Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeridirektoratet
Stormgade
2
1470
København K
J.
nr. 2001-2400-34
-
Vedr.
Udkast til revision af bekendtgørelsen om fiskeri og fredningsbælter
i Nissum Fjord og bekendtgørelsen om særlige fiskeriregler for
tilløb til Nissum Fjord”
Landsforeningen
Levende Hav er ikke høringsberettiget i denne sag. Men Lemvig
Kommune har bedt om vores kommentar til denne bekendtgørelse, så
vi tillader vi os derfor at sende vore bemærkninger til dette
udkast til Fiskeridirektoratet.
Levende Hav er ikke medlem af § 7 udvalget, men vi modtager
kopier af de sager der behandles i § 7 udvalget og derved holdes
vi orienteret om udvalgets arbejde. Med undren må vi konstatere,
at revisionen af Nissum Fjord bekendtgørelsen af 1997, ikke har
haft § 7 udvalgets opmærksomhed.
Som
sagen er fremlagt, ser det ud til at være en af sager hvor
forvaltningen/myndighederne ikke lever op til målsætningerne om
en god og fornuftig forvaltning af naturen og dets ressourcer.
”En god og fornuftig forvaltning” er en forvaltning hvor det
videnskabelige fundament er i orden og hvor man i stedet for at
skabe, forebygger konflikter. I denne sag har vi ikke kunnet finde
de nødvendige referencer som dokumenterer, at forvaltningen har
praktiseret ”en god forvaltningspraksis”. Der er blot en
henvisning til, at sagen har været drøftet i
”Myndighedssamarbejdet om fiskeri i Ringkøbing og Nissum
Fjorde” men intet om dette samarbejdes holdning til revisionen
af 1997 bekendtgørelsen.
Formen
på udkastet er meget kritisabelt, idet det i dets § form sender
det signal, at denne bekendtgørelse er så langt fremme i
beslutningsprocessen, at sagen er ved at være afgjort.
Men sagen er så langt fra afgjort, for notatet fra Danmarks
Fiskeriundersøgelser DFU, som Fiskeridirektoratet udmønter i
dette udkast, er mildest sagt noget makværk. Skulle dette udkast
blive den nye bekendtgørelse, vil det give konflikter og det vil
ikke give flere laks og ørreder i Nissum Fjord og Storåen.
Det
sidste er en påstand, men en mere sandsynlig udvikling end
DFU’s prognoser. DFU mener, at et stop for det garnfiskeri, som
udøves af ikke-erhvervsfiskere og en total fredning af laks og ørreder,
vil give en større opgang i Storåen og dermed en øget gydning.
Men det eneste DFU fremlægger til støtte for sin påstand er, at
en helårlig fredning i Ringkøbing Fjord har vist at denne form
for regulering virker.
Så
med henvisning til et andet system i et andet område, foreslår
Fiskeridirektoratet nu, at al garnfiskeri i Nissum Fjord forbydes
for alle, undtagen erhvervsfiskerne.
Uden
dokumentation vil man nu udrydde al det fisker- og fritidsliv liv
som findes rundt om fjorden - det er en skandale. Forslaget skaber
konflikt og det uddyber den kløft som de statslige myndigheder
har gravet mellem sig selv og de lokale brugere. Og en sådan
eklatant mangel på alvor og indsigt, udstiller endnu engang, de
middelalderlige tilstande i Fiskeridirektoratet.
Fiskeridirektoratets
ansvar:
-
Bekendtgørelsen
af 1997 skal revideres og i god tid indhenter man den
fiskeribiologiske vurdering fra DFU, samt oplysninger fra
organisationer, amter og kommuner.
-
Sagen får
en grundig sagsbehandling i Fiskeridirektoratet som ender ud med
en række anbefalinger
-
De sendes i
første høring til Myndighedssamarbejdet og relevante
organisationer
-
Fiskeridirektoratet
gennemgår høringssvarene og endeligt udkast til en ny bekendtgørelse
sendes i sidste høring. (I denne sag som omfatter mange
mennesker, mange historier samt mange følelser, bør der altid være
mindst en lokal offentlig høring i form af et offentligt møde).
DFU’s
ansvar:
At få
udarbejdet en videnskabelig redegørelse som indoptager de væsentlige
problemstillinger i denne sag. Der skal bl.a. gøres rede for
skarvens indflydelse på laks og ørred yngel i Nissum Fjord og
Storåen, herunder den for fisken forventet positiv udvikling med
den nye forvaltning af skarven i Nissum og Ringkøbing Fjord.
Vandkvaliteten og betydningen af stoppet for uddybningen til i
forhold til laks og ørreds opgang i Storåen, skal der også
tages højde for. Dette, samt en mere fyldestgørende redegørelse
for, om det er sandsynligt at der ”muligvis findes en oprindelig
Storå-laksestamme”, skal være på plads, førend man kan
forsvare en total fredning og et total stop for fritidsfiskernes
garnfiskeri i Nissum Fjord.
Vi
anbefaler at udkastet afvises med henvisning til dets mangler som
beskrevet.
Med
venlig hilsen
Talsmand For Levende Hav
Kurt Bertelsen Christensen
Ferring Strand den 05.11.02
|