Den fiskerireform som skal træde i kraft ved
årsskiftet er endnu engang blevet udsat til stor harme for de
danske fiskeripolitikere. Fiskernes formand Bent Rulle raser og skælder
ud over at bl.a. Spanien forhaler offentliggørelsen af reformen.
Den danske generaldirektør i fiskeri kommissionen, er blevet
forflyttet fra posten, åbenbart som et resultat af krisen mellem
syd og nord i den europæiske fiskeripolitik.
Men hvad er fup eller fakta i denne sag? Her
følger den mest sandsynlige forklaring.
- Spanien
har formandskabet indtil Danmark tager over i juni, og de gør
nu hvad de kan, for at få aben over på den danske skulder.
For reformen vil skabe problemer for alle landes fiskere og særlig
Spanien, som er hårdt ramt af, at deres store fiskefartøjer
bliver forment adgang til flere og flere af de afrikanske
landes fiskerizoner. De vil selvfølgelig gerne have disse
fartøjer på fiskeri i Nordsøen, men pga. af de historiske
rettigheder, som sikrer de enkelte landes relative fiskerier
efter indførelsen af den fælles fiskeripolitik i 1983, kan
det ikke lade sig gøre. Derfor lægger de naturligvis pres på,
for at få så store fordele som muligt mht. ophugning og støtte.
- Danmark
påberåber sig – med Bent Rulle som talsmand – at vi har
levet op til alle aftaler inden for den fælles
fiskeripolitik. Vi har overholdt FUP programmerne til punkt og
prikke, som Bent Rulle ynder at fortælles os. Men han glemmer
at fortælle os, at samtidig med at vi har taget tonnage ud,
har vi moderniseret og nybygget, så vi i dag har en relativ
moderne flåde, som kan fange den samme mængde fisk som før
vi begyndte at ophugge. Vi har taget ca. 1200 fartøjer ud,
men det var fartøjer som målt på effektivitet, ikke
udgjorde nogen særlig risiko for fiskebestandene.
- Reformen
som alle er enige om er nødvendig, er ikke problemet i sig
selv, problemet er penge. Hvem skal have støttekronerne i
fremtiden? De sydlige lande har et kæmpe stort fiskeri, målt
på antal af fartøjer og fiskere. Disse mange fiskere i
Frankrig, Spanien, Portugal, Italien og Grækenland er meget
vigtige for de enkelte lande. Og disse fiskere betyder meget
mere end blot fisk. De er nærmest livsnødvendige for de
mange havne i Middelhavet og på Atlanterhavskysten. Det er et
utal af mindre og mellemstore fartøjer som tager ud og fanger
et par kasser fisk. Og fordi disse lande holder af fisk og
spiser meget fisk, vil landene gøre meget for at bevare disse
mange tusinder af fiskere. Turisme spiller også en stor rolle
i de landes fiskeripolitik. Derfor har disse lande nu iværksat
en kampagne til fordel for, at de fremtidige støttekroner
bliver anvendt på det miljøvenlige fiskeri. Og her vil
Danmark, og de andre lande som fisker med de flere hundrede
tons fiskerkuttere i Nordsøen, få problemer. Dansk fiskeri
er nemlig blevet afviklet til et højtindustrialiseret fiskeri
på få fartøjer og med få fiskere, en modernisering som har
kunnet bevare Danmark som EU's største fiskerination, målt på
landet fisk.
- Fakta
er derfor at kampen står om støttekroner og i den kamp
spiller Spanien ud med, at Nordsøen skal åbnes for deres
havgående flåde. Hvis ikke de får disse indrømmelser –
hvad de sandsynligvis aldrig vil få – vil de have støttekronerne
til ophugning af de store fartøjer og til udvikling og støtte
af deres miljøvenlige kystfiskeri.
Levende Hav anbefaler, at man holder tungen lige i
munden og ser den fælles europæiske fiskeripolitik i lyset af de
faktiske omstændigheder, som disse tager sig ud i de nordlige og
sydlige fiskerimønstre. Vi skal også anbefale, at man ser på,
om FUP programmerne overhovedet var noget redskab til sikring af
et mere bæredygtigt fiskeri? Fremtiden vil vise, at FUP
programmerne levede op til navnet, ved at de først og fremmest
blev et effektiv redskab til modernisering af Nordsø-flåden.
|