Ifølge Ritzau, som har læst
et brev fra den spanske kommissær Loyola de Palacio til kommissær
Franz Fischler, forsøger Spanien at få ændret på vigtige områder
i den europæiske fiskerireform som skal træde i kraft fra 2003.
Spanien vil have adgang til Nordsøen; de vil ikke ophugge den
spanske fiskeflåde og de vil have mere fokus på
industrifiskeriet efter småfisk til mel og olie.
De spanske krav har bragt
sindene i kog i Danmark og der er klart mere på spil, end den
spanske kommissær, som beskyldes for at have forbrudt sig mod de
regler der gælder for EU kommissærerne og fra flere steder vil
man have hende fyret.
Ændringerne er logiske
fiskeripolitiske krav fra Spanien og de andre sydeuropæiske
lande.
-
De sætter et meget stort spørgsmålstegn ved, om
ophugning er et effektiv redskab til et mere bæredygtigt fiskeri
- og det gør de ret i. Ophugningen af langt over 1000 fartøjer i
dansk fiskeri har ikke hjulpet på noget som helst. Ophugningen er
blevet brugt til at frigøre tonnage og kW som er blevet brugt
nybygninger, moderniseringer og effektiviseringer. En udvikling
som har medført, at vi i dag har en mere effektiv flåde, målt på
fiskeriindsattes end før vi begyndte med at ophugge. Og den
udvikling har naturligvis ført til, at fiskeriet er mere ubæredygtigt
i dag, målt på fiskebestandene.
-
De vil også have et mere kritisk fokus på
industrifiskeriet, og her er de ude efter Danmark. Og der er god
grund til at se på industrifiskeriet. Det er et fiskeri som foregår
uden viden om fiskeriets betydning for havets økosystem. Mange
lande og biologer sætter store spørgsmålstegn ved det danske
industrifiskeri. Det er derfor logisk, ikke mindst
fiskeripolitisk, at de sydeuropæiske lande, som sætter meget
stor pris på spisefisken, vil have en gennemgribende revision af
industrifiskeriet.
-
De vil have adgang til de nordeuropæiske landes
farvande. Det får de også med reformen, hvor de
restriktioner, der gælder for adgangen til Nordsøen, ophæves.
Men med denne adgang vil de selvfølgelig også have lov
til at fange fisk, men det får de ikke. For TAC’en på de
forskellige arter i Nordsøen, er fuldt udnyttet af de lande som i
dag fisker i Nordsøen. Spanien sætter hermed et stort spørgsmålstegn
ved EU's relative stabilitet på fiskeriområdet. Her er der også
en del logik. Grækenland blev medlem af EF i 1981 og Spanien og
Portugal kom med i 1986. I 1983 fik EF – efter flere års
arbejde og svære forhandlinger - endelig skabt enighed om en fælles
fiskeripoliti. Et af nøglebegreberne blev aftalen om, at der
skulle tages vidtgående hensyn til de historiske rettigheder når
TAC’erne skal deles og landene skulle tildeles kvoter efter de
historiske rettigheder. Den fælles fiskeripolitik blev udviklet
flere år før de vigtigste sydeuropæiske fiskerinationer kom ind
i EF.
Den relative stabilitet har
også udspillet dens rolle, den kom med, bl.a. af hensyn til
Danmarks industrifiskeri efter tobis. I dag ødelægger den
udviklingen af en mere bæredygtig fiskeripolitik i EU. Og store
dele af det europæiske konsumfiskeri ville også være bedre
stillet uden den relative stabilitet. En lempelse og efterhånden
en ophævelse af stabilitets pagten - samtidig med udviklingen af
en mere bæredygtig miljø- og ressourcepolitik - også vil give
fordele til dansk konsumfiskeri. Skånsomhed og selektivitet i
fiskeriet vil også få en meget større betydning i EU's
fiskeripolitik, hvis kvoter og støttepolitikken rettes mod de
mest bæredygtige fiskeriformer på tværs af de nationale grænser.
I dag er det også blevet sådan
at danske kystfiskere, har mere tilfælles med deres
kystfiskerkollegaer i de andre europæiske lande, end de har med
f.eks. industrifiskeriet og det store havgående fiskeri. Som
situationen er i dag, skal de danske kystfiskere og det meget skånsomme
snurrevodsfiskeri, forsøge at overleve i kampen mod de store fartøjer
i dansk fiskeri - det kan de ikke og så må de bede om ophugning.
Sådan har Danmark
misforvaltet et historisk og meget fleksibelt dansk fiskeri i de
seneste 20 år. Og det er den historie som Spanien og andre
sydeuropæiske lande nu ikke ønsker at gentage. For disse lande
er fiskeriet og fisken mere værdifuld end blot en industri som
leverer råvarer, det er kultur, historie, friske fisk i mange
havne, turisme og liv i havnene og meget mere.
Danmarks Fiskeriforening siger
at foreningen taler på alle danske fiskeres vegne og derfor har
de fået lov til at reducerer dansk fiskeri til 1500 og hvis de
fortsat for lov, til om få år kun at omfatte 1000 store fartøjer.
Men hvorfor skal Danmarks
Fiskeriforening have denne ene ret? Hvor er samfundets ret? Vi
stiller mange krav til landbruget, hvorfor stiller vi ingen krav
til fiskeriet? Hvor er kommunerne, amterne og Folketinget i dansk
fiskeri?
I Spanien og i de andre
sydeuropæiske lande kæmper deres EU kommissær for fiskerne, med
risiko for at blive fyret. I Danmark kæmper Danmarks
Fiskeriforening og deres politikere for at få fjernet så mange
fiskere som muligt. Flotte danske fiskekuttere slæbes i
hundredvis til Grenå for at møde motorsaven. Og de tages fra den
skånsomme ende, de fartøjer som er mest skånsomme mod miljø og
ressourcer kommer først under saven.
De mange års ophugninger af
fiskefartøjer har ikke medført , at fiskebestandene har fået
det bedre - hvorfor bliver vi på denne kurs?
|