Brev til Miljøministeriet 2000

Udsendt 2. december 2000

 

 

 

Miljø- og Energiministeriet

-         Miljø, Fiskeri og Søfart

 

Vedr. begrænsninger af motorkraften i fiskefartøjer

Til Miljø- og Energiministeren m.m.  

Siden 1997 har Landsforeningen Levende Hav brugt en del tid og energi på at få politikerne og myndighederne til at handle i forhold til et stort miljøproblem i fiskeriet nemlig, at fartøjsejerne, i strid med lovgivningen, i realiteten selv kan bestemme, hvor stor en motorkraft der kan være i deres fartøj.

Som det fremgår af vedlagte materiale har Levende Hav fået svar fra Fødevareministeren og relevante styrelser, men det er svar, der ikke forholder sig til substansen i de problemer og spørgsmål, som foreningen peger på. Denne nye opfordring til at gøre noget ved problemet tager udgangspunkt i fiskernes egne beskrivelser af problemet, herunder også Danmarks Fiskeriforenings helt åbenlyse kritik af Søfartsstyrelsen, som den tydeligt fremtræder i vedlagte artikel fra Fiskeri Tidende.

Landsforeningen Levende Hav mener selvfølgelig også, at det er dybt uretfærdigt, at fartøjsejerne på de mindre fartøjer skal fratages deres rettigheder og levebrød, blot fordi myndighederne ikke søger for, at lovene bliver overholdt. Men det er ikke fiskerne, vi forsvarer - det forsvar kan de selv føre. Vores anliggende er alene møntet på en beskyttelse af det levende hav. Og her er vi på sikker grund, da begrænsninger i størrelsen på fiskefartøjernes motorer er begrundet med en hensyntagen til naturen. Politikerne har vedtaget, at motorkraften skal være begrænset i bestemte havområder og indenfor bestemte kystliner af hensyn til havmiljøet. Den vedtagelse skal have virkning i virkeligheden.

Landsforeningen Levende hav har aldrig været i tvivl om, at der foregår omfattende ulovligheder mht. hvilken motorkraft, der reelt befinder sig i fiskefartøjerne. Disse ulovligheder bør nu bringes til ophør ved, at politikerne gør krystalklart, at loven og lovens hensigter skal overholdes. At Søfartsstyrelsen - ifølge formanden for Danmarks Fiskeriforening - gør, hvad der passer dem, kan ikke accepteres.

Indtil nu har vi - på god demokratisk vis - forsøgt at få de fiskeriansvarlige til at gribe ind, men uden synlige resultater. I et sidste forsøg, inden vi vil forsøge at få sagen rejst ved de relevante danske- og europæiske domstole, sender vi denne påmindelse til alle relevante myndigheder for at få løst dette problem.

Sagen er nu sendt til 3 ministerier med følgende spørgsmål:

Fødevareministeriet: Vil ministeriet tage initiativ til, at Fiskeridirektoratet og ikke Søfartsstyrelsen kommer til at fungere som øverste myndighed i denne sag der har betydning for fiskeriet og havmiljøet, om ikke af andre grunde så for, at Bagenkop fiskerne også kan have et levebrød?

Erhvervsministeriet: Vil ministeriet tage initiativ til, at Søfartsstyrelsen bliver gjort klart, at de ”kun” er en styrelse, og at de i den bestilling selvfølgelig ikke kan bestemme, hvor meget og hvor lidt en motor skal nedbremses af hensyn til havmiljøet - et hensyn, de har dokumenteret ikke at have tilstrækkeligt begreb om?

Miljø- og energiministeriet: Vil ministeriet tage initiativ til, at ovennævnte ministerier sørger for, at motorkraftbegrænsningerne bliver holdt i overensstemmelse med gældende lov, til gavn for havmiljøet?

Til fremme af sagen er den sendt til følgende udvalg:

·        Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

·        Erhvervsudvalget

·        Miljø- og Planlægningsudvalget

 

Med venlig hilsen

for, Landsforeningen Levende Hav,  

Kurt Bertelsen Christensen, Formand

2000-02-12