I dag, den 18/9 holder Danmarks
Fiskeriforening DF hovedbestyrelsesmøde. Det vigtigste punkt på
deres dagsorden er formandskabets forslag til helt ny regulering
af det danske fiskeri.
Formandskabet foreslår nu, at alle danske
fiskefartøjer tildeles individuelle kvoter. Dvs. at alle de væsentlige
kvotebelagte fisk (torsk, rødspætter, tunger, kuller, tobis
etc.) skal fordeles mellem de enkelte fartøjer og herefter skulle
det så være slut med de besværligheder der knytter sig til
rationsfiskeriet, et fiskeri hvor man fisker på de enkelte kvoter
efter nøje fastsatte regler til hvornår, hvordan og med hvilke
fartøjer etc.
Forslaget er fremsat i stor hast, tydeligvis
i et forsøg på at imødegå en massiv udmelding af Danmarks
Fiskeriforening. De store i dansk fiskeri vil ikke længere være
medlemmer af foreningen, de vil have deres egen forening.
De er
utilfredse med, at Danmarks Fiskeriforening ikke støtter deres ønsker
om individuelle omsættelige kvoter på sild. Et ønske de
alligevel får opfyldt med en Folketingsvedtagelse sidste år, en
vedtagelse som nu er udmøntet i et regelsæt for ”regler om
individuelle overdragelige kvoteandele for sildefiskeri” august
2002. ”Den Danske model” kalder man den, men i dens enkelhed går
den ud på at, ejerne af de individuelle kvoter kan sælge deres
kvote til andre som så kan ombygge deres fartøj eller også
bygge nyt, i vished om at de har den nødvendige mængde fisk til
forrentningen af deres investeringer. De som sælger kvoterne kan
så enten tage imod ophugningsstøtte eller også sælge deres
tonnage og kW til de fiskere som vil bygge større.
Forslaget fra formandskabet i DF åbner op
for en helt ny virkelighed inden for reguleringen, en virkelighed
som skal tage stilling til et utal af spørgsmål som:
1)
Hvorledes man får tildelt de alt for få fisk til de alt
for mange fartøjer?.
2)
Hvorledes får man administreret disse kvoter?
3)
Hvorledes får man retfærdigheden til at råde i
tildelingen?
1. Alle ved at der ikke er fisk nok
til alle. At fiskeriet alligevel har kunnet lade sig gøre under
det rationsfiskeri som foregår, hænger uløseligt sammen med at
rationerne er underlagt de praktiske forhold i fiskeriet: at fartøjer
går i stykker; at det blæser; at fisken ikke er der hvor man
forventede den skulle være; at man har fundet ud af at komme af
med ens fangster også selv om kvoten er opfisket; at man kan
skrive i ens fangstjournal at fisken er fanget i Kattegat, men
hvor den i virkeligheden er fanget i Skagerrak osv.
Alle disse og
mange andre mulige og umuligheder vil forsvinde med de
individuelle kvoter. Og der synes ikke at komme ret mange nye
muligheder til, bortset fra at det enkelte fartøj nu har en
fastsat mængde fisk.
-
Men da mængden jo bliver alt for lille er det jo
et dårligt bytte.
Sidste år gik Danmarks Fiskeriforening hårdt
imod et forslag til en slags individuelle kvoter for kystfiskerne.
Forslaget som var vedtaget i Folketinget ville give ca. 400 af de
mindre fartøjer en ”årsmængde” af 3 arter, rødspætter,
torsk og tunge. Mængden skulle tildeles de enkelte fartøjer
efter hvor meget de havde fanget de seneste år. Umiddelbart en
fornuftig regulering som kunne sikre de mindre fartøjer mod at
kvoterne var opfisket inden fisken kom ind til kysten hvor
kystfiskerne kunne starte deres fiskeri.
Men Danmarks
Fiskeriforening ville ikke være med til en sådan ordning og
derfor blev den så udvandet, at kun 12 ud af de mange fartøjer
valgte ordningen. Kystfiskerne kunne ikke tage imod ordningen
fordi den gav dem alt for få fisk.
Danmarks Fiskeriforening var
imod ordningen, hvis den ville give fordele til en mindre gruppe på
bekostning af andre fiskere. Skulle foreningen støtte en sådan
ordning skulle den gælde for alle danske fiskere, sagde
formandskabet. Og ifølge DF kunne ordningen ikke blive
bedre, fordi den da ville tage fisk fra de andre fartøjer.
-
Dvs. at allerede nu kan vi konstatere, at de
danske kystfiskere vil komme i en alvorlig klemme under en ordning
som afsætter individuelle kvoter til alle danske fartøjer.
Dertil har Bent Rulle sagt, at også de mindre
fartøjer vil få fordel af det nye forslag. Hans argumenter er de
samme som fortalerne fremførte for årsmængderne, som støre
sikkerhed og en bedre tilrettelæggelse af ens fiskeri osv. Men
det er jo argumenter uden hold i det faktum, at der er for få
fisk til, i dette eksempel - kystfiskerne.
2. Der er altså ikke fisk nok i
forslaget om individuelle kvoter.
Derfor må man nødvendigvis
udvide en sådan ordning med et regelsæt som giver andre fordele.
Det kunne f.eks. være en eller anden form for overdragelighed,
det vil reelt sige omsættelighed.
Hvis en fisker får for lidt
fisk i forhold til hvad han har brug for (han har f.eks. været
tid i erhvervet, han har ikke fisket så meget at hans historie
kan redde hans fremtid osv.) så vil han med en eller anden form
for overdragelighed kunne sælge sin kvote og det salg sammen med
en ophugningsordning, kunne måske være nok til at han kunne
komme ud af erhvervet uden gæld. Man kunne også forestille sig
en ordning som i andre EU lande med, at man kan udleje og eller
bytte ens kvote.
Men uanset alle de muligheder der vil skulle følge
en ordning med individuelle kvoter, så vil de fiskere som har
fisket forholdsvist små mængder blive sorteper i en sådan ny
regulering som tager udgangspunkt i ens historie.
Det samme
argument hører til de skånsomme fiskerier som f.eks. alm.
Snurrevod, garn, kroge, bundgarn, linetrawl. De har fisket skånsomt
mod havmiljø og bestande, og de vil nu blive låst fast på deres
historie.
Dvs. at de højeffektive trawl og snurrevod,
der er blevet sat ind i fiskeriet de seneste 15 år og som
fisker hårdt på bunden og i stenene og under et stort udsmid, de
vil med individuelle kvoter også blive låst fast på deres
forholdsvise store fiskeri med hvad deraf følger af ødelæggelse
og udsmid.
Forslaget om individuelle kvoter vil ødelægge bestræbelserne
på at få disse fiskerier ud af fiskeriet og erstattet af mere skånsomme
og bæredygtige fartøjer og fiskeriformer.
3. Retfærdigheden. Var det nu sådan
at fiskeriet, siden 1983 (hvor vi fik den fælles europæiske
fiskeripolitik) havde udviklet sig på en naturligt grundlag. Dvs.
at fiskerne havde udviklet deres fiskeri i takt med den natur og
de ressourcer de lever af, så ville det være en form for retfærdighed
i formandskabets forslag.
Men det har fiskeriet så afgjort ikke.
Det har udviklet sig i kraft af: en en udefrakommende økonomisk
støtte; af den fiskeripolitiske dagsorden som blev sat af
industrien og Danmarks Fiskeriforening, en politik som støttede
opbygningen af større og mere effektive fartøjer og
fiskeriudstyr.
Den politik lod hånt om de tusinde af fiskere som
blot ønskede at fiske så meget fisk at de kunne leve af deres
fiskeri. Og netop her skiller vandene. Det faktum, at alle er
enige om at den fælles fiskeripolitik har spillet fallit, burde få
alarmklokkerne til at ringe med formandskabets forslag til
individuelle kvoter. For gennemføres et sådan forslag, vil alle
forsøg på at få skabt et mere bæredygtigt fiskeri, gennem en
ophugning af de fartøjer og de metoder, som beviseligt er årsagen
til at fiskeripolitikken er slået fejl, forstumme.
For fra gennemførelsen af individuelle
kvoter vil der ikke gå ret mange år førend dansk fiskeri kommer
til at bestå af få store fartøjer, som på den ene eller den
anden måde, har fået opsuget kvoterne fra de fiskere, som ikke
ønsker at sætte penge, liv og helbred på spil, for at kunne
bedrive et fornuftigt fiskeri.
Som samfund mister vi: det naturskånsomme
fiskeri; fiskeriet fra de mange havne; oplevelsen af at møde
fiskerne i deres hverdag; de kultur- og økonomiske værdier som
knytter sig til erhvervsfiskeriet i de mange havne osv. Tilbage får
vi et fiskeri på få fartøjer fra få havne. De vil selvfølgelig
fange den fisk som er til rådighed og den værdi vil gå ind i
samfundsregnskabet.
Men fiskeriet repræsenterer en værdi der
ligger langt udover de 2-3 mia. de kan sælge fisk for om året.
Hovedparten af de 2-3 mia. kan sagtens hentes ind via et fiskeri
på flere fartøjer i de mange havne. Og dertil kan lægges værdierne
af at fiskeriet betyder alt for mange mindre øer i de danske farvande,
at fiskeriet betyder meget for mange af de mere end 200 havne vi har
i Danmark. Fiskeriet betyder alt for oplevelsen af, at der stadig
findes mennesker som lever af naturen og som er tilfredse med at gøre
det.
Samfundet mister således meget, men de mere end
tusinde fiskere, som ønsker et fiskeri i en balance med havet og
dets muligheder, de vil miste alt.
Individuelle kvoter er ikke svaret på
fremtidens regulering for de mange fiskere og for bestræbelserne
på at få skabt et mere bæredygtigt fiskeri. Derimod bør
fiskeriet reguleres via en stram og konsekvens styring af et sæt
logiske regler, som begrænser fiskeriet i dets hårde fremfærd på
havbunden og i dets udsmid af fisk og skaldyr.
Når dette er understreget, så bør man også
huske se på udspillet fra formandskabet i Danmarks Fiskeriforening,
som det det er.
Der er panik i DF, de store melder sig ud under
stor ståhej, de små melder sig ud i stilhed. Reelt er der tale
om at DF er under opløsning for foreningen taler nu ikke længere
på vegne af alle de danske fiskere. Det er et meget alvorligt
politisk problem for formandskabet i DF og dertil kan lægges de
økonomiske problemer, der venter organisationen Danmarks
Fiskeriforening i den kommende tid.
Det er svært at se forslaget som andet end panik før lukketid.
|