Fiskekvoterne for 2002 bliver så lave, at
der bliver tale om en katastrofe for mange fiskere. Den økonomiske
katastrofe har været undervejs i flere år med fortsat faldende
kvoter, men indtil i år, er de lavere kvoter blevet opvejet af højere
priser. Men det bliver ikke tilfældet i 2002, for priserne kan
ikke blive højere og derfor vil fiskeriets indtjening i 2002
blive kraftig reduceret. Hvor meget vil vi først få klarhed over
efter ministerrådsmødet 17. og 18 dec.
Kommissionen har nu fremlagt deres forslag
til kvoter på enkelte bestande i 2002, men de har endnu ikke
fremlagt deres forslag til kvoter på de vigtigste bestande i
Nordsøen og Skagerrak. Kommissionen begrunder det med, at de må
vente til det kommende ministerrådsmøde og afslutningen på
forhandlingerne med Norge. Men det er mere end sandsynligt at
kommissionen holder igen med alle tallene, og vidtgående forslag
til tekniske bevaringsforanstaltninger, begrænsninger på havdage,
og bifangstregler, i et forsøg på at dæmme op for den vrede der
vil brede sig fiskeriet, en vrede som sagtens kan betyde, at
fiskerne går amok. De spanske fiskere er allerede på gaden fordi
de har mistet fiskeriet ud for de marokkanske kyster, og de
franske fiskere vil sikkert reagere voldsomt når alle kvoterne er
færdigforhandlet. Men allerede nu ser det ikke godt ud for de
danske kvoter og områder som kommissionen har taget stilling til.
Ifølge kommissionen bør torskekvoten i
Kattegat reduceres med 58 %, rødspætter med 40% og jomfruhummer
med 22 %. Samtidig opfordrer EU-kommissær Franz Fischler, i en uhørt
formanende tone ministrene til at udvise ansvarlighed og undgå de
studehandler som vil udhule bestræbelserne på at få rettet op på
de katastrofale tilstande i de europæiske fiskebestande. Selv om
Kattegat fiskeriet repræsenterer en mindre del af det danske
fiskeri, så vil de store reduktioner får meget alvorlige
konsekvenser for mange fiskere. Reduktionen på de 40 % af rødspættekvoten
er også et problem i sig selv. For 2001 blev året hvor rødspætterne
endelig vendte tilbage til Kattegat, efter at have været
fordrevet i mere end 10 år pga. af den organiske forurening i
Kattegat. Ingen fiskere i Kattegat kan forstå hvorfor rødspættekvoten
skal reduceres med 40 %. Og man kan ikke andet end give dem ret i
at det virker besynderligt.
Der er mange andre enkelte kvoter man kunne
se nærmere på, som f.eks. samlede tungekvote (TAC en) i Nordsøen
som foreslås sat ned med 29 %. Denne nedsættelse vil betyde, at
de danske kystfiskere vil lide store tab, også selv om de kun
disponerer over en meget lille del af tungekvoten i Nordsøen (ca.
4 %) Den danske kvote var på ca. 760 tons i 2001 og den vil nu
skulle sættes ned ca. 550 tons i 2002. Umiddelbart synes det måske
ikke af så meget, men med de store priser der er på tunger,
bliver et meget alvorligt tab for kystfiskerne. Baggrunden for at
den samlede tungebestand i Nordsøen har det dårligt, skal
ikke findes i det danske tungefiskeri. Den skal findes i det
hollandske bomtrawlfiskeri. De danske kystfiskere fanger tungerne
når den kommer ind til den Jyske vestkyst om foråret og de
fanger tunger med garn. Det store tungefiskeri, op mod 90 %, foregår
med de hollandske bomtrawlere som igennem et meget brutalt og
naturødelæggende bomtrawlfiskeri fik opbygget de såkaldte
”historiske rettigheder” til tunger. De hollandske historiske
rettigheder til tunger er skyld i, at de danske kystfiskere har måttet
betale en uhørt høj pris for nedgangen i tungekvoterne de
seneste 10 år, fra over 2000 tons til de nu forventede 500 tons.
Men også den danske fiskeripolitik bærer sin del af skylden for,
at Holland kan opretholde deres naturødelæggende bomtrawl
fiskeri efter tunger.
Danmark kæmper nemlig også for at
opretholde deres historiske rettigheder og hovedårsagen til at
Danmark ikke vil give køb på deres rettigheder, skal findes i
det danske tobisfiskeri. Danmark har sat sig meget tungt på
tobiskvoten i Nordsøen, hvor Holland sidder lige så tungt på
tungekvoten i Nordsøen. Men med det voksende fokus der er på bæredygtighed,
havets økosystem, skånsomhed, større masker og udsmid er det tæt
på vanvid, at EU landene ikke får gjort op med en regulering som
bygger på de historiske rettigheder.
Men mere vandvittigt bliver det, for hverken
Holland eller Danmark kan opfiske deres kvoter på henholdsvis
tunger og tobis. Danmark kæmper en tilsyneladende formålsløs
kamp for at opretholde en historisk ret til at fange en mængde
skidtfisk der svarer til 3-400.000 tons tobis om året – en mængde
som de danske slet ikke kan fange! Og i det spil bliver
konsumfiskeriet den store taber. Dette er blot et af mange
groteske eksempler på, at politikkerne ikke viser mods og
mandshjerte til at få taget fat om nældens rod i det europæiske
fiskeri. De taler om bæredygtighed, samtidig med at de tillader
det dokumenterede mest ressourcekrævende og ødelæggende fiskeri
vi har, nemlig det hollandske boomtrawlfiskeri efter tunger. Et
fiskeri som udsmider 13 kg andet fisk og bunddyr for hvert kg
tunger det fanges.
Med de alvorlige ressourceproblemer som
hersker i det europæiske fiskeri, hvor nu også myndighederne
udtrykker frygt for at bestande vil kollapse, burde man
naturligvis regulerer efter hvilke fiskerier som gør mindst skade
på havbund og ressourcer, i stedet for at anvende en regulering
som er funderet på brutalitet og ødelæggelser, og en
fiskerimetode som er skyld i så store ødelæggelser at man ikke
længere kan opfange de hvert år mindre og mindre kvoter. Der er
så mange tunger til rådighed på de hollandske, tyske belgiske
og engelske tungekvoter, at man uden problemer kunne 4 doble den
danske tungekvote i Nordsøen, uden at der ville gå en eneste
tunge fra de andre lande. En 4 dobling af den danske tungekvote
vil betyde en merindtægt til det danske tungefiskeri, på over
100 mill. kroner.
Men de historiske rettigheder til fisken er
skyld i, at det i tungefiskerisammenhænge, meget skånsomme
danske kystfiskeri efter tunger, kan sejle deres egen sø. For de
danske historiske rettigheder til tobisfiskeriet skal der ikke røres
ved.
Fiskeriet er lastet med mange andre
paradokser og eksempler på, at det voksende politiske fokus på
et mere bæredygtigt fiskeri, ikke når ud i erhvervet og slet
ikke ud hvor det skal virke i havet og i de skrantende
fiskebestande. Seneste brugte vi 80 mill. til ophugning af
fiskefartøjer og nu igen 48 mill. og Fødevareministeren taler om
at hun vil finde yderligere 80 mill. Over en relativ kort periode
bruger vi tæt ved 200 mill. til at fjerne fartøjer, men i samme
periode bruger vi tæt på det samme til moderniseringer og
nybygninger. Vi støtter indsættelsen af nye højeffektive fartøjer
og vi støtter udskiftninger af gamle motorer med nye og større
motorer. Vi giver offentlig støtte til fartøjer og motorer som
vi ved kun overholder reglerne på papiret. For at få en
fiskeritilladelse og for at få del i støtten, nedbremser man de
nye motorer så de overholder kravene. Og derefter fjernes
nedbremsningen og fartøjet fisker med den dobbelte ja helt op til
den tredobbelte motorkraft end den tilladte.
Sagen omkring de fiktive motorkraftsbegrænsninger
er tidligere blevet rejst af LLH og den sag har vi igen sat på
vores dagorden og inden for en uges tid vil vi rejse sagen over
for de ansvarlige myndigheder. Og den vil også kunne læses her på
vores hjemmeside.
|