Fiskeridirektoratet

 

 

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fiskeridirektoratet

Stormgade 2. Postboks 2196

1007 København

att. Lederskabet i Fiskeridirektoratet

vedr. søtunger i Nordsøen

Dette brev er udtryk for en alvorlig kritik af jeres behandling af tungesagen. Vi mene at I skal kritiseres for en, på alle områder, forfejlet indsats i denne tungesag. Den er forfejlet enten fordi I ikke evnede eller ønskede at løse opgaven.

For ingen har fået noget ud af jeres anstrengelser. De fartøjer, som har det største behov for tunger, ca. 40 erhvervsfartøjer under og lige over de 12 meter, har ikke fået løst deres problem med at skulle udsmide værdifulde døde fisk til ingen verdens nytte. De der på papiret fik noget, blev et større antal joller og pramme som ikke fisker i Nordsøen, de har nu fået en kvote – men hvordan skal de kunne udnytte den?

Var jeres formål derimod at få skabt splid og ballade mellem garnfiskerne så vil det sikkert lykkes for jer. Og nu kan Danmarks Fiskeriforening, med rette og jeres hjælp, fortælle alle der gider høre på det "at det er så det der kommer ud af at lade andre end netop Danmarks Fiskeriforening få indflydelse hvad der skal ske i dansk fiskeri".

Det er beskæmmende, at I som en offentlig styrelse kan forvalte fiskeriet som det passer jer. Det er beskæmmende, at I ikke ser det som jeres fornemste opgave, at få løst opgaverne til alles bedste. Opgaven her var ellers meget enkel - at få uddelt 30 tons søtunger til så mange som muligt der havde et behov for at lande tunger som bifangst under deres rødspættefiskeri.

Resultatet blev nu denne liste med ca. 108 enheder (enheder fordi der er tale om fiskefartøjer, robåde og pramme). Over 50% af disse enheder er småjoller og pramme som ikke bedriver noget nævneværdigt erhvervsfiskeri efter rødspætter i Nordsøen. Dem kunne I uden problemer havde fået sorteret fra, for derved at få overladt de ca. 15 tons tunger til de fartøjer som har et behov. Så enkelt er det, en af jeres medarbejdere skulle blot havde brugt en halv arbejdsdag ved en computer og så havde problemet været løst.

Påstanden om at I måske ikke ønsker denne sag løst til alles fælles bedste, henter nærring i jeres tætte samarbejde med Danmarks Fiskeriforening. For det ser ud som om, at I har fundet sammen om en dagsorden der kan holde alle andre ude af den fiskerifaglige rådgivning. Det ser ud som om, at I foretrækker den for jer nemmeste og fredeligste fiskeriforvaltning på bekostning af de mindre fartøjer i fiskeriet.

Det er forståeligt men ikke acceptabelt, at I at ligge under og lader jer styre af de store gældstunge fartøjsejere på bekostning af de mindre med fartøjsejere, som selvfølgelig ikke kan råbe ligeså højt som en der ejer et fartøj til 80 mill.

Da vi gik ind i denne sag blev vi lovet samme behandling som Danmarks Fiskeriforening mht. at blive holdt løbende underrettet om sagen. Men vi fik kun en formiddag til at få udfærdiget et hørringssvar. Danmarks Fiskeriforening, som bærer en stor del af ansvaret for den elendige tungeregulering som førte til det hurtige stop, ses holdt løbende underrettet, ved at de har fået udfærdiget breve og andet flere dage før vi og andre fik offentlighed i forvaltningen. Jeres forklaring, med at have sendt noget til vores gamle adresse, kan I måske, men vi ikke bruge til ret meget.

At Danmarks Fiskeriforenings forslag til regulering, med 30/kg uge og 10% af de landede mængder rødspætter for alle, ikke blev imødekommet, kan I bruge i en forklaring om at Danmarks Fiskeriforening ikke altid får det de vil have. For ingen med forstand på det praktiske fiskeri tror på et sådant forslag. For det første er 30 kg ingenting, for det andet er forslaget stillet, vel vidende at netop dette forslag vil medføre ulovligheder. Ulovligheder som Fiskerikontrollen så bliver gjort ansvarlig for.

Det er Danmarks Fiskeriforenings standard svar til ulovligheder i dansk fiskeri – "foregår der noget ulovligt må myndighederne gribe ind". Det er sjældent at Danmarks Fiskeriforening offentlig henstiller til medlemmerne om straks at ophøre med de konkrete ulovligheder. Fiskeridirektoratet har indrettet sig Danmarks Fiskeriforening, for der har aldrig været så meget kontrol som i dag. Men i stedet for at skulle kontrollere hver eneste jolle i dansk fiskeri, kunne man jo begynde på at stille Danmarks Fiskeriforening til ansvar over for ulovlighederne, det kunne måske give lidt alvor i rådgivningen fra Danmarks Fiskeriforening, samtidig med at det vil give de mindre fartøjer en chance for at overleve som erhvervsfiskere.

Levende Havs forslag med min. 100 kg/uge max. 250kg/uge og en kvote på 150 tons tunger var i det mindste realistisk. De fisk skulle være taget fra næste års kvote. Det kunne havde givet problemer næste år, men det kunne også være at der ikke ville være tunger af betydning næste år, fordi der blev en hård vinter dette år, men forslaget kunne åbenbart ikke lade sig gøre. Tilbage blev at få fordelt de ca. 30 tons. Det mente vi burde gøres med fornuft, så de 30 tons blev fordelt til de fartøjer som har det største behov. Var dette forslag blevet fulgt, vil i det mindste nogen der fortjente det fået lidt ud af det.

Ud over splid og ballade og indhold til Danmarks Fiskeriforening politiske arbejde fik ingen noget ud af jeres indsats. Til jeres orientering kan vi oplyse at vi har sendt kritikken m.m. til Fødevareministeriet og Folketingets Fødevareudvalg.

Med venlig hilsen

For Levende Hav

Henning Thøgersen

Kurt Bertelsen Christensen

Hover den 25.6.00

- kopi af brev til Fødevareministeriet og brev til Folketingets Fødevareudvalg