Miljø-
og Energiministeriet
-
Miljø,
Fiskeri og Søfart
Vedr.
begrænsninger af motorkraften i fiskefartøjer
Til
Miljø- og Energiministeren m.m.
Siden
1997 har Landsforeningen Levende Hav brugt en del tid og energi på
at få politikerne og myndighederne til at handle i forhold til et
stort miljøproblem i fiskeriet nemlig, at fartøjsejerne, i strid
med lovgivningen, i realiteten selv kan bestemme, hvor stor en
motorkraft der kan være i deres fartøj.
Som
det fremgår af vedlagte materiale har Levende Hav fået svar fra
Fødevareministeren og relevante styrelser, men det er svar, der
ikke forholder sig til substansen i de problemer og spørgsmål,
som foreningen peger på. Denne nye opfordring til at gøre noget
ved problemet tager udgangspunkt i fiskernes egne beskrivelser af
problemet, herunder også Danmarks Fiskeriforenings helt åbenlyse
kritik af Søfartsstyrelsen, som den tydeligt fremtræder i
vedlagte artikel fra Fiskeri Tidende.
Landsforeningen
Levende Hav mener selvfølgelig også, at det er dybt uretfærdigt,
at fartøjsejerne på de mindre fartøjer skal fratages deres
rettigheder og levebrød, blot fordi myndighederne ikke søger
for, at lovene bliver overholdt. Men det er ikke fiskerne, vi
forsvarer - det forsvar kan de selv føre. Vores anliggende er
alene møntet på en beskyttelse af det levende hav. Og her er vi
på sikker grund, da begrænsninger i størrelsen på fiskefartøjernes
motorer er begrundet med en hensyntagen til naturen. Politikerne
har vedtaget, at motorkraften skal være begrænset i bestemte
havområder og indenfor bestemte kystliner af hensyn til havmiljøet.
Den vedtagelse skal have virkning i virkeligheden.
Landsforeningen
Levende hav har aldrig været i tvivl om, at der foregår
omfattende ulovligheder mht. hvilken motorkraft, der reelt
befinder sig i fiskefartøjerne. Disse ulovligheder bør nu
bringes til ophør ved, at politikerne gør krystalklart, at loven
og lovens hensigter skal overholdes. At Søfartsstyrelsen - ifølge
formanden for Danmarks Fiskeriforening - gør, hvad der passer
dem, kan ikke accepteres.
Indtil
nu har vi - på god demokratisk vis - forsøgt at få de
fiskeriansvarlige til at gribe ind, men uden synlige resultater. I
et sidste forsøg, inden vi vil forsøge at få sagen rejst ved de
relevante danske- og europæiske domstole, sender vi denne påmindelse
til alle relevante myndigheder for at få løst dette problem.
Sagen
er nu sendt til 3 ministerier med følgende spørgsmål:
Fødevareministeriet:
Vil ministeriet tage initiativ til, at Fiskeridirektoratet og ikke
Søfartsstyrelsen kommer til at fungere som øverste myndighed i
denne sag der har betydning for fiskeriet og havmiljøet, om ikke
af andre grunde så for, at Bagenkop fiskerne også kan have et
levebrød?
Erhvervsministeriet:
Vil ministeriet tage initiativ til, at Søfartsstyrelsen bliver
gjort klart, at de ”kun” er en styrelse, og at de i den
bestilling selvfølgelig ikke kan bestemme, hvor meget og hvor
lidt en motor skal nedbremses af hensyn til havmiljøet - et
hensyn, de har dokumenteret ikke at have tilstrækkeligt begreb
om?
Miljø- og energiministeriet:
Vil ministeriet tage initiativ til, at ovennævnte ministerier sørger
for, at motorkraftbegrænsningerne bliver holdt i overensstemmelse
med gældende lov, til gavn for havmiljøet?
Til
fremme af sagen er den sendt til følgende udvalg:
·
Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
·
Erhvervsudvalget
·
Miljø- og Planlægningsudvalget
Med
venlig hilsen
for,
Landsforeningen Levende Hav,
Kurt
Bertelsen Christensen, Formand
2000-02-12 |