MILJØ styrelsen
Havbrugsplan 2001
1.
Indledning
Dette notat indeholder
Miljø- og Energiministeriets plan for en ændret miljømæssig
regulering af havbrug og saltvandsdambrug. Aktiviteten kan,
både lokalt og regionalt, påvirke miljøet og den biologiske
mangfoldighed i ugunstig retning. Havbrugs og saltvandsdambrugs
andel af den samlede udledning af næringsstoffer til det danske
vandmiljø er imidlertid begrænset. Udledningen af organisk
stof er dog relativt noget højere. Herudover er det centralt,
at der i løbet af 1990rne har været en positiv miljømæssig
udvikling i erhvervet, selv om udledning af næringsstoffer,
organiske stoffer og miljøfremmede stoffer stadig kan give
problemer lokalt.
Der har været henvendelser
fra både Dansk Havbrugerforening og Danmarks Naturfredningsforening
til miljø- og energiministeren om reguleringen på området.
Internationalt
er der stor interesse for reguleringen af området, og hovedparten
af de internationale havkonventioner omhandlende miljø- og
naturbeskyttelse på programmet har havbrug på dagsordenen.
I Biodiversitetskonventionen er det marine område et hovedemne.
Konventionen rangerer bæredygtig udvikling af akvakultur blandt
"Areas of particular concern" og opfordrer de kontraherende
parter til at udvikle akvakultur i overensstemmelse med FAO’s
"Code of Conduct for Responsible Fisheries". The World Conservation
Union, IUCN har under sine marine programmer med resolution
1.18 "Aquaculture" vedtaget en række målsætninger for havbrugsdrift
omhandlende naturbeskyttelse, spredning af sygdomme og fremmede
arter, forurening, og retablering af områder efter "polluter
pays" princippet. Der er desuden med deltagelse af EU-landene
og Norge nedsat en arbejdsgruppe, der blandt andet skal beskrive
den bedste miljømæssige praksis ved havbrugsdrift.
2. Baggrund
2.1 Generel
beskrivelse af sektoren
Saltvandsbaseret
fiskeopdræt har eksisteret i Danmark siden 1970’erne og er
overvejende baseret på regnbueørreder. Den samlede nettoproduktion
for hele erhvervet var i 1999 på ca. 7.200 tons, og de 25
havbrug og 13 saltvandsdambrug i drift producerede i alt henholdsvis
ca. 5.000 og 2.200 tons. Til sammenligning var der i 1999
godt 400 ferskvandsdambrug i drift, som havde en nettoproduktion
på ca. 33.000 tons.
En meget stor del
af produktionen eksporteres. Sektorens beskæftigelse på landsplan
er marginal, men beskæftigelsen kan i mange småsamfund være
af stor økonomisk og social betydning, bl.a. ved i nogen grad
at kompensere for nedgang i fiskerierhvervet. I de danske
havbrug beskæftiges i alt ca. 70 personer på helårsbasis.
I slagtesæsonen er der dog tale om en beskæftigelse på 200-300
personer.
Opdræt af saltvandsfisk
kan lokalt/regionalt udgøre en væsentlig forureningsfaktor.
Hav- og saltvandsdambrug udleder kvælstof (N), fosfor (P)
og organisk stof, som først og fremmest stammer fra foderspild
og ekskrementer. Dertil kommer udledningen af diverse hjælpestoffer,
herunder antibegroningsmidler og medicin, hvis miljøkonsekvenser
kun er sparsomt belyst i dag. Set i det store perspektiv har
udledningerne af næringssalte fra saltvandsbaseret fiskeopdræt
dog en mindre betydning for vandmiljøet, idet det kun står
for omkring 0,1 % af den samlede N- og P tilførsel til de
danske havområder fra direkte punktkilder, vandløb og atmosfæren.
Udledningen af N og P udgør dog 2,5-3 % af den samlede udledning
fra punktkilder. Det skal også bemærkes, at størsteparten
af erhvervets udledning finder sted om sommeren, hvor effekten
af næringssalte på havmiljøet er størst. Den beregnede udledning
af organisk stof var i 1998 omkring 9% af den samlede udledning
af organisk stof, hvor udledningen fra renseanlæg, der udleder
til havet, udgjorde 13%. Hvor næringsstofbelastningen sammen
med belastningen fra andre kilder har betydning for den samlede
belastning regionalt, så belaster det organiske stof hovedsageligt
i nærområdet omkring havbruget, idet det først og fremmest
er det lokale vandmiljø og især bundens plante- og dyreliv
omkring havbruget, der påvirkes. Det organiske stof spredes
kun i mindre omfang regionalt.
Hertil kommer dog,
at opdrættet kan give lokale problemer i form af støj- og
lugtgener og medføre fysiske påvirkninger af havbunden under
og omkring anlæggene.
De fleste havbrug
befinder sig i de indre farvande: Lillebælt, det nordlige
Bælthav, Smålandsfarvandet og Store Bælt, og udledningerne
kan være en medvirkende årsag til ilt- og eutrofieringsproblemer.
De er som regel placeret i områder med stærk vandgennemstrømning,
i ringe afstand til land og ved små havne. Saltvandsdambrugene
ligger tæt ved kysten, heraf halvdelen ved Ringkjøbing fjord.
Placeringen af
havbrug i de pågældende farvandsafsnit er imidlertid ofte
i konflikt med naturbeskyttelseshensyn, idet disse områder
huser store naturværdier og naturressourcer, som er af en
sådan kvalitet, at områder i international sammenhæng er klassificeret
som værende af international betydning for især rastende vandfugle.
I de nævnte farvandsområder
er der efter EF-fuglebeskyttelsesdirektivet og EF-habitatdirektivet
udpeget en række store beskyttelsesområder. Danmark er internationalt
forpligtiget til i disse områder at undgå forringelser af
naturtyper og levesteder samt forstyrrelser, der har betydelige
negative konsekvenser for de arter, området er udpeget for
at bevare. På den baggrund har der ikke været givet nye tilladelser
til etablering af havbrug i beskyttelsesområderne, og tilladelser
til udvidelse af de eksisterende havbrug har været administreret
restriktivt.
I det danske havbrugserhverv
er produktionsperioden kun på ca. 6-7 måneder, idet det er
nødvendigt at slagte fiskene i løbet af efteråret og at tage
anlæggene på land om vinteren for at undgå skader på fisk
og netbure. Det skyldes, at ørrederne kan få livstruende vanskeligheder
med deres saltregulering i det kolde havvand i vintersæsonen,
og at havbrugenes anlæg kan ødelægges, hvis vandet fryser
til is. Saltvandsdambrug, der har produktion hele året, fungerer
i princippet som ferskvandsdambrug bortset fra, at der anvendes
indpumpet saltvand i stedet for ferskvand. Det salte afløbsvand
fra saltvandsdambrugene skal igennem en rensning, førend det
ledes ud i det marine miljø.
2.2. Den nuværende
miljøregulering
2.2.1. Plansystemet
I følge planloven
skal der ske en udpegning af områder til virksomheder med
særlige beliggenhedskrav. Dette omfatter bl.a. saltvandsbaseret
fiskeopdræt. Samtidig skal amterne fastlægge vandkvalitetsmålsætninger
for de kystnære havområder. Herudover kan saltvandsbaseret
fiskeopdræt være omfattet af de såkaldte VVM-bestemmelser,
jf. bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999 om supplerende
regler i medfør af lov om planlægning. Dette betyder, at der
for disse anlæg skal udarbejdes et regionplantillæg med VVM-vurdering.
Indtil 1999 var alene de anlæg, der blev placeret udenfor
de i regionplanerne udpegede områder, omfattet af VVM-bestemmelserne
(omfattet af bekendtgørelsens bilag I). Og udvidelser var
alene omfattet, hvis de pågældende virksomheder ligeledes
lå udenfor de udpegede områder og der var tale om væsentlige
udvidelser, der kunne sidestilles med nyanlæg. Efter 1999
er formuleringen af bilag I ganske vist bibeholdt, men det
har kun den betydning, at anlæg udenfor områderne altid er
VVM-pligtige ved nyanlæg eller ændringer, der kan sidestilles
hermed. Saltvandsbaseret fiskeopdræt optræder samtidig på
bekendtgørelsens bilag II, hvilket betyder, at ethvert anlæg
(nyetablering eller ændringer, der kan være til skade for
miljøet) også er omfattet af VVM-reglerne, hvis de må antages
at kunne påvirke miljøet væsentligt. Dette medfører, at stort
set samtlige nye havbrug og saltvandsdambrug samt alle større
udvidelser formentlig kræver udarbejdelse af et regionplantillæg
og en VVM-vurdering.
2.2.2. Målsætningsramme
for udledning af N og P
Miljøstyrelsen
udarbejdede som varslet i regeringens handlingsplan af 31.
januar 1987 (Vandmiljøplan I) en "Havbrugsplan", der blev
fremsendt til Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg den
28. februar 1988. I havbrugsplanen blev det samtidig tilkendegivet,
at en bekendtgørelse til opfølgning af planen ville blive
udarbejdet. I 1991 blev der fastsat en “målsætningsramme"
for erhvervets udledning af N og P. Rammen på 650 tons N og
65 tons P pr. år blev fastsat udfra ønsket om en “fastfrysning"
af erhvervets udledning af N og P. Den blev i 1993 nedsat
til 560 tons N og 54 tons P pr. år. Målsætningsrammen er en
politisk tilkendegivelse af, hvor stor en mængde næringsstof,
det nationalt er acceptabelt, at erhvervet udleder.
Miljøstyrelsen
henstillede den 27. februar 1996 ("henstillingsbrevet")
til amterne, at der midlertidigt ikke gives tilladelse til
nye anlæg eller udvidelse af eksisterende hav- og saltvandsdambrug,
idet de tilladte udledningsmængder for P, men ikke
N, lå tæt ved målsætningsrammen, hvilket dog ikke var tilfældet
for de faktiske totaludledninger af P (og N) (se bilag
1).
2.2.3. Bekendtgørelsen
om saltvandsbaseret fiskeopdræt
Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 640 af 17. september 1990 om saltvandsbaseret
fiskeopdræt, der omfatter både havbrug og saltvandsdambrug,
er et led i Vandmiljøplanens gennemførelse. Ifølge bekendtgørelsen
skal amtsrådet godkende etablering af nye og ændring eller
udvidelse af bestående brug. Tidligere lå godkendelseskompetencen
hos Miljøstyrelsen. I bekendtgørelsen er der yderligere fastsat
en række værdier for foderets sammensætning og optagelse i
fisken, samt krav om prøvetagning af bundsediment m.v. Til
forskel fra havbrugene er saltvandsdambrugene ligesom ferskvandsdambrugene
optaget på listen over godkendelsespligtige virksomheder,
jf. bilag 1, pkt. I 2. i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse
nr. 807 af 25. oktober 1999 om godkendelse af listevirksomheder.
2.3. Internationale
forpligtelser
I medfør af vedtagelser
om saltvandsbaseret fiskeopdræt i de internationale havmiljøkonventioner
(HELCOM og OSPAR), der gælder for danske farvande, er der
krav til, at reguleringen skal inddrage en lang række faktorer,
herunder brugen af bedste tilgængelige teknologi og bedste
miljømæssige praksis, reduktion i udledning af miljøfremmede
stoffer og næringsstoffer samt krav til hensigtsmæssige placeringer
med videre.
Da de pågældende
beslutninger blev truffet i 1994 (OSPAR) og i 1997 (HELCOM),
blev det besluttet ikke at ændre bekendtgørelsen, fordi den
danske regulering med hensyn til saltvandsbaseret fiskeopdræt
i praksis var på linie med det, der var international enighed
om.
Kravene i henhold
til OSPAR og HELCOM kan betragtes som en regional implementering
af de global naturbeskyttelseskonventioners – Biodiversitetskonventionen
og Ramsarkonventionen – og IUCN’s vedtagne retningslinier
om, at driften af havbrug bl.a. skal finde sted på et bæredygtigt
grundlag.
Der er p.t. ikke
nogen EU-regler, der omhandler miljømæssige krav til saltvandsbaseret
fiskeopdræt, men EU-Kommissionen har nedsat en arbejdsgruppe
angående marin akvakultur. Danmarks Fiskeriundersøgelser deltager
i dette arbejde. Miljøstyrelsen bliver løbende orienteret
om arbejdet. Det er sandsynligt, at der ikke bliver tale om
et selvstændigt direktiv, men at arbejdsgruppens anbefalinger
indarbejdes i den følgelovgivning, der bliver nødvendig på
grund af vandrammedirektivet.
2.4. Udvikling
i miljøpåvirkningen
2.4.1. Generelt
Erhvervets udledning
af N og P har altid ligget indenfor målsætningsrammen. 1999-opgørelsen
af totaludledningen af N og P viser da også, at den kun udgør
henholdsvis ca. 54 % (N) og 65 % (P) af målsætningsrammen
for de to næringsstoffer. Den gennemsnitlige foderkvotient
(mængden af foder i tons, der medgår til en nettoproduktion
på 1 ton fisk) er i 1999 ca. 1,2 både for havbrug og saltvandsdambrug
(kun for produktionen af laksefisk). Begge foderkvotienter
ligger under bekendtgørelsens krav for laksefisk på henholdsvis
1,6 (havbrug) og 1,4 (saltvandsdambrug). (For andre fiskearter
er der ikke fastsat en grænseværdi for foderkvotienten).
Totaludledningen
af N og P er nedbragt fra 361 tons N og 38 tons P i 1992 til
303 tons N og 35 tons P i 1999.
Siden 1987 er der
desuden sket et betragteligt fald i udledningsmængden af N
og P pr. ton produceret fisk. Det er især udledninger af N
til de marine områder, der giver problemer i form af algevækst
og iltsvind.
Til trods for at
fiskene sædvanligvis er vaccineret mod de mest almindelige
fiske-sygdomme, bryder der af og til sygdomme ud i opdrættene,
der gør det nødvendigt at tildele antibiotika, der kun må
tilføres, hvis det er ordineret af en dyrlæge. En bekendtgørelse
fra Fødevareministeriet fastsætter rammerne for antibiotika-brug
hos blandt andet havbrug og saltvandsdambrug.
Anvendelsen af
antibiotika svinger meget fra år til år. Årsagen er sandsynligvis
variationer i vejret, idet varme somre normalt medfører øget
sygdomsfrekvens, og dermed antibiotika-forbrug. Miljøstyrelsen
har hidtil i forbindelse med de årlige indrapporteringer fra
virksomhederne via amterne fået oplysning om forbrug af hjælpestoffer,
herunder antibiotika. Oplysningerne forventes at blive mere
præcise efter, at Fødevareministeriet pr. 1. juli 2000 har
taget det såkaldte Vetstatsystem i brug, hvorefter indberetning
sker fra dyrlæger, apoteker og foderstofvirksomheder og ikke
fra virksomhederne. Det er dog en forudsætning for at kunne
anvende oplysningerne fra Vetstat, at indberetningerne er
foretaget over en tilstrækkelig lang periode, formentlig op
til et år efter etableringen. Først derefter vil man kunne
drage sikre konklusioner på baggrund af registerets oplysninger.
Det fremgår af
de årlige oplysninger fra hav- og saltvandsdambrugene, at
der i 1995-1999 i gennemsnit pr. år er anvendt ca. 1700 kg
antibiotika. Det laveste forbrug var i 1998, hvor der blev
anvendt godt 800 kg antibiotika, mens det højest registrerede
var i 1997, hvor der blev anvendt godt 2700 kg.
2.4.2.
Den lokale påvirkning
Erfaringer
fra overvågningen af havbrugs- og saltvandsdambrugsdrift har
vist, at der kan være væsentlige lokale effekter af driften,
effekter, der ikke forsvinder umiddelbart, selv om driften
ophører.
Ved
havbrugsdrift findes der kun ringe muligheder for at rense
vandet. Det bundfældede slam og opløste organiske stof i nærmiljøet
omkring virksomheden vil i de fleste tilfælde påvirke iltforholdene
i negativ retning og forårsage en ændring i sammensætningen
af bundflora og -fauna. Resultatet vil være en dominans af
mere forureningstolerante arter - og et mindre rigt og varieret
dyre- og planteliv.
Udledningen
af næringsstoffer kan føre til, at såvel produktion og biomasse
hos planktonalger ligesom biomassen af fasthæftede enårige
alger øges. Når større mængder af alger forbruger ilt til
respiration eller nedbrydes, kan det medføre lokale iltsvindsproblemer.
Iltsvind eller total iltmangel ved bunden medfører, at bundflora
og bundfauna uddør, og at specielt bundlevende fiskearter
om muligt søger bort fra området. Vigtige gyde- og opvækstområder
for fisk og bunddyr vil hermed være skadet eller forsvundet.
Afhængigt af iltsvindets hyppighed og intensitet vil der ske
et skift hen imod et biologisk forarmet samfund bestående
af få tolerante plante- og dyrearter, som vokser og formerer
sig hurtigt, og som er kortlivede. Under iltfrie (anaerobe)
forhold i et eutrofieret havområde, vil dødt organisk materiale
forrådne under dannelse af svovlbrinte, der let frigøres fra
bunden. Svovlbrinte er giftig for både planter og dyr. Nogle
overvågningsresultater har vist, at efter nedlæggelsen af
et havbrug, tager det 2-3 år, inden havbunden er tilbage i
den oprindelige tilstand fra før produktionens start cite="mailto:TORBEN%20WALLACH"
datetime="2000-12-12T09:56">- cite="mailto:TORBEN%20WALLACH"
datetime="2000-12-12T09:56">og det under forudsætning af,
at overfladesedimentets oprindelige sammensætning overhovedet
kan genoprettes.
Effekten i vandmiljøet
af opdrætternes brug af medicin (herunder antibiotika) og
hjælpestoffer i Danmark er kun sparsomt belyst. Et pilotprojekt,
Miljøstyrelsen lod udføre i 1999, har dog påvist indhold af
antibiotika i bundsedimentet under og omkring et havbrug.
Vildtlevende bestande
af fisk og bunddyr, som fouragerer under havbrugets netbure,
vil således kunne indtage rester af antibiotika. Der foreligger
ikke undersøgelser over i hvilken omfang der sker en spredning
af medicin til de vilde bestande af fisk og hvilke populationsdynamiske
konsekvenser en sådan medicinering kan have på de vilde bestande
af fisk.
Der anvendes antibegroningsmidler
på havbrugenes net. Biociderne i de anvendte antibegroningsmidler
frigives løbende fra malingen til vandet, hvor de fortsat
er hæmmende eller direkte giftige overfor dyr og planter.
I naturen nedbrydes mange af de benyttede antibegroningsprodukter
kun langsomt og ofte til ligeså skadelige kemiske forbindelser.
På grund af biocidernes evne til at indgå i de levende organismers
stofskifte vil de ofte opkoncentreres i fødekæden og genfindes
i stigende koncentration i planter, bunddyr, fisk, fugle og
pattedyr.
Den lokale påvirkning
forstærkes, da der i et tætbefolket land som Danmark, er en
vis “konkurrence" om anvendelse af havmiljøet til udledning
af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer. Andre punktkilder
har f.eks. også udledning af næringsstoffer, hvilket naturligvis
forhøjer miljøpåvirkningen i et givet farvand.
3. Fremtidig
regulering - "lokalmiljøet i focus"
3.1. Planlagte
tiltag
3.1.1. Lokaliseringen
Som
nævnt har der nationalt set været en positiv udvikling i udledningen
af N og P fra det saltvandsbaserede fiskeopdræt. På trods
af dette har det som nævnt vist sig, at der kan observeres
væsentlige lokale effekter i nærmiljøet omkring de enkelte
brug. Det drejer sig om såvel fysiske ændringer i havbundens
sediment som ændringer i bundens dyre- og/eller planteliv
inden for en vis afstand af virksomheden.
For at opnå en
regulering af det saltvandsbaserede fiskeopdræts lokale miljøpåvirkninger,
der bedst muligt varetager miljø- og naturinteresser, finder
Miljø- og Energiministeriet, at det skal sikres, at der findes
de bedst egnede placeringer til disse anlæg. I forbindelse
med en vurdering af placeringen skal der dels tages hensyn
til internationale og nationale naturbeskyttelsesområder,
forekomst af særligt sårbare marine naturtyper og arter dels
sikres overensstemmelse med de i regionplanerne fastsatte
kvalitetskrav med hensyn til udledning af næringssalte og
miljøfremmede stoffer for de kystnære havområder.
Skærpede krav til
lokalisering af havbrug og saltvandsdambrug vil blive præciseret
i et brev til amterne. Dette vil endvidere blive fulgt op
i den statslige udmelding til regionplanrevision 2005. Brevet
vil blive afsendt snarest muligt, mens udmeldingen forventes
udsendt i første halvdel af 2002.
Ministeriets udmeldning
vil blandt andet bygge på den erfaring og praksis, der allerede
er indhøstet på området. Det skal således sikres, at placeringen
af et havbrug eller et saltvandsdambrug er foreneligt med
, det pågældende havområdes økologiske bæreevne med hensyn
til først og fremmest N og P. Amtet har i forvejen fastsat
målsætninger for de kystnære områder, og amtet kender det
pågældende anlægs miljøpåvirkning. Amtet må så undersøge,
hvor stor den samlede tilførsel (både fra andre punktkilder
og diffust) er i forvejen, med henblik på at vurdere, om det
planlagte anlæg er foreneligt/uforeneligt med en given vandkvalitetsmålsætning.
Herudover skal det sikres, at anlæg placeres i passende afstand
fra f.eks. internationale naturbeskyttelsesområder, vildtreservater,
naturområder med særlig biologisk værdi, herunder en karakteristisk
biodiversitet, bundtype, bundtopografi, hydrografi, samt områder
af rekreativ værdi eller med råstofinteresser o.s.v. Disse
statslige lokaliseringskrav vil således have betydning i forbindelse
med alle nye etableringer og større udvidelser af eksisterende
havbrug og saltvandsdambrug.
Endvidere vil Miljø-
og Energiministeriet i den reviderede vejledning til VVM-bekendtgørelsen
tilkendegive, under hvilke omstændigheder havbrug og saltvandsdambrug
kan vurderes at have sådanne miljømæssige påvirkninger, at
de er omfattet af VVM-bestemmelserne.
Som led i implementeringen
af vandrammedirektivet vurderes det i øvrigt, at der på et
tidspunkt vil blive fastsat krav om, at det skal dokumenteres,
hvor stor en tilførsel af N og P, det skønnes, at det enkelte
havområde kan bære under den fastsatte målsætning for området.
Den maksimale tilførsel forventes at ville danne grænse for
summen af punktkildernes og de diffuse kilders tilførsel.
Den endelige fastlæggelse af direktivets gennemførelse i Danmark
vil der senere blive taget stilling til.
3.1.2 Skærpede
krav til godkendelserne
For at sikre en
fortsat reduktion af virksomhedernes miljøbelastning og undgå
negative påvirkninger i følsomme marine naturområder er det
nødvendigt med ændringer af bekendtgørelsen.
Miljø- og Energiministeriet
vil derfor primo 2001 udarbejde forslag til et ændret regelsæt
om saltvandsbaseret fiskeopdræt. Nogle af hovedpunkterne er
beskrevet nedenfor:
1) Justering og
introduktion af forskellige parametre i bekendtgørelsen, jf.
bilag 2, med det formål at fremme anvendelsen af tørfoder,
som er energirigt og højt fordøjeligt :
Foderkvotienten
nedsættes fra 1,6 til 1,3 for havbrug og fra 1,4 til 1,3
for saltvandsdambrug.
Bruttoenergiindholdet
(bombekalometri) i foderet forhøjes fra mindst 5,6 Mcal/kg
tørstof til mindst 5,8 Mcal/kg tørstof.
Fordøjeligheden
af foderets bruttoenergiindhold forhøjes fra
mindst 70% til mindst 80%.
Det maksimale
indhold af N (total-N) i foderet nedsættes fra 8%, således
at kvælstofindholdet maksimalt må være 7,5 % af foderets tørvægt.
Det maksimale
indhold af P (total-P) i foderet nedsættes fra 1,0%, således
at fosfor f indholdet maksimalt må være 0,95 % af foderets
tørvægt.
Den specifikke
udledning af N og P per ton produceret fisk må maksimalt henholdsvis
være 45 kg N og 5 kg P (nye parametre).
Den specifikke
udledning af organisk stof per ton produceret fisk fastsættes
til maksimalt 250 kg for havbrug og maksimalt 125 kg for saltvandsdambrug
(nye parametre).
Erfaringerne med
de årlige indrapporteringer, samt den gældende bekendtgørelse
om ferskvandsdambrug viser, at der er basis for de anførte
ændringer. Med hensyn til fodersammensætningen har der været
kontakt til foderleverandørerne.
De tiltag, der
har sammenhæng med foderet, skal notificeres overfor EU efter
informationsproceduren.
Tiltagene vil medvirke
til, at udledningen af N, P og organisk stof begrænses, hvorfor
blandt andet de lokale påvirkninger af havbrugene og saltvandsdambrugene
mindskes.
2) Krav i bekendtgørelsen
om, at udledningen af N, P, hjælpestoffer og medicin fra erhvervet
til havet skal begrænses mest muligt ved hjælp af den bedste,
tilgængelige teknologi, og at der i tilladelserne skal indgå
en årlig tilbagemelding om virksomhedernes anvendelse af renere
teknologi.
3.1.3. Henstillingsbrevet
Henstillingen om
det midlertidige stop for nye brug har nu været i kraft i
knapt 5 år. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt, at strukturen
for saltvandsbaseret fiskeopdræt mere eller mindre er fastlåst
p.g.a. henstillingsbrevet. Det skal dog understreges, at der
i henstillingsbrevet er mulighed for flytning af brug til
en miljømæssig bedre placering. Baggrunden for henstillingen
(fra 1996) var som nævnt, at de tilladte udledninger af P
var tæt på målsætningsrammens maksimum. Dette er stadig tilfældet.
Der er imidlertid oftest N, der er den begrænsende faktor
for algeproduktionen, hvorfor en nedsættelse af den tilladte
udledning af N kombineret med en forhøjelse af den tilladte
udledning af P, ville give den fornødne fleksibilitet, og
vil kunne samtidig være miljømæssig gavnlig, da N som sagt
er et større miljøproblem f.s.v.a. havbrug end P.
Miljø- og Energiministeriet
vil derfor forhøje målsætningsrammens værdi for P med 10%
til 60 tons, mens værdien sænkes 10% for N – til 500 tons.
Hensigten med denne
ophævelse af henstillingsbrevet er hovedsagelig at bibringe
erhvervet en større fleksibilitet. Hensigten er ikke at give
plads til en kraftig stigning i produktionen.
3.2. Yderligere
initiativer
3.2.1. Analyse
af erhvervets brug af hjælpestoffer
Erhvervet har via
amterne i en årrække indsendt oplysninger om brug af hjælpestoffer.
Miljøstyrelsen har registreret oplysningerne, men har i øvrigt
ikke analyseret anvendelsen. Miljø- og Energiministeriet vil
i fremtiden f. eks. undersøge, om visse typer antibiotika
er mere miljøskånsomme end andre. Der er desuden behov for
at belyse anvendelsesområderne for vaccinering i havbrug.
I forbindelse med
Miljø- og Energiministeriets indsats vedrørende antibegroningsmidler
vil også havbrugs anvendelse af disse midler blive analyseret.
Saltvandsdambrugene
anvender formalin og andre stoffer til desinfektion af dammene.
Disse stoffers virkning på miljøet vil blive undersøgt.
Såfremt der er
en negativ effekt i vandmiljøet af antibiotika ene og de øvrige
miljøfremmede stoffer, vil Miljø- og Energiministeriet sørge
for en begrænsning af anvendelsen. Da undersøgelsen og de
eventuelle lovmæssige overvejelser tager tid, kan mulige tiltag
under alle omstændigheder ikke ske samtidig med de under afsnit
3.1. beskrevne bekendtgørelsesændringer.
3.2.2. Øvrige
forureningsbegrænsende tiltag.
Miljø- og Energiministeriet
vil i samarbejde med erhvervet og Fødevareministeriet arbejde
videre med andre tiltag til begrænsning af brugen af hjælpestoffer,
og udledningen af næringssalte. Som eksempler kan nævnes:
et avlsprogram til udvikling af fisk med højere modstandskraft,
miljøovervågningsstandarder, optimal rengøring af burene,
færdiggørelse af miljømærkningsordning for produktionsfisken,
overvejelse af samproduktion af muslinger og fisk, idet udenlandske
erfaringer peger på, at muslinger kan medvirke til en reduktion
af N-udslip.
I arbejdet vil
udenlandske erfaringer, blandt andet gennem den ovenfor beskrevne
arbejdsgruppe igangsat af EU, blive inddraget.
Herudover er det besluttet
i det såkaldte "Wilhjelm-udvalg"(Udvalget vedrørende udarbejdelse
af grundlag for en national handlingsplan for biologisk mangfoldighed
og naturbeskyttelse), at den biologiske mangfoldighed i havet
skal have særlig opmærksomhed. Dette vil forudsætte en række
undersøgelser, hvor effekten af havbrug og saltvandsdambrug
vil indgå .
4. Tidsplan Når
Havbrugsplanen er færdigforhandlet vil den blive fremsendt
til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg til orientering.
Henstillingsbrevet
vil derefter snarest muligt blive ophævet, samtidig vil den
nye målsæ t ningsramme blive udmeldt. Parallelt hermed vil
Miljøstyrelsen overfor amterne tilkendegive hvilke forhold
der særligt skal tages i betragtning ved etablering/flytning
af havbrug og sal t vand s dambrug.
Som anført tidligere
vil en generel vejledning til de nye VVM-regler, hvori også
indgår syn s punkter om havbrug og saltvandsdambrug blive
udsendt i første halvdel af 2001.
Arbejdet med at
ændre bekendtgørelsen er sat i gang. Dog kan selve ændringen
formentlig først træde i kraft medio 2001, idet ændringerne
skal notificeres overfor EU.
Der vil i Miljø-
og Energiministeriets regi og Fødevareministeriets regi i
løbet af 2001 blive igangsat forskningsprojekter om miljøfremmede
stoffer og andre forhold indenfor det sal t vandsbaseret fiskeopdræt,
jf. afsnit 3.2.1. og 3.2.2. Nogle af resultaterne kan give
anledning til lovmæssige tiltag, andre af resultaterne vil
sandsynligvis være mere egnede til vejledning m.m. til amter,
havbrug og saltvandsdambrug. Det er for tidligt at sige noget
om hvilken form der vil være den rigtigste og om på hvilket
tidspunkt, der kan blive taget stilling til dette.
Bilag 1
|
Gældende
bekendt-
gørelse
|
Ny bekendtgørelse
|
Foderkvotient
i saltvandsdambrug
|
Maksimum
1,4
|
Maksimum
1,3
|
Foderkvotient
i havbrug
|
Maksimum
1,6
|
Maksimum
1,3
|
Bruttoenergiindhold
for tørvægt af foder
|
Mindst 5,6
Mcal/kg tørstof
|
Mindst 5,8
Mcal/kg tørstof
|
Fordøjelighed
af foderets bruttoenergiindhold
|
Mindst 70%
|
Mindst 80%
|
Indhold
af N (total-N) og P (total-P) i foderet
|
Maksimalt
1% P og 8 % N
|
Maksimalt
0,95% P og7,5 % N
|
Udledning
af N og P pr. produceret ton fisk.
|
Ingen grænse
|
Maksimalt
45 kg N og 5 kg P
|
Udledning
af organisk stof i kilo afpr. produceret ton fisk. Havbrug
|
Ingen grænse
|
Maksimalt
250 kg
|
Udledning
af organisk stof i kilo afpr. produceret ton fisk. Saltvandsdambrug
|
Ingen grænse
|
Maksimalt
125 kg
|
Renere
teknologi
|
Ingen krav
|
Krav
|
|