Kære
Henrik Dam Kristensen
Tak
for dit brev og ministeriets notat af 11. december 1997 vedrørende
kystfiskeriet. Landsforeningen Levende Havs bestyrelse har nu fået
diskuteret dine svar og det med- sendte notat, og vi beklager at
dette bestemt ikke kan afslutte sagen.
Det
mest iøjnefaldende er, at forvaltningen flere gange bruger
terminologien ’officiel fremdrivnings- effekt’ (s.2 i Notat).
’En officiel effekt’ må betyde at man opererer med en
uofficiel effekt, ellers kunne man jo bare skrive som loven siger.
F.eks. ’Fartøjets længde overalt er 23,95 meter og motoren har
en effekt på 220 KW (299 HK)’ (s.1 i Notat). Hvorfor gør man
ikke det?
Nedsættelse
af motoreffekten: ’et fartøj med nedsat motoreffekt [må] ikke
forud for effektnedsættelsen … [have] en motoreffekt på
mere end 300 KW’. I det pågældende fartøj findes en
Mitsubishi motor S6R-2 som ifølge Fiskeri Tidende den 9. oktober
(s. 6) skulle være på 220KW. Denne motor yder ved 1350
omdrejninger 650 HK. Det samlede fremdrivningsanlæg er gearet
1:7,5 (et sådant gear kendte man ikke da loven om de 299HK blev
vedtaget) og lægges dertil, at fartøjet er udstyret med 2 stk hjælpemaskiner
på i alt ca. 300HK (d.v.s. at alene hjælpemotorkraften
overstiger det lovlige), så har dette fartøj en samlet
motorkraft, der uden de store problemer kan betegnes som 5 X højere
end lovgivningens mål om stop for fiskeri inden for 12 sømil for
fartøjer med motorstørrelser på mere end 299HK.
Vi har derfor
ingen forståelse for din afvisning af en lovrevision på området
– vi mener faktisk at en sådan er meget tiltrængt. Igen vil vi
henvise til forslaget om brug af pæletræk i stedet for HK og KW.
Derudover, så overholder det pågældende fartøj tilsyneladende
ikke lovbestemmelsen om højst 300KW inden nedsættelsen til 220
KW. Fra fabrikken, d.v.s. i prøvebænken, yder motoren S6R-2
480-500 KW. Vi mener at kreativiteten er alt for stor på området:
motoreffektnedsættelsen er tilsyneladende også i strid med
lovgivningen.
Vi
mener også at det er dybt betænkeligt, at man yder offentlig støtte
til fartøjer som via kreative og tekniske løsninger omgår en
lovgivning som i dag er mere nødvendig end nogen sinde, hvis
kystfiskeriet skal have en fremtid. Efter vores mening er der en
alvorlig konflikt mellem dine målsætninger vedr. fremme af et bæredygtig
fiskeri, og din accept af, at det søgående og højtindustrialiserede
fiskeri fisker i områder hvor de alene i kraft af deres størrelse
og magtfuldhed fortrænger de mindre fiskerier - hvad de gør!
I
notatet kan vi læse at tilladelsen er ’givet den 18. Februar
1997 og var i overensstemmelse med den da gældende
praksis’. Hvis ikke den praksis er blevet ændret i mellemtiden
bliver du nu nødt til at se på sagen ud fra et kystfisker
perspektiv, i hvert fald så længe der findes kystfiskere. Det
kan ikke være rigtigt -
at dette fiskeri med de mange kvaliteter og værdier som knytter
sig til de mindre havne; de mange arbejdspladser; mobilitet og højkvalitetsfisk;
levende samfund som på mange andre områder end det konkrete
fiskeri bidrager til samfundsøkonomien – skal ødelægges af en
forældet lovgivning.
Når
det er sagt, så ønsker LLH ud fra et meget kraftigt miljøkrav,
(og det er et vigtigt element i loven om begrænsninger på
kutter- og motorstørrelser inden for 12 sømil) at få bomtrawl
efter konsumfiskeri ført uden for de 12 sømil. Det er kortsynet,
og ude af trit med bestræbelserne på at etablere et bæredygtigt
fiskeri, at tillade et kraftigt redskab som bomtrawl at ødelægge
opvækstområderne for småfisk – hvad det gør!
I
dag er der få, om ikke ingen, fredede områder tilbage i det
levende hav, hvor fisken kan få fred til at være fisk, under
kysten, stenrev, vrag, gammel koralbund; alt bliver gennempløjet
af store fartøjer med teknikker og motorkraft der sætter alle
naturlige spilleregler ud af kraft.
Fiskeriudviklingen
de sidste 25 år, specielt inden for bomtrawl, har den største
part af skylden. Den konkrete sag rejser (eller gentager)
imidlertid spørgsmålet, om man overhovedet kan tale om skyld i
erhvervet, når udviklingen sker med en politisk velsignelse.
Bl.a.
Holland har inden for de sidste 25 år opbygget en flåde på ca.
500 fartøjer med en gennemsnitsmotorstørrelse på 1000 KW, og nu
har Danmark også fået 10-14 bomtrawlere med forskellige motorstørrelser
(vi ved ikke hvor mange og hvor store motorer – vi får ikke
tallene). Skulle nogen finde på at kalde denne udvikling bæredygtig,
har begrebet efter vores mening ingen berettigelse.
Bomtrawlfiskeriet
bør stoppes/udfases. Havbunden i den sydlige Nordsø er fuldstændigt
forandret p.g.a. bomtrawl. Er disse forhold ikke nok i sig selv, så
kan vi oplyse at en bomtrawler bruger 1 l. olie for at fange
mellem 0,50 og 0,75 kg fisk og at en snurrevodskutter som eksempel
bruger 1 l. olie for at fange mellem 5-6 kg fisk, det er et
forhold som bestemt fortjener større opmærksomhed end det får i
dag
Vi
håber, også med dette brev, at få skabt opmærksomhed omkring
en udvikling inden for fiskeriet som forvaltningen og
Dansk Fiskeriforening accepterer – Landsforeningen Levende Hav gør
det ikke.
Med
venlig hilsen
for
bestyrelsen, Kurt
Bertelsen Christensen
Formand
Århus
onsdag den 07-01-1998 |