Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Att. Kontorchef
Mogens Schou
Holdbergsgade 2
1057 København K
vedr. kystfiskeri og årsmængdereguleringer
Hermed resultatet af vore forespørgsler i kystfiskeriet
om interessen for og kommentarer til en årsmængderegulering.
Vi havde håbet på flere interviews, men i den sidste uge har
alle været på fiskeri og i de kommende uger ser det også ud
til at blive tilfældet. Det er jo godt, men det har også betydet,
at vi ikke har kunnet ringe til folk om aftenen, de skulle
slappe af.
Skipper Henning Thøgersen Lemvig og Knud Andersen Bønnerup
og jeg selv, har haft kontakt til fiskere på Bornholm, Sydsjælland
og Storebælt, som repræsenterer fiskere der har prøvet at
fiske under en årsmængde regulering, og vi har haft kontakt
til fiskere på den jyske vestkyst fra Lild Strand, Thyborøn,
Lemvig, Thorsminde og havne i Limfjorden, som ikke har prøvet
det. Vi har haft en direkte kontakt til ca. 35 og flere af
dem har talt med andre fiskere om sagen.
Gennemgående er der en udbredt positiv
stemning og respons omkring en mulig fremtidig årsmængde regulering,
både fra de som har prøvet det og de som ikke har. Men samtidig
er det lige så udbredt, at man ikke tror på en regulering
til fordel for netop deres fiskeri. ”Det lyder jo meget godt,
men det bliver sikkert ikke til noget”, blev en gennemgående
kommentar til sagen.
Men den mulighed, at kunne få en regulering som giver
én den mængde fisk kan leve af, og som på samme tid betyder,
at man selv kan bestemme hvornår den skulle fanges, er meget
fristende.
For det at man selv kan bestemme hvornår man
skal på havet er så klart et ønske, at ingen kan sætte spørgsmålstegn
ved en 100% opbakning til en sådan mulighed.
Forvaltning, selvforvaltning
Det er vemodigt og trist, at voksne mennesker er blevet
bragt ud i en situation, hvor de ikke længere tror på egen
virke og muligheder. I denne og andre sager som f.eks. søtunger,
krabber og marsvin, hvor vi kom tættere på fiskerne end i
dagligdagen, oplevede vi disse følelser mellem vrede og afmagt,
også hos os selv. Det er sku til at tude over, at de selvstændige
mennesker ikke længere tror på at de har indflydelse på deres
eget liv og virke – i dag er den drivende kraft i fiskeriet,
lige så langt væk som byen i Rusland.
Siden 1991 har vi jævnligt været i Kazakstan og der
bl.a. arbejdet med fiskerne omkring Aralsøen i Kazakstan.
Det største problem har været, og det er det for så vidt stadig,
at initiativet blev taget fra fiskerne under det kommunistiske
system.
Det er tankevækkende, at hvor fiskerne ved Aralsøen
nu er i gang med at opbygge fundamentet og betingelser for
selvforvaltning, vokser modløsheden hos de europæiske fiskere,
fordi deres handlefrihed og muligheder er og tages fra dem.
LLH, udgiver i disse dage en rapport om det europæiske
kystfiskeri. Her indgår et netværk på mere end 100 kystfiskere
og et seminar i Danmark i dec. 2000 for kystfiskere fra Europa.
Gennemgående hersker modløsheden ”hvad skal/kan vi gøre”?
Det er jo lige meget hvad vi gør, så er det også forkert og
i den sidste ende bliver det de store som bliver tilbage.
Sådan har det europæiske fiskeri udviklet sig under en Darwinistisk
forvaltning (frit citeret under seminar i dec. 2000)
Derfor håber vi med andre, at 2001 initiativerne i
EU og i Danmark, virkelig er et opgør med den danske- og den
europæiske fiskeriforvaltning som den har udfoldet sig de
seneste 25 år. Og at man nu er er kommet på det rene med,
at et betydeligt mål af selvforvaltning, må være vejen
frem for de fornuftige fiskere. Vi er udmærket klar over,
at fiskerne under et, ikke brugte deres selvstændighed og
initiativer til fremme af et bæredygtigt fiskeri og ressource
forvaltning, men når det er sagt, så mener vi det bør stå
ligeså klart, at man ikke kan ”se fiskerne under et”. Der
er mange forskellige interesser i fiskeriet og de må tages
hver for sig, i forhold til det de kan og gør og i forhold
til de ønsker og forventninger vi som samfund har til de mange
fiskerier.
Ovennævnte forsvarstale er taget med, for at imødegå
den forventelige kritik af denne redegørelse, da den sikkert
som andet fra LLH, vil blive udlagt som et partsindlæg for
de mindre fiskerier. Dette er et partsindlæg, vi hverken kan
eller vil forsøge at skjule, at vi vil have styrket og fremmet
det mindre kystnære fiskeri, af mange gode grunde som jeg
ikke vil komme ind på her. Og vi tillader os dette forsvar,
fordi fiskerirådgivningen, hvor den så ellers kommer fra,
ikke er objektiv i forhold til de faktiske forhold i fiskerierhvervet
og så afgjort ikke i forhold til de faktiske forhold i havet.
Det mindre kystnære fiskeri, her forstået som de fartøjer
som virkelig fisker, dvs. minus de mange pramme og joller
som nok er registreret, men som ikke fisker et selvstændigt
erhvervsfiskeri, bør reguleres under et system som tager hensyn
til de behov de har, ellers forsvinder dét.
Og det er ingen fornuft/logik i at det mindre fiskeri
forsvinder, for ifølge statistikkerne fanger det mindre fiskeri
under 10% af de samlede fangster. Som sådan burde det fiskeri
også reguleres. Det meldte fiskerne tilbage på denne måde:
”Hvorfor bruger man så meget energi på os som ikke kan
være årsagen til den nuværende situation i fiskeriet”?
blev vi spurgt igen og igen.
Metoden til indsamling af oplysninger
Henning Thøgersen er aktiv i tungefiskeriet i øjeblikket
og han har diskutere sagen på havet og på havnen. Knud Andersen
er projektleder i Fiskernes Økologisk Netværk hvor sagen er
blevet drøftet på deres generalforsamling og på en tur til
Sjælland og Bornholm. Jeg har mødt fiskere og har ført en
del telefonsamtaler.
Årsmængde reguleringen
Efter disse indledende betragtninger skal vi forsøge
at samle denne redegørelse til brug for de videre arbejder
mod en regulering af kystfiskeriet, sådan som fiskerne ønsker
det.
- For uanset LLHs part i sagen, så kan der ikke være tvivl om, at kystfiskerne
ønsker og efterspørger en regulering der giver dem større
frihed til selvstændig virksomhed.
- De vil også bakke op omkring og være med til en udvikling af en ”årsmængde
regulering” som har været brugt i Østersøen siden 1992.
På spørgsmålene om en sådan regulering vil skabe splid iblandt
fiskerne, mellem de som kan kommer under en sådan regulering
og de som ikke kan, er svarene: Nej en sådan regulering
vil ikke medføre nogen alvorlig splid, for de fleste er enige
om, at det mindre fiskeri ikke kan reguleres som de store
i dansk fiskeri.
På spørgsmålene om Danmarks Fiskeriforenings negative holdning
til en eventuel positiv særbehandling af det mindre fiskeri,
er svarene: Det tager vi os ikke af, og hvad får vi
efterhånden også ud af vores medlemskab af DF?.
På spørgsmålene om hvilke arter man kunne forstille sig komme
med i en sådan regulering, er svarende: torsk, rødspætte,
tunge og enkelte også kulmule.
På spørgsmålene om de vil føle sig stavnsbundet til deres hjemhavn
med en årsmængde regulering, er svarene: Det kan være/blive
et problem, men ikke noget større problem.
På spørgsmålene til de som havde været under årsmængde regulering,
om de havde bud på forbedringer, er svarende:
- Det er et godt system som efterhånden er blevet udviklet, men det
bør ændres, så det kan tage højde for både fartøj og mandskab.
Sikkert noget i retning af krabbereguleringerne i udlandet,
som giver et vist antal tejner pr mand. En revision af årsmængde
reguleringen, bør indeholde en mulighed for, at et fartøj
også kan øge mandskabet.
- Hvordan kan ovenstående ændring overholdes? Det ved vi ikke, men
som andre vanskeligheder er blevet løst, siden 1992, kan
dette vel også løses.
- Problemet med de uopfiskede årsmængder ved årets slutning skal løses,
da det skaber konflikter mellem rationsfiskerne og årsmængde
fiskerne.
På spørgsmålene til de fiskere som ikke har fisket under
en årsmængde regulering, om de forudsætninger som reguleringen
bør indeholde og om forbedringer af den eksisterende ordning,
er svarende:
1.
Først
og fremmest skal vi have en tilstrækkelig mængde fisk. De
bedre priser, og en mere rationel tilrettelæggelse af fiskeriet,
kan nok kompensere lidt på mængden, men her i starten må vi
have en mængde der gør os sikre. En Thyborøn fisker: Hvis
jeg kan få minimum 19 tons torsk og en lille smule tunger
og et par tons kulmule så vil jeg slå til. Men jeg vil sikkert
ikke slå til under de 19 tons. Sidste år fangede jeg tæt ved
24 tons.
2.
Vi
ved ikke hvad der bør gøres for at forhindre, at de mange
indregistrerede joller og pramme som ikke bedriver et reelt
erhvervsfiskeri, kan komme under en årsmængde regulering og
dermed udhule dens værdi.
Vore afsluttende kommentarer:
Det
er vores opfattelse, at kystfiskerne er villige til at gå
meget langt for en årsmængde regulering. Og for at forhindre
udhulningen af en god ordning, vil man med et konkret oplæg,
også gå længere end man vil vedgå sig i dag.
Det
er vores opfattelse, at med et konkret oplæg vil fiskerne
også kræve at Danmarks Fiskeriforening bakker op en sådan
regulering
Det
er vores opfattelse, at en årsmængde regulering har brug for
en mere dækkende definering af en ”kystfisker”. I Danmark
er det ikke nok at definerer et kystfiskeri som, som et fiskeri
der foregår med et fartøj under 12 meter. Et kystfiskeri er
ikke bestemt af fartøjer, men af fiskere, derfor bør der fastsættes
kriterier for hvorledes en kystfisker fisker, ikke hvor langt
hans fartøj er, og det vil fiskerne gerne vil være med til
at udvikle. Rapporten ”Fiskere om Fisk og Fiskeri”, Landsforeningen
Levende Hav 2000 viser, at fiskerne ønsker klarhed.
Det
er vores opfattelse, at vedtager man en udvidelse af årsmængde
regulering til at gælde alle farvande og flere arter, så er
der brug for en indledende periode til afklaring af de nærmere
detaljer i en sådan udvidelse. Der er brug for mange samtaler
og diskussioner med mange fiskere til afklaring af ovennævnte
og andre spørgsmål, som hvordan man kan gemme mængde, hvordan
man kan bytte mængde mellem arter, beskyttelse af ordningen
mod udhulning, hvor man kan øge eller mindske mandskab m.m.
Derfor
vil vi foreslå at man bruger resten af 2001 som en sådan udviklingsfase.
Levende Hav vil bidrage aktivt, da vi er på farten i juli,
august og september med ”Anton – for et rent hav”. Under denne
tur rundt, til de fleste havne i Kattegat og alle havne i
Skagerrak og Nordsøen, kommer vi i kontakt med mange fiskere
og vi kan derfor indsamle og systematisere de nødvendige oplysninger,
til brug for en robust
årsmængderegulering. Vi vil også kunne være ramme for forvaltningens
eksperter, hvis de ønsker at komme i kontakt med mange fiskere
i denne og andre sager.
Skipper Henning Thøgersen
Projektleder Knud Andersen
Koordinator
Kurt Bertelsen Christensen
Ferring Strand den 1. maj 2001
V/Kurt
Bertelsen Christensen
|