Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeridirektoratet
Stormgade 2. Postboks
2196
1007 København
att. Lederskabet
i Fiskeridirektoratet
vedr. søtunger
i Nordsøen
Dette brev er udtryk
for en alvorlig kritik af jeres behandling af tungesagen.
Vi mene at I skal kritiseres for en, på alle områder,
forfejlet indsats i denne tungesag. Den er forfejlet enten
fordi I ikke evnede eller ønskede at løse opgaven.
For ingen har fået
noget ud af jeres anstrengelser. De fartøjer, som har
det største behov for tunger, ca. 40 erhvervsfartøjer
under og lige over de 12 meter, har ikke fået løst
deres problem med at skulle udsmide værdifulde døde
fisk til ingen verdens nytte. De der på papiret fik
noget, blev et større antal joller og pramme som ikke
fisker i Nordsøen, de har nu fået en kvote –
men hvordan skal de kunne udnytte den?
Var jeres formål
derimod at få skabt splid og ballade mellem garnfiskerne
så vil det sikkert lykkes for jer. Og nu kan Danmarks
Fiskeriforening, med rette og jeres hjælp, fortælle
alle der gider høre på det "at det er så
det der kommer ud af at lade andre end netop Danmarks Fiskeriforening
få indflydelse hvad der skal ske i dansk fiskeri".
Det er beskæmmende,
at I som en offentlig styrelse kan forvalte fiskeriet som
det passer jer. Det er beskæmmende, at I ikke ser det
som jeres fornemste opgave, at få løst opgaverne
til alles bedste. Opgaven her var ellers meget enkel - at
få uddelt 30 tons søtunger til så mange
som muligt der havde et behov for at lande tunger som bifangst
under deres rødspættefiskeri.
Resultatet blev
nu denne liste med ca. 108 enheder (enheder fordi der er tale
om fiskefartøjer, robåde og pramme). Over 50%
af disse enheder er småjoller og pramme som ikke bedriver
noget nævneværdigt erhvervsfiskeri efter rødspætter
i Nordsøen. Dem kunne I uden problemer havde fået
sorteret fra, for derved at få overladt de ca. 15 tons
tunger til de fartøjer som har et behov. Så enkelt
er det, en af jeres medarbejdere skulle blot havde brugt en
halv arbejdsdag ved en computer og så havde problemet
været løst.
Påstanden
om at I måske ikke ønsker denne sag løst
til alles fælles bedste, henter nærring i jeres
tætte samarbejde med Danmarks Fiskeriforening. For det
ser ud som om, at I har fundet sammen om en dagsorden der
kan holde alle andre ude af den fiskerifaglige rådgivning.
Det ser ud som om, at I foretrækker den for jer nemmeste
og fredeligste fiskeriforvaltning på bekostning af de
mindre fartøjer i fiskeriet.
Det er forståeligt
men ikke acceptabelt, at I at ligge under og lader jer styre
af de store gældstunge fartøjsejere på
bekostning af de mindre med fartøjsejere, som selvfølgelig
ikke kan råbe ligeså højt som en der ejer
et fartøj til 80 mill.
Da vi gik ind i
denne sag blev vi lovet samme behandling som Danmarks Fiskeriforening
mht. at blive holdt løbende underrettet om sagen. Men
vi fik kun en formiddag til at få udfærdiget et
hørringssvar. Danmarks Fiskeriforening, som bærer
en stor del af ansvaret for den elendige tungeregulering som
førte til det hurtige stop, ses holdt løbende
underrettet, ved at de har fået udfærdiget breve
og andet flere dage før vi og andre fik offentlighed
i forvaltningen. Jeres forklaring, med at have sendt noget
til vores gamle adresse, kan I måske, men vi ikke bruge
til ret meget.
At Danmarks Fiskeriforenings
forslag til regulering, med 30/kg uge og 10% af de landede
mængder rødspætter for alle, ikke blev
imødekommet, kan I bruge i en forklaring om at Danmarks
Fiskeriforening ikke altid får det de vil have. For
ingen med forstand på det praktiske fiskeri tror på
et sådant forslag. For det første er 30 kg ingenting,
for det andet er forslaget stillet, vel vidende at netop dette
forslag vil medføre ulovligheder. Ulovligheder som
Fiskerikontrollen så bliver gjort ansvarlig for.
Det er Danmarks
Fiskeriforenings standard svar til ulovligheder i dansk fiskeri
– "foregår der noget ulovligt må myndighederne
gribe ind". Det er sjældent at Danmarks Fiskeriforening
offentlig henstiller til medlemmerne om straks at ophøre
med de konkrete ulovligheder. Fiskeridirektoratet har indrettet
sig Danmarks Fiskeriforening, for der har aldrig været
så meget kontrol som i dag. Men i stedet for at skulle
kontrollere hver eneste jolle i dansk fiskeri, kunne man jo
begynde på at stille Danmarks Fiskeriforening til ansvar
over for ulovlighederne, det kunne måske give lidt alvor
i rådgivningen fra Danmarks Fiskeriforening, samtidig
med at det vil give de mindre fartøjer en chance for
at overleve som erhvervsfiskere.
Levende Havs forslag
med min. 100 kg/uge max. 250kg/uge og en kvote på 150
tons tunger var i det mindste realistisk. De fisk skulle være
taget fra næste års kvote. Det kunne havde givet
problemer næste år, men det kunne også være
at der ikke ville være tunger af betydning næste
år, fordi der blev en hård vinter dette år,
men forslaget kunne åbenbart ikke lade sig gøre.
Tilbage blev at få fordelt de ca. 30 tons. Det mente
vi burde gøres med fornuft, så de 30 tons blev
fordelt til de fartøjer som har det største
behov. Var dette forslag blevet fulgt, vil i det mindste nogen
der fortjente det fået lidt ud af det.
Ud over splid og
ballade og indhold til Danmarks Fiskeriforening politiske
arbejde fik ingen noget ud af jeres indsats. Til jeres orientering
kan vi oplyse at vi har sendt kritikken m.m. til Fødevareministeriet
og Folketingets Fødevareudvalg.
Med venlig hilsen
For Levende Hav
Henning Thøgersen
Kurt Bertelsen
Christensen
Hover den 25.6.00
- kopi af brev
til Fødevareministeriet og brev til Folketingets Fødevareudvalg
|