Ved Kurt Bertelsen Christensen,
Formand Landsforeningen Levende Hav
- indlæg i
dagbladet Information og Fiskeri Tidende foråret 1998
Til Økonom Peder Andersen
(PA)
Pkt.1. Brundtland-rapporten fra 1987, som PA
referer til, forudsætter et højt mål af økologisk balance på
alle naturafhængige områder, inden økonomien kan tage over.
Pkt. 2. Et bæredygtig fiskeri er et fiskeri
som tilgodeser den nuværende generations behov for FISK, uden at
det forringer kommende generationer i at få opfyldt deres behov
for FISK.
Pkt. 3. Opfattes fiskeriet ikke primært som
en økologisk aktivitet, vil ressourcespild i form af dårlig
udnyttelse af havets ressourcer, kapital og arbejdskraft uden
tvivl blive resultatet.
Det må være klart for de fleste, og det er
da også først imod i slutningen af Peder Andersens lange indlæg
den 23. april, at man forstår hvor han vil hen - han vil have
indført individuelle omsættelige kvoter. Det er der for så vidt
ikke noget ondt i - men individuelle omsættelige kvoter er bare
det stik modsatte af et bæredygtigt fiskeri.
Belært af erfaringerne bør man altid sørge
for at komme økonomernes sædvanlige kritik i forkøbet, da økonomer
normalt forudsætter ALT: Ingen overfiskning; ingen ødelæggelse
af havbunden; optimal udnyttelse af fisken efter den er fanget;
minimal discard etc. negative forhold som i en økonoms verden tit
reduceres til problemer – man bare må se at få løst!. Går
man tæt på økonomerne, siger mange: ’Jeg er jo ikke fisker,
biolog eller politiker, de problemer du der taler om, må folk der
har forstand på dem løse, jeg ser kun på de økonomiske
muligheder’. Men uanset om man er økonom eller noget andet, så
er det faktisk disse problemer det hele handler om, når der tales
om et bæredygtig fiskeri.
PA påstår først at bæredygtighed er et
økonomisk begreb. Det er det vel også, men ikke kun og slet ikke
som et alvorligt og seriøst bud på et bæredygtig fiskeri.
Brundtland-rapporten gør i dens helhed krystalklart, at overførsel
af kapital til de næste generationer, ikke væsentligt må
forringe naturgrundlaget. Og på et område som fiskeri, betyder bæredygtighed
også lige så krystalklart, at den næste generation ikke kan og
må ’spises’ af med andre ’goder’ i stedet for fisk, al
den stund vi ikke ved om næste generation bliver tilfredse med
fabrikker og motorveje i stedet for fisk. Det betyder at PA ide om
at overføre fabrikker i stedet for fisk til næste generation,
ikke kan lade sig gøre under Brundtland-rapportens målsætninger:
Målsætninger der ikke, som PA påstår, har som mål at fordele
økonomiske ressourcer, men derimod er et forsøg på at forhindre
samme økonomis ødelæggelser af natur- og kulturgrundlaget i
verden.
Men som nævnt er det slet ikke Peder
Andersens ærinde at give et seriøst bud på et bæredygtigt
fiskeri, hans ærinde kommer så at sige ind af bagdøren til
sidst i indlægget, hvor han taler varmt for individuelle og omsættelige
fangstrettigheder eller fangstafgifter i dagligsproget kaldet omsættelige
kvoter.
Omsættelige kvoter kan man være for eller
imod af politiske og/eller principielle grunde, men at de skulle være
et bud på løsningen af såvel belastningen af økosystemet i
havet, overfiskning og en retfærdig fordeling af
fiskeressourcerne er noget vrøvl. De vil ikke løse de problemer
den fælles fiskeripolitik har skabt i havet og de løser ikke
affolkningsproblemet i erhvervet. Når de faktiske problemer er løst,
kan det da godt være at sådan noget kunne indføres. Men i dag
er det en filosofs og ikke en økonoms opgave, at kunne svare på
det.
Havde PA, alene, taget udgangspunkt i målarterne,
d.v.s. de kommercielle og for størsteparten kvoterede arter så
ville hans indlæg kunne bruges til noget fornuftigt. For ser man
udelukkende på målarterne, så har udviklingen de seneste 25 år
vist at forvaltningen af de fælles fiskeressourcer bør ske på
et økonomisk bæredygtigt grundlag. Denne udvikling skyldes det
faktum at mellemstatslig retfærdighed er blevet en vigtig faktor
i forvaltningen af havets ressourcer, og derfor bør der opbygges
økonomiske forvaltninger som tager det store ansvar for de værdier
havet kan bibringe fællesskaberne.
Det er en ny disciplin og det vil tage lang
tid, men det er tilsyneladende den eneste farbare vej i det store
fællesskab Danmark er blevet en del af. Når det kommer til at
tage tid, så skyldes det at forvaltningen må tage vidtgående
hensyn og under ingen omstændigheder kan klare sig med PA svage bæredygtigheds
begreb. Det bør være et stærkt begreb, men selvfølgelig ikke
PA definition på ’stærk bæredygtighed’
som må betegnes som opretholdelsen af en natur uden menneskelig påvirkning,
og som sådan ikke nogen modpol til hans svage begreb og dermed
også uden reelt indhold. Det svage begreb som PA operere med, og
som han kalder logisk, er et begreb som kan legitimere alt også
anvendelsen af havet som losseplads – hvis det kan betale sig,
og mon ikke der ikke allerede findes sådanne økonomiske modeller
i økonomiernes mange højborge?.
Forvaltningen bør bruge en streng økonomistyring
af de kvoterede arter, men dertil må forvaltningen tage
udgangspunkt i en skrap økologistyring af det hav disse arter
lever i og af. Den sociale bæredygtighed – om der skal være få
eller mange fiskere – er en politisk beslutning, men også der
kan økonomien være med. For den skrappe økologiske opførsel i
og på havet og den strenge økonomiske styring af de kommercielle
arter kan kun gennemføres ved: Værdiforøgelse, værdiforøgelse
og atter værdiforøgelse i første led.
Som det foregår i dag, hvor man uden held
forsøger at hente en kortsigtet profit - under en svag
forvaltning - ved brug af et energitungt og naturødelæggende
fiskeri, samt et højt mål af industriforarbejdning og
kvalitetsforringelse, vil en økonomistyring som PA lægger op
til, kun forværre de problemer fiskeriet befinder sig i. PA
begreb om bio-økonomisk ligevægt er et statisk begreb som kun
tilgodeser her og nu behov – hvor man, som man gør, fanger
mange fisk lavt i fødekæden og kun få lidt økonomi ud af det.
Det kan man ifølge peder Andersen fortsætte med, det eneste krav
er at bestandene ikke må udryddes. Igen et krav uden indhold, da
ingen med viden på fiskeriområdet, tror at fiskeriet selv kan
udrydde de arter der fiskes på.
’TACén skaber ressourcespild da den har
forøget overkapaciteten i fiskeriet’ siger PA, og det er uden
tvivl rigtig, men omsættelige kvoter på det nuværende
vidensgrundlag er værre. Omsættelige kvoter lader erstatningen
for det naturlige ’frie fiskeri’ - det nu i politisk forstand,
liberalistiske fiskeri, med en økonomiens naturlovs kraft, styre
mod en specialisering, som kun vil forringe naturgrundlaget og forøge
overkapaciteten i fiskeriet. TACén med alle dens mangler til
tros, forsøger i det mindste, at få fordelt de begrænsede
ressourcer så både menneske og natur ikke forarmes mere end højest
nødvendigt. Som en tiltrængt forbedring af TACén, ville et sæt
økologiske spilleregler, fra hav til bord, kunne fremme et bæredygtig
fiskeri.
’Hvis en ressource er alles ejendom,
bliver udnyttelsen ingens ansvar’. Det er sikkert rigtig, men nu
foreslå PA at den ressource, som først i de senere år er blevet
’alles ejendom’, sælges til enkelt personer, uden at nogen
kender ejendomsværdien og uden at fællesskabet har fået
opstillet de nødvendige færdselsregler. Skulle hans ide
realiseres, kan det kun gøres på en måde – ved at få genindført
den frie fiskeriproduktion fra hav til bord, uden nogen form for
økonomisk og anden indblanding ude fra, og den model er der vel
ikke mange som tror på i dag. Ressourcen og behandlingen af denne
er, om man kan lide det eller ej, blevet alles ejendom og ansvar,
det eneste ansvarlige fællesskabet kan gøre i dag, er at få
forvaltet - ikke solgt - disse ressourcer. Om mange år når man
har større klarhed over de økologiske spilleregler i havet og større
klarhed over anvendelsen af havets ressourcer er det da muligt at
der kan indføres en eller anden form for ’ejendomsret’ til
fiskeressourcerne, men det spørgsmål bør som før nævnt,
overlades til filosoffer, ikke økonomer.
Økonomer kan være med, ikke i handlen, men
i forvaltningen og samme forvaltning skal sørge for at de økologiske
færdselsregler opbygges og overholdes, og hertil kunne økonomer,
som har et bud på et bæredygtig fiskeri, se med større alvor på
tabene end på en kortsigtet profit, for kun derigennem kan fællesskabet
leve op til Brundtland rapportens anbefalinger, som de kan læses
i bogen ’Vores Fælles Fremtid’ fra 1997.
|