Dansk formandskuller
Fisken, havmiljøet og fiskerne betaler prisen
for det det danske EU formandskab. For der er ingen andre end
formandskabet som er tilfredse med den fiskeriaftale og den
”fiskerireform” som blev indgået sent fredag aften i Bruxelles. De
europæiske fiskere raser, det samme gør miljøbevægelsen. Sverige
og Tyskland stemte imod og EU kommissionen tabte endnu engang
deres årelange fiskerikrig imod ministeråret. De eneste som er
tilfredse er formandskabet, de fik en aftale i hus og kan nu holde
juleferie, badet i succesen efter det danske EU formandskab.
I 10 år har EU arbejdet på at få reformeret
fiskeriet, mod et fiskeri hvor der er en større balance mellem
fisk og fiskeri. Men den reform som nu er vedtaget, løser ikke de
alvorlige problemer som venter i de kommende år. Dette års
ministermøde i Bruxelles blev endnu engang et stort tilbageslag
for det naturskånsomme fiskeri, det fiskeri som fisker selektivt
og skånsomt mod havbunden. EU kommissionen har villet gøre noget
ved det naturstridige fiskeri som har det store udsmid og hvis
redskaber fisker for hårdt på havbunden og fiskebestandene. Men
den sag druknede i diskussionen om en større kontrol, økonomisk
støtte og større fiskekvoter.
Til støtteordningerne er der ikke andet at
sige, at var der vilje til det, så kunne støtteordningerne
øremærkes til det naturskånsomme fiskeri. Hvad angår kvoter og
større kontrol, så får de lave kvoter og den større kontrol, den
uundgåelige konsekvens, at udsmidet vokser. ”Udsmid” er den fisk
som ikke må landes fordi den ikke overholder mindstemålet og den
fisk som man må smide ud igen, fordi ens kvoter/ration er opbrugt.
Og med lave kvoter vokser det økonomisk bestemte udsmid, et udsmid
som følger med de laver kvoter, fordi fiskerne sorterer de mindre
fisk fra for kun at lande de større og dyrere fisk.
-
Støtten til nybygninger fortsætter frem til 2005. Her vandt
hensynet til de fartøjer som ligger på tegnebrættet og de
skibsværfter og firmaer som skal bygge dem, over hensynet til en
mere ressourcebæredygtig fiskeripolitik Det betyder kun meget
lidt, at nybygningerne nu skal tage 1,35 tonnage ud for hver 1
tonnage de sætter ind. Den tonnage kan og vil de store og kostbare
projekter uden problemer kunne købe hos de mindre og mere miljø-
og ressourceskånsomme fiskeri
-
Støtten til moderniseringer fortsætter, den må blot ikke
bruges på en øgning af effektiviteten. Men i dag er alle
investeringer på et fiskefartøj nødvendige og lovbestemte og
derfor er støtte til toiletter, sikkerhed osv. en indirekte
støtte. Fartøjerne kan med den støtte afse flere penge til en
øgning af effektiviteten.
-
Der var lagt op til et totalt stop for landinger af torsk
og kuller, det blev skåret ned til en reduktion på 45 % af 2002
kvoterne. En af måderne på at få sænket fisketrykket på er ved
indførelsen af havdage. Denne form for regulering tilgodeser de
effektive fiskeri, som er opstillingsparate. Dvs. at de hurtig kan
omstille til andet fiskeri, f.eks. efter jomfruhummer og
rødspætter. Taberne bliver fiskebestandene og havmiljøet og det
naturskånsomme fiskeri, som ex. kystfiskeriet og de større garn og
krogefartøjer som ikke kan omstille til andet fiskeri.
Kystfiskeriet har kun en mulighed for at fange fisk, og det er når
fisken kommer til kysten og når vejret er godt. De kan ikke som
andre fiskefartøjer jage fisken overalt og til alle tider. Garn og
kroge til havs, er helt afhængig af torsk og kuller. Fiskebestande
taber, for nu vil det effektive trawl og vodfiskeri lande de
største og dyreste fisk, de mindre fisk bliver smidt tilbage i
havet som dødt udsmid. Færre dage til havs medfører større
redskaber som kan fiske hårdere i de sten hvor torsken står. På
Færøerne bruger man havdage regulering, men uden et kvoteloft,
dvs. at alt man fanger kan landes lovligt, havdage under et
kvotesystem duer ikke.
-
Der var blevet talt en del om flerårige kvoter/TAC op til
disse afsluttende forhandlinger. Det blev blot til et par små
forsøg i mindre områder på kulmule og tunger. De flerårige aftaler
var udtænkt til at give et større spillerum under den biologiske
rådgivning. Men fordi en sådan regulering skulle varetages af EU
kommissionen, fik det fingeren af ministerrådet. Også den sag
viser, at der en dyb kløft mellem fiskerikommissionen og
ministerrådet, når det gælder kompetencen til styring af
fiskeriet.
Aftalen skal studeres nærmere og det vil vise
sig at være elementer som peger i den rigtige retning, spørgsmålet
er så bare om de kan få virkning under ovenstående mangler.
Allerede nu kan vi konstatere, at reformen ikke imødekommer
behovet for en gennemgribende revision af EU's fiskeripoliti i
forhold til EU's fiskeriinteresser i den 3. verden.
|