I uge 19 blev der
indført et totalt tungestop, det kunne være undgået,
må 2000 nu blive det sidste år hvor der blev indført
tungestop før sommerferien. Dertil opfordrer vi bl.a.
Boe Willadsen til endnu engang at overveje de udtalelser
han kom med i sidste nummer af Fiskeri Tidende.
Han sagde bl.a.
"får vi en mild vinter igen så vil vi nok
også næste år være i en situation,
hvor kvoten meget hurtigt er fisket op". Det må
være en fortalelse, ellers er den jo vand på Peter
Hyldtofts mølle, der maler til fordel for, at få
"reguleret" de mindre fartøjer, helt ud af
dansk fiskeri. Det projekt må ikke lykkes, da der er
mange og rigtige gode grunde til at få sikret et fornuftigt
tungefiskeri langs den jyske vestkyst. Selvfølgelig
skal de store som fisker i den engelske kanal have tunger,
men de skal, under ingen omstændigheder, have opfyldt
deres ønsker om et frit fiskeri, på bekostning
af et fornuftigt tungefiskeri langs den jyske vestkyst.
Skulle nogen være
i tvivl, så tager et fornuftigt tungefiskeri først
og er fremmest udgangspunkt i den mængde tunger der
er tilrådighed. Dermed ikke sagt at kvotens størrelse
er acceptabel, men blot at størrelsen på kvoten
er kendt af alle ved årets begyndelse. Derefter bør
og skal de ansvarlige sørge for, at strække kvoten
over så lang tid som muligt og til nytte for så
mange som muligt, det skal og må være de overordnede
kriterier for en fornuftig ressourceforvaltning, som i parentes
bemærket også tilgodeser andre behov end fiskernes.
Skulle en sådan regulering medføre, at der mangler
at blive fisket et par tons ved årets udgang, ja så
må det være prisen for, at så mange som
muligt får gavn af de sparsomme ressourcer. Uden for
de enkelte sæsoner kan man så arbejde på
højtryk på at få hævet kvoterne.
Spørgsmålet
er nu: Hvorfor tillod formændene og tungeeksperterne
Finn Bach og Boe Willardsen, at de store fartøjer blev
tilgodeset på bekostning af de mindre fartøjer?
Hvorfor tillod de, at en stor del af den danske tungekvote
blev solgt til halv pris i Den Helder, på bekostning
af større omsætninger i havnene Thorsminde og
Hvide Sande? I 1998 og i 1999 – som jo ikke var specielt gode
tungeår - blev der fra maj og året ud landet tunger
i Hvide Sande og Thorsminde for en værdi for mere end
20 mill. kroner. I år er der landet over 400 tons i
Holland. Var størsteparten af disse fisk - hvad de
sagtens kunne havde været - blevet landet i Hvide Sande
og Thorsminde henover året, ville de havde øget
omsætningen i de to havne med 20-30 mill. kroner. Og
specielt flere landinger og større omsætninger
i Thorsminde og Hvide Sande er jo vigtige, set i sammenhæng
med diskussionen om hvem der skal drive havnene. Også
det spørgsmål må formændene kunne
svare på.
Herunder kunne
formændene så tænke over følgende:
I starten af april, blev I klar over, at tungefiskeriet hurtigt
ville løbe af sporet for det mindre fiskeri. Hvorfor
stod I ikke urokkeligt fast på, at få reguleret
fiskeriet således, at de mindre fartøjer i jeres
havne kunne fortsætte med at lande tunger resten af
året? Hvad er jeres begrundelser for at tillade – først
et frit fiskeri, derefter et næsten frit fiskeri, for
så, da det var for sent den 1. maj at præsenterer
noget der kunne minde om en regulering?
Som tungeeksperter
viste I, om nogen, at 2000 blev et rigtigt tungeår og
som fiskerifaglige rådgivere for regeringen er således
i forpligtet på, at sikre den danske tungekvote til
gavn for de mange fiskere; til gavn for havnene; til gavn
for forbrugerne; til gavn for samfundsøkonomien osv.
osv. Det gjorde I ikke – og det skal I og resten af hovedbestyrelsen
i Danmarks Fiskeriforening selvfølgelig stilles til
ansvar for, det hermed forsøgt.
Fiskeskipper, Gunnar
Jacobsen, formand for LLH
Fiskeskipper, Henning
Thøgersen, bestyrelsesmedlem i LLH
|