Økonomi- og Erhvervsministeriet
Økonomi- og erhvervsminister Bendt
Bendtsen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København
Vedr.
Søfartsstyrelsen, fiskefartøjer og motorkraft
Landsforeningen Levende Hav tillader
sig med denne personlige henvendelse, at anmode dig om at se på
denne sag, med nye øjne. Vi synes det må være
erhvervsministerens opgave at sørge for at der er en fair
konkurrence, også inden for et erhverv som fiskeriet. Dertil
mener vi også at Søfartsstyrelsen har et stort ansvar for, at føre
tilsyn og kontrol med at gældende lovgivning på dette område
overholdes.
Om ikke for miljøet og ressourcernes
skyld, som vi argumenterer for, så dog for beskyttelsen af de
fiskere som overholder landets love og regler. Vi skal opfodre dig
til at få skabt sikkerhed for, at loven overholdes mht. gældende
regler for motorkraftbegrænsninger i fiskefartøjer.
For en hurtig sagsbehandling vedlægger
vi denne opfordring en kort redegørelse samt kopier af 6
tidligere henvendelse til myndighederne i samme sag
Vi stiller os til rådighed for flere
oplysninger om det skønnes nødvendigt
Med
venlig hilsen og ønsket om et godt Nytår
For Levende Hav
Kurt Bertelsen Christensen
Bestyrelsesmedlem i Levende Hav
Ferring Strand den 23.12.01
Nedenstående redegørelse med bilag er dags dato sendt til
-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, departementet
-
Erhvervsministeriet
-
Folketingets udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
-
Erhvervsudvalget
Fiskefartøjer og deres motorkraft
Landsforeningen Levende Hav forsøger at få
myndighederne til at gribe ind over for de ulovligheder der foregår
omkring fiskefartøjernes motorstørrelser. Og nu arbejder vi på
at få et større overblik over de mange enkeltsager i fiskeriet.
Vi mener, at de ansvarlige myndigheder i Søfartsstyrelsen
og Fiskeridirektoratet har viden om, at man giver offentlig støtte
og udsteder fiskeritilladelser til nedbremsede motorer i fiskefartøjer,
hvor det er mere end sandsynligt, at fartøjsejerne fjerner
nedbremsningen under fiskeriet. Men det er ulovligt at isætte en
turbolader som ikke er synet og/eller justere på brændstofpumpen,
så motoren kan yde det dobbelte eller mere. Myndighederne siger
at sådanne ulovligheder hører under kontrollen og at de giver støtte
og udsteder tilladelser i forvisningen om, at fiskerne overholder
loven.
Men der er så at sige ingen kontrol, vi
mener at myndighederne bør sørge for en troværdig kontrol til
formålet. Det har man ikke i dag og derfor er det meget få
fiskere som til dato er blevet afsløret i at bruge for meget
motorkraft. Men selv uden en løbende kontrol, efter at fartøjer
er kommet i gang i fiskeriet, vil man med en mere fornuftig
sagsbehandling kunne forhindre, at der gives fiskeritilladelser og
offentlig støtte til fartøjer og motorer, som ikke vil være i
stand til at bedrive det trawl- og vodfiskeri de har tilladelse
til, uden at begå ulovligheder.
Den seneste nybygning til dansk fiskeri er et
fartøj på 115 BRT og udstyret med en 299 hk motor. Denne motor
yder ved 1800 omdrejninger 600 hk og den er nedbremset til under
den halve ydelse. Det betyder at den motor max. må køre med ca.
12-1300 omdrejninger, men ifølge motorfabrikanten, kan denne
motor ikke holde til at køre med så lave omdrejninger, den vil
hurtig sode til og bliver ødelagt. Vil man kun bruge det halve af
motorens kraft, så ville det efter fabrikantens mening, være
mere formålstjenligt og efter vores mening, også langt billigere
at købe en mindre motor, som så ville kunne køre under de
forskriftsmæssige omdrejninger.
Vi skal endnu
engang opfordre de ansvarlige myndigheder til at få denne sag
bragt i orden. Dertil skal følgende skal gøres gældende.
Redegørelse
De danske og europæiske regler for fiskeri,
indeholde bestemmelser for, hvor stor et fartøjs motor må være,
i bestemte farvandsområder. Et eksempel på et farvandsområde er
”Rødspættekassen”, et større havområde op langs den jyske
vestkyst, hvor man ikke må trawle med fartøjer, der har en
motorkraft der er større end 221 kW dvs. ca. 299 hk. I de indre
danske farvande er der begrænsninger og inden for 3 sømil fra
kystlinen er der også en begrænsning, her må motorkraften ikke
overstige 130,5 kW/175 hk. I Limfjorden er den tilladte motorkraft
ved trawl og muslingeskrabningen også 175hk.
Reglerne for en begrænset motorkraft er indført
til beskyttelse af fiskeressourcer og fiskeyngel. Men reglerne
betyder også lige vilkår for de trawlfiskere som fisker i de områder
de vil skulle konkurrere på deres fiskerifaglige dygtighed og
ikke på hvor stor en motor eller fartøj man kan få sig bygget.
Reglerne er også vigtige for andre fiskerier som f.eks.
garnfiskeriet. For med motorkraftsbegrænsningerne forhindrer man,
at trawlerne kan arbejde med tunge trawlredskaber oppe i stenene
og derved bliver der også plads til garnfiskeriet. Så overordnet
og af flere gode grunde, er det fornuftigt at sætte begrænsninger
på hvor store fiskefartøjers motorer må være.
Men alle med kendskab og viden om fiskeriet
ved at reglerne ikke bliver overholdt. De ved derfor også, at dag
trawler et ikke ubetydeligt stort antal fiskefartøjer i områder
hvor det ikke er tilladt, med motorer som er mindst dobbelte og
også op til tre gange så store som det tilladte. Her er det ikke
kun tale om de fartøjer, som også ifølge deres
motorregistrering ikke må fiske i et bestemt område. For det er
selvfølgelig ulovligt at trawle inden for 3 mils grænsen med 400
HK, og bliver man opdaget, så er man hjemfalden til straf. Det
ulovlige fiskeri med alt for store motorer er åbenbart også ret
udbredt, bl.a. fordi kontrollen på området er minimal, i
sammenligningen med f.eks. den kontrol der foregår omkring
landingerne af fisk.
Men
til dette på alle områder ulovlige fiskeri skal lægges et
massivt ”lovligt” fiskeri med fartøjer som ifølge deres
motor registrering har lov til at fiske i de områder hvor der er
sat begrænsninger. Her er der tale om, at Søfartsstyrelsen har
godkendt en registrering af at en motor som ved f.eks. 1800
omdrejninger yder 680 kW bremses ned til ca. 1300 omdrejninger og
så yder den samme motor 221 kW. Denne nedbremsning sker i
motorens brændstofpumpe og Søfartsstyrelsen plomberer herefter
pumpen. Herefter tager fartøjet på fiskeri og pumpen sættes
igen til at give motoren de 1800m omdrejninger. Andre måder til
at få en registrering på de førnævnte 221 KW kunne være at få
motor og fartøj registreret uden turbo. Turboen får en motor til
at yde ca. 25 % mere end uden turbo.
I
dag registres et fartøj ved at Søfartsstyrelsen
fastsætter en effekt som den ”officielle hestekraft” på
basis af de hestekraftangivelser, der opgives af motorfabrikanten.
Den officielle hestekraft bestemmes som det samlede
fremdrivningsanlægs maksimale effekt ved kontinuerlig ydelse.
”Officiel Hk” (HK officiel nedbremset effekt) og »maksimal hk«
(HK officiel maksimal effekt), hvor sidstnævnte er den maksimale
ydelse, uden fradrag for hjælpemaskineri, der drives af maskinen
(Fiskeristatisk Årbog 2000).
Denne
udvikling har betydet, at til et fartøjs samlede maskinkraft skal
lægges forholdsvis store hjælpemotorer til at trække spil og
el. Det forhold, at man i dag kan dele motorkraften i
fremdrivning, dvs. den energi man sender ud i skruen, og hjælpemotorer
dvs. den energi man bruger på selve fartøjet har betydet, at
hensigten med at beskytte i bestemte områder er blevet udvandet.
Og måske ligeså vigtig – det har betydet at fartøjerne kan få
offentlig støtte til nybygning og udskiftning af motorer.
Reglerne for støtte er jo sådan, at man ikke må forøge ens
kapacitet og endda større støtte stiger hvis man direkte går
ned i kapacitet. Kreativiteten på dette område er så stor at
man kan få støtte til at udskifte en 400 hk. motor med en 299hk
til fremdrivning og en eller 2 mindre motorer til spil og andet.
Derefter vi et sådant fartøj kunne fiske med en samlet
motorkraft på det dobbelte af det fartøjer havde før – med
offentlig støtte. Hermed lever dansk fiskeri jo så også bedre
op til de aftaler man har indgået i EU, og det bryster vi også
af i den offentlige debat herhjemme.
Hvis
man havde sørget for samme kontrol med motorkraft som med
landinger af fisk, og hvis man ikke kunne opnå offentlig støtte
fordi man ikke har været i stand til at dokumentere, at man kan
fiske med en så lav motorkraft, er det efter Levende Havs mening
uden for enhver tvivl, at mange af de fartøjer der indsat i dansk
fiskeri i 90’erne, aldrig ville være blevet indsat hvis
reglerne skulle overholdes.
Nu har fiskerne i de indre danske farvande
også rejst sagen. Og begrundelserne er nu, at kvoterne på torsk
er så små ,at der må gribes ind overfor disse ulovligheder. DR
Fyn har taget sagen op og de har bl.a. spurgt os Danmarks
Fiskeriforening om vores syn på sagen.
Fiskernes formand Bent Rulle siger til denne
sag, at hvis der foregås ulovligheder så bør myndighederne
stoppe dem. Men Bent Rulle kender udmærket til disse
ulovligheder. For 3 år siden fik Levende Hav aktindsigt i en sag
om en nybygget bomtrawler til Hvide Sande. En nybygning på 140
tons og godkendt med en motor på 299 hk, så den kunne fiske i Rødspættekassen.
Den daværende Fødevareminister Henrik Dam
Kristensen nægtede at give ca. 3 mill. kroner i støtte til dette
fartøj, imod Danmarks Fiskeriforenings anbefalinger. I breve til
ministeriet lægger Bent Rulle pres på myndighederne, og Danmarks
Fiskeriforening truer med at forlade kapacitetsudvalget, hvis ikke
fartøjet får den støtte, de ifølge Bent Rulle er berettiget
til. Den sag viser meget klart, at Danmarks Fiskeriforening ikke
ønsker, at reglerne på motorkrafts området bliver overholdt.
Vi håber hermed at myndighederne nu griber
ind og får skabt sammenhæng mellem lovgivning, regler og
virkelighed. Og vi skal opfordre til, at sagsbehandlingen for støtte
til nye projekter ændres til fordel for havmiljøet, ressourcerne
og større retfærdighed mellem fiskerne.
Kurt
B. Christensen
Ferring
Strand 23.12.01
|