Den 16. december i år skal EU's fælles
fiskeripolitik op til eksamen og den 20. december vil vi vide om
den er dumpet, eller om den har bestået de 20 års studier der i
dag udgør EU's fiskeripoliti - det er en meget vanskelig eksamen,
og består EU, bliver det helt sikkert med den lavest mulige karakter.
Eksamensopgaven bliver at få vedtaget den
fiskerireform, som skiftende europæiske regeringer nu har arbejdet på i
mere end 10 år.
For 10 år siden blev der fanget alt for mange
fisk, i forhold til hvad det var bæredygtigt og den udvikling har
man ikke fået gjort noget ved, så i dag er det europæiske fiskeri
mere ubæredygtigt end nogensinde tidligere.
Reformen indeholder
mange elementer som den frie adgang for alle EU's fiskere til alle EU
farvande; støttepolitikken; flerårige TAC/kvoter, ophugninger af
fiskefartøjer, sociale støtteprogrammer, bestandsgenopretninger
osv.
En af de vigtigste grunde til, at EU
risikerer at dumpe skal findes
i selve reformforslaget, som fokuserer alt for meget på EU's støttepolitik.
I den offentlige debat er det også tydeligt at spørgsmålet
om subsidier er ved at overtage hele reformdiskussionen. Men
objektivt set har spørgsmålet om subsidierne meget lidt med
fiskeriets alvorlige problemer at gøre, nemlig de katastrofale
tilstande i EU's fiskebestande. Selvfølgelig spiller pengene en
rolle, men i fiskeriet spiller selve ressourcepolitikken en meget
større rolle, dvs. kvoter og de måde man bruger kvoterne.
Vigtige forhold i EU's fiskeripolitik:
·
De vigtigste elementer i EU's fiskeripolitik er
TAC’en (den totale mængde af en art der maksimum bør fanges i
et afgrænset hav- eller farvande) og fiskekvoterne.
·
Kvoterne til de enkelte lande fastsættes hvert år
efter at biologerne har rådgivet politikkerne om hvor meget de
mener at fiskerne må fange af en art i et afgrænset farvand,
f.eks. torsk i Nordsøen, Kattegat og Østersøen, de såkaldte
TAC’er.
·
Fordelingen af kvoterne sker ved brug af et
fordelingsnøgle man kalder ”de historiske rettigheder”.
·
De historiske rettigheder er den procentvise andel
af en given TAC.
·
Procenterne bragte landene med sig ind i den fælles
europæiske fiskeripolitik i 1983.
·
Det samme system bruges også i EU's
fiskeriforhandlinger med lande uden for EU, f.eks. Norge.
·
De enkelte lande fordeler eller regulerer så de
mange enkelt kvoter mellem deres fiskere og den fordeling blander
EU sig ikke i, hvis den foregår i respekt for den fiskeripolitik
som er vedtaget i EU.
·
Kvoterne, eller rettere sagt TAC’erne er meget
udskældte - af fiskerne fordi de mener at de er for små, af miljøorganisationerne
fordi de er for store osv.
EU's fiskeripolitik er meget udskældt af
flere grunde – først og fremmest sikkert fordi den ikke virker
efter hensigten.
I starten stod formålet med EU's
fiskeripolitik ikke så klart som det gør i dag - i dag er der ingen tvivl længere,
EU's fiskeripolitik skal sikre det ressourcebæredygtige
fiskeri.
Fiskeripolitikken skal sørge for, at
fiskebestandene ikke bliver overfiskede, at de enkelte bestande er
bæredygtige. Derudover skal politikken selvfølgelig også
besvare mange andre spørgsmål og løse en masse problemer. F.eks.
forhandlinger med lande uden for EU; fiskerirettigheder i den 3.
verden; problemer imellem EU landene; de sociale følger af
fiskeripolitikken; de økonomiske støtteordninger og meget mere.
Men alle disse, og hver for sig, vigtige spørgsmål, ligger under
for det allervigtigste i EU's fiskeripolitik – at føre en
politik som sikrer at fiskebestandene ikke bliver overfiskede at fiskeriet foregår på
bestande som også kan bidrage med fisk til de kommende
generationer.
-
EU's fiskeripolitik skal være bæredygtigt mål på
bestandene, det har man vedtaget i EU.
Alligevel mener de fleste, at fiskeriet i de
farvande som EU forvalter, hører til de mest ubæredygtige
fiskerier der findes i verden. Og det vil alt andet sige, at EU's
fiskeripolitik, som uden tvivl er den fiskeripolitik i verden, som
samlet set har de største økonomiske ressourcer til rådighed,
har spillet fallit i en sådan grad at intet forsvar er mulig. Det
eneste argument der står tilbage, der kan forsvare den fælles
fiskeripolitik i EU, er nødvendigheden af at få fordelt fisken
mellem de enkelte lande, så der ikke opstår politiske problemer
mellem landene inden for EU.
Landbrugsproblemet:
Når reformen og den offentlige debat bruger
så meget tid på subsidierne, så hænger det sammen med en
fiskeripolitik, der er udviklet igennem en landbrugspolitisk tænkning
og forståelse. På støtteområdet er det helt forkert, for
modsat landbruget har fiskeriet ikke en indbygget produktionsautomatik i støtteordningerne. Fiskerne tildeles støtte alt
efter den støttepolitik som EU og de enkelte lande fastsætter.
Det betyder at hvis EU og de enkelte
lande finder ud af, at de f.eks. ikke vil støtte trawlfiskeriet,
fordi det er mistænkt for at fange for mange fisk, eller være
for hårdt ved et andet fiskeri, havbunden osv. ja så kan man
stoppe støtten fra den ene dag til den anden. Det kan man ikke i
landbruget, hvor man f.eks. støtter landmanden med 1 kroner for
hver liter mælk han producerer, så her er det vanskeligt og ikke
mindst langsommeligt at få fjernet en sådan produktionsstøtte.
Så objektivt set spiller subsidierne ikke en større
rolle end den politikerne, til enhver tid kan bestemme at de skal.
Nej det største problem i EU's
fiskeripolitik er kvoterne, eller rettere sagt brugen af kvoter.
Fra begyndelsen var kvoterne som nævnt en måde at få fordelt
fisken på mellem de enkelte lande, under den til hvert år
fastsatte TAC. Dvs. blev TAC’erne mindre, ja så blev de enkelte
landes kvoter tilsvarende mindre. Der kan være mange grunde til
at TAC’en må ned, også grunde som ligger uden for fiskeriet,
grunde som hører til de naturlige udsving der kan være i de
enkelte bestande. Så under den forudsætning, at EU har en fælles
fiskeripolitik og herunder en nødvendig og retfærdig fordeling
af den til enhver tid given mængde fisk, ja så var kvoterne, som
blev startet på de historiske rettigheder, en måde at gøre det
på.
Om det var den optimale måde kan man
diskuterer, men i dag er der såmænd rigelig at diskuterer i den
måde kvoterne blev brugt på.
For netop brugen, eller rettere sat,
misbrugen af kvoterne er årsagen til de katastrofale tilstande i
EU's fiskebestande. Kort fortalt kan det udtrykkes på følgende måde.
Hvert år må EU nedskrive TAC’erne på
flere vigtige arter og kvoterne bliver hvert år tilsvarende
lavere. Årsagerne til disse, for visse arters vedkommende meget
store nedskrivninger, kendte politikerne også for 10 år siden,
fiskerne fanger for mange fisk. Kvoterne må så enten være sat
for højt eller også svindler fiskerne med fangsttallene eller
også er der andre faktorer man ikke har taget højde for som
f.eks. forureningen, de andre fisk og dyr som æder fisken og
fiskernes udsmid (discard). Det er sikkert en kombination af ovennævnte
faktorer, med de for højt fastsatte kvoter til fiskerne som den
vigtigste faktor.
Men nedskrivningerne af kvoterne fortsætter, og
hvert år op til jul fortæller politikkerne os "at nu fik de
skabt enighed om at sænke kvoterne til et lavere niveau, for på
den for fiskerne hårde men nødvendige måde til sikring af det fremtidige fiskeri.
Den politik fortsatte man med i mange år selvom
den nedadgående kurve viste, at fiskeripolitikken ikke virkede.
Enhver ansvarlig ledelse ville se på
årsagerne til at politikken ikke virker efter hensigten, dvs. at
få analyseret de nærmere omstændigheder til at ens politik slå
fejl. Det skete ikke og derfor kan man også uden at få problemer
med sandheden konkludere, at EU's fælles fiskeripolitik har været
uansvarlig. År efter år brugte man den samme medicin, selv om
alle kunne se at medicinen ikke virkede.
Det er kvotepolitikken som er slået fejl og
selv om politikkerne forsøger at undskylde sig med henvisninger
til subsidierne, svindlen fra fiskernes side med de sorte og grå
fisk, forureningen og nu seneste klimaændringer og højere
vandtemperaturer, så ændrer det ikke grundlæggende ved den
sandhed der siger, at politikkerne ikke var opgaven voksen - de
lod stå til, selv om alle kunne se at kurven ikke knækkede og
bestandene fik det værre og værre.
Hvad skal politikerne så gøre, hvordan får
de en højere karakter end den de har udsigt til?
De skulle
selvfølgelig fjerne årsagerne til problemet de skal fjerne de fiskerimetoder som er årsagen til at
kurven ikke ville knække. Der er ikke andre veje at gå, hvis man vil
have genopbygget de nedfiskede bestande og skabt balance mellem
fisk og fiskere.
Og her er er det slet ikke nok at sige at der er for mange fiskere
til for få fisk. For der er ikke for mange fiskere, tværtimod
kunne der sagtens være mange flere fiskere i det europæiske
fiskeri end der i dag, hvis blot man fjernede de forholdsvis få fiskere og deres
metoder som er årsagen til at bestandene bliver nedfiskede.
For en nærmere beskrivelse af hvilke
fiskerimetoder der fjernes fra EU's fælles fiskeripolitik,
henvises til www.levendehav.dk
hvor der mange beskrivelser af disse fiskerier.
Men overordnet er der tale om, at en
betydelig del af trawlfiskeriet, noget vodfiskeri og noget
garnfiskeri bør ud af fiskeriet. Det er forholdsvis nye systemer som er
udviklet til at kunne slæbe, trække og hale overalt, med store
og tunge redskaber og motorer, systemer som intet har med fiskeri
at gøre, men som er en industriproduktion uden forbindelse til
den natur og de naturressourcer som er hele forudsætningen for et
fiskeri.
Den type af produktion kan fiskebestandene ikke
klare, og derfor går det drastisk tilbage med bæredygtigheden
i det europæiske fiskeri - så enkelt er det. Nu er det så op
til EU's fælles
fiskeripolitik at få løst opgaven.
Ferring Strand den 2.12.2002
Kurt Bertelsen Christensen
Fiskeriekspert
|