| 
                 
              ØKOLOGISK FISK? MULIGHED OG NØDVENDIGHED
               Uddrag af rapport fra
              havpolitisk forum i Bønnerup,.marts 1996 
              arrangeret af Landsforeningen
              Levende Hav 
              i samarbejde med Den Grønne Fond.  
              
              Kapitel 7 
              Jesper Lassen 
              
              Jesper Lassen er ansat på Institut for Miljø
              Teknologi og Samfund ved Roskilde Universitetscenter, hvor han
              underviser og forsker forbrugerindflydelse. 
              
              Jeg er blevet bedt om at sige noget om den
              "bevidste forbruger": er det "et salgspolitisk
              begreb eller et uomgængeligt faktum?", men jeg vil tillade
              mig at dreje fokuseringen en anelse. 
              Ved en "bevidst forbruger" forstår
              jeg nemlig en forbruger, der forholder sig aktivt til sine indkøb,
              og sådanne forbrugere har der altid været. Der har trods alt
              altid været forbrugere, der har været interesseret i at få en
              sund og velsmagende vare, kvalitetsvarer osv. 
              Det, der er det nye i de senere års
              forbrugsvaner, er et begreb, som jeg istedet vil kalde den politiske
              forbruger, og jeg forstår hermed en forbruger, der styrer
              efter mål i sine indkøb, der ikke direkte er forbundet med egne
              behov, altså noget der ligger udover det, den traditionelt
              bevidste forbruger har holdt øje med. 
              De traditionelle faktorer i forbrugerens
              forholden sig til fødevare-indkøbet har været de tre s'er, der
              er direkte knyttet til forbrugeren selv: sundhed, sikkerhed og
              smag. Er der næring i produktet, er det gift-frit, hvordan lugter
              det, hvilken konsistens og farve har det? 
              Efter 60'erne er der imidlertid opstået,
              hvad man kunne kalde "det fjerde s" i
              kvalitetsparametrene: samvittighed. Der er opstået en større
              interesse for, hvilke forhold, produktet er produceret under, og
              hvilke (politiske) konsekvenser det kan få, hvis mange køber
              eller ikke køber produktet. 
              I den politiske forbrugers valg spiller nye
              parametre med som: 
              - de sociale konsekvenser (tænk på
              Sydafrika, Chile, Israel) 
              - arbejdsmiljøet 
              - husdyretiske spørgsmål (burhøns,
              tremmekalve osv.) 
              - miljøet 
              Der er en udbredt vilje i dagens Danmark til
              at forbruge politisk, og jeg tror ikke, det blot er en tilfældig
              forbigående trend. Brent Spar-sagen viste eksempelvis (uanset
              sagens indhold i øvrigt), at der kan opstå en næsten euforisk
              stemning af, at "nu skal vi vise dem". Man kan så sige,
              at Shell efter sagens afslutning formentlig har ligeså stor omsætning
              som før, ligesom franske rødvine, siden atomprøvesprængningernes
              afslutning, efterhånden er på vej til at blive almindeligt
              efterspurgte igen. Det vigtige i denne forbindelse er imidlertid,
              at viljen eller lysten til at forbruge politisk er
              vedblivende. 
              Analyse-instituttet Green offentliggjorde
              for nylig en undersøgelse i Børsen, hvoraf det fremgik, at 45 %
              mener, at forbrugerboykot er et godt middel til at give udtryk for
              en politisk holdning. Et andet spørgsmål angik valget mellem økologiske
              og ikke-økologiske varer, når muligheden foreligger: 10 % siger,
              at de altid vælger den økologiske vare, 35 % ofte og 33 % en sjælden
              gang. Omend disse tal er overdrevene (det kan man se ved at
              sammenligne dem med salgstallene), så er tendensen klar nok:
              viljen til at forbruge politisk er til stede. Endelig spurgte man
              også: "hvor ofte køber De et produkt udfra overvejelser
              over dyreetik, miljø eller menneskerettigheder?". Her
              svarede over halvdelen "altid" eller
              "ofte".... 
              I forhold til diskussionen om en "økologisk
              fisk" er det altså vigtigt at slå fast, at viljen til at
              forbruge politisk eksisterer. Og i denne diskussion er der
              ydermere et forhold, der taler for, at fænomenet ikke blot er en
              døgnflue, der ikke er værd at basere noget på: hvor man med
              rette kunne sige, at sagerne om Shell og de franske atomprøvesprængninger
              var kortvarige, fordi de hver for sig var enkeltstående politiske
              spørgsmål, så er problemet om et bæredygtigt fiskeri og et
              rent hav et generelt miljøspørgsmål, dvs. et blivende problem,
              der derfor ikke efter seks måneder er "løst",
              hvorefter man vil gå tilbage til de gamle forbrugsvaner. 
              Jeg er ret sikker på, at forbrugerne gerne
              vil købe bæredygtige fisk, hvis den vare, man køber, tydeligt
              er et svar på reelle problemer. Til det formål er det afgørende
              for succes, at der kommer en mærkning af fisken, så man kan se
              begrundelsen for den mer-pris, der vil blive tale om. Herunder
              kunne det evt. være interessant at oplyse om, hvilken kutter,
              fisken er fanget med, hvem skipperen er osv., men i hvert fald er
              en generel mærkning en nødvendighed. 
              Desuden er det altafgørende, at
              fokuseringen på de nye kvalitetsparametre IKKE må betyde en slækkelse
              af de traditionelle. Dvs. en fisk kan være nok så bæredygtig,
              men den kan med garanti ikke sælges, hvis den ikke er i god stand
              og smager af noget. 
              Der er efter min mening et marked for et
              fiskesalg, der sætter forbrugeren i stand til at vælge en mere
              miljø-rigtig fisk. Som det er nu, eksisterer muligheden for
              gennem indkøb at presse fiskesektoren i den retning reelt ikke;
              udbuddet mangler simpelthen i butikkerne. 
              Skal man sige noget om Thorfisk-projektet i
              denne sammenhæng, så må det være, at det udbud, de skaber, nok
              er et tilbud om friskere fisk af højere kvalitet, men det er ene
              og alene de traditionelle kvalitetsparametre, der stiles efter,
              eller med andre ord: det fjerde s, samvittigheden, er
              ikke-eksisterende i de valgmuligheder, den almindelige forbruger
              har i købet af fisk. 
              
              Bemærk: teksten er ikke identisk med Jesper
              Lassens oplæg, men et referat af det i citatform. 
              
                
              
              SPØRGSMÅL & KOMMENTARER: 
              
              HANNE MOGENSEN: Med henblik på diskussionen
              om hvorvidt den politiske forbruger og den økologiske fødevareproduktion
              er kommet for at blive, er det interessant at se, at der i
              landbruget er ved at ske noget, som man fra starten ikke ville
              have regnet med: nu er også almindelige, traditionelle landmænd
              begyndt at lægge produktionen om. 
              AXEL LJUNQUIST: En kommentar til forholdet
              mellem økologien og kvaliteten: det er helt rigtigt, at det er
              overordentligt vigtigt, at den økologiske vare ikke bliver af en
              ringere kvalitet. Et virkelig godt eksempel på en vare, der har
              klaret dette krav er den økologiske ost, der jo er blevet en ost
              af høj kvalitet. 
              ©  |