Redegørelse vedrørende EU forordningen 850/98 30. Marts 1998 om bevarelse af fiskeressourcer gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer.

 

EU forordning 850/98 30.03.1998 Artikel 18. 4a og 4b

4a. Taskekrabber må kun beholdes ombord hele og må kun landes hele.

4b. Dog må højst 5 vægtprocent af den samlede fangst af Taskekrabber eller dele heraf, der beholdes om bord eller landes, bestå af aftagne klør.

Kommentar: Vi har ikke kunnet læse bemærkningerne til forordningen, men ministeriet oplyser, at forordningen skal sikre, at krabberne behandles etisk forsvarligt (dyrevelfærd). Forbudet skulle således være resultatet af en påstand om at fiskerne ikke dræber krabberne inden klørerne brækkes af og resterne smides tilbage i havet. Biologisk bæredygtighed, ressource bæredygtighed eller krabbernes forurening af havmiljøet skulle ikke være nævnt i forordningen.

Redegørelsen

Landsforeningen Levende Hav har bl.a. udarbejdet denne redegørelse til brug for et foretræde for udvalget. Den beskriver kort situationen omkring fangsten af Taskekrabber som den argumenterer imod et etisk begrundet forbud mod landing af krabbeklør.

Sagen drejer sig om Taskekrabben Cancer pagurus som er den største af samtlige krabbearter i danske farvande. Den kan opnå en skjoldbredde på over 20 cm i bredden, hvor den så vil være ca. 10 år. Taskekrabben lever i Kattegat, Skagerrak og i Nordsøen hvor den på en stenet havbund findes i t stort antal, specielt efter en mild vinter.

Garnfiskerne fanger Taskekrabber som en utilsigtet bifangst specielt i perioden maj - november. Enkelte fiskere bedriver et direkte fiskeri efter krabber, enten i hummertejner eller også i stormaskede garn, da store masker og relativt kraftige garn gør det muligt at udtage krabberne uden at de mister klør og ben.

Men størsteparten, mere end 90% fanges som utilsigtet bifangst i fiskeriet efter både fladfisk og rundfisk. Praksis i dette fiskeri er, at man dræber krabberne med en gummihammer, hvori der er monteret et kraftigt søm/spiger. Under indhalingen, og umiddelbart efter at krabberne er landet på dækket eller på et bord, slår man 1-3 gange dette spiger ind i bugen på krabben. Krabben dør øjeblikkeligt, da spigeret rammer krabbens nervecenter. Denne metode sikrer at krabberne ikke gør modstand når de skal vikles ud af garnene og den sikrer også at arbejdet med garnene blive betydelig nemmere.

Under udpilningen af fisk, krabber og andet, afbrækkes de to større klosakse (Krabbeklør), derefter må man som regel også afbrække krabbens 6 ben, hvorefter krabbeskjoldet fjernes fra garnene. Som regel er skjoldet gået itu i 2 eller flere dele, da spigeret ikke kan undgås at revne skjoldet.

De mindre fartøjer dræber krabberne med spiger, de større fartøjer knuser, pulveriserer krabberne. Begge metoder begrundes med rationelle argumenter, som af hensyn til redskaber og arbejdet med at pille krabberne ud af garnene.

Spørger man fiskerne om de synes det er i orden at afbrække klør og ben, for derefter at smide den levende krabbe tilbage i havet, vil de sige nej. Ingen fisker med respekt for sig selv og sit erhverv ville svare anderledes. På spørgsmålet om hvad man gør ved de krabber som fiskerne ikke nåede at slå i hjælp under indhalingen, svare de - de bliver slået ihjel og er man i tvivl om at krabben skulle være død, kender alle fiskere til metoden med at slå skjoldet ned på kanten af lønningen eller anden hård kant, en metode som sikre at krabben er død.

Vi må derfor konkludere, at etik argumentet begrundet i dyrevelfærd, er uholdbart i denne sag. Krabberne dør umiddelbart efter fangsten, de bliver aflivet af fiskerne. Skulle der mod forventning være en rest af fiskere, som af uforklarlige grunde ikke dræber krabberne inde de kaster kroppene overbord, kan myndighederne udsende en forordning som under bødestraf pålægger fiskerne at aflive krabberne inden de afbrækker klør og ben. En sådan forordning vil have større gyldighed, da den kan dækker over al fangst af krabber, herunder også andre krabber. For uanset om der skal landes hele krabber, krabbeklør eller krabbeklør med kroppe, så skal krabberne ud af garnene og dertil bliver klør og ben brækket af, eller de skal knuses, pulveriseres, for at få tømt garnene.

Alt afhængig af årstid, sted og redskaber kan der være få el. mange krabber i garnene. I højsæsonen, under de for krabbefangst rette forhold, d.v.s. uroligt vejr og hav, kan der være mellem 20-100 Taskekrabber pr. garn. Det er ikke ualmindeligt, at et fartøj kan lande 50-100 kg. krabbeklør. I højsæsonen kan priserne varierer, alt afhængig af størrelse og kvalitet, mellem 20-40 kr/kg. For et mindre garnfartøj, som fisker tæt ind under kysten, betyder fangsten meget, idet værdien på 1-2000 kr. svarer til 30-40% af hvad et sådant fartøj skal omsætte for pr. fangstdag.

Fiskerne beretter, at krabbeklør opnår højere og højere priser - der er altså et voksende marked for krabbeklør. Fiskerne beretter også, at for de mindre fartøjer som dagligt lander deres fisk, udgør salget af krabbeklør en ikke ubetydelig indtægt. Fiskerne beretter også, at de større garnfartøjer som fisker til havs i flere dage, kun medtager klør fra de sidste 2 fangstdage og at disse fartøjer er gået over til den metode hvor man knuser krabberne.

I 1998 landede de danske fiskere 220 tons Krabbeklør. Havde fiskerne også skullet lande krabbekroppene ville landingen havde været på ca. 1000 T, idet klør og kroppe sættes til en faktor 1-5.

Fastholdes forbudet skal myndighederne kunne svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad skal garnfiskerne som utilsigtet fanger Taskekrabber gøre?
  • Selv siger de, at de ikke kan lande hele kroppe. De kan lande resterne af kroppene, men til hvilket formål? Hvis Fiskerikontrollen skal tilkaldes for at kontrollere om krabberne er døde og om der er det rette forhold mellem kroppe og krabbeklør, hvad kommer denne kontrol til at betyde for Fiskerikontrollens arbejde med andre og mener vi vigtigere formål?
  • Og hvad vil der ske med kroppene eller resterne? Skal fiskerne selv sørge for at få kroppene bliver fjernet fra havnen? Hvad skal de større fartøjer gøre, de har udviklet en teknik hvor krabberne bliver pulveriseret?
  • Krabberne skal ud af garnet - død eller levende. Kommer den levende ud og skal den landes vil den henligge i kasser i måske flere dage, derefter vil den ligge i fiskehandlerens vindue, sælges til forbrugerne for derefter at blive aflivet i kogende vand. Men først skal krabberne ud af garnet. Og uanset hvor nænsomt dette gøres vil man påføre denne lidelser, øjne ben og klør vil blive rykket af.
  • Hvis fiskerne dræber krabberne med et spiger vil disse ikke kunne sælges, da skaldyr i fiskehandlen skal være levende. Og som redegjort for, vil fiskerne, uanset metoden, få vanskeligheder med at dræbe krabberne så nøjagtigt, at de undgår at krabbekroppene går i flere stykker. Også derfor vil man umuligt kunne lande hele krabber.

De i forordningen tilladte landinger på 5 % klør af krabbens samlede vægt vil ikke få nogen betydning, da fiskerne så skal give afkald på at ca. 80% af den mængde klør de kan lande i dag. Forordningen vil betyde at landingerne af krabbeklør vil ophøre.

Ovenstående redegørelse kan suppleres med følgende oplysninger:

Forbudet synes at stride mod almindelig sund praksis i lovgivningen.

  • Forbudet har overhovedet ikke været til debat. Fiskerne kunne læse om dette første gang den 4. November 1999 i Fiskeri Tidende.
  • Forbudet er ubegrundet, ingen dokumentation som kan støtte påstanden om at fiskerne ikke dræber krabberne.
  • Forbudet er ulogisk, fiskerne skal have krabberne ud af garnet uanset om de landes eller ej. Ingen kan forstå at en både sund og velsmagende føde nu skal smides overbord.
  • Er det overhovedet lovmedholdeligt at straffe de mange for at ramme de få?
  • Hvis dette forbud opretholdes uden logisk og holdbare argumenter vil det skade den danske- og europæiske fiskeriforvaltning – og hvem skulle have gavn af det?
  • Forbudet vil alt andet lige sætte spørgsmålstegn ved alvoren i de store miljø- og ressource bestemte forvaltnings opgaver som venter på at blive løst.
  • Forvaltningen af fiskeriet skal være logisk og holdbar ellers gør den større skade end gavn.

 

Formand Kurt Bertelsen Christensen

Landsforeningen Levende Hav

Fredag den 26.12.1999

 

Brev til ministeriet:

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Holbergsgade 2

1257 København K

 

Vedr. Krabbeklør

Fra og med næste år forbyder man fiskerne at lande Krabbeklør. Forbudet er begrundet med, at fiskerne ikke dræber krabberne, men blot tager kløerne for derefter at smide de klørløse levende krabber tilbage i havet.

I Landsforeningen Levende Hav forstår vi ikke dette forbud.

  • Hvorfor udsteder man ikke et cirkulære som pålægger fiskerne at dræbe krabberne efter at de er fanget?
  • Hvis ikke det skulle være nok og myndighederne fastholder at der skal være et forbud – er det så overhovedet rimeligt og lovmedholdeligt at udstede et forud, uden at der har været en offentlig debat om sagen?

Vi husker en artikel i fra midten af 1980érne, hvor en tilskuer på en havn, havde observeret, at en garnfisker havde brækket kløerne af krabberne og derefter smidt de levende krabber tilbage i havet. Men siden den artikel har vi ikke set nogen offentlig debat om emnet.

I Levende Hav mener vi, at det er uetisk at genudsætte levende krabber uden klør, men at en fisker for 15 år siden opførte sig uetisk, bør efter vores mening, ikke føre til en kollektiv afstraffelse af alle de fiskere som bedriver et både etisk og økologisk forsvarligt fiskeri - det er således et meningsløst og ikke mindst uøkologisk forbud der er på vej.

Vi har spurgt til sagen i direktorater og ministerier og tilsyneladende arbejdes der på, at fiskerne kan få lov til at lande krabbeklør, hvis de også i land bringer krabbekroppene. D.v.s. at fiskerne skal lande X antal krabbekroppe, men hvad der så skal ske står hen i det uvisse.

  • Skal der så stilles en diagnose som sikrer at krabben er død?
  • Og hvad skal de værdiløse krabbekroppe bruges til?

Vi opfordrer til, at der udsendes et cirkulære som indskærper fiskerne at dræbe krabberne efter at de er fanget.

Bønnerup den 22.11.1999

Arbejdsgruppen for et økologisk fiskeri i Landsforeningen Levende Hav.

Formand for landsforeningen Levende Hav Kurt Bertelsen Christensen

tlf. 97 34 84 50 el. 40 59 48 87