Debatindlæg af Kurt Bertelsen Christensen,
formand i Landsforeningen Levende Hav.
Tidligere offentliggjort på
Miljøstyrelsens Hjemmeside som indlæg i 'Debat om Miljø'
emne: Borgernes miljørettigheder. Indlægget tager udgangspunkt
i det 3. af i alt 5 spørgsmål til debat.
Siden 1992 har miljøbevægelserne
ligget i slipvinden på de politiske- og administrative miljø
departementer og direktorater. De toneangivende, og dermed
trendsættende og politisk rådgivende organisationer, har 'købt'
politikernes påstande om at de skulle udvise professionalisme
for at blive hørt, taget alvorligt og komme til fadet. Dette
ses i de mange internationale konferencer hvor også danske miljøfolk
drager verden rundt for at blive taget alvorligt. Vi så det
herhjemme i juni 1998 med miljøkonferencen i Århus, hvor de få
græsrødder som stillede op med konkrete og fysiske bidrag,
blev ignoreret af konferencens mange deltagere. For hvorfor
skulle politikerne og deres embedsmænd besvære sig med at bevæge
sig udenfor til græsrødderne, når man som i Århus kunne få
'græsrøddernes' synspunkter serveret sammen med måltiderne?
Foruden at lægge op til debat
kunne det måske inspirere til et 6. spørgsmål som kunne være:
Skal - 'de grønne organisationer som sidder med ved bordet' -
skilles fra græsrødderne? Spørgsmålet er stillet ud fra
denne betragtning: I stedet for at genopfinde et nyt begreb som
dækkende for græsrodsbevægelsen, kunne 'de grønne
organisationer som sidder med ved bordet', måske overbevises
om, at deres begreb om miljøbevægelser ikke længere kan
rummes i græsrodsbegrebet, og at de dermed må i gang med at få
defineret deres nye rolle i miljøarbejdet.
Indlægget tager bl.a.
udgangspunkt i udmeldinger fra Miljøministeren, og de
politikere og embedsmænd, som i de senere år gentagne gange
har sagt, at miljøbevægelsen må professionalisere sig for at
få mere indflydelse. Jeg ved ikke om disse opfordringer er
udtryk for en gennemtænkt anbefaling til miljøbevægelserne,
til fordel for et bedre miljø, eller de er udtryk for officiel
strategi til hvad jeg kalder en pacificering af miljøbevægelsen.
Jeg håber selvfølgelig ikke at det sidste skulle være tilfældet
og at ønskerne om en mere professionel miljøbevægelse, alene
er et resultat af en nødvendig udvikling - som man så kan
synes om eller ej - i forhold til de miljøbevægelser som 'nu
sidder med ved bordet'. Skulle det være tilfældet,
aktualiserer det behovet for en skilsmisse mellem det jeg
tillader mig at kalde den folkelige/praktiske- og den
professionelle/teoretiske miljøbevægelse
Nogen vil måske mene, at
dette indlæg ikke hører hjemme i denne sammenhæng, hvor der
er sat en dagsorden 'ved bordet'. Men en sådan tilgang vil give
mig ret i min bekymring. For 'flotte ord omsat i handling' og
'input til det danske lovarbejde' o.s.v. som man kan læse i
opfordringen, fordrer et frodigt, aktivt, folkeligt og praktisk
miljøarbejde i marken. For måske har miljøbevægelsen, som
nogen påstår, sejret af helvede til, men jeg mener ikke at
dette skudsmål dækker over det 'rene miljø'.
I personkredsen omkring
Djurslands Hav- og Kystskole, Miljøkutter Anton og
Landsforeningen Levende Hav har vi flere gange haft dette spørgsmål
til debat, uden dog at jeg vil påstå, at vi er nået til nogen
holdbar konklusion. Spørgsmålet er vanskeligt, fordi de grønne,
som alle andre kritiske grupperinger, jo er bedst tjent med, at
alle 'trækker på samme hammel'. Men efter topmødet i Århus
kan det ikke længere skjules, at der er mere, end blot
samarbejdsproblemer i forholdet mellem den stærkt
organisatoriske, professionelle og teoretiske miljøbevægelse
og den svagt organisatoriske og praktiske miljøbevægelse. Først
nævnte omfatter den medlemsmæssigt største gruppe, hvor jeg
blot vil nævne fire kendte organisationer som DN Danmarks
Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden, Greenpeace og Økologisk
Råd, en samlet bevægelse som lægger stor vægt på den
politiske indflydelse og som alle 'sidder med ved bordet'. Den
anden gruppe omfatter de mange mindre landsdækkende foreninger,
lokale foreninger, sammenslutninger o.s.v. De er kendetegnet ved
at være knyttet til et emne, et område eller et fagligt og
konkret folkeligt miljøarbejde (med fagligt forstår jeg
konkrete miljøprojekter knyttet til andre fag som landbrug,
fiskeri, industri etc. det kunne være organisationer LØJ
Landsforeningen for Økologisk Jordbrug, Grønne Familier, LLH
Landsforeningen Levende Hav etc.)
Den stærkt organisatoriske,
teoretiske og miljøpolitiske miljøbevægelse som 4 ovennævnte
hører til, vil sikkert protestere mod at blive sat i bås, og
de har da også ansvaret for folkelige projekter, men i
offentligheden er det ikke disse projekter som så at sige
'driver værket'.
Derimod tror jeg ikke, at de
mindre organisationer vil protestere imod, at de ikke skulle
'sidde med ved bordet'. For meget tyder på, at de store mere
har brug for det folkelige, end de mindre har brug for at 'sidde
med ved bordet'.
Selv om det er svært med
denne opdeling af miljøbevægelsen i forskellige kategorier, så
mener jeg at vi må i gang med diskussion af dette spørgsmål.
Inden mine begrundelser for og
baggrunden for en opfordring til debat om dette spørgsmål, vil
jeg understrege, at jeg ikke ser dette som spørgsmål om hønen
eller ægget. Altså om teorien går forud for praktisk handling
eller omvendt, eller for den sags skyld de historiske
rettigheder inden for miljøbevægelsen. Det er ikke
konstruktivt at se spørgsmålet som besvaret, ved at påstå,
at arbejdet i marken er forudsætningen for et forbedret miljø
eller omvendt, at det teoretiske skaber forudsætningerne for
markens miljøarbejde. Det er heller ikke særligt konstruktivt
at påberåbe sig historiske rettigheder, ved at påstå, at
netop denne eller hin bevægelse blev årsagen til det gode
resultater, for derigennem at kunne forklare hele miljøbevægelsens
udvikling.
Mine spørgsmål er alene
begrundet i håbet om en debat om en overordnet strategi hvor
der bliver plads til alle gode kræfter der vil det samme - en
mere miljøvenlig bæredygtig udvikling.
Baggrunden for spørgsmålet
I forbindelse med et større
projekt i og omkring Østersøen i juni 1992 'Østersøen - Fælles
Hav - Fælles Fremtid', og igen året efter, hvor jeg med mange
andre arrangerede et stort miljøtræf på Tunø, med mange
deltagere fra alle lande rundt Østersøen, kom vi for første
gang i tvivl.
For på Tunø skulle et meget
spændende projekt søsættes, et projekt som havde fået titlen
'Grønne Makkere'. Projektet havde fået mere end 5 mill. i støtte
fra Miljøstyrelsens miljøstøtte til østlandene, men Danmarks
Naturfredningsforening formåede - efter at støtten var
bevilget - at få nedlagt dette projekt. DN mente ikke, at de
mindre græsrods organisationer var professionelle nok til at
lave projekter i det fhv. Sovjetunionen. (bl.a. mente DN at vore
sprogkundskaber ikke var gode nok). Den begrundelse gjorde ondt,
for netop på sprogområdet synes vi selv, at vi havde
problemer. Men dengang, og det er også senere blevet bekræftet
igennem flere projekter i Østeuropa, har sproget vist sig kun
at være en del af et praktisk projekt, ikke forudsætningen.
Men netop på dette tidspunkt
var direktøren i DN centralt placeret i bl.a. RIO NGO topmødet
(et meget sprogligt forum), og han sad også som repræsentant
for græsrødderne i den Rådgivende Komité for miljøstøtteordningen
for Østeuropa. Og selv om Friluftsrådet skulle have ansvaret
for de mange penge, fik den efterfølgende ballade med DN til følge,
at projektet blev 'sat i bero' af Miljøstyrelsen indtil de 'grønne
kunne blive enige', som det stod i brevet fra Miljøstyrelsen.
Vi tog ikke kampen op mod DN.
For det første havde og har vi stadig ikke de organisatoriske
ressourcer der skal til, og for det andet ser vi det heller ikke
som vores opgave at sørge for at 'de grønne kan blive enige'.
Men alligevel har vi selv og andre som støttede op om sagen, og
ikke mindste de mange mennesker fra Østeuropa, i årene der er
gået, gentagne gange måttet forklare os selv og andre hvad og
hvorfor det gik galt?
Måske havde vi selv en del af
skylden. For selv om Østersøprojektet i 1992 ikke blev
lanceret som en direkte protest imod Flamingo park under
RIO-topmødet i juni 1992, undlod vi ikke i vore
pressemeddelelser at nævne Brundland rapportens sandhed 'Handel
lokalt - tænk globalt'. Og på spørgsmål fra journalisternes
kunne vi ikke skjule en kritik af græsrøddernes lange flyrejse
til eksotiske strande på bekostning af det hårde fysiske
samarbejde (mange lande og havne, udstillinger, fiskekøkken og
store og vanskelige diskussioner). Men vi har endnu tilgode at få
afklaret hvad og hvorfor det gik galt?
Flere mindre sager, specielt
omkring de danske broprojekter, satte igen spørgsmålet på
dagsordenen. Men senest med Topmødet i Århus blev spørgsmålet
meget aktuelt.
Vi valgte at deltage med vores
flere årrige projekt omkring Aralsøen i Kazakstan. Vi kunne
også havde valgt vore projekter omkring fiskeriet og havmiljøet,
men da topmødet havde en speciel vinkel på det fhv.
Sovjetunionen valgte vi at få udarbejdet en større udstilling
om Aralsøen, og selvfølgelig i den forbindelse, at få
inviteret de mennesker som bor ved Aralsøen til at deltage i
NGO-forumet.
Bortset fra det alternative
teoretiske topmøde Århus i dagene 20-25 juni 'European ECO
Forum' så var vores og andres fysiske omstændigheder tilstede
på Brobjergskolen i Århus. Men bortset fra vor egen miljøminister
og den kazakiske delegation, fik vores udstilling og vore
kazakiske partnere ikke det store besøg, fra de tæt ved 1000
officielle deltagere som opholdt sig et par hundrede meter fra
Brobjergskolen. De mange politikere og embedsmænd som var stævnet
til Århus for at sætte en ny miljøpolitisk dagsorden havde
enten ikke tid eller interesse i, at afsætte en halv time til
at få et indblik i den 'næsten virkelighed' de skulle sætte
en ny dagsorden for. De få vi talte med, begrundede dette svage
fremmøde med, at der ikke var tid og at græsrødderne jo sad
med ved bordet. Der var selvfølgelig et flow af oplysninger fra
os til dem, men det gør det ikke alene.
For de fysisk tunge græsrodsprojekter
på Brobjergskolen som vi tilhørte, har ganske enkelt ikke tid
til både at udforme store programmer heller kritiserer de meget
komplicerede forslag som kommer under et sådant topmøde. Vi
ser vores tilstedeværelse som et konkret indput og måske også
et pusterum i al den teori, samt ikke mindst en tilstedeværelse,
hvor vi er værter som modtager gæster. Forsøger vi at gøre
begge dele bliver begge dele kun dårligere.
Her er det centrale punkt i
dette spørgsmål. Jeg ser græsrødder som grebet af
virkeligheden. Det er altså mere virkeligheden som har taget og
definerer græsrodsbegrebet end det er græsrødderne der forsøger
at hænge fast i virkeligheden med det yderste af fingerneglene.
Og man kan ikke begge dele.
F.eks. dette tunge miljøproblem
som Aralsøen repræsenterer for alle som bor i området og for
os som forsøger med dansk bistand at støtte denne befolkning.
Denne virkelighed kan vi simpelthen ikke bringe ind i et forum,
hvor slutresultatet kan måles i et 'bør' som blev ændret til
'skal'. Denne ændring mod et skal, skal fremmes, ingen tvivl om
det, elles var der ingen grund til at holde et topmøde. Men de
som har ansvaret for topmødet må også tage hensyn til at miljøbevægelsen
ikke kan alt, d.v.s. alle kan ikke 'sidde med ved bordet' fordi
virkeligheden har taget dem.
Og selv om vi deltog i det
alternative teoretiske topmøde kunne dette topmøde ikke
formidle vores projekt til miljøministrene og deres embedsfolk,
det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Det bedste og det
optimale ville være, om topmøde deltagerne tog til Aralsøen,
med det formål at få ændret på tingenes tilstand. Det gør
de ikke, så derfor må Aralsøen og dens befolkning komme til
dem. Aralsøen var i Århus sammen med en mindre gruppe kazakere.
Men meget få af de officielle deltagere mødte disse mennesker
og deres historie. Det var ikke tilfredsstillende for os eller
de kazakere som vi havde ansvaret for. De andre udstillinger og
fysiske bidrag havde samme frustration over at blive overset.
Konferencen i København den
8. September afholdes for at Miljøstyrelsen kan få indput til
det danske lovarbejde, herunder må gælde det danske lovarbejde
som rette sig mod den store verden. Jeg har følgende indput:
- Miljøstyrelsen o.a. bør overveje, om
strategien om inddragelse af græsrødderne i det direkte
arbejde med udformning af konventioner og. lign. er tilstrækkelig
gennemtænkt og dermed fremmende i forhold til det fælles mål
- et højere mål af miljøvenlig bæredygtig udvikling?
- Dertil kunne Miljøstyrelsen o.a. overveje
et nyt begreb som dækkende for de organisationer som ønsker
at 'sidde med ved bordet', da disse organisationer ikke nødvendigvis
taler på vegne af græsrødderne.
- Dette fordi Miljøstyrelsen o.a. bør
overveje, om udviklingen er løbet fra græsrødderne i
forhold til det officielle arbejde. Selvfølgelig vil græsrødderne
altid være der, men de skal også have nogle guide lines
for deres virke. F.eks. skal de ikke bruge så stor energi på
at tiltrække det officielle topmødets deltagere, hvis ikke
arrangørerne støtter op om deres initiativer.
- Miljøstyrelsen o.a. bør konkret tage
stilling til begrebet 'alternative topmøder'. Hvis de skal
fortsat, på en eller anden måde, skal være knyttet til de
officielle topmøder, bør man overveje om topmøder skal
indlægge en tvungen vandring ud til udstillinger og om man
inden for sikkerheds området kan have en mindre del af de
enkelte fysiske omstændigheder, en lille stand etc. Dette
punkt blev aktuelt fordi vi bl.a. havde fået fremstillet
en, synes vi selv, flot plakat, hvor der var mulighed for at
skrive en besked. Denne blev ophængt forskellige steder i
topmøde bygningen, med oplysninger skrevet på mange
forskellige sprog, men af uforklarlige grunde blev alle
plakater revet ned inden deltagerne indtog bygningen.
|