Følgende
er sendt
til: EU Kommissionen, DG 14 -
Fiskeri
Organisatorisk
hører Landsforeningen Levende Hav til gruppen af NGO’er.
Levende Hav arbejder for en mere bæredygtig udnyttelse af
havet og dets ressourcer. Foreningen har ca. 350 medlemmer og
den blev stiftet i 1995. Levende Hav er en upolitisk
almennyttig miljøforening, hvor alle som sympatiserer med
foreningens formål, kan blive medlemmer. Levende Hav forfølger
dets mål gennem konkrete projekter indenfor bl.a.
havforurening og i fiskerierhvervet. Siden 1995 har arbejdet været
koncentreret i og omkring fiskeriet med fokus på fiskeriets
betydning for havmiljøet og ressourcerne i havet. Drivkræfterne
bag Levende Hav har været aktiv i forbedringer af havmiljøet
og et mere bæredygtigt fiskeri, siden midten af 1980’erne..
Projekter i
og omkring Levende Hav med referencer for denne sag:
-
REFITOUR og i Fiskens Tegn – et
samarbejdsprojekt med fiskere og fiskefartøjer om
mulighederne for at kunne hente indtægter gennem en
kombination af fiskeri og turisme
-
ECOast Fish – et flerårig projekt
for opbyggelse af netværk og samarbejder inden for det europæiske
kystfiskeri
-
Økologisk Fisk = mulighed og nødvendighed
– et projekt til undersøgelse af mulighederne for et miljømærke
til fisk
-
Fiskernes Økologiske Netværk – en
brancheforening for naturskånsomme fiskere som fisker og sælger
deres fisk under et miljømærke, udviklet af LLH.
-
M/S Anton – et sejlende projekt til
opbyggelse af en større folkelig forståelse for en bæredygtig
fiskeripolitik og et levende hav
Dertil
kan lægges større antal mindre opgaver inden for fiskeriet
som: Den utilsigtede bifangst af Marsvin i garn; bifangsten af
krabber; skarvens indflydelse på kystfiskeriet;
torskebestanden i Nordsøen; det danske tobisfiskeri;
regulering af det danske kystfiskeri ved hjælp af årsmængder/kvoter;
erhvervsfiskeri og turisme m.m.
Ovenstående
opgaver er gennemført igennem direkte henvendelser og redegørelser
til politikerne og de offentlig myndigheder og i en offentlig
debat og diskussion med fiskerne på havet og i havnene, på møder
i Danmark og uden for Danmark, igennem dagspressen og Levende
Havs hjemmeside.
For
detaljeoplysninger om Levende Hav, formål, vedtægter og
projekter, henvises i øvrigt til foreningens hjemmeside www.levende-hav.dk
Nedenstående
kommentarer og forslag forsøger at være så objektive som
overhovedet muligt. Vi undgår således den fiskeripolitiske
dagsorden om hvorvidt fiskeripolitikken skulle have et
nationalt udspring eller ej. Vi er klar over, at flertallet
blandt de danske fiskere er imod EU og måske mere for en
national politik og forvaltning. I LLH er vi afklarede på det
punkt, vi finder en sådan diskussion nyttesløs i lyset af de
store problemer der skal løses til opbyggelse af et mere bæredygtigt
fiskeri i de europæiske farvande.
” Tænk
globalt, og handel derfor lokalt” kunne være et dækkende
motto for vore aktiviteter. Vi mener det er afgørende, at de
mennesker, organisationer og forvaltninger som har et ansvar
for fiskeriet, handler konkret i forhold til de specifikke områder
de nu mener at have indflydelse på.
Grønbogen og
de initiativer bogen har affødt, siden den udkom i april d.å.
med opfordringer til alle om at bidrage med synspunkter,
forslag og debat, anser vi som meget vigtige. Og vi ser derfor
denne bog, som et nyttig bidrag og senere forhåbentlig også
et nyttig redskab, i arbejdet på at få skabt en større enighed om en mere bæredygtig
fiskeripolitik i det europæiske fiskeri.
-
Vi skal anbefale, at ministerrådet, så
hurtig som muligt, får udarbejdet fælles objektive mål for
den europæiske fiskeripolitik
Det står nu
klart, også i Grønbogen, at de nationale og den europæiske
fiskeriforvaltning ikke har formået at sikre det bæredygtige
fiskeri. Det er ikke lykkes for de enkelte lande, ministerrådet
og kommissionen at få forvaltet fiskeressourcerne på en måde,
der sikrer bestandenes biologiske- og økonomiske bæredygtighed,
til brug for et fornuftigt og varieret fiskeri, for de
fremtidige generationer.
-
Vi skal anbefale, at de nationale og
internationale forvaltninger ændrer strategien fra en
forvaltning af fisken i havet, til en forvaltning af selve
fiskeriet. Det er også vore erfaring, at fiskerne nu er mere
klar end nogensinde, siden 1983. I dag prioriterer fiskerne
sikkerheden højere end friheden.
Det står nu
klart, at den europæiske fiskeriforvaltning og økonomiske støtte
til fiskeriet, har favoriseret de større og kapitaltunge fartøjer
og metoder, på bekostning af de mindre fartøjer og de
naturskånsomme fiskerimetoder.
-
Vi skal anbefale, at de nationale og
internationale forvaltninger også ændrer kursen på dette
område. Vil man fortsætte med en eller anden form for økonomisk
støttepolitik, bør man fortsat støtte et effektivt fiskeri,
men nu målt på et lavt energiforbrug, målt på størst
mulig skånsomhed mod havmiljøet og ressourcerne, målt på
bestandenes største økonomiske værdi dvs. konsum- før
industrifisk. Den fremtidige økonomiske støttepolitik bør
også indeholde en adskillelse af offshore- og kystfiskeriet.
Det
er også velkendt, at de nationale og den europæiske
fiskeriforvaltning har gjort sig afhængig af den
fiskerifaglige rådgivning, de har modtaget fra de større
nationale organisationer inden for fiskeriet.
-
Vi skal anbefale, at man nu mere
konkret inddrager alle organisationer og foreninger som
arbejder med fiskeri og havmiljø. Det kan gøres ved bl.a. at
yde økonomisk støtte til foreninger og projekter, der
beviseligt og konkret arbejder indenfor og udenfor fiskeriet,
på at få skabt et mere bæredygtigt fiskeri.
Konkrete
kommentarer og forslag. De følger i kronologisk rækkefølge
med sidehenvisninger fra Grønbogen (ex. S. 31) og med citater
i kursiv.
s. 7
Generelt
Mht. Grønbogens
vurderinger af tobisbestanden som værende nogenlunde i
balance, sætter vi spørgsmålstegn ved denne vurdering. Et
studie af fiskeriindsatsen de seneste 10 år lagt, sammen med
den betydelige nedgang der har været i de bestande som æder
tobis, tyder på at tobisbestanden er endog betydelig svækket.
En robust tobisbestand er forudsætningen for opbyggelse af
konsumbestande som f.eks. torsk. Et eksempel til eftertanke er
genopbygningen af det færøske fiskeri siden starten af 1990.
Et af virkemidlerne til opbyggelse af torskebestandene rundt Færøerne,
blev bl.a. et totalt stop for tobisfiskeri i 1993. Vi mener at
fisketrykket på tobis er for stort også i forhold til søfugle,
vågehvaler og sæler.
s. 9 citat: Endelig
findes der også bestande såsom skader og rokker og de mindre
fladfiskearter (herunder pighvar, slethvar, rødtunge, skærising
og ising), der ikke overvåges nøje videnskabeligt, men som
muligvis også overfiskes.
Mht.
pighvar bør der ikke længere være tvivl om, at bestanden er
alvorligt nedfisket. Mht. skader er der overhovedet ingen
tvivl, denne bestand er totalt fisket, ned med kroge og garn.
Mht. skærising skal vi opfodre til, at der sker en TAC
separering af skærising og rødtunger. Det er vores erfaring,
at der er ved blive opbygget et målrettet fiskeri efter skærising
og at det vil vokse i de kommende år med de nye 3 og 4
trawlsystemer.
s.
24
Den relative stabilitet DRS.
Vi
opfatter DRS som en hindring til løsninger af de mange
konkrete problemer det europæiske fiskeri står overfor. Vi
erkender og tager også til efterretning, at der ikke vil
blive rørt ved DRS, men vi skal beklage det. I en fælles
forvaltning som i det europæiske fiskeri, er DRS med til at
forhindre lokale og regionale løsninger på praktiske
kvoteproblemer. Et udmærket eksempel herpå er
tungefiskeriet. Fordelingen mellem Holland og Danmark opfattes
af danske tungefiskere som meget uretfærdig, samtidig med at
stabilitetspagten forhindrer en løsning af dette problem. Det
danske tobisfiskeri er også et eksempel på pagtens mangler.
I
øvrigt sætter vi spørgsmålstegn ved den tilsyneladende
brede opbakning omkring DRS. Vi mener, at de større nationale
fiskeriorganisationers manglende lyst (og evner) til at finde
konstruktive løsninger på de problemer fiskeriet er kommet
ud i, er skyld i denne ”hagen sig fast i fortiden”. Vi
mener faktisk, at mange fiskere på havet er rede til at give
køb på DRS, for en mere hensigtsmæssig forvaltning af
ressourcerne. Vi skal foreslå en mere målrettet debat i det
europæiske fiskeri om dette emne og at der også gennemføres
bi- eller multilaterale forsøg i de kommende år inden for
eksempel tunger.
s.
28
Flådepolitik.
At
tilrettelægge en flåde- og støttepolitik på flerårige
TAC’er, forekommer os som en meget vanskelig (læs: umulig)
opgave. Først og fremmest fordi flerårige TAC’er ligger
endog flere år ude i fremtiden, hvor der er brug for en aktiv
flåde- og støttepolitik, her og nu.
Vi
mener at et flerårig moratorium kunne komme på tale hvad angår
økonomisk støtte til ny- og ombygning af fiskefartøjer og
redskaber. Den store opmærksomhed der er omkring selektion
under trawlfiskeri, bør ikke udløse et kapløb om nye
offentligt støttede redskaber. Selektion bør være et krav
til fiskeriet. Det er ikke nye og moderniserede fartøjer og
nye redskaber der er brug for i det europæiske fiskeri, tværtimod.
Vil man støtte kan man yde støtte til mandskabsforbedringer
ombord, til fangstbehandling fra hav til bord, til
ophugning/oplægning m.m.
s.
30
Bedre styring af den fælles fiskeripolitik.
Tankerne
om en større inddragelse af forskellige aktører i regionale
og/eller lokale råd/udvalg m.m. er en udvikling i den rigtige
retning. Men en sådan udvikling kan ikke stå alene, det
viser erfaringerne fra bl.a. UK, som har regionaliseret store
dele af deres fiskeriforvaltning, uden at det har medført en
mere bæredygtig forvaltning.
Ballasten
til brug for en mere decentral forvaltning og rådgivning
inden for fiskeriet, er en massiv indsats for at højne
vidensniveauet om fisk og fiskeri i den europæiske
befolkning. Befolkningen skal regionalt og lokalt, der hvor
der er rum for dialog og diskussion, kende til fiskearter og
fiskeriformer, kvoter, TAC, den relative stabilitet,
forurening osv.
Her
bør man støtte folkeoplysning og man kan og bør i højere
grad gøre brug af medierne til opbyggelse af en folkelig
viden og forståelse for havet, fisken og fiskeriet. LLH har
netop afsluttet et 3 måneders sejlende togt rundt til de
danske havne. Her har vi mødt tusinder af mennesker i
forbindelse med vore udstillinger og andre aktiviteter på
havnen.
Og
vi beklager, men selv om Grønbogen nu har været ude i 5 måneder
så er det meget få mennesker som kender bogen. De få har
også blot et minimum af kendskab til indholdet. Bl.a.
forholdet mellem EU og de nationale forvaltninger gennem TAC
og kvoter er ukendte for de mange, også i fiskeriet. EU
kommissionens ambitioner med denne bog er rigtige, men der er
endnu lang vej før de er opfyldte.
Den
økonomiske støttepolitik bør i fremtiden også handle mere
om oplysning til borger og samfund, om nødvendig på
bekostning af en del af den økonomiske støtte til nye fartøjer
og redskaber
s.
35
Kystnært fiskeri
Af
mange gode grunde, som også er beskrevet i Grønbogen, bør
kystfiskeriet fremmes og styrkes. En væsentlig grund er også
at kystfiskeriet er synligt for befolkningen. Her kan den
brede befolkning komme i kontakt med fiskeriet og derigennem
opnår større viden og indsigt i fiskerierhvervet. Der er,
som Grønbogen også påpeger, brug for en tydeligere
definering af hvad vi skal forstå som en
”kystfisker/kystfiskerfartøj”. Der er brug for en mere
forenklet regelsæt for kystfiskeriet og der er brug for støtte
til udvikling af et moderne kystfiskeri. Ligesom der er brug
for, at kystfiskeriet får sikkerhed for, at de kystnære
farvande forbeholdes det naturskånsomme kystfiskeri. Det er
derimod ikke brug for, at det økonomisk svage kystfiskeri får
pålagt en afgift for retten til at fiske.
Grønbogen
beskæftiger sig ikke meget med ”fredede områder” eller
egentlige reservater. Men meget tyder på, at sådanne områder
vil komme til at udgøre en større og større del af
fiskeriforvaltningen i fremtiden. Der er brug for disse områder,
specielt til beskyttelse af gydefisken og ungfisken. Men sådanne
områder rammer skævt inden for fiskeriet, særlig hvis de
kommer til at omfatte større områder med sten, inden for de
områder hvor kystfiskerne opererer. Derfor er det vigtigt, at
man tager hensyn til de skånsomme fiskemetoder som kroge,
garn og bundgarn, så disse, under et regelsæt, vil kunne
opretholde deres fiskeri også i de beskyttede områder eller
reservater. Dette er vigtigt af hensyn til et fornuftigt
kystfiskeri, men det er også vigtigt af hensyn til fiskernes
forståelse for sådanne områder. De naturskånsomme metoder
er jo ikke årsagen til at områderne må beskyttes, det er
derimod det hårde trawl og vodfiskeri som i dag også foregår
i stenene.
s.
36 Ny
prioritering af akvakulturstøtten
Akvakulturen i saltvand bør
prioriterer opdræt af vegetarfisk på bekostning af rovfisk.
Det er der flere gode grunde til. Rovfiskeopdræt kræver større
og større mængder af tobis, sild, brisling, sperling,
hvilling og lodde. Denne udvikling synes at gå imod bestræbelserne
på at få opbygget konsumbestande i havet. Opdræt af rovfisk
skaber miljøproblemer hvor opdræt af vegetarfisk, muslinger
og andre skaldyr, kan være med til at udnytte den stigende
algevækst i vore farvande. Den økonomisk støtte til
erhvervet bør indeholde en sådan strategi og der er
saltvandsfisk som egner sig glimrende til opdræt, bl.a.
multer (Mugilidae). Det er en stimefisk som efterhånden også
er blevet helt almindelig i Nordsøen og de indre danske
farvande. Priserne på multer er også blevet rigtig gode.
Fortsat
opdræt af rovfisk som ørreder og laks bør foregå på et
biologisk bæredygtigt grundlag og markedsføringen af disse
produkter bør i langt højere grad end i dag, gøre
forbrugerne opmærksomme på, at der her er tale om en opdrættet
fisk, med hvad dertil hører af oplysninger. Opdrætsfisk er
også oplage emner inden for en økologisk mærkningsordning
for opdrætsfisk, hvis vel at mærke, man kan fremskaffe
foderet på et økologisk bæredygtigt grundlag.
s.
39 Bilateralt
samarbejde
Det er gode og perspektivrige
intentioner og planer i Grønbogen på dette område. LLH
arbejder med kystfiskerprojekter i udviklingslandene og vi har
forventninger til, at EU nu virkelig tager fat om de problemer
EU selv er med til at skabe for udviklingslandenes egne
fiskere, gennem de aftaler de indgår med de fattige landes
regeringer.
s.
42
Forskning og videnskabelig rådgivning
Der skal forskes tværfagligt og
fiskernes data skal ind i denne forskning osv. Disse sandheder
er blevet fremført i flere år, men resultaterne er
udeblevet. Levende Hav skal anbefale begrebet
”aktionsforskning”. Det er en forskning som ikke nødvendigvis
tilstræber den konsensus som Grønbogen lægger op til i de
politiske- og fiskerifaglige virkeligheder. Vi mener der er
brug for de mange fagligt stærke projekter, som ikke lægger
skjul på at de har et mål med forskningen. For så længe
fiskerierhvervet er styret af de økonomiske
interesseorganisationer (som bestemt også har deres mål), er
det ikke muligt at forestille sig, at selv en tværfaglig
forskning, som tilstræber konsensus, vil kunne ændre ret
meget.
Dette blev vore seneste bemærkninger
og forslag til den europæiske fiskeripolitik. Vi kan tilføje,
at vi samtidig hermed er aktiv med kritik og forslag til den
danske revision på fiskeriområdet.
For
Levende Havs bestyrelse
Kurt Bertelsen Christensen
Medlem af bestyrelsen og Projektleder i
LLH
Ferring den 28.9.01
|