Christiansborg 2001
Jeg
er glad, fordi jeg får lejlighed til at sige et par ord her i
dag. Jeg vil forsøge på baggrund af denne Grønbog at ytre mig
om dansk fiskeri som del af det europæiske fiskeri. Jeg vil
komme med hårde ord om dansk fiskeri, men som man siger: ”Den
man elsker, tugter man!”. Jeg holder dybt af fiskerierhvervet
med dets mennesker og samfund! Derfor vil jeg heller ikke lade
stå til og bare være et passivt vidne til den dødskurs,
erhvervet nu er på.
Jeg
var gang på gang ved at falde ned af stolen, da jeg læste
denne Grønbog. Jeg synes, at der stort set med denne bog er
leveret et modigt, progressivt og konstruktivt oplæg. Der er, kære
politikere, leveret en god baggrund for, at I konsekvent kan føre
kniven og handle aktivt på baggrund af langsigtede mål og ikke
kortsigtede økonomiske interesser.
Grønbogen
tager udgangspunkt i FAOs adfærdskodeks for ansvarligt fiskeri,
som taler om ”behørig respekt for økosystemerne og
biodiversiteten, så fiskeriet både for nuværende og kommende
generationer vedbliver med at være en livsvigtig kilde til føde,
beskæftigelse, rekreation og økonomisk velfærd for
menneskene”.
Denne
dejlige bog nævner også i sit udgangspunkt artikel 6 i
traktaten, der taler om miljøbeskyttelseskrav og bæredygtig
udvikling i EU-politikken.
Særlig nævnes artikel 174, hvor forsigtighedsprincippet
fastslås.
Bogen
konstaterer i afsnittet ”Hvad er status?” at det er i 11.
time – også m.h.t. ”Havet omkring Danmark”, hvis vi i
fremtiden skal have et fiskerierhverv i et positivt samspil med
en befolkning i land. Senere konstateres det i bogen, at
”fiskerisektorens bæredygtighed er afhængig af et
velfungerende økosystem og deri levende arter”. Det er
endvidere interessant, at afgiftsfrit brændstof problematiseres
som et skjult subsidie til fiskeriet og endelig stilles der spørgsmål
ved fartøjsejernes evne til at aflønne arbejdsstyrken.
Her
efter lægger bogen op til, at der opstilles ”Klare mål for
fremtiden”. Det er for os særlig interessant, at man
anbefaler ”lancering af en debat om økomærkning af
fiskerivarer” og at man senere skriver, jeg citerer : ”Der bør
derfor tilskyndes til indførelse af frivillige økomærkningsordninger”.
Det er bemærkelsesværdigt, for den debat rejste
Landsforeningen Levende Hav her i Danmark på baggrund af et større
seriøst forarbejde. Men initiativet blev skudt ned af den
danske fiskesektors top med formanden for Danmarks
Fiskeriforening i spidsen. Han sagde – jeg citerer igen:
”Det vil jeg med alle til rådighed stående midler kæmpe
imod”. Altså kæmpe i mod, at befolkningen, forbrugerne skal
kunne vælge sig ind på fisk fanget med særlig naturskånsomme
metoder! Jeg skal virkelig love for, at hans indsats har skabt
tillid til Danmarks Fiskeriforenings oprigtige vilje at arbejde
for et fiskerierhverv i harmoni med naturen!
Jeg
er virkelig glad for, at der i bogen i afsnit 5.3 skrives ”en
mulighed er at tilpasse reduktionsindsatserne for at fremme
anvendelsen af miljøvenlige redskaber eller fangstmetoder”.
Hurra! Det er nemlig rigtigt: Det er ikke lige meget, hvilke
fiskerimetoder, der anvendes og er kapaciteten for stor, så
skal man, hvis man vil bære sig klogt ad, afskaffe de fartøjstyper
og fiskerimetoder, der er mest skadevoldende.
Til
min glæde hører jeg også, at man lægger op til at føre en
positiv kystzonepolitik til gavn for kystsamfundene og miljøet.
Hvordan
ser det så ud med realiteterne i dansk fiskeri?
Desværre er det generelt slet ikke bæredygtigt og
udviklingen går i den forkerte retning. Det nænsomme, det
naturskånsomme fiskeri taber i konkurrencen med det brutale
fiskeri, som der åbenbart satses på.
Vi har f.eks. i løbet af den sidste halve snes år fået
etableret en dansk bomtrawlerflåde. Det er en skam og den har
ingen berettigelse, hvis man tager forsigtighedsprincippet i
betragtning. Disse vældige stålkasser med deres enorme motorer
og energiforbrug efterlader et spor døde bunddyr og fisk efter
sig. Jeg og mine tidligere kolleger i fiskeriet véd det, for vi
samler ådslerne op i vore garn, når vi kommer, hvor de har været.
Disse fartøjer er formodentlig beregnet til at operere langt
til havs, men i Jammerbugten har man her i foråret haft store
problemer med danske bomtrawlere inden for 12 sømil fra kysten,
som er forbudt område for dem.
Danmark
driver et meget omfattende industrifiskeri med et tvivlsomt formål.
Det er meget problematisk, hvorvidt man kan gribe så radikalt
ind i økosystemet, uden at det får alvorlige konsekvenser for
hele fødekæden. Tag nu tobisfiskeriet. For to år siden var
industrifiskerne og biologerne rørende enige om, at dette
fiskeri bestandsmæssigt var bæredygtigt. I dag to år efter
skuffer dette fiskeri og i forrige nummer af Fiskeritidende
appellerer 10 industritrawlerejere om radikale indgreb mod
opfiskningen af for små tobis. Kære politikere – gør jer
klart, at tobis et helt centralt fødeemne, når torsken efter
at have smidt rognen skal bygge sig selv op igen! Og så det med
bifangsterne – og her taler jeg ikke specielt om
tobisfiskeriet – her er det tilladt industrifiskerne at
medbringe 2 % bifangst af konsumfiskeyngel i deres kæmpelastrum.
Jeg vil sige jer: Blot én last med 2 % torske- eller
kulleryngel er en katastrofe i sig selv.
Vi
har også en kæmpeflåde, som trawler efter jomfruhummere.
Engang var hummerfiskeriet en lille niche for små kuttere på
15 tons som i sæsoner på den bløde bund med deres småmaskede
trawl fangede disse kravl af ringe fødemæssig værdi, men en
luksus for velhavere. Det havde ikke den store effekt på økosystemet
p.g.a. fiskeriets ringe omfang og de lette grejer, de brugte. Nu
foregår det med stor maskinkraft og med tunge grejer og også
oppe i den hårde bund. År
ud og år ind med småmaskede trawl. Der fanges mængder af
yngel både af målarten og af kunsumfiskearter.
Det er uomtvisteligt. Men ikke nok med det. I vinters
opererede mange store jernkasser med flere hummertrawle efter
sig på sydkanten af Norske Rende. Mens vi har de radikale
restriktioner for torskefiskeriet, fangede de 100 kasser store
gydetorsk i døgnet, som de så lossede døde ud igen. Ja, 4 –
5 tons om dagen. Og taler vi om mørksej, så berettes der om større
tal. Dét fiskeri skal ingen komme og kalde bæredygtigt.
Trawlfiskeri
med de såkaldte ”bobbinstrawl” enten slæbt af en trawler
eller parvis af to har ansvaret for, at store stenområder og
stenrev såvel i vore indre farvande som til havs i Nordsøen er
blevet komplet molesterede. Se bare på det omdelte
arbejdspapir.
Hvis
man i Danmark og i EU mener noget som helst med ”forsigtighedsprincipet”,
så må og skal fiskeri med bundslæbende redskaber i sten
bringes til ophør og f.eks. krogefiskeriet opprioriteres i
stedet.
En
ny form for naturnedbrydende fiskeri i sten er metoden
”flyshooting” – en videre udvikling af det ellers særdeles
naturskånsomme snurrevodsfiskeri. Det er måske derfor, at
biologer og embedsmænd af en eller anden grund tror, at det er
bæredygtigt. Med 60 mm tykke ståltove rykkes med stor kraft
toppene af stenformationerne, som udgør levesteder for et
varieret fiskeliv. Det er forfærdeligt at tænke på, at
samfundet har været med til ved tilskud at få bygget disse
fartøjer. Jeg kan tilføje, at når disse stolte nybygninger i
dansk fiskeri har fisket deres torskekvote op, så er de i stand
til at skifte over til det føromtalte heller ikke bæredygtige
hummerfiskeri.
Der
er dog lyspunkter i dansk fiskeri. Således har en halv snes
yngre, fremsynede fiskeskippere gjort, hvad man har efterspurgt.
De har lagt om til et torskefiskeri, hvor der praktisk talt ikke
finder udsmid sted. Alt kan anvendes og det sælges til de
absolut højeste priser p.g.a. den høje kvalitet. Havbunden
efterlades fuldstændig intakt. Der er et meget lavt
energiforbrug og det er også absolut økonomisk bæredygtigt,
hvis man ellers kan få lov til at fiske. Det er krogefiskerne,
jeg taler om. Disse modige ”havets duksedrenge”, som har
investeret i de nye autolinesystemer, er desværre kommet i
klemme og ladt i stikken af Danmarks Fiskeriforening, som
forbenet holder fast ved, at alt fiskeri, der overholder den
officielle fiskeriforvaltning, pr. definition er lige bæredygtigt.
Fra gammel tid har man i Fiskeridirektoratet haft en kategori,
som man har kaldt ”garn- og krogefartøjer”. Da man skulle
beregne konsekvenserne af de meget radikale og på mange måder
også velbegrundede restriktioner i Nordsøen i en såkaldt
”regnegruppe”, holdt man forbenet fast ved det.
Fiskeridirektoratet og Danmarks Fiskeriforening fandt åbenbart
en fælles forståelse for, at garn- og krogefiskeri også i
2001 skal høre til i samme kategori. Det er uargumenteret og
det er useriøst! Dét er måske årsagen til, at man med koldt
blod lader disse fiskere, som vil naturskånsomheden, som vil
det bæredygtige fiskeri, nu alle vil gå fallit, mens de
naturnedbrydende flyshootere og bobbinstrawlere overlever. Det
er en skadale!
Jeg
skal også, som noget positivt fremhæve det danske
traditionelle snurevodsfiskeri på glat bund. Dette fiskeri
lever også op til alle intentioner om et fiskeri i harmoni med
naturen. Også dette fiskeri er for øjeblikket på retur, under
pres som det er fra det voldsomme bomtrawlfiskeri.
Garnfiskeriet
er også naturskånsomt, hvis det pålæges forskellige
restriktioner m.h.t. maskestørrelser, den tid garnene må stå
til fiskning, antallet af garn, m.v. Jeg skal også nævne, at
bundgarnsfiskeriet i de indre farvande faktisk er et yderst bæredygtigt
fiskeri, og der burde gøres en indsats for at bevare det.
Det
er vedrørende fiskeriet helt centralt at tage stilling, om man
vil fremme aktive fiskerimetoder eller de passive. Gør jer
klart, at det er de aktive fiskerimetoder, som vi har alle
problemerne med. Altså de forskellige former for trawlfiskeri,
som jeg har omtalt og flyshooterbådene. Det er dem, der påvirker
havbunden mere eller mindre groft. Det er dem der har de største
og mest massive discardproblemer og endelig er det dem, der
forbruger den største energi.
Som
ansvarlige politikere, så har I en forpligtelse overfor at
skabe helhed i de forskellig politikker og altså også i
overlapningerne mellem miljø- og fiskeripolitik. Har I ikke tænkt på, at det faktisk er temmelig ubegavet,
at vi under den igangværende menneskeskabte klimakatastrofe
satser på fiskeriformer, hvor fiskegrejet med voldsom kraft og
under forbruget af meget betydelige mængder af dieselolie
knokles afsted ikke bare over havbunden, men faktisk så at sige
gennem havbunden. Vi kunne jo i stedet vælge at anvende passive
metoder, hvor fisken, vi vil fange, selv slår sin egen skrue
til og selv svømmer til fiskegrejet. Det er vel ikke en
naturlov, at vi skal bære os tosset ad!
Der
er lagt op til en kraftig beskæring af flådekapaciteten.
Frantz Fitzler taler om 40 %. Det er ikke for meget, synes jeg.
Men hvilke fartøjer skal det være? Det er givet, at det bliver
en smertelig proces. Det bliver også en proces, hvor I
politikere må vise mod til at træffe skelsættende afgørelser.
Fiskerne vil ikke selv være i stand til det.
I har jo ansvaret for, at vi ikke skal løbe spidsrod
efter en skandaløs udvikling. Det er jer, som er valgt til at vælge
for os, for vore børn
og efterfølgende generationer.
Er
det så linefiskerne, der skal ud? Eller snurrevodsfiskerne?
Eller hvem?
|