Udvalget
for Fødevare, Landbrug og Fiskeri
emne:
Motorkraft, hk og KW
I
forbindelse med Levende Havs foretræde for udvalget, onsdag den
24.2.1999, blev bl.a. emnet ’motorkraft’ taget op. Med
henvisning til det vedlagte bilag, hentet på Folketingets
hjemmeside, ønsker jeg bl.a. for forståelsens skyld, at gøre
klart, at hk og KW ikke er det samme.
Ordlyden
af spørgsmålet burde være:
Ministeren
bedes oplyse, om en kutter kan registreres som havende 299 hk/220
kW motorkraft, uanset at kutterens motorkraft er nærmere de 1000
hk
Vi
omtalte et bestemt fartøj, Conni Winther, som er registeret med
220 kW svarende til 299 hk. Dette fartøj har i virkelighedens
verden en motorkraft på ca. 1000 hk.
Med
henvisning til Folketinget, som har vedtaget en lov, med fiskeri
begrænsninger ved 179 hk. og en lov, som begrænser fiskeri ved
299 hk., må vi beklage, at disse love ikke overholdes. For uanset
alle mulige tekniske finesser, der siden er blevet opfundet, må
det være dette lovgrundlag som stadig gælder. Loven refererer
til det faktum, at man ikke ønsker et fiskeri med motorer med
motorkraft højere end 179/299 hk, men vel at mærke 179/299 hk
som man kendte 179/299 hk, da loven blev vedtaget. Dette
lovarbejde, hviler på den antagelse, at man bør beskytte de sårbare
havområder og fiskeyngel.
Vil/kan
man ikke få loven overholdt, da kunne man se på den energi der
tilføres en motor og se på den energi der kommer til skruen.
Dette løser selvfølgelig ikke problemet med tekniske
finurligheder, men vil dog være et skridt i den rigtige retning.
F.eks. forbruger 1 hk, alt afhængig af hvor energibesparende en
motor er, mellem fra 16 – 20 g/time. Det betyder at en motor som
yder 100 hk forbruger ca. 18 liter olie/time. Det må så betyde,
at Conni Winther forbruger ca. 50 liter olie/time. Alle med den
mindste viden om 140 tons fartøjer, der slæber 2 stk. Bomtrawl
VED, at dette er umuligt. Fartøjet forbruger mellem 200-220
liter/time.
Conni
Winther er en 140 tons dansk nybygning, som gerne vil fiske med
bomtrawl i ’Rødspættekassen’, derfor har fartøjet, på
papiret, med myndighedernes tilladelse, en motor på 299 hk. En
anden nybygning ’Sletnæs’ S 93, på 15 tons, har en
motorkraft på 320 hk. Dette fartøj skal bl.a. fiske
jomfruhummere i dybt vand, og der er der ingen motorkraftbegrænsninger.
Overholdelsen
af lovgrundlaget for motorkraftsbegrænsningerne, ser de
ansvarlige myndigheder stort på. Derfor er ansvaret nu tilbage
hos politikerne.
Med
venlig hilsen
Kurt
Bertelsen Christensen, Formand
Lørdag
den 27.2.1999
|