ØKOLOGISK FISK? MULIGHED OG NØDVENDIGHED
Uddrag af rapport fra
havpolitisk forum i Bønnerup,.marts 1996
arrangeret af Landsforeningen
Levende Hav
i samarbejde med Den Grønne Fond.
Kapitel 7
Jesper Lassen
Jesper Lassen er ansat på Institut for Miljø
Teknologi og Samfund ved Roskilde Universitetscenter, hvor han
underviser og forsker forbrugerindflydelse.
Jeg er blevet bedt om at sige noget om den
"bevidste forbruger": er det "et salgspolitisk
begreb eller et uomgængeligt faktum?", men jeg vil tillade
mig at dreje fokuseringen en anelse.
Ved en "bevidst forbruger" forstår
jeg nemlig en forbruger, der forholder sig aktivt til sine indkøb,
og sådanne forbrugere har der altid været. Der har trods alt
altid været forbrugere, der har været interesseret i at få en
sund og velsmagende vare, kvalitetsvarer osv.
Det, der er det nye i de senere års
forbrugsvaner, er et begreb, som jeg istedet vil kalde den politiske
forbruger, og jeg forstår hermed en forbruger, der styrer
efter mål i sine indkøb, der ikke direkte er forbundet med egne
behov, altså noget der ligger udover det, den traditionelt
bevidste forbruger har holdt øje med.
De traditionelle faktorer i forbrugerens
forholden sig til fødevare-indkøbet har været de tre s'er, der
er direkte knyttet til forbrugeren selv: sundhed, sikkerhed og
smag. Er der næring i produktet, er det gift-frit, hvordan lugter
det, hvilken konsistens og farve har det?
Efter 60'erne er der imidlertid opstået,
hvad man kunne kalde "det fjerde s" i
kvalitetsparametrene: samvittighed. Der er opstået en større
interesse for, hvilke forhold, produktet er produceret under, og
hvilke (politiske) konsekvenser det kan få, hvis mange køber
eller ikke køber produktet.
I den politiske forbrugers valg spiller nye
parametre med som:
- de sociale konsekvenser (tænk på
Sydafrika, Chile, Israel)
- arbejdsmiljøet
- husdyretiske spørgsmål (burhøns,
tremmekalve osv.)
- miljøet
Der er en udbredt vilje i dagens Danmark til
at forbruge politisk, og jeg tror ikke, det blot er en tilfældig
forbigående trend. Brent Spar-sagen viste eksempelvis (uanset
sagens indhold i øvrigt), at der kan opstå en næsten euforisk
stemning af, at "nu skal vi vise dem". Man kan så sige,
at Shell efter sagens afslutning formentlig har ligeså stor omsætning
som før, ligesom franske rødvine, siden atomprøvesprængningernes
afslutning, efterhånden er på vej til at blive almindeligt
efterspurgte igen. Det vigtige i denne forbindelse er imidlertid,
at viljen eller lysten til at forbruge politisk er
vedblivende.
Analyse-instituttet Green offentliggjorde
for nylig en undersøgelse i Børsen, hvoraf det fremgik, at 45 %
mener, at forbrugerboykot er et godt middel til at give udtryk for
en politisk holdning. Et andet spørgsmål angik valget mellem økologiske
og ikke-økologiske varer, når muligheden foreligger: 10 % siger,
at de altid vælger den økologiske vare, 35 % ofte og 33 % en sjælden
gang. Omend disse tal er overdrevene (det kan man se ved at
sammenligne dem med salgstallene), så er tendensen klar nok:
viljen til at forbruge politisk er til stede. Endelig spurgte man
også: "hvor ofte køber De et produkt udfra overvejelser
over dyreetik, miljø eller menneskerettigheder?". Her
svarede over halvdelen "altid" eller
"ofte"....
I forhold til diskussionen om en "økologisk
fisk" er det altså vigtigt at slå fast, at viljen til at
forbruge politisk eksisterer. Og i denne diskussion er der
ydermere et forhold, der taler for, at fænomenet ikke blot er en
døgnflue, der ikke er værd at basere noget på: hvor man med
rette kunne sige, at sagerne om Shell og de franske atomprøvesprængninger
var kortvarige, fordi de hver for sig var enkeltstående politiske
spørgsmål, så er problemet om et bæredygtigt fiskeri og et
rent hav et generelt miljøspørgsmål, dvs. et blivende problem,
der derfor ikke efter seks måneder er "løst",
hvorefter man vil gå tilbage til de gamle forbrugsvaner.
Jeg er ret sikker på, at forbrugerne gerne
vil købe bæredygtige fisk, hvis den vare, man køber, tydeligt
er et svar på reelle problemer. Til det formål er det afgørende
for succes, at der kommer en mærkning af fisken, så man kan se
begrundelsen for den mer-pris, der vil blive tale om. Herunder
kunne det evt. være interessant at oplyse om, hvilken kutter,
fisken er fanget med, hvem skipperen er osv., men i hvert fald er
en generel mærkning en nødvendighed.
Desuden er det altafgørende, at
fokuseringen på de nye kvalitetsparametre IKKE må betyde en slækkelse
af de traditionelle. Dvs. en fisk kan være nok så bæredygtig,
men den kan med garanti ikke sælges, hvis den ikke er i god stand
og smager af noget.
Der er efter min mening et marked for et
fiskesalg, der sætter forbrugeren i stand til at vælge en mere
miljø-rigtig fisk. Som det er nu, eksisterer muligheden for
gennem indkøb at presse fiskesektoren i den retning reelt ikke;
udbuddet mangler simpelthen i butikkerne.
Skal man sige noget om Thorfisk-projektet i
denne sammenhæng, så må det være, at det udbud, de skaber, nok
er et tilbud om friskere fisk af højere kvalitet, men det er ene
og alene de traditionelle kvalitetsparametre, der stiles efter,
eller med andre ord: det fjerde s, samvittigheden, er
ikke-eksisterende i de valgmuligheder, den almindelige forbruger
har i købet af fisk.
Bemærk: teksten er ikke identisk med Jesper
Lassens oplæg, men et referat af det i citatform.
SPØRGSMÅL & KOMMENTARER:
HANNE MOGENSEN: Med henblik på diskussionen
om hvorvidt den politiske forbruger og den økologiske fødevareproduktion
er kommet for at blive, er det interessant at se, at der i
landbruget er ved at ske noget, som man fra starten ikke ville
have regnet med: nu er også almindelige, traditionelle landmænd
begyndt at lægge produktionen om.
AXEL LJUNQUIST: En kommentar til forholdet
mellem økologien og kvaliteten: det er helt rigtigt, at det er
overordentligt vigtigt, at den økologiske vare ikke bliver af en
ringere kvalitet. Et virkelig godt eksempel på en vare, der har
klaret dette krav er den økologiske ost, der jo er blevet en ost
af høj kvalitet.
© |