Handlingsplan
for reduktion af utilsigtet bifangst af marsvin
index
Indledning
Anbefalinger
Begrundelser
Forslag
Kommentarer
Etik
og politik
Garnfiskeriet
Dansk
Fiskeriforening (DF)
Biologisk
bæredygtighed
Tal
som forvirrer
Forskning
og videnskab
Akustiske
alarmer (pingere)
De
moralske overvejelser
Brev
til Svend Auken
Indledning
LLH
mener ikke, at man på det foreliggende grundlag kan
begrunde, at marsvinebestanden i de danske farvande er truet
af garnfiskeriet. Og som udviklingen tegner sig for garnfiskeriet,
ser det heller ikke ud til at blive tilfældet i den
nære fremtid. For det er et faktum, at det garnfiskeri
der har den største bifangst af marsvin - pighvarfiskeri
og torskefiskeri med stormasket garn - er gået kraftigt
tilbage de seneste 10 år.
På
den baggrund burde det være vigtigere, at få udarbejdet
handlingsplaner for reduktion af miljøskadelige stoffer
til havmiljøet, stoffer som udgør en trussel
mod hele bestandens sundhed, og handlingsplaner for reduktion
af de naturskadelige fiskeriformer, som f.eks. bomtrawl. På
disse to områder, ville man kunne hente langt større
miljøgevinster end med denne handlingsplan - en plan
som kan blive en alvorlig trussel mod det ellers miljøvenlige
og skånsomme garnfiskeri.
Det
er denne trussel man bør tage alvorligt. Når
bifangsten bliver et større problem for garnfiskeriet
de kommende år, så skyldes det ikke de fiskerirelaterede
og biologiske omstændigheder, men derimod den almindelige
samfundsudviklingen, med en større og større
opmærksomhed på dyretiske problemstillinger -
denne udvikling skal tages alvorlig.
Grundlæggende
mener LLH, at bifangstproblemet bør løses, fordi
bifangsten kan skade et ellers både fornuftigt og skånsomt
garnfiskeri. Og vi mener at garnfiskerne skal løse
dette problem. Danmarks Fiskeriforening kan ikke løse
dette bifangstproblem, dertil har fiskeriet alt for mange
modstridende fiskerifaglige interesser. Vi tror f.eks. ikke
at trawlfiskerne vil forsvare garnfiskeriet, hvis forbrugerne
skulle vælger at boykotte fisk, på grund af bifangsten
af marsvin.
I
denne sag har garnfiskeriet alle ods imod sig, og det bliver
garnfiskerne alene som kommer til at bære ansvaret for
reduktionen af utilsigtet bifangst af marsvin. Dette ansvar
omfatter såvel de praktiske omstændigheder på
havet, som de etiske på land.
Handlingsplans
mange aktører siger, at fiskerne skal inddrages og
medvirke konstruktivt, hvis problemet skal løses. LLH
mener at det må være omvendt. Garnfiskerne skal
selv løse dette problem, under inddragelse af alle
konstruktive kræfter.
Handlingsplanen
som den er blevet udviklet og som den foreligger, har ikke
givet og giver ikke garnfiskerne muligheder for selv at få
løst problemet - derfor bør den sættes
i bero. En anden grund til at den må sættes i
bero er at handlingsplanen selv, rejser langt større
problemer end den forsøger at løse.
Anbefalinger
At
'Handlingsplanen for reduktion af utilsigtet bifangst af marsvin',
sættes i bero, indtil man har større klarhed
over de fiskeripolitiske konsekvenser af 2 % grænsen,
samt af de miljømæssige- og økonomiske
konsekvenser ved brugen af akustiske alarmer (pingere).
Begrundelser
- 2 % grænsen
vil medføre et alvorligt politisk pres på fiskeriet,
til stor skade for det fiskeri som på de fleste områder
kun kan betegnes som et skånsomt fiskeri.
- de miljømæssige
konsekvenser ved brugen og tabet af pingere, er ikke tilstrækkeligt
belyst
- De økonomiske
omkostninger ved brug af pingere vil medføre at prisen
for hvert ikke-fanget marsvin bliver på ca. 1000 kr.
Forslag
Med
udgangspunkt i handlingsplanen og de perspektiver som tegner
sig, bør garnfiskerne opfordres til, og støttes
i, at de få udarbejdet deres egen handlingsplan. En
sådan handlingsplan, hvor garnfiskerne anerkende problemet
og forpligter sig på at få bifangsten bragt ned
på et acceptabelt niveau, kunne bl.a. foreslå
at:
- alle fangster
af marsvin registres, eventuelt også ilandbringes
- optælle
og registre marsvin i de danske farvande
- stille alle
oplysninger og erfaringer tilrådighed for en konkret
handlingsplan i et samarbejde med alle med viden på
området
- foretage forsøg
med garn. Fra høje til lave garn, fra stor til småmasket
garn, almindelige garn i stedet for toggergarn, mindre opdrift
i garnene, garnene er hægtes sammen i undertællen
i stedet for overtællen ect.
- ændret
adfærd. Ændre adfærd kunne handle om,
at garn ikke står i flere dage uden at blive røgtet
(i dag er det almindeligt at bruge dobbelt så mange
garn og så røgte hver anden eller tredje dag).
Stoppe fiskeriet i de områder og sæsoner hvor
der fanges flest marsvin ect.
- og hvis målene
ikke nås, da at acceptere de nødvendige reguleringer.
Eventuelt i form af område- og sæsonlukninger.
En
sådan positiv strategi, både i forhold til erhvervet
og omverden, ville sikre garnfiskerne tid til de nødvendige
omstillinger. Den vil også sikre forskningen den nødvendige
tid til at få klarhed over bestandsstørrelserne
i de enkelte farvande. Og garnfiskernes egen plan vil give
tid og indhold til den etiske diskussion af bifangsten af
marsvin.
Kommentarer
Indledningsvis
skal følgende overordnede kommentarer knyttes til handlingsplanen.
- Både af
hensyn til fiskere som forbrugere burde de ansvarlige gøre
klart om planen har i et biologisk og/eller et etisk fundament?
- Handlingsplanen
tilgodeser og fremmer videnskaben- og forskningens behov
for grundviden om marsvin på bekostning af garnfiskeriet.
Handlingsplanens fædre har ikke haft blik for de oplagte
muligheder der ligger i, at garnfiskerne selv gives mulighed
for at få løst problemet.
- Danmarks Fiskeriforening
vil med deres accept af den fiktive 2 %´s grænse,
kun skabe større problemer for garnfiskeriet.
Det
Grønne Kontakt Udvalg og eksperterne accepterer ikke
2 % grænsen, af etiske-, dyrevelfærdsmæssige
og faglige grunde. LLH støtter også disse begrundelser.
Men vi støtter ikke anbefalingerne af områder-
og sæsonlukninger af farvande. Først fordi garnfiskerne
selv skal have mulighed for at få reduceret bifangsten
af marsvin, men også fordi anbefalingerne er uigennemtænkte
i forhold til det praktiske garnfiskeri, og dermed i forhold
til bifangstproblemets løsning.
Fortalerne
for reguleringer, sæsonstop og lign. bør også
gøre klart, om reguleringerne skal løse et biologisk
el. et etisk problem? Derefter bør de samme gøre
sig klart, om det overhovedet kan lade sig gøre at
regulerer sig ud af problemet?
Det
burde efterhånden være klart for alle som har
en mening om fiskeriet, hvor svært det er at kontrollere
dette erhverv. Selv noget så gennemarbejdet som kvoter,
hvor fangsten skal i land for derefter at blive udsat for
en dobbelt kontrol, er svær at kontrollere. Hvordan
kan nogen overhovedet tro, at det kan lade sig gøre
- uden garnfiskernes accept - at kontrollere, eventuelle stramme
reguleringer, for værdiløse bifangster? Efter
vores mening, udviser fortalerne for reguleringer en bekymrende
mangel på kendskab til de faktiske omstændigheder
i fiskeriet og i kontrolapparatet
Etik
og politik
LLH
mener at handlingsplanen har et etisk fundament. Følgende
etiske problemstillinger kan gøre sig gældende:
- Da der er tale
om en utilsigtet bifangst, kan problemet ikke sammenlignes
med den direkte jagt på hvaler og sæler, men
dette jagtetiske problem er ikke uden betydning.
- Fangsten
synes unødvendig fordi den ikke kan bruges til noget.
Det problem kan sammenlignes med discard af fisk.
- Druknedøden
i fiskernes garn. Det forhold at vi mener os i stand til
at sætte os i marsvinets sted, det grusomme i den
måde marsvinet dør.
Vi
mener at det overvejende handler om 2 og i mindre grad 3.
Når 1 er med, hænger det sammen at debatten og
lovgivningen omkring jagten på hvaler og sæler
har præget miljø- og etikdebatten omkring havet
de seneste 20 år. Og vi mener at 1, gør det vanskeligt
at få diskuteret 2 og 3. Den debat, som skal søge
at skille begrebet 'utilsigtet bifangst' fra direkte jagt,
bør skærpes, og det synes at være en oplagt
opgave for garnfiskerne.
Vi
mener at de følelser som knytter sig til 3´eren er
stærke. Men det problem løses ikke før
bifangsten af marsvin er bragt til ophør. Denne etiske
modstand er dog kun dækkende for en relativt mindre
gruppe mennesker. Men netop dette etiske problem vil handlingsplanen
kun forstærke med 2 %´s grænsen.
Når
det overvejende etiske problem har bund i den unødvendige
bifangst, så mener vi ikke at problemet er akut - forstået
som et alment problem. Vi tror mere, at planen er et resultat
af, at de politiske- og faglige ansvarlige på området
er bekymret for, at problemet skulle blive alment, uden at
de har fået taget fat om problemet. Og vi tror også,
at handlingsplanen kan ses som et resultat af den rolle Dansk
Fiskeriforening spiller. (Vel er DF holdt op med at kalde,
elles fornuftige mennesker, for hysteriske, men DF udviser
ikke den fornødne vilje til at få løst
bifangstproblemet) – for set ud fra DF´s perspektiv er 2%´s
grænsen til at leve med.
Planens
informationshensigter løser ikke de etiske problemer,
tværtimod, for imod de hensigter, strider målsætningen
som tillader en 2 % bifangst. Denne fiktive grænse vil
kun skabe større forvirring omkring emnet, da etiske
problemer - hvis de kan løses - ikke løses med
kvantitative målsætninger, men med oplysning.
Men vel og mærke oplysning fra de mennesker, som har
problemet inden på livet, her garnfiskerne.
Et
eksempel på, hvorfor LLH mener at bifangsten af marsvin
er på vej til at blive en meget alvorlig sag for garnfiskeriet,
kan ses Danmarks Naturfredningsforenings (DN) blad 'Natur
og Miljø'. Her har DN fået lagt forarbejdet til
en kampagne, vendt mod garnfiskeriet. Læserne får
at vide, at når man spiser 4 kg pighvar 'spiser' man
også 1 kg marsvin.
For
det første er det ikke sandt - måske gav det
mening for 10-15 år siden, hvor pighvarfiskeriet var
på sit højeste – men i dag har dette dårligt
valgte eksempel intet med virkeligheden at gøre. For
det andet henter DN tallene i handlingsplanen, uden at have
gjort sig den ulejlighed at få tallene analyseret. Og
det er dette meget lave informationsniveau - fra en forening
som er kendt for ikke at bruge sådanne metoder
- der skaber alvorlig bekymring for garnfiskeriets fremtid.
- DN udviser ingen
reel interesse i at få løst bifangstproblemet
til alles bedste, men er nu på vej til at begå
de samme fejltagelser som bl.a. Greenpeace begik omkring
fangsten af hvaler og sæler. Denne udvikling aktualiserer
behovet for at garnfiskerne kommer på banen.
Garnfiskeriet
Manglen
på garnfiskeres medvirken er planens største
mangel. En handlingsplan af denne art, har brug for garnfiskernes
bud på bifangstens størrelse og deres bud på
hvordan bifangsten bringes til ophør. Garnfiskeriet
er som nævnt, noget af det tætteste fiskeriet
kan komme på et skånsomt fiskeri og man må
frygte, at den fiskeriteknik som i givet fald ville afløse
et umuliggjort garnfiskeri, kun vil betyde større skade
på havets økosystem.
De
få steder fiskerne optræder i handlingsplanen,
er hvor de repræsenterer problemet. Det er klart nok
fordi de fanger marsvinene, men så må det være
lige så klart at de også bliver nødt at
løse problemet i en handlingsplan. Det er en forældet
tankegang i fiskeriforvaltningen som kommer til udtryk i denne
plan. De mange som beskæftiger sig med fremtidens fiskeriforvaltning,
gør i stigende grad opmærksom på, at succes
i forvaltningen, er betinget af fiskernes medvirken.
En
forudsætning for at få løst denne sag,
er at garnfiskerne er med fra starten, også fordi tillid,
parterne imellem, er fundamentet for løsningen af de
etiske problemer.
Dansk
Fiskeriforening (DF)
DF
er med i handlingsplanen, men det er ikke det samme som at
garnfiskerne er blevet inddraget i arbejdet. Da bifangsten
overvejende er et etisk problem, gavner det ikke sagen, at
denne tilsyneladende alene forudsætter DF´s konstruktive
deltagelse. Dette faktum burde ikke overraske de 10 medlemmer
i arbejdsgruppen og de involverede ministerier og direktorater.
Der er etiske problemstillinger i fremtidens fiskeripolitik,
som ikke kan vente på DF´s konstruktive medvirken og
deltagelse - bifangsten af marsvin er et af disse områder.
Skulle
marsvinebifangsten f.eks. udvikler sig til en forbruger boykot
mod fisk, som tilfældet var med den delfin-fri fangede
tun, forventer vi ikke, at det øvrige fiskeri vil forsvare
garnfiskeriet. Vi kan da komme i den groteske situation, at
en bomtrawlfanget pighvar, kunne blive et salgsargument –
som marsvin-fri fanget pighvar.
Biologisk
bæredygtighed
Handlingsplanens
behandling af bifangstens indflydelse på bestandens
bæredygtighed er dunkel. Det videnskabelige forarbejde
for robuste bestandsstørrelser er, også ifølge
rapporten, mangelfuld. Lægges dertil usikkerheden om
størrelsen af bifangsterne i de mange områder,
må det kunne konkluderes at den biologiske del, hviler
på et meget spinkelt grundlag.
Denne
usikkerhed kommer tydelig til udtryk i de få undersøgelser
der er lavet og usikkerheden har medført at fiskerne
sætter store spørgsmålstegn ved forskningens
opgørelse af størrelsen af deres egne bifangster.
Handlingsplanens mange tal og udregninger er forklaringen
på fiskernes skepsis.
Tal
som forvirrer
Når
fiskerne 'har svært ved at forstå de analyser,
der resulterer i bifangsttal i de størrelsesordner,
der er nævnt i afsnit I pkt.3.2, og er derfor skeptiske
overfor tallene' (s.33), så er det fordi fiskerne ser
tallene som såkaldte 'objektive fakta', hvad de ikke
er. De er ikke dækkende for såvel bestandsvurderinger
som bifangsttal. Og da fiskerne overvejende mener, at planen
skal løse et etisk problem, ser de tallene som en del
af denne politiske dagsorden.
Rapporten
anbefaler informationsmøder med fiskerne i de mange
havne, men disse møder løser ikke problemet
med de mange tal. Dette problem løses først
når garnfiskerne oplever sig selv som aktører
i registreringen og i de løsninger der skal sættes
i gang.
Gennemførelsen
af den operationelle målsætning forudsætter
en konstruktiv medvirken fra fiskerierhvervet med henblik
på gennemførelse af bæredygtige løsninger'
(s. 28-29).
Det
er fuldstændig rigtigt, men en konstruktiv medvirken
til løsning af et problem forudsætter, som mindste
mål, at aktørerne blive inddraget i problemformuleringen.
Derfor:
For at komme videre med et fornuftigt arbejde til nedbringelse
af fangsten af marsvin må arbejdet startes i det praktiske
fiskeri.
Forskning
og videnskab
Efter
vores mening udtrykker handlingsplanen, en tydelig interesse
hos videnskaben og institutionerne, til at få større
grundviden om marsvins adfærd. Vi støtter en
sådan interesse, men ikke med afsæt i fiskeriets
bifangst af marsvin, det er denne bifangst alt for alvorlig
til.
Handlingsplanens
afsnit III Forskning og Overvågning har i sig et meget
stort element af grundforskning. Kan denne grundforskning
finde sted og blive finansieret over ordninger som tilgodeser
den videnskabelige grundforskning ser vi ingen konflikt mellem
denne og bifangsten af marsvin.
Vi
understreger blot, at bifangsten af marsvin er alvorlig og
at alle kræfter må sættes ind på at
få sikret det fornuftige og skånsomme garnfiskeri.
Denne indsats kan ikke vente på videnskaben.
At
samme videnskab har været med til at få forpligtet
Danmark i ASCOBANS resolutionen, på en bifangstprocent
på 2 %, understreger vores bekymring om videnskabens
rolle i denne sag. For sagen synes nu klar mht. videnskab
og forskning. Danmark bliver nu nødt til at iværksætte
kostbare videnskabelige programmer som beskrevet i 1.2 'Vurdering
af bifangstens påvirkning af bestanden'. Dette afsnit
beskriver i detaljer forskningen rolle i handlingsplanen.
LLH
anser ikke disse videnskabelige programmer for værende
forudsætningen for at få nedbragt bifangsten af
marsvin. Vi anser programmerne for at være selvskabte
i og med at man har vedtaget en bifangst procent på
2 %. Og vi opfordrer de involverede ministerier og direktorater
til at se bort fra de kostbare programmer, for at koncentrere
sig om at få bragt bifangsten af marsvin ned på
et acceptabelt niveau.
Akustiske
alarmer (pingere)
Det
mest tankevækkende i handlingsplanen er forsøget
med akustiske alarmer, de såkaldte 'pingere'. Det er
tankevækkende fordi handlingsplanen på dette punkt
ikke forudsætter 2 vigtige spørgsmål som
kunne besvares før man anbefaler at fortsætte
forsøgene.
Udvalget
anbefaler at man fortsætter og udbygger forsøgene
med pingere, fordi forsøg har vist at de virker efter
hensigten. Umiddelbart synes det fornuftigt, men tilbagestår
analysen af de miljømæssige og ikke mindst økonomiske
omkostninger, hvis alarmer skulle indføres i garnfiskeriet.
I denne sag, kunne man uden forsøg, lave beregninger
på de økonomiske omkostninger, ved at alle problematiske
garnfiskerier blev udstyret med pingere.
Handlingsplanen
anser pighvar- og torskegarn som problematiske. Skulle dette
fiskeri alene og hurtigt derefter toggergarnfiskeriet, udstyres
med alarmer, skal der indkøbes og vedligeholdes alarmer
i størrelsesordenen 50-100.000 stk.
- Hvad denne larm
kommer til at betyde for havpattedyrs og fisks dagligdag
ved man ikke. Men hvorfor skulle larm, der får dyr
til at fortrække, være harmløs? Vi tror,
at denne larm vil betyde en adfærdsændring og
stress hos dyrene. Alene dette forhold overbeviser os om
at forsøgene med pingere bør indstilles.
- Er det ikke
nok, kunne man lægge til grund de mange tusinder mistede
alarmer 20-30.000/år, og hvad disse mange batterier
kommer til at betyde for havmiljøet. Dette havmiljøskadelige
forhold, at mange garn mistes hvert år, alarmer der
falder af, går itu, nævnes end ikke i handlingsplanen.
- Det forhold
som burde lægge pingereforsøgene på is,
bliver de økonomiske omstændigheder. Med en
pris på ca. 150-200/stk blive der brug for en investering
på 10-15 mill., plus vedligehold 4-6 mill./år.
Det vil sige, at hvert ikke-fanget, marsvin vil koste ca.
800-1000 kr. I disse omkostninger er ikke indregnet handlingsplanens
omkostninger til forskning, overvågningsprojekter,
evaluering etc. Hvem skal betale?
Udvalget
har tydeligvis ikke været opmærksomme på
de økonomiske konsekvenser i perspektiverne af deres
anbefaling. Udvalget har været alt for optaget af de
tekniske muligheder på bekostning af de muligheder der
kunne ligge i ændret adfærd hos fiskerne.
LLH
mener at, de store investeringer i sig selv, burde stoppe
forsøgene med pingere. Ønsker man alligevel
anvende beløb i denne størrelsesorden, vil pengene
gøre større nytte i det praktiske fiskeri.
De
moralske overvejelser
Tilbage
står de moralske kommentarer mht. en blåstempling
af fangsten af max. 2 % af de enkelte bestande. Det er en
blåstempling, som faktisk indebærer, at fiskerne
i områderne IVa og Ivb i Nordsøen, må fange
ca. 5500 marsvin/år med den nuværende bestandsvurdering.
Antager vi, at de danske fiskere fanger ca. 75 % af marsvinene,
så betyder det, at danske fiskere får lov til
at fange mere end 4000 marsvin/år, alene i disse to
havområder. Marsvinene, som var totalfredede, bliver
efter denne handlingsplans vedtagelse, til en lovlig fangst.
- Landsforeningen
Levende Hav er af den opfattelse, at en sådan lovliggørelse,
er en forkert beslutning for det danske garnfiskeri. Både
i og uden for Danmark, vil beslutningen blive opfattet som
en lovliggørelse af en relativ stor bifangst af marsvin.
Konsekvensen bliver at Danmark og garnfiskeriet, meget hurtigt
vil blive udsat for et alvorligt politisk pres, til stor
skade for garnfiskeriet. Denne 2 % regel, som vi mener kan
føres tilbage til videnskaben og DF, vidner om videnskabens
og DF´s manglende realitetssans for den udvikling, der bliver
en følge af etik-diskussionen som er startet og som
ikke bliver mindre i de kommende år.
Hvad
skal der i øvrigt ske med de mange døde marsvin
som handlingsplanen lovliggør? Skal de 2-300.000 kg
marsvin dumpes, el. ilandbringes? Handlingsplanen nævner
intet om dette forhold.
Ovenstående
anbefalinger, forslag og kommentarer bliver LLH´s foreløbige
bidrag til en nyvurdering af handlingsplanen. Vi mener grundlæggende,
at de ansvarlige begår en alvorlig fejltagelse ved ikke
at gøre brug af den store viden garnfiskerne har. Ønsker
man supplerende oplysninger stiller vi os tilrådighed.
Tirsdag
den 26.januar 1999
Kurt
Bertelsen Christensen
formand
Brev til
Svend Auken
Miljø-
og Energiminister Svend Auken
Højbroplads
Emne:
Marsvin og handlingsplan
Kære
minister
Landsforeningen
Levende Hav har siden december 1998 arbejdet med handlingsplanen
for marsvin og vi sender dig vores redegørelse samt
nedenstående resumé.
Vi
håber at du vil overveje sagen endnu engang da vi frygter
for det garnfiskeri, som på næsten alle andre
områder lever op til miljø-og ressourcekravene
til fremtidens fiskeri.
Vi
kommer gerne til København for at uddybe vores redegørelse,
eller også kunne det finde sted i forbindelse med at
du eller andre fra Miljøministeriet/Skov og Naturstyrelsen
skulle være på disse kanter.
Med
venlig hilsen
Kurt
Bertelsen Christensen
Formand
Kontakt
telf. 97348450 el. 40594887
Forslag
og kommentarer til de af Miljø- og Energiministeriet
udsendte rapport:
’Handlingsplan
for reduktion af utilsigtet bifangst af marsvin’
LLH
mener ikke at man på det foreliggende grundlag kan konkludere
at bestanden af marsvin er truet, og som udviklingen tegner
sig for garnfiskeriet, ser det ikke ud til at garnfiskeriet
skulle blive en større trussel i den nære fremtid.
Der er altså god tid til at få lavet de nødvendige
bestandsundersøgelser, før man skrider til drastiske
forholdsregler af biologiske årsager. I sær fordi
garnfiskeriet af andre grunde er et energiøkonomisk
og skånsomt fiskeri.
Med
hensyn til trusler mod marsvinebestanden, så LLH langt
hellere en handlingsplan for reduktion af miljøfremmede
og skadelige stoffer som er en trussel mod hele bestandens
sundhed.
Derimod er det
klart, at bifangsten af marsvin, er et dyreetisk problem,
som garnfiskeriet er nødt til at tage alvorligt og
gøre noget ved. Handlingsplans mange aktører
siger, at fiskerne skal inddrages og medvirke konstruktivt,
hvis problemet skal løses. LLH mener at det må
være omvendt. Garnfiskerne skal selv løse dette
problem, under inddragelse af alle konstruktive kræfter.
Handlingsplanen
som den er blevet udviklet og som den foreligger, har ikke
givet og giver ikke garnfiskerne muligheder for selv at få
løst problemet, og har heller ikke udnyttet mulighederne
for et samarbejde med fiskerne, angående det utroligt
vigtige og grundlæggende problem om bestandenes størrelse.
Brugen
af akustiske marvineforskrækkere som anbefalet i handlingsplanen,
er hvalbiologisk set stærkt tvivlsom og ville, hvis
det blev brugt i stor skala, sandsynligvis gøre mere
skade end gavn. De vil desuden være en alvorlig økonomisk
belastning for et fiskeri der af miljømæssige
årsager i øvrigt bør fremmes og støttes.
Vi
anbefaler derfor at "Handlingsplanen for reduktion af utilsigtet
bifangst af marsvin", sættes i bero, indtil man har
større klarhed over de miljømæssige- og
økonomiske konsekvenser ved brugen af akustiske alarmer
(pingere).
Vi
anbefaler desuden, at garnfiskerne opfordres og støttes
i at få udarbejdet en handlingsplan, hvor garnfiskerne
anerkende problemet og forpligter sig på at få
bifangsten bragt ned på et acceptabelt niveau. En sådan
plan kunne omfatte:
- Registrering
og ilandbringning af alle fangede marsvin,
- Forsøg
med høje og lave garn, stor- og småmasket garn,
almindelige garn i stedet for toggergarn, mindre opdrift
i garnene, garn hægtet sammen i undertællen
istedet for overtællen ect.
- Iagttagelse,
optælling og kortlægning af sæsonbestemte
vandringsmønstre
- Ændring
af adfærd ved at bruge metoder der erfaringsmæssigt
fanger færre marsvin eller og ved at stoppe fiskeriet
i de områder og sæsoner hvor der fanges flest
marsvin.
En
sådan positiv strategi i forhold til erhvervet og omverden,
ville sikre garnfiskerne tid til de nødvendige omstillinger.
Den vil også sikre forskningen den nødvendige
tid til at få klarhed over bestandsstørrelserne
i de enkelte farvande. Og garnfiskernes egen plan vil give
tid og indhold til den etiske diskussion af bifangsten af
marsvin.
Handlingsplanen
viser tydeligt, at der er en grundvidenskabelig interesse
i marsvinets biologi og adfærd. Vi deler og støtter
denne interesse, men mener ikke at disse undersøgelser
skal finansieres, ved at blande det etiske problem, om småhvalers
druknedød i garn, sammen med det biologiske problem
der drejer sig om truslen mod marsvinebestanden som helhed.
Landsforeningen
Levende Hav
Kurt
Bertelsen Christensen
Formand
|