Den 20. november forliser tankskibet
”Prestige” ud for den nordspanske kyst, med en større
olieforurening til følge. Blot en måned senere bevilger EU tæt ved
en 1 mia. kroner, til støtte for de forureningsramte spanske
fiskere. Den 1 mia. blev givet det spanske fiskeri som en del af
den fiskeriaftale der blev indgået i Bruxelles den 20/12 under det
danske EU formandskab. (I EU's fiskerisammenhænge er 1 mia. kroner
et meget stort beløb, det ses tydeligt i en sammenligning med de
ca. 2,5 mia. som EU afsatte til ophugninger af EU's fiskeriflåde,
de kommende 3-4 år.)
Det er ingen tvivl om, at denne hjælp til det
spanske fiskeri har spillet en betydende rolle i de forhandlinger,
som førte til vedtagelsen den omfattende og meget vanskelig
fiskerireform som EU har arbejdet på i 10 år. Et vigtigt element i
reformen var afskaffelsen af støtten til det europæiske fiskeri,
et stop som ville ramme hårdt i det spanske fiskeri for Spanien
modtager halvdelen af den samlede støtte.
Denne for EU systemet usædvanlig hurtige
hjælp til de spanske fiskere, giver et udmærket billede af de
kaotiske fiskeriforhandlinger. EU's fiskeripolitik er
hovsaløsninger og vi må nu frygte, at den reform som endnu ikke er
offentliggjort, fortsætter på denne slingrekurs.
Situationen i det danske fiskeri er også
kaotisk. Vi ved endnu ikke ret meget om de aftaler der blev
indgået, men vi ved dog at kvoterne på torsk blev halveret i 2003.
Alligevel er torskefiskeriet startet ud med rationer som ligger
tæt på de rationer som fiskerne havde i januar 2002. Der er ingen
forklaring på de høje rationer, vi tror at man er startet med høje
rationer for at få fiskerne i gang, få dem ud på havet, for at
undgå ballade her først på året.
For der er lagt op til ballade, og der bør
også blive ballade. For uanset de forbehold vi har når det gælder
de konkrete fiskerier, så befinder vi os midt i den største
fiskeriskandale til dato. Den seneste havde vi i 1997, hvor
fiskeriforhandlingerne i EU førte til en sænkning af mindstemålet
for rødspætter og en støtte til fiskeriet med bomtrawl. Denne
skandale har sit udspring i det danske EU formandskab, hvor
ministeren og hendes embedsmænd ikke har haft det nødvendige
begreb om det europæiske fiskeri, og de har indgået en aftale uden
at kende til aftalens konsekvenser.
Reguleringen via havdage, som starter i
februar, er måske det klareste eksempel på den uvidenhed der
hersker i den danske fiskeriforvaltning. På det foreliggende,
synes systemet med havdage nemlig også at blive til en katastrofe for de
meget effektive danske fartøjer som pendler mellem farvande og
fiskerier. Disse moderne, effektive og ikke mindst kostbare trawl
og vodfartøjer er nødt til at fiske mere end 300 dage om året og de
skal fiske torsk, kuller, hummer, rødspætter, rødtunger, skærising
og også tobis for at få økonomi i deres bedrifter. Men som det ser
ud i øjeblikket bliver det umuligt under det nye system. De
enkelte lande kan dog tildele flere dage under bestemte forhold og
hvis de f.eks. ophugger mange fartøjer, men det synes ikke at
kunne redde fiskeriet for denne kategori af fartøjer.
Bliver disse fartøjer og de trawlere, som
fisker med svære trawl i stenene i de indre farvande, tvunget væk
fra det direkte fiskeri efter torsk og kuller, pga. af havdage
systemet, så vil der ske en betydelig og mærkbar reduktion i
torskefiskeriet - men det er meget svært at forestille sig, at det
skulle ske.
Sker det alligevel, er det ikke et udtryk
for, at dansk fiskeriforvaltning er blevet bæredygtig i dens
politik, så er det et udtryk for uvidenhed i den danske
fiskeripolitik, godt og grundigt syltet ind i ambitionerne under
det danske EU formandskab.
|