Udvalget
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Vedr.
Nordsøen, kvotebytte og støtte til kystfiskeri
Med
stoppet for konsumfiskeriet i ”torskekassen”, og den for årstiden
meget lave torskeration for de enkelte fartøjer, bør man være
særlig opmærksom på de heraf affødte problemer. Vi mener at
de her nævnte beslutninger, er forkerte og at de burde være
undgået. Derfor beder vi udvalget anmode Fødevareministeriet
om en redegørelse for sagen.
1.
Man bør ikke bytte konsumfisk (rødspætter) for skidtfisk.
Det har man gjort i det seneste bytte med Tyskland, hvor Danmark
fik sild og brisling til industrifiskeriet, i stedet for bl.a.
rødspætter og søtunge.
- Dette bytte
er i strid med princippet om at fisken bør anvendes til konsum
(dvs. menneskeføde) før til fiskemel og olie. Hvorfor har
man givet køb på dette fornuftige princip?
Danmark
har fået tildelt en rødspættekvote i Nordsøen på ca. 15.000
tons for 2001. Siden jan. har man byttet og omflyttet rødspætter
fra Nordsøen, så kvoten nu er på 13.300 tons for 2001. Det
er 400 tons lavere, end den mængde rødspætter der blev fanget
i 2000.
- Med hvilke
begrundelser sælger/flytter man kvoten på rødspætter i Nordsøen?
Med torskestoppet, og de meget lave rationer, er der jo et
betydeligt større pres på rødspættekvoten i første halvdel
af 2001, end der var i den tilsvarende periode i 2000. Hvilke
forholdsregler har man taget, for at det miljø skånsomme snurrevodsfiskeri
og kystfiskeriet ikke kommer til at mangle rødspætter i sidste
halvdel af 2001?
2.
I det længe ventede oplæg til EU's økonomiske støttepolitik
for perioden 2001 – 2006 har rådet og kommissionen lagt en
særlig vægt på kystfiskeriet. Det ses også i forslaget til
konklusioner, fra det det seneste rådsmøde, SN 1134/01 18.
jan. 2001, hvor der flere gange bliver understreget, at EU's
fiskeripolitik skal tage hensyn til og støtte kystfiskerne.
Rådet er opmærksomme på de økonomiske og sociale forhold der
kendetegner kystfiskeriet i Europa:
”The
Council stresses that future policies, as a priority action,
be directed towards the development of small-scale coastal
fishing and fishing methods, which are environmentally friendly
and ecologically sustainable and promote the market supply
for human consumption in particular” side 3)
- Hvorfor
nævner den danske bekendtgørelse til det nye støtteprogram,
ikke kystfiskeriets muligheder for at få støtte til deres
udvikling? I bekendtgørelsen fra EU gives landene mulighed
for at støtte med et engangsbeløb, max. 150.000 ECU til grupper
og/eller familier af kystfiskere, som har brug for hjælp til
udvikling af nye tiltag til brug for markedsfremstød, investeringer,
sikkerhed m.m.
I
Direktoratet for FødevareErhverv oplyser man, at der ikke
skal gøres forskel på kystfiskere og andre fiskere, alle skal
kunne søge støtte på lige vilkår er begrundelserne. Men hvordan
kan alle fiskere være lige, under kvoter der ikke kan sikre
alle fiskerne økonomisk? Er det Udvalget for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri som har besluttet, at i Danmark kan kystfiskerne,
i bogstaveligste forstand ”sejle deres egen sø”? Eller er
det endnu engang Danmarks Fiskeriforening som har fået opfyldt
deres krav om, at alle fiskere fra boomtrawl til jollefiskeri,
skal stilles ens?
Vi
håber at udvalget vil optage sagen til fordel for det skånsomme
snurrevodsfiskeri og kystfiskeriet.
Med
venlig hilsen, For
Landsforeningen Levende Hav
Skipper
og formand Gunnar Jacobsen, Esbjerg
Kurt
Bertelsen Christensen, Koordinator,
Ferring
Strand den 26.2.2001
|