Under det danske formandskab skal der efter
planen vedtages en ny fiskerireform. Den har været undervejs i 10
år og en af grundstenene i reformen er et meget omfattende studie
af det europæiske fiskeri og dets nationale, regionale og lokale
betydning for den europæiske befolkning. Studiet “Regional
socio-economic studies on employment and the level of dependency
on fishing”, offentliggjort i 1999, har været det vigtigste
redskab for kommissionen og ministerrådet i udarbejdelsen af
reformen.
Studiet oplister det europæiske fiskeri og
de mange, mange millioner som EU har bevilget til studiet, blev
bestemt af et overordnet sigte. At få skabt en indsigt og et
overblik over det europæiske fiskeri så man kunne skære ned og
fjerne fiskere, uden at det kom til alvorlige sammenstød mellem
fiskere og myndigheder i de regioner i EU, som man viste ville
blive hårdt ramt. Hensigten med studiet var ikke, som man måske
havde kunnet forvente, at arbejde for at så mange fiskere som
muligt kunne blive i deres erhverv, tværtimod. Den nordeuropæiske
ide er, at få fjernet så mange fiskere som muligt, så der kan
blive en bedre økonomi til de få der bliver tilbage og deres
industrier som skal fange og forarbejde den europæiske fisk.
Studiet viser meget klart, at en sådan
politik går imod det sydeuropæiske fiskeri som udgøres af et
meget stort antal mindre fartøjer, specielt i de sydlige lande
som Spanien, Italien og Grækenland
Number of vessels by fleets, by Regions.
Spain E.1 1996.
NUTS 2
|
IN-SHORE FLEET
|
DEEP-SEA FLEET
|
TOTAL FLEET
|
Vessels
|
%
|
Vessels
|
%
|
1996
|
%
|
1991
|
+/- % 1996/1991
|
Galicia
|
8,129
|
93%
|
632
|
7%
|
8,761
|
100%
|
9,303
|
-6%
|
Asturias
|
512
|
95%
|
28
|
5%
|
540
|
100%
|
753
|
-28%
|
Cantabria
(*)
|
219
|
93%
|
16
|
7%
|
235
|
100%
|
299
|
-21%
|
Basque
Country
|
344
|
74%
|
119
|
26%
|
463
|
100%
|
894
|
-48%
|
TOTAL COAST E-1
|
9,204
|
92%
|
795
|
8%
|
9,999
|
100%
|
11,249
|
-11%
|
(*) 1998
Source: Regional Governments and Statistical
Institutes. DG
XIV for 1991. Elaboration by Ikei
|
I Calicien i Spanien udgjorde de mindre fartøjer
93% af den samlede flåde i 1996 og selv om der sikkert har været
mindre forskydninger så holder ovenstående skema også i dag.
I Danmark er der nu lidt mindre end 1600
aktive fiskefartøjer over 5 tons og ca. 2000 under 5 tons. Et
skema for dansk fiskeri vil vise at ca. 75% af fartøjerne hører
til kategorien ”kystfiskeri” In Shore Fleet dvs. fartøjer som
er afhængig af vind og vejr og som lander hver dag eller flere
gange om ugen. Udviklingen i Danmark de kommende 5 år vil medføre,
at flåden kommer til at bestå af mindre end 1000 større fartøjer
og et fåtal af aktive kystfartøjer.
I Danmark og i de øvrige nordeuropæiske
lande, Holland, England, Irland er det dog de store fartøjer som
fanger størsteparten af de fisk der landes. I Danmark fanger de
store mere end 80% af de samlede landinger. I Spanien er
situationen en anden, her udgør landingerne fra de mindre fartøjer
hovedparten af de landede fisk. De store fartøjer i Spanien er
også de fartøjer som fisker på de licenser som Spanien og EU køber
i farvandene ud for bl.a. Afrika.
Derfor er der bestemt objektive grunde til,
at reformen modtages så forskelligt som tilfældet er i de nord-
og sydeuropæiske fiskerier.
I Danmark har vi fået afviklet (ophugget) størsteparten
af de mindre fartøjer og tilbage har vi en relativ moderne flåde
bestående af store fartøjer 100- 2000 tons. Denne flåde er
betydningsfuld for den danske fiskeindustri. Samme situation har
man i Holland, England og Irland. Denne flåde og industri er
blevet hjulpet godt på vej af den økonomiske støtte fra EU og
Danmark.
Derfor kan Danmark og Danmarks
Fiskeriforening i dag, uden de store problemer også støtte op om
reformens forslag til afskaffelse af den økonomiske støtte.
Situationen i dansk fiskeri i dag minder om situationen i det
danske landbrug, hvor man også mener, at støtten kan afskaffes,
blot det kommer til at gælde lige i hele EU. Dansk landbrug er
blevet så moderne og koncentreret på så få store bedrifter, at
de kan klare sig selv i konkurrencen med de andre lande i EU.
Dansk fiskeri tænker på samme måde. Få fjernet de sidste
kuttere så der tilbage er mindre end 1000 moderne fartøjer som
kan fordele fisken mellem sig, og helst via omsættelige kvoter,
hvor fisken kan handles sammen med fartøjerne.
For de sydeuropæiske fiskere er situationen
som nævnt en anden. De har stadig brug for støtte til
moderniseringen af deres gamle flåde og til forbedring af
fiskeriets infrastruktur. Og da de har mange fartøjer har de
selvfølgelig også brug for mange penge.
Den økonomiske støttepolitik
Det er uden for enhver tvivl, at den økonomiske
støttepolitik i EU siden 1983 og op til i dag, har spillet
fallit. Den har ødelagt fiskeriets mere naturbestemte
infrastruktur ved at den har tilgodeset udviklingen af et fiskeri
på færre, men større og mere effektive enheder. Med det
resultat, at det europæiske fiskeri aldrig har været så ubæredygtigt
som det er i dag, det viser studiet også meget klart. Så set
udefra er det ikke så underligt, at reformen nu vil gøre op med
fiskeriets støttepolitik.
Men set indefra er det ligeså klart, at skal
udviklingen vendes mod et mere bæredygtigt fiskeri, så må man
støtte opbygningen af en flåde som fisker naturskånsomt, med et
lavt energiforbrug, uden udsmid og med så mange fiskere i
erhvervet som overhovedet muligt. En sådan udvikling har i sig et
utal af gode og fornuftige bifangster, som liv i de mange havne,
mange arbejdspladser i land, turisme, friske dagfangede fisk, en
større folkelig interesse for erhvervet osv.
Dette er bl.a. på Levende Havs
dagsorden for møderne i Nyborg i perioden den 6. 11. september i
år
|