Indledning
Sidste år vedtog man i Folketinget, at
fiskeriet efter sild til konsum skal reguleres via individuelle
omsættelige kvoter. Danmarks Fiskeriforening er modstander af omsættelige
kvoter og nu vil Danmarks Fiskeriforening have udelukket de fartøjer
som sælger deres sildekvote til andre, fra alt andet fiskeri. Det
er ifølge Danmarks Fiskeriforening begrundelsen for, at nu skal
alle fiskere have individuelle kvoter, for at sikre fiskerne, uden
for sildefiskeriet, deres historiske rettigheder.
Men det er et tvivlsomt argument, for
Danmarks Fiskeriforening har ingen historiske traditioner for
beskyttelsen af deres medlemmers historiske fiskerier. Det er også
uforeneligt med formålet i Danmarks Fiskeriforening at arbejde
for medlemmernes historiske fiskerier. Formålet med Danmarks
Fiskeriforening er først og fremmest at sikre deres medlemmers
ret til at fiske hvor de vil, hvornår de vil, med hvad de vil,
under hensyntagen til medlemmernes økonomiske interesser. Forstået
på den måde, at DF skal støtte de fiskerier som giver den største
økonomisk udbytte. De sildefiskere som går over i et andet
fiskeri, efter at have solgt deres kvote, har som regel også
bedrevet et blandet fiskeri, og for dem giver det den største økonomiske
udbytte at få solgt deres sildekvote. Den virkelighed har DF
respekt for, så det forhold, at 40-70 fartøjer nu giver
afkald på deres fiskeri efter sild, for at fiske torsk, hummer, rødspætter,
kan ikke ryste Danmarks Fiskeriforening og er da heller ikke
forklaringen på, at alle danske fiskere nu skal reguleres via
individuelle kvoter.
Sandheden er politisk, med hvad deraf følger
af økonomiske og strukturelle problemer i Danmarks
Fiskeriforening. Danmarks Fiskeriforening mister medlemmer og magt
og foreningens alvorligste problemer tåler sammenligning med de
irrationelle beslutninger og mangel på strategier, som styrer
monopolets kamp mod dets modstandere.
For udefra set foreligger der ikke nogen ny
situation siden Folketinget sidste år vedtog de omsættelige
kvoter i sildefiskeriet. Udviklingen af Folketingets beslutning er
logisk, der er ikke noget som kan overraske folk i og uden for
erhvervet. Det eneste nye er et brev til Folketinget fra 19 fartøjer
som oplyser, at Bent Rulle ikke længere taler på vegne af disse
19 fartøjer. Dette brev udtrykker den første alvorlige
organiserede modstand mod det fiskeriorganisatoriske monopol
Danmarks Fiskeriforening har siddet på siden 1994, og denne
realitet er den fornuftige forklaring på, hvorfor alle danske
fiskere nu skal reguleres via individuelle kvoter.
-
Men hvorfor kan 19 udmeldelser så føre til en 180 graders
fiskeripolitisk kursændring i Danmarks Fiskeriforening?
(De ”store” er i denne analyse de fartøjer,
som uanset størrelse, skal have en omsætning på mere end 3 mill./år.
De ”små” ligger under denne omsætning).
Baggrund
De danske fiskere er organiseret i Danmarks
Fiskeriforening som er den eneste fiskeriforening i dansk fiskeri,
i hvert fald indtil for et par uger siden, hvor de 19 fartøjer
meldte sig ud af foreningen og ind i en forening for større fartøjer
som fisker sild til konsum.
Folketinget har vedtaget, at sildefiskeriet
skal reguleres via individuelle omsættelige kvoter. Danmarks
Fiskeriforening, med formanden Bent Rulle i spidsen, er modstander
af individuelle kvoter. I særlig grad de omsættelige, dvs. de
kvoter som fiskerne kan sælge til andre fiskere, en regulering
som må betegnes som meget liberal. Liberal er også idegrundlaget
i Danmarks Fiskeriforening, alle kæmper mod alle og den der
vinder skal der ikke sættes spørgsmålstegn ved.
·
Så modstanden mod de individuelle kvoter har ikke
baggrund i solidaritet og fællesskab i Danmarks Fiskeriforening,
men i det faktum, at med en regulering via individuelle omsættelige
kvoter, vil Danmarks Fiskeriforening miste en betydelig mængde
magt og indflydelse.
I dag er fiskeriet reguleret på flere
forskellige måder, mestendels gennem rationsfiskeri, hvor fartøjerne
tildeles en uge, 14 dages eller månedsration, alt efter hvor
stort fartøjet er og hvor det fisker. Og alt skal forhandles på
plads med Danmarks Fiskeriforening, dets lokale foreninger og
mange udvalg. Derudover er der andre mindre systemer som f.eks. årsmængder
på torsk i Østersøen, hvor fiskerne kan melde sig til en
regulering, hvor de gives en vis mængde torsk de må fange det år.
Den regulering er den type regulering som ligger tættest på
individuelle kvoter her i landet.
I EU landene findes der mange former for
regulering af fiskeriet som spænder fra de omsættelige
individuelle kvoter, en regulering som helt logisk fører med sig,
at fiskeriet bliver koncentreret på færre, men større og mere
effektive fartøjer. Atter andre reguleres via rationsfiskerier,
og forskellige former for individuelle og gruppe kvoter som kan
overdrages, byttes eller lejes ud til andre.
Udover fordeling, retfærdighed osv. mellem
fiskerne, et område hvor fiskeriets organisationer spiller en
fremtrædende rolle, så er reguleringen af fiskeriet er en meget
kompliceret sag, hvor et utal af faktorer er meget vanskelige at få
sat i system. Der er spørgsmålet om bifangster, dvs. de fisk der
går i garnet ved siden af de fisk man forsøger at fange. Her er
der f.eks. store problemer med den kvotebestemte udsmid. Der er
også hele kontrolsystemet som er vanskeligt. Fiskerne er ikke
under konstant overvågning på havet – selv om de ynder at fortælle
omverden at det er de – de kan fiske i et farvand og lande
fisken fra et andet osv. De har også hjælp i land i de led som
aftager fisken, her kan man omskrive torsk til sej osv. Også på
disse forvaltningsområder som hører under de offentlige
myndigheder, spiller fiskeriets organisationer en vigtig rolle.
·
Forstiller man sig, at alle EU fiskerne, måske
bortset fra de allermindste fartøjer, kom under en regulering via
individuelle omsættelige kvoter, ja så vil fiskerne kunne
undvære 90% af det der i dag foregår i de store nationale europæiske
fiskeriforeninger. Hvordan reguleringen via de individuelle kvoter
bliver strikket sammen ved vi ikke noget om, men vi kan være helt
sikre på at uanset hvorledes de udformes så bliver det på en måde
der skal sikre Danmarks Fiskeriforening en fremtrædende rolle i
gennemførelsen og vedligeholdet af en sådan regulering.
·
Og her er det vigtigt at notere sig, at sammenlægningen
ikke havde baggrund i ønsket om et større fællesskab i dansk
fiskeri. Sammenlægningen blev fremtvunget af de ministerier som
havde fiskeriet under sig, udtrykt af fiskeriminister Bjørn Vest
der kommer til mødet med de to foreninger med ordene ”er de to
foreninger blevet enige? Det synes ikke tilfældet – så tager
jeg beslutningen”.
Flertallet af de danske fiskere opfatter da
også Danmarks Fiskeriforening som skabt af en politisk nødvendighed,
for et kunne stå stærkere overfor myndighederne her i landet og
i EU. Danmarks Fiskeriforening fungerer ikke i kraft af et
fiskerifagligt socialt fællesskab, men i kraft af modstanden mod
de love regler, som ifølge foreningen ”trækkes ned over
erhvervet”.
Her spiller formanden Bent Rulle en stor
rolle i Danmarks Fiskeriforenings forsøg på at holde sammen på
fiskerne, imod den verden der kun vil fiskerne det ondt. Selv
kommer Bent Rulle fra det mindre fiskeri og dermed fik de små, på
papiret i hvert fald, tilgodeset deres behov efter sammenlægningen.
De store har en politisk interesse i at stå i Danmarks
Fiskeriforening. Under Danmarks Fiskeriforening får de nemlig en
bedre beskyttelse mod den omverden, som særlig er ude efter
industrifiskeriet og det trawlfiskeri som fisker hårdt på
havbund og ressourcer.
Internt står fiskerne i Danmarks
Fiskeriforening med meget modsatrettede interesser og derigennem
fremstår Danmarks Fiskeriforening over for omverden, som en
lukket forening, sært umoderne i struktur og formidling. Med Bent
Rulle i front angriber foreningen alt og alle der sætter spørgsmålstegn
ved fiskeriet. Skiftende regeringer og ministre får roser de første
par uger, hvorefter de bliver kølhalet. EU er den store synder og
ødelægger, med den biologiske rådgivning lige efter sig. De Grønne
organisationer er, ifølge Danmarks Fiskeriforening, kun
interesseret i at rage til sig, på bekostning af
fiskerierhvervet.
·
Organisatorisk fremstår Danmarks Fiskeriforening
som en forening, der kan sammenlignes med protestbevægelsen Kyst,
Land og Fjord, som kun lever i kraft af de danske miljømyndigheders
ageren i naturfredningssagerne.
Fiskeripolitikken er vigtig for Danmarks
Fiskeriforening, men økonomien spiller også en rolle i denne
sag. Foreningen omsætter i dag for et tocifret millionbeløb. De
danske fiskere betaler direkte og indirekte mellem 0,8 og 1% af
deres omsætning til det arbejde som Danmarks Fiskeriforening udfører
for deres medlemmer. Det er efterhånden blevet til betydelige beløb
som fiskerne skal betale. Mange mindre fartøjer har meldt sig ud
af Danmarks Fiskeriforening, de mener ikke de får udbytte af de
beløb de betaler. Når de melder sig ud sparer de ca. 50% af
udgifterne til Danmarks Fiskeriforening og promilleafgiftsfonden.
(f.eks. betaler Levende Havs formand ca. 20.000 om året til
Danmarks Fiskeriforening og til promilleafgiftsfonden.
Promilleafgiftsfonden hører også under foreningen, da fondens
bestyrelse tegnes af foreningen og midlerne tildeles aktiviteter
under Danmarks Fiskeriforening).
·
Kommer der nu en massiv udmeldelse af Danmarks
Fiskeriforening, fra de store og omsætningstunge fartøjer og
fiskerier, vil foreningen miste mere end halvdelen af deres indtægter.
Set udefra, er et af Danmarks
Fiskeriforenings store problemer at foreningen mangler en
fremadrettet strategi og en positiv til- og omgang med omverden.
Men hvorfor fremhæver foreningen ikke de positive aspekter i det
danske fiskeri, i stedet for at fortælle omverden hvor ringe den
er til at begribe dansk fiskeri?
Her kommer de fiskere på banen, som jo er
forudsætningen for Danmarks Fiskeriforening. Og her spiller den
frihed man tog fra fiskeriet den største rolle.
Gennemsnitsalderen blandt danske fiskere er høj, så flertallet
af dem har fisket før der kom kvoter og kontrol. Og selv om de
med deres fornuft ved, at den frihed har de mistet for altid, så
kan de ikke andet end være imod myndighederne, i særlig grad EU.
Men dette mere end anstrengte forhold til
myndighederne, kunne være undgået, hvis fiskernes talsmænd og
organisationer havde taget Danmarks beslutning om at gå med i EF
til efterretning. Og senere det deraf følgende fiskerifaglige
medansvar for den situation der førte til kvoter og kontrol. En
anden og for den enkelte fisker meget alvorlig bifangst ved
Danmarks Fiskeriforening negativisme over for omverden, førte også
til, at de danske fiskere fik nemmere ved at ”bøje reglerne”.
Med deres forening i front, blev regler og kvoter jo opfattet som
i bund og grund forkerte og uretfærdige, og dermed stod fiskernes
moral bedre rustet til at klare det ulovlige fiskeri. Inden for
fiskeriet er det ikke et spørgsmål om moral eller mangel på
samme, når det gælder store dele af det ulovlige fiskeri, her
handler det om ikke at blive opdaget, for bøderne er store, lyder
det rundt om i de danske havne.
·
Danmarks Fiskeriforenings mangel på en fremadrettet
og positiv strategi har groft sagt været med til at få
kriminaliseret nær sagt alle danske fiskere.
Repræsenterer Danmarks Fiskeriforening de
danske fiskere i dag? Ja det gør foreningen hvis foreningen selv
og omverden kan nøjes med, at DF repræsenterer lidt mere end 50%
af de danske fiskere.
Hvad vil det ske i det kommende år?
Danmarks Fiskeriforenings bestyrelse fremlægger
i slutningen af oktober i år et forslag til individuelle kvoter.
På hovedbestyrelsesmødet sagde 9 ud af 15 medlemmer ja til
forslaget der pålagde bestyrelsen at udarbejde et forslag, som
skal op på et ekstraordinært bestyrelsesmøde og repræsentantskabs
møde.
Alt afhængig af forslagets fordele, i
forhold til en eller anden form for omsættelighed (at kvoterne i
DF forslaget ikke bliver omsættelige er kun et spørgsmål om
principper. I virkelighedens verden ved alle, at kvoterne bliver
omsættelige, overdragelige, byttelige, lejelige, eller på anden
måde gjort værdifulde i forbindelse med salg af kutter,
ophugning m.m.), vil et lille flertal kunne stemme for forslaget.
Det vigtigste for forslagsstillerne i denne sag er ikke at få
samling på alle tropperne – det ved de udmærket ikke kan lade
sig gøre. Det vigtigste er at få minimeret tabet af fartøjer.
Og da forslaget er stillet for at undgå den situation, at alle de
store forlader foreningen, ja så er det tabet på midten af dansk
fiskeri man vil minimerer, de små har man tabt.
Med den sammensætning dansk fiskeri har fået
de seneste 20 år, fra 5000 fartøjer over 5 tons til i dag mindre
end 1600 fartøjer er styrkefordelingen, målt på hovederne,
vippet i Danmarks Fiskeriforening. I dag udgør gruppen af fiskere
som hører til de store, et lille flertal, godt hjulpet på vej af
en betydelig udmeldelse fra de små.
Så alt afhængig af det forslag der bliver
udarbejdet i den kommende måned, vil Danmarks Fiskeriforening
sandsynligvis vedtage, at foreslå Folketinget og myndighederne,
at få reguleret fiskeriet via individuelle kvoter.
Sker det, vil der ikke komme nogen massiv
udmeldelse fra de store – i år. Det bliver sikkert kun de få
store fartøjer som fisker sild til konsum, som vil tilslutte sig
den nye forening. Og den forening vil ikke være nogen alvorlig
trussel mod Danmarks Fiskeriforenings magt og indflydelse, idet
den vil skulle etablere et formaliseret samarbejde med Danmarks
Fiskeriforening.
De små i dansk fiskeri vil derimod blive nødt
til at oprette deres egen fiskeriforening. Men her spiller
Danmarks Fiskeriforening på, at det gør de nok ikke. Og
med gode ods, for det er svært at få øje på de kræfter i
dansk fiskeri, som kunne gå i front i oprettelsen af en
fiskeriforening for de danske ”husmandsfiskere”. Kommer der
alligevel en sådan forening, bliver dens hovedopgave en sikring
af det mindre fiskeri i fremtiden, i en noget brutal kamp mod de
individuelle kvoter og de historiske rettigheder, kvoterne skal
opbygges efter. Hvordan fremtiden vil forme sig for de 2
foreninger er svært at spå om, men fiskeripolitikken i
”Husmandsfiskerforeningens” kommer helt og fuldt til at hvile
på dette fiskeris miljø- og ressourcebæredygtige kvaliteter.
Men forslaget om individuelle kvoter kan også
blive et farvel til Danmarks Fiskeriforening som foreningen ser ud
i dag. Bestyrelsen kan blive tvunget til at fremlægge et forslag,
som er uspiseligt for de store, eller de kan blive tvunget til
stoppe arbejdet med planerne om individuelle kvoter – det sidste
er endog meget sandsynligt i og med at 3-4 af de
hovedbestyrelsesmedlemmer som stemte ja, naturligt hører hjemme i
den gruppe, som burde være imod.
Og den svaghed foreningen så stiller til
offentlig skue, vil få de store til at søge ind i en ny
forening, som de vil og kan opbygge på moderne principper og
lederskab.
Skal Danmarks Fiskeriforening overleve en sådan
politisk- og ikke mindst økonomisk åreladning, så skal
foreningen slankes til det ukendelige, samtidig med at den skal
have helt ny og mere dynamisk struktur og lederskab.
Ovenstående blev et forsøg på en analyse
af situationen i dansk fiskeri pt. Kendere af dansk fiskeri ved,
at sådanne analyser skal tages med forbehold, for måske ligger
dansk fiskeri og i særdeleshed Danmarks Fiskeriforening, uden for
den logiske analyses muligheder.
Ferring Strand den 27.09.2002
Kurt Bertelsen Christensen
Talsmand i Levende Hav
|