Til Folketinget.

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Vedr. Nordsøen, kvotebytte og støtte til kystfiskeri

Med stoppet for konsumfiskeriet i ”torskekassen”, og den for årstiden meget lave torskeration for de enkelte fartøjer, bør man være særlig opmærksom på de heraf affødte problemer. Vi mener at de her nævnte beslutninger, er forkerte og at de burde være undgået. Derfor beder vi udvalget anmode Fødevareministeriet om en redegørelse for sagen.

1. Man bør ikke bytte konsumfisk (rødspætter) for skidtfisk. Det har man gjort i det seneste bytte med Tyskland, hvor Danmark fik sild og brisling til industrifiskeriet, i stedet for bl.a. rødspætter og søtunge.

-         Dette bytte er i strid med princippet om at fisken bør anvendes til konsum (dvs. menneskeføde) før til fiskemel og olie. Hvorfor har man givet køb på dette fornuftige princip?

Danmark har fået tildelt en rødspættekvote i Nordsøen på ca. 15.000 tons for 2001. Siden jan. har man byttet og omflyttet rødspætter fra Nordsøen, så kvoten nu er på 13.300 tons for 2001. Det er 400 tons lavere, end den mængde rødspætter der blev fanget i 2000.

-         Med hvilke begrundelser sælger/flytter man kvoten på rødspætter i Nordsøen? Med torskestoppet, og de meget lave rationer, er der jo et betydeligt større pres på rødspættekvoten i første halvdel af 2001, end der var i den tilsvarende periode i 2000. Hvilke forholdsregler har man taget, for at det miljø skånsomme snurrevodsfiskeri og kystfiskeriet ikke kommer til at mangle rødspætter i sidste halvdel af 2001?

2. I det længe ventede oplæg til EU's økonomiske støttepolitik for perioden 2001 – 2006 har rådet og kommissionen lagt en særlig vægt på kystfiskeriet. Det ses også i forslaget til konklusioner, fra det det seneste rådsmøde, SN 1134/01 18. jan. 2001, hvor der flere gange bliver understreget, at EU's fiskeripolitik skal tage hensyn til og støtte kystfiskerne. Rådet er opmærksomme på de økonomiske og sociale forhold der kendetegner kystfiskeriet i Europa:

 ”The Council stresses that future policies, as a priority action, be directed towards the development of small-scale coastal fishing and fishing methods, which are environmentally friendly and ecologically sustainable and promote the market supply for human consumption in particular” side 3)     

-         Hvorfor nævner den danske bekendtgørelse til det nye støtteprogram, ikke kystfiskeriets muligheder for at få støtte til deres udvikling? I bekendtgørelsen fra EU gives landene mulighed for at støtte med et engangsbeløb, max. 150.000 ECU til grupper og/eller familier af kystfiskere, som har brug for hjælp til udvikling af nye tiltag til brug for markedsfremstød, investeringer, sikkerhed m.m.

I Direktoratet for FødevareErhverv oplyser man, at der ikke skal gøres forskel på kystfiskere og andre fiskere, alle skal kunne søge støtte på lige vilkår er begrundelserne. Men hvordan kan alle fiskere være lige, under kvoter der ikke kan sikre alle fiskerne økonomisk? Er det Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som har besluttet, at i Danmark kan kystfiskerne, i bogstaveligste forstand ”sejle deres egen sø”? Eller er det endnu engang Danmarks Fiskeriforening som har fået opfyldt deres krav om, at alle fiskere fra boomtrawl til jollefiskeri, skal stilles ens?

Vi håber at udvalget vil optage sagen til fordel for det skånsomme snurrevodsfiskeri og kystfiskeriet.

Med venlig hilsen, For Landsforeningen Levende Hav

Skipper og formand Gunnar Jacobsen, Esbjerg

Kurt Bertelsen Christensen, Koordinator, Ferring Strand den 26.2.2001