2 brev til fødevareudvalget 1999

 

 

 

 

FOLKETINGET

Christiansborg

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Emne: Fødevareministerens svar til udvalget vedr. motorkraft

Fødevareministeren svarer udvalget, at han anser motorkraften som vigtig i spørgsmålet om beskyttelse af fisk og fiskevande. Derefter redegør ministeren for den praksis som finder sted  i Søfartsstyrelsen og Fiskeridirektoratet.

Landsforeningen Levende Hav påstår ikke, at praksis i Conni Winther sagen, skulle være lovstridigt i juridisk forstand, da vi ikke ser det som foreningens opgave at løse juridiske problemer. Men vi påstår, at den tekniske udvikling og praksis de senere år, har tilladt, at Conni Winther, en 140 tons bomtrawler, med en 680 kW hovedmotor kan fiske i den ’Rødspættekasse’ som skulle beskytte fiskeynglen mod motorer større end 220 kW. Og vi påstår, med udgangspunkt i den medsendte delrapport, ’Pejlinger på et mere skånsomt fiskeri’, øverst side 21, at hensigterne med motorkraftbegrænsningerne i de indre danske farvande, også tilsidesættes af praksis, til skade for det kystnære fiskeri.

(Conni Winther kan i denne sammenhæng ses som et skole-eksempel på en udbredt praksis i dansk fiskeri).

 - Conni Winther har en hovedmotor på 680 kW svarende til ca. 800 hk samt andre motorer til andre formål, hydraulik, elektricitet, pumper. Fartøjets samlede motorkraft kommer derved op over 1000 hk. svarende til ca. 800 kW. Det er en motorkraft, der betegnes som et absolut minimum, for at et fartøj af denne størrelse kan bedrive bomtrawl-fiskeri.

Hvordan sikrer Fiskeriloven at hensigterne med motorkraftbegrænsningerne overholdes? Hvilken praksis påtænker man at sætte i værk for at få bremset udviklingen på området og hvilket system skal sikre, at hensigterne overholdes?

 - Levende Hav foreslå et system som måler brændstofforbruget, 1hk/0,79 kW forbruger ca. 160 g/timen. Hovedmotoren på Conni Winther, må således have et brændstofsforbrug på max. ca. 48 l/timen, da vi går ud fra, at energi og brændstofforbrug er den samme, om der fanges fisk eller produceres strøm! Hvis ikke må der laves en speciel kW for fiskeriet.  

Vi har tidligere forsøgt, og fortsætter med at gøre opmærksom på et alvorligt problem som Folketinget bør gøre noget ved. Hvis miljøhensynet i sig selv ikke kan ændre praksis, så burde den nye Fiskerilov, som mindstemål kunne sikre, at det mindre kystfiskeri ikke, som tilfældet er i dag, bliver ’sejlet’ over ende af det kapitaltunge fiskeri. 

Ovenstående må der svares på, uden at henvise til praksis i Søfartsstyrelsen og Fiskeridirektoratets. Det er et politisk problem

Vi tolker Fødevareministerens svar til § 1, at han mener at et bæredygtigt fiskeri er indeholdt i § 1, og at fiskeriet derfor skal bedrives mere bæredygtigt efter den nye Fiskerilov. Hvordan harmonerer dette, med det faktum, at hensigterne med bl.a. ’Rødspættekassen’ og hensigten med beskyttelsen af de indre danske farvande, ikke overholdes? Det er som nævnt kun på papiret at mange danske fiskerfartøjer overholder kravene til motorkraften som tillader dem at fiske i beskyttede områder.

Mange af nutidens bæredygtighedsproblemerne i fiskeriet kan henføres til det faktum, at motorkraftsbegrænsningerne ikke overholdes. Og da intet i udviklingen af nye motor- og gearsystemer tyder på at fiskerierhvervet løser problemet, må politikkerne tage ansvaret og gribe ind over for udviklingen.

Vi har nu i flere gange præsenteret ministeren, udvalg og Folketing for et indhold i spørgsmålet om motorkraft. Nu må vi kunne forvente vi at få noget til gengæld, noget vi kan arbejde videre med. 

Sammen med miljøhensynet har Levende Hav konkrete interesser i denne sag, da vi igennem projektet ECOast Fish, har forpligtet sig på at få skabt opmærksomhed omkring det mindre kystfiskeri. Foreningen modtager økonomisk støtte i et forsøg på at finde nye veje til at kystfiskeriet kan overleve i konkurrencen med det større fiskeri.

ECOast Fishs formål

Med projektstart den 1. april 1998 og forventet afslutning december 1999, vil ECOast Fish introducere et økologisk fiskeri gennem en mobilisering af kystfiskeriet, for derved  at skabe den konkrete baggrund og første betingelse for en synliggørelse af kystfiskeriet og dets produkter over for forbrugerne. ECOast Fish, som arbejder i fiskerifaglige fællesskaber, respektere de interesse modsætninger der eksistere mellem det større og mere havgående fiskeri og det mindre og kystnære fiskeri. Men ECOast Fish gør klart for alle parter, at udviklingen de sidste 20-30 år har skabt reelle interesse modsætninger såvel fiskerifagligt som fiskeripolitisk mellem det store og det mindre fiskeri.

Derfor arbejder ECOast Fish for, at kystfiskeriet med de der tilhørende mange lokal samfund – samfund som flere steder er helt og aldeles afhængig af fiskeriet – kan leve og udvikle sig i en god harmoni med den natur de lever af. En sådan positiv udvikling for det kystnære fiskeri er afhængig af, at også det større fiskeri og de store fartøjer respektere og anerkender kystfiskerne denne ret.

ECOast Fish vil arbejde for at kystfiskeriet bliver det første fiskeri som får mulighed for en omstilling til et økologisk fiskeri og et salg af fiskeprodukter mærket med et offentligt kontrolleret mærke for et økologisk fiskeri.

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri anmodes om at bringe denne sag på den fiskeripolitiske dagsorden i forbindelse med Fødevareministerens forslag til ny Fiskerilov.

Kurt Bertelsen Christensen

Formand

-         sendt til udvalget, udvalgets medlemmer og Fødevareministeren