennesker, der går ud
              for at spise fisk, er generelt meget interesserede i, hvad det er
              for en fisk, de køber, og jeg tror sagtens, man med held kunne gøre
              mere ud af at informere om fangsten, sæsonerne o.lign. 
              PER THOMSEN: Jeg tror også, det vil være
              en god idé, hvis man efter at have været på restauranten kunne
              gå ned omkring havnen og se: orv, der er Lars Peters kutter, der
              har fanget den fisk, vi lige spiste. Der bliver iøvrigt
              allerede gjort meget mere ud af at oplyse - på dansk! - om maden
              på restauranten. 
              HANNE MOGENSEN: Det er også vigtigt, at der
              bliver gjort mere ud af at uddanne personalet ikke bare på
              restauranter, men også i almindelige levnedsmiddelvirksomheder.
              Som det er idag, kan enhver, uden at have nogen relevant
              uddannelse eller baggrund iøvrigt, slå sig ned for at sælge
              mad. 
              
              ©  |