Fiskeriet er nu kommet i gang efter nytår på
nye kvoter. Det er torsken man går efter og den jagtes med trawl,
vod, garn og kroge. Priserne har været usædvanlig gode, fra
15-50 kr. kg, alt efter størrelse og kvalitet.
Med 2002 fiskeriet fik kystfiskerne (ca.
4-500 erhvervsfartøjer) også et tilbud om at komme under deres
egen nye regulering. En regulering som betyder, at de selv kan
bestemme hvornår de ville fange fisken. Normalt er det sådan at
fartøjerne, alt afhængig af fartøjets længe, får tildelt en måneds,
fjorten eller en uges ration. For de små fartøjer betyder en
rationsregulering, at de mister rationer hvis vejret driller. Men
det betyder også, at de må tager større chancer, de er nødt til at
sejle ud selv om vejret er dårligt, for netop ikke at miste deres
ration.
Med den nye regulering vil hvert
kystfiskerfartøj få deres egen kvote, en såkaldt årsmængde.
En afmålt mængde fisk som udmåles efter de enkelte fartøjers
fiskeri de seneste to år, justeret i forhold til EU kvoterne for
2002. En sådan regulering har også den fordel, at
kystfiskerne, som er helt afhængig af at der er fisk tilbage på
kvoten når fisken kommer ind til land, kan forsikre sig mod de
hyppigere fiskestop eller meget små rationer, som følge af, at
de store fartøjer som fisker langt til havs, får opfisket kvoten
inden kystfiskerne kommer i gang.
Dette så man seneste i december 2001 hvor
kvoten var fisket op i slutningen af november og så blev
rationerne sat ned til 2-500 kg pr. uge, en meget lille ration, som
en kystfisker fanger på mindre end en dag i højsæsonen
– og december er netop højsæson for torsk i kystfiskeriet.
Levende Hav kæmper og slås for at
kystfiskerne ikke bliver opslugt af det store fiskeri. Og i foråret
2001 fik vi på ministeriets opfordring indsamlet oplysninger fra
kystfiskerne om hvorledes en sådan ordning bør udformes. Det måtte
vi, for Danmarks Fiskeriforening kæmper imod sådanne særordninger,
de støtter kun ordninger hvor alle danske fiskere kan være med på
en gang, stor som lille. Den nye ordning til kystfiskerne er
frivillig. Dvs. hvis man får en mængde man ikke kan leve af, så
siger man fra og fisker på almindelig rationsfiskeri
Nu er fiskeriet gået i gang og indtil
videre har vi ikke hørt fra, eller om, en eneste kystfisker, som
tager imod dette reguleringstilbud. Det hænger selvfølgelig
sammen med at reguleringen er blevet udformet sådan, at
kystfiskerne ikke kan bruge den til noget. Og det hænger sammen med, at
det endnu engang er lykkes for Danmarks Fiskeriforening at få ødelagt
et ellers fornuftigt initiativ for en udsat gruppe fiskere.
Ligesom de fik ødelagt initiativet til fordel for det mindre og
mere skånsomme fiskerier, efter at Folketinget i 1997 havde
vedtaget støtten til det miljøvenlige fiskeri, med projekter til
fremme af et miljømærke for fisk. De satte sig imod, og efter at
udvalg og administration havde taget en stor part af bevillingen på
20 mill. satte de sig på resten af pengene.
I 2001 vedtog Folketinget flere gange at
kystfiskerne skal under egen forvaltning som kan sikre og udvikle
dette fiskeri. Men efter at vedtagelsen forlod Folketinget, for i
ministeriet og dets direktorater, at blive udmøntet til et regelsæt
til formålet, så tillod de samme myndigheder, at Danmarks
Fiskeriforening fik så meget indflydelse på ordningen, at den
mistede hele dens værdi.
Tilbage står vi og spejder efter logikken i
denne sag. Hvorfor skulle Folketinget og myndighederne bruge tid
og penge på udviklingen af en kystfiskerordning som ikke kan
bruges til noget som helst? Fødevareministeren skriver i et brev
til Levende Hav, at ordningen blev udmøntet som Folketinget havde
vedtaget den!
Det må siges at være ”Stor ståhej for
ingenting”.
.
|