Udvalget
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketinget
Christiansborg
1240
København K.
Vedr. Fiskeri. Reguleringsbekendtgørelsen
for 2003
Vi skal anmode Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri om at undersøge følgende, og i denne sammenhæng
også stille spørgsmålstegn ved Fødevareministerens troværdighed.
Reguleringsbekendtgørelsen for fiskeriet i
2003: I det 2. udkast er der endnu ikke indsat de nødvendige ændringer
i kap. 3 ”Særlig ordning for kystfiskeriet”. Med ”nødvendige
ændringer” mener vi de ændringer der betyder at kystfiskerne
kan tage imod tilbuddet.
Ordningen er enslydende, bortset fra en
stramning, med den for 2002 gældende som 12 ud af 450 fiskere tog
imod. Dette år er det meget sikkert at ingen tager imod
tilbuddet, for nu kan man ikke længere melde fra inden den 1.
feb. i det år hvor man har meldt sig til.
Levende Hav har ingen høringsrettigheder på
fiskeriområdet, men vi har breve og udsagn fra fødevareministeren,
hvor hun med adresse til denne ordning, siger at man vil se på
sagen til 2003, for om nødvendigt at få ændret ordningen. I
2002 har Fødevareministeren flere gange, til os og til
offentligheden sagt, at kystfiskeriet har særlige problemer og at
hun er rede til at se på hvorledes de problemer kan afhjælpes.
Det hurtigste og mest indlysende ville jo så
være, at få denne kystfiskerordning til at virke efter
hensigten, altså således at kystfiskerne kan bruge den. Vi har
gentagende gange peget på de områder hvor ordningen kan blive
bedre: Mobilitet, fravalg af en art og historikken dvs. at
fiskerne kan vælge det bedste ud af 3-5 år for deres årsmængde.
Intet er kommet med i ordningen og således
er ordningen ikke nogen værdi. Det ved alle, også de ansvarlige
i Fiskeridirektoratet. Og denne ligegyldighed over for
Folketingets vedtagelse 117, står i dag i en skærende kontrast
til den virksomhed som Fiskeridirektoratet, også har stået for.
Nedenstående fremgangsmåde er uhørt i den
danske fiskeriforvaltning.
På opfordring af Danmarks Fiskeriforening
har Fiskeridirektoratet afsat midler og ressourcer i et arbejde
for Danmarks Fiskeriforening. Direktoratet har udsendt en masse
papirer til alle danske fiskere med oplysninger om deres fiskeri
og ikke mindst hvor stor en kvote, hvert fartøj ville have fået,
hvis Danmarks Fiskeriforenings ønsker om individuelle kvoter for
alle danske fiskere, allerede var gennemført. I disse papirer kan
man bl.a. læse, at nu får fiskerne deres historiske rettigheder,
ved at de kan vælge det bedste år inden for en 5 års periode.
Ja de kan endog tage de 5 års fiskeri og dividerer dem med 5, de
kan tage de økonomisk bedste år eller de kan tage de år hvor de
fangede de største mængder osv.
Ligegyldigheden overfor kystfiskeriet og den
gode service over for Danmarks Fiskeriforening, som i parentes bemærket
har kæmpet imod en særordning for kystfiskeriet, mod beslutning
117 i Folketinget, kan betyde, at enten er Fødevareministeren
utroværdig, eller også er hun betjent af et embedsværk, uden
forbindelse til ministeren, Folketinget og det danske samfund.
Levende Hav står uden for dette sammensurium
af myndighed, personer og erhvervsinteresser, der beviseligt
skader det danske fiskeri. Vi aner simpelthen ikke hvad vi skal
stille op med en myndighed, en regering og en minister som
tilsyneladende har sat sig uden for det vi normalt opfatter som
god embedsførelse – nu må Folketinget tage affære.
- Spørgsmål:
Hvorledes finder Fødevareministeren sammenhæng mellem de
breve og udtalelser hun har stået for i 2002, om støtte til
kystfiskeriet, og 2. udkast til Reguleringsbekendtgørelsen
for 2002, kap. 3.?
- Spørgsmål:
Hvem har givet Fiskeridirektoratet tilladelsen til at arbejde
for Danmarks Fiskeriforening og hvem tager ansvaret for den
misinformation og de følger de kan få, efter udsendelsen af
en opgørelse, over hvor stor en kvote hvert fartøj ville
have fået med forslaget fra Danmarks Fiskeriforening?
- Spørgsmål:
Spørgsmålet om individuelle kvoter, direkte omsættelige
eller indirekte omsættelige, er ikke blot et politisk spørgsmål
om ejendomsretten til naturressourcerne. Sagen er meget
dybere, det er simpelthen et spørgsmål om fiskeriet selv, om
vi skal have et fremtidigt fiskeri i Danmark, som også kan
bidrage med meget mere end blot den økonomi som ressourcerne
kaster af sig. Er det regeringen og Folketinget helt
uvedkommende hvad der skal sker med det danske fiskeri i
forhold til de værdier som hører fiskeriet til? De værdier
som knytter sig til bæredygtighed, skånsomhed, levende
fiskesamfund, de danske øer, den kultur, det hav osv. som
tilføres liv og virke gennem et mangesidet fiskeri rundt om
Danmark?
Vi skal opfordre Folketinget til handling. Også i lyset af
Danmarks ansvar under EU formandskabet, hvor der bl.a. skal
vedtages en fiskerireform som har været mere end 10 år
undervejs. Det er på højeste tid at Folketinget sætter en
dagsorden, der kan sikre de tusinder af fiskere og deres familier
og samfund et liv i fremtidens europæiske fiskeri.
For os er der ikke megen tvivl tilbage -
regeringen og dets embedsværk giver ikke det bæredygtige fiskeri
vi allerede har i dansk fiskeri, nogen fremtid.
Med venlig hilsen
For Levende Hav
Kurt Bertelsen Christensen
Talsmand i LLH
Ferring Strand den 13.11.2002
|