Kære
fødevareminister Mariann Fischer Boel
I
forbindelse med det uformelle EU landbrugsminister møde i Nyborg
vil Landsforeningen Levende Havs projektfartøj M/S Anton være på
havnen med udstillinger om fiskeri og havmiljø, bl.a. et større
udstilling om de havmiljø problemer der følger af skibenes
bundmalinger.
Vi
stiller op i Nyborg med et konkret fokus på EU's fiskerireform.
Siden maj har vi været på farten med diskussion og debat om
reformen og dens konsekvenser for specielt det mindre og mere
kystnære fiskeri. Fra midten af august og indtil i dag er denne
diskussion blevet overskygget af situationen omkring det alvorlige
iltsvind som er i gang, og som udvikler sig dag for dag.
Vi
har talt med mange fiskere og de fortæller os, at de føler sig
glemte i denne situation. Bl.a. ønsker de viden om hvorledes
regeringens politik mht. at få skabt normale tilstande i de
danske farvande og de stiller spørgsmålet om de eventuelt vil
kunne få oplægningsstøtte i en situation hvor fiskerne er
forureningsramte.
Dette
og andre spørgsmål trænger sig på for de mindre fartøjer. Vi
har netop forladt Agersø og Omø med kurs mod Kerteminde.
Flertallet af fiskerne på disse 2 øer er ikke medlemmer af
Danmarks Fiskeriforening DF og som sådan har de ikke længere
nogen organisatorisk indgang til dit ministerium.
Sidste
år mødte vi mange fiskere som enten havde meldt sig ud af DF
eller også var de på vej til det. I år har den udvikling taget
fart. Vi kan konkluderer og du må tage til efterretning, at DF
ikke længere taler på vegne af alle danske fiskere. I dag mener
vi at et sted mellem 1-1500 aktive fiskere står uden for Danmarks
Fiskeriforening.
Et
fåtal af disse fiskere er medlemmer af Levende Hav, men Levende
Hav er ikke nogen fiskeriforening, foreningens formål er først
og fremmest en forbedring af havmiljøet, herunder fiskebestande.
Men vi taler gerne disse fiskeres sag, idet de står for det
naturskånsomme fiskeri med redskaber som garn, vod, ruser,
bundgarn og kroge, et fiskeri som vi alle kan og bør støtte og
udvikle.
De
er nu ramt af det værste iltsvind i mange år, og de er også
meget bekymret for deres fiskeri de kommende år. Til bekymringen
om hvorvidt f.eks. rødspætterne vil være tilbage næste år,
kan lægges deres frustration over den måde fiskeriforvaltningen
foregår på. De er f.eks. meget uenige med Bent Rulle der siger,
at han er ligeglad med hvilket nummer der står på stævnen af de
danske fiskekuttere. Alle danske fiskere har lige adgang til alle
danske fisk og farvande. Og kan Omø fiskerne(ca. 20), i Bent
Rulles optik, ikke få økonomi i deres fiskeri rundt Omø, ja så
kan de blot sejle andre steder hen. Han vil ikke være med til at
sikre Omø fiskerne sær rettigheder til fisken rundt øen. De er
meget utilfredse med DF på det punkt som de er utilfredse med at
DF ikke går helhjertet ind i arbejdet på at få skabt lovlighed
i trawlfiskeriet, dvs. at få stoppet trawlfiskeriet i de havområder
hvor der ikke må trawles, og de mere end utilfredse med at
trawlerne fisker med ulovligt store maskiner.
Her
står du som minister, med et efter vores mening, alvorligt
dilemma. Vi mener som Omø fiskerne, at selvfølgelig skal de
kunne leve af fiskeriet fra deres hjemhavn. Hvorfor skal de
tvinges ud i en nomade tilværelse, blot fordi vi i Danmark lader
os dikterer af Danmarks Fiskeriforenings politik som for
hovedpartens vedkommende nu tager hensyn til de kapitaltunge fartøjer?
Større fartøjer som udelukkende kan få økonomi i deres
virksomhed ved at være på farten hele året rundt og som
beviseligt ”slår ned med deres trawl og vod, der hvor der
dukker en lille klat fisk op, og efter et par dage er fisken
fanget” (sagt af en fisker på Agersø).
Også
din regering taler om de danske øer og behovet for at opretholde
levedygtige erhverv på øerne. Fiskeriet er et naturligt erhverv
for en ø, ikke blot i Danmark, men overalt på hvor klode. I
andre lande end Danmark, tilrettelægger man ens fiskeripolitik således
at ø-fiskeriet ikke bliver umuliggjort. Vi skal opfordre dig til
at se nøje på spørgsmålet om fiskeriets betydning på de
danske øer. Også under hensyntagen til ø-fiskernes behov for at
være noget for deres familie. Dette at fiskerne skal være borte
fra familien er en sag som vi diskuterer i hver eneste havn.
Ligesom samfundet har ændret sig på dette område, med større
og større ønsker om at være sammen med ens børn, har fiskerne
nu også dette ønske i tilrettelæggelsen af deres fiskeri.
Dertil kan lægges, at de fiskere som vi har som medlemmer, oftest
ejer de mindre fartøjer uden den store komfort. I dag stiller
fiskerne også krav til forholdene ombord på en fiskekutter. De
vil ikke bo ude i fremmed havne under dårlige forhold i de mindre
kuttere, og derfor ønsker de at fiske på en måde der sikrer at
de spiser og sover hjemme hos familien.
Der
er mange spørgsmål inden for fiskeriet som fortjener en dybere
overvejelser. I Levende Hav stiller vi os til rådighed for
Folketinget og den til enhver tid siddende regering, som vi har
gjort det i mange år, med vore input, oplysninger og forslag til
et forbedret havmiljø og et mere bæredygtigt fiskeri.
Vi
skal opfordre dig til at tage en alvorlig samtale med Danmarks
Fiskeriforening om fremtidens fiskeri, med det sigte at få
afklaret om DF stadig kan siges at tale på vegne af alle danske
fiskere.
Vi
skal også inviterer dig på havnen i Nyborg til en snak med
fiskerne om hvordan regeringen vil sikre deres fremtid i lyset af
det omfattende iltsvind som finder sted i år. Vi kan byde på en
sejltur ud med M/S Anton for at få syn for sagen med prøvetagning
af havbunden og måske vil vi også kunne få marsvin at se.
Vi
er udmærket klar over at du har et meget omfattende program i
Nyborg, det respekterer vi fuldt ud. Tag denne invitation i den ånd
den er sendt. Har du tid er vi til rådighed, har du ikke tid, så
er det også helt i orden.
M/S
Anton stiller op i centrum af Nyborg den 7/9 – 11/ 9. Vi har
inviteret fiskerne fra Store Bælt til et møde på havnen og vi
deltager i Verdensnaturfondens høring om EU's fiskerireform.
Vi
kan kontaktes på telefon 5124 5712 el. 5124 8220
Med
venlig hilsen
Besætningen
på M/S Anton pt. I Storebælt 5.8.2002
|