Søtunge redegørelse maj 2000

 

 

 

Redegørelse for tungefiskeriet i Nordsøen i 2000.

Kommentarer til "Notat vedr. forløbet af tungefiskeriet i Nordsøen i 2000" j.nr. 1997-2111-1/BBO fra Fiskeridirektoratet.

Redegørelsen tager udgangspunkt i det praktiske tungefiskeri som det er foregået i perioden fra uge 10 – 19, samt møder i Fødevareministeriet og Fiskeridirektoratet torsdag den 25. Maj 2000 og en del telefonsamtale med embedsmænd i Fødevareministeriet og i Fiskeridirektoratet i samme periode.

Den direkte årsag til redegørelsen er ovennævnte notat samt efterfølgende telefonsamtaler med embedsmænd i Fiskeridirektoratet. Både notatet og samtalerne efterlader det indtryk, at Fiskeridirektoratet har handlet korrekt i forhold til fiskeriet og i overensstemmelse med formålet for Fiskeridirektoratets virke.

Hensigten med dette initiativ er at redegøre for, at Fiskeridirektoratet ikke har handlet korrekt i forhold til fiskeriet og ikke har handlet i overensstemmelse med formålet for Fiskeridirektoratets virke.
Samtidig kan redegørelsen udstyre Fødevareministeren og Folketingets Fødevareudvalg med sagens kendsgerninger, så der om nødvendigt kan gøres et ansvar gældende over for sagens partner: Embedsmændene i Fødevareministeriet, Fiskeridirektoratet, Danmarks Fiskeriforening og medlemmerne i Erhvervsfiskeriudvalget

Torsdag den 11. Maj bliver der indført et totalt landingsforbud for søtunger fanget i Nordsøen. Kvoten, på de 840 tons plus 112 tons som man havde byttet sig til, og ca. 10% som det er "tilladt" at overfiske kvoten med var opfisket. Fiskeriet efter tunger ophørte og de større fartøjer som bl.a. havde fisket i den engelske kanal, riggede hurtigt om til andet fiskeri. De mange, ca. 70 mindre fartøjer, fra de østvendte havne som havde deltaget i tungefiskeriet måtte sejle hjem, hvorimod et antal mindre og mellemstore fartøjer, som enten havde fisket direkte efter tunger eller fisket rødspætter med en væsentlig bifangst af tunger måtte lægge til kaj. Vi antager, at mere end 250 fartøjer blev stoppet i deres fiskeri efter tunger. 

Man kan selvfølgelig argumenterer for, at disse fartøjer, blot fik opfisket kvoten hurtigere end andre år og at stoppet således må blive fiskernes eget problem. Men holdbarheden i det argument forudsætter 2 vigtige præmisser:

 - At flertallet af tungefiskerne synes det var en god ide at opfiske kvoten så hurtig som muligt.

 - At vi, dvs. samfundet, også synes det er en god ide.

Vi ved det kun er et meget lille mindretal tungefiskere, som ønske det frie eller det næsten frie fiskeri det blev, da den første reguleringen trådte i kraft . Og vi vil her redegøre for, at samfundet burde være kommet flertallet af fiskerne i møde, med en regulering som havde tilgodeset de mange fiskere og den lange tungesæson.

Et totalt landingsforbud er for det kystnære fiskeri en økonomisk katastrofe, da det påvirker fiskeriet i 5-6 måneder.

Uanset hvilket garnfiskeri der forsøges kan en betydelig bifangst af tunger ikke undgås. Det forhold, at fiskerne dagligt skal udsmide mellem 50-100 kg flotte tunger, til en salgspris på mellem 4-7.000 kr. er mere end meget ubehageligt for fiskerne. For samfundet er det måske et abstrakt ressourcespild, som så mange andre tab, men for fiskerne, som hver dag skal udsmide, er det et spild som ødelægger enhver forståelse for fremtidige reguleringer – herunder også de fornuftige.

Enhver landvinding for en fornuftig og vedkommende diskussion om reguleringernes nødvendighed, samt hele diskussionen om f.eks. bifangster af marsvin, krabber osv. sætter dette totale landingsforbud over styr.
Også derfor besluttede vi i Landsforeningen Levende Hav, samme dag som stoppet blev offentliggjort, at få iværksat en offentlig debat omkring denne sag. 

Foreningen og kystfiskere fra Thorsminde tog udgangspunkt i den kendsgerning, at stoppet burde havde været undgået – og at det kunne være undgået. 

På denne baggrund, sendte vi breve til Fødevareministeren, Folketingets partier og forvaltningen, og vi tog kontakt til medierne for at lægge pres på politikerne, organisationerne og myndighederne (efterfølgende kaldet forvaltningen), så de, så hurtigt som overhovedet muligt, ville få åbnet for en bifangst af tunger. Hvordan og hvorledes forvaltningen ville kunne det, måtte blive op til forvaltningen at afgøre.

Kravets klarhed og enkelthed havde fundament i det simple faktum, at kystfiskeriet efter rødspætter havde og har et akut behov for at kunne lande tunger og ikke mindst – at disse fiskere er helt uden skyld i at stoppet blev indført. Det er således en kendsgerning, at forvaltningen tilsidesatte denne gruppe fiskeres behov, da der skulle indføres reguleringer.

Hvorfor forvaltningen gjorde dette må og skal afklares.
Indtil denne forklaring foreligger, står det således uimodsagt, at forvaltningen har pådraget sig et ansvar i forhold til en mindre gruppe fiskere på den jyske vestkyst - der er tale om ca. 50 mindre fartøjer.

Derudover har Levende Hav som folkelig organisation følgende anke. Den del af forvaltningen som udgøres af Fiskeridirektoratet har efter vores mening ikke levet op til direktoratets formål som lyder: "At sikre en effektiv forvaltning og kontrol af EU- regler og nationale regler for fiskerisektoren med henblik på, at der sker en hensigtsmæssig udnyttelse af fiskeriressourcerne".

Det formål har Fiskeridirektoratet ikke levet op til, ved at tungekvoten i år på 840 tons plus de 112 tons tilbyttede og de 10% i alt a. 1000 tons blev solgt til pris på ca. 45 mill. Havde Fiskeridirektoratet levet op til formålet med direktoratets virke, nemlig at sikre at der sker en hensigtsmæssig udnyttelse af fiskeriressourcerne havde man solgt kvoten så dyr som overhovedet muligt, en prisvurdering på ca. 65 mill. kroner er ikke urealistisk. 

Dette skønnede tab på 20 mill. kroner kunne være undgået, hvis Fiskeridirektoratet havde gået imod rådgivningen fra Danmarks Fiskeriforening og fået fordelt den relativt lille kvote over hele året, dvs. ved at anbefale ministeren en væsentlig strammere regulering.

Den offentlige forvaltning, dvs. Fiskeriministeriet begik den fejl at indrette reguleringen efter en fiskerifaglig rådgivning, som tager udgangspunkt i et ønske fra et meget lille mindretal og for de mindre fartøjer brutalt forslag som siger: Opfisk kvoten så hurtig som muligt. Dette råd sikrer, ifølge Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, at kvoten bliver fuldt opfisket og at fiskerne så hurtig som muligt kan blive omstillet til andet fiskeri.

Det kan ikke helt afvises, at et sådant råd kan være rigtigt i særlige tilfælde, men aldrig med så relativ værdifuld en ressource som tungekvoten. Og efter denne redegørelse, må det være tydeligt for enhver, at tungefiskeriet aldrig må åbnes med et frit fiskeri, eller en regulering med så høje rationer at det rent faktisk er tale om et frit fiskeri.

Sagen er den, at tungefiskeriet blev givet frit den 12. Marts og først reguleret mere end 2 uger senere, og da reguleret med en kvote til de større fartøjer på 9 tons/md. I virkeligheden er rationer i den størrelsesorden det samme som et næsten frit fiskeri. Der er således ikke tale om nogen regulering der gør nogen forskel i forhold til det frie fiskeri som "reguleringen" afløste.

Derfor er det et forsøg på vildledning af Fødevareministeriet og Folketinget når Fiskeridirektoratet skriver: "På det tidspunkt var der fisket ca. 300 tons af kvoten, altså langt mindre end de 70% som var fastlagt i bekendtgørelsen, men ønsket var at bremse op for muligheden for en voldsom udvikling i kvoteforbruget. Rationerne blev reduceret den 16. April 2000 og igen den 1. Maj 2000. Fiskeriet blev stoppet med virkning fra den 11. Maj 2000".

Alle med den mindste viden om fiskeriet, viste på mødet den 29. Marts 2000, at den regulering man vedtog, ikke på nogen måde kunne siges at ville kunne " bremse op for muligheden for en voldsom udvikling i kvoteforbruget". Sagen var jo den, at i løbet af 2 uger havde et lille antal fartøjer opfisket tæt ved 50% af kvoten, og man viste den 29. Marts, at mange flere var gået ind i fiskeriet og at flere var på vej.

Mange var gået ind i tungefiskeriet og mange var på vej fordi det frie fiskeri og de rekordstore landinger i midten af marts, førte med sig, at de større fartøjer, som på dette tidspunkt drev et fornuftigt fiskeri efter rødspætter med en pæn bifangst af torsk og tunger, hurtigt så sig nødsaget til at rigge om til tungefiskeri, for at få en andel i kvoten. Den manglende regulering fik på denne måde fiskeriet til at accelerere og der udløstes en "tungefeber" som resulterede i, at hele kvoten og mere til blev fanget i løbet af godt en måned.

Fiskerne og samfundet har betalt en høj pris for at få tilgodeset ganske få større fartøjer i dansk fiskeri. Kvoten blev solgt til en uhørt lav pris på ca. 45 mill. kr. og til det anslåede tab på de ca. 20 mill. kr. kan lægges et tab i det mistede fiskeri efter rødspætter i dette fiskeris højsæson marts/april - her skal man huske at rødspættekvoten nu kun sjældent bliver opfisket, i 2000 bliver den ikke opfisket. Der kan også lægges andre direkte og mere indirekte omkostninger ved bl.a. omrigning til tungefiskeri og det faktum at tæt på 50% af kvoten blev solgt i Holland.

Samfundsøkonomisk anslår vi tabet til følgende:

  • direkte værditab på tungekvoten                                                       20.000.000
  • omrignings udgifter, køb/lån af redskaber,
  • tabt fiskeri, udstationering i Holland
  • ca. 100.000 pr. fartøj ca. 50 fartøjer                                                     5.000.000
  • tabt fiskeri efter rødspætter anslået til ca.                                         15.000.000
  • tabt fiskeri i de indre danske farvande                                                 5.000.000
  • tabt omsætning i danske havne direkte ved
  • landing i Holland                                                                                      2.500.000
  • tabt omsætning i danske havne ved
  • dårlig kvoteudnyttelse                                                                             2.500.000

I Alt                                                                                                                    50.000.000

Ovenstående udregning skal selvfølgelig tages med alle mulige forbehold, men et plus/minus på 10 mill. bør ikke være afgørende for en stillingtagen til hvorledes kvoterne bør reguleres.

Siden vi rejste denne sag for 2 uger siden, har vi endnu ikke fået noget vi kan tolke som en erkendelse fra forvaltningens side mht. at få taget højde for en lignende situation i de kommende år. Det eneste der kommer det mindre fiskeris behov i møde er Fødevareministerens brev til os hvor ministeren "umiddelbart mener" at det vil være fornuftigt at afsætte en mængde i 2001 til bifangster.

Må denne redegørelse gøre de ansvarlige krystalklart, at en sådan afsættelse er fornuftig som den er rimelig over for det mindre kystnære fiskeri. Tilbage står spørgsmålet om den hensigtsmæssige udnyttelse af ressourcerne for fiskerierhvervet og for samfundet - om det er rigtigt at åbne et fiskeri ureguleret og/eller med så høje rationer at der reelt er tale om et ureguleret fiskeri.

Bestyrelsesmedlemmer i LLH

Henning Thøgersen og Kurt Bertelsen Christensen

Den 30. maj 2000