Landsforeningen Levende Havs redegørelse til brug for indsigelser
mod VVM redegørelsen for sandindvinding til strandfodring
på den jyske vestkyst
Indledning
Landsforeningen Levende Hav er en miljø- og interesseforening
som arbejder til fordel for havmiljøet og de økologisk bæredygtige
brugere af havet, her specielt det kystnære og miljøskånsomme
fiskeri.
Indledningsvis finder vi VVM redegørelsen meget mangelfuld.
Det er et stykke bestillingsarbejde til formålet - at få
indvundet sand til strandfodring. Havde samme standard blevet
tilsendt myndighederne for eksempelvis en privat indvinding
til anlægsarbejder i land, ville den forhåbentlig ikke være
blevet produceret, og hvis, da selvfølgelig afvist som alt
for vag.
For os er det principielt afgørende at man fastholder en
høj standard for de for naturen og miljøet, meget vigtige
VVM redegørelser. Derfor indledningsvis denne afvisning
af kvaliteten på redegørelsen. Dernæst er det meget vigtig
at den nye redegørelse medtager og sætter fokus på de konkrete
følgevirkninger der følger med strandfodringen. Fra Levende
Havs side sætter vi ikke spørgsmålstegn ved vigtigheden
af selve strandfodringen, blot vil vi have alle sten vendt
i en redegørelse som tillader indvinding- og strandfodring
i de store mængder der er indeholdt i denne sag.
Indsigelsen
For fiskeriet i området mellem Houvig og Agger på den Jyske
Vestkyst, er der som de fleste steder i de kystnære farvande
sket en stor tilbagegang i fiskerimulighederne.
At fiskeressourcerne og havmiljøet, i halvfemserne ikke
har haft det godt, er desværre en kendsgerning og at denne
forringelse af bestande og miljø er et resultat af flere
faktorer, er noget de fleste kan blive enige om. Men når
man diskuterer betydningen af de enkelte faktorer, er det
straks sværere at opnå enighed, og de forskellige interesser
har selvfølgelig hver deres motiv til at retfærdiggøre og
frikende deres aktiviteter, som medvirkende til det forringede
havmiljø.
Af
forskellige faktorer som er med til at forringe bestande
og havmiljø kan nævnes følgende i en ikke prioriteret rækkefølge
1.
Fiskeriet selv som dog af logiske grunde er blevet stærkt
reduceret de sidste 5 år.
2.
Varierende klima hvis betydning øges, når hele balancen
i naturen rykkes i retning af det risikobetonede, hvor et
par måneders stille og varmt vejr kan føre til voldsomme
iltsvind , eller en kraftig storm kan føre til digebrud
flere steder.
3.
Udledning gennem mange år fra to store virksomheder i det
følsomme område (Cheminova og T.A.F.)
4.
Jyllandsstrømmen som medfører næringsrigt vand fra den sydlige
Nordsø og de store floder.
5.
Udmundingen af de vestjyske fjorde Ringkøbing og Nissum
samt Limfjorden, der afvander store områder af Jyllands
mest intensive husdyrproduktion.
6.
Stor aktivitet med kystfodring og indvinding af materialer
til samme, i alt op til 3 mil. m3 pr. år.
Hvis man nu skulle ønske sig et samlet billede og hermed
et helhedsindtryk af miljøtilstanden i området, er det som
nævnt mange forskellige interesser at iagttage og desværre
mindst lige så mange forskellige offentlige instanser til
at overvåge og undersøge de forskellige faktorer.
·
Når det gælder vandkvaliteten udenfor det kystnære område
er det Danmarks Miljøundersøgelser der skal tage affære,
dog er det Forsvaret der overvåger evt. olieforureninger.
Men i begge tilfælde er det vanskeligt at gennemskue effektiviteten
af indsatsen.
·
Vandkvaliteten i de kystnære farvande overvåges af amterne,
hvor der i de indre farvande synes at foregå en del aktivitet
i den henseende, værre er det langs den jyske vestkyst,
hvor Ringkøbing Amt kun har 2 målestationer placeret i sandinvindingsområdet,
nemlig ved Houvig og Thyborøn, og som ifølge amtet kun besøges
i ca. halvdelen af de aftalte antal gange, pga. dårligt
vejr eller for dårlige både.
·
Fiskebestande, yngel og bunddyr undersøges af DFU når de
kommer forbi, hvilket ikke sker særligt ofte.
·
Udledninger fra industrivirksomheder i området herunder
de store landbrug, kontrolleres af kommunerne, som dog i
svære tilfælde overlader opgaven til amterne.
·
I forbindelse med kystfodringen er det Skov og Naturstyrelsen,
der skal give tilladelse til indvindingen af materialet
selv om indvindingen kun er en del af hele denne aktivitet.
Når vi som kystfisker i området helst ser fisken tilbage,
kunne vi selvfølgelig ønske en samlet vurdering og forklaring
på miljøtilstanden i området, men der er desværre lang vej
igen, så længe så mange instanser er inde i billedet og
derfor har vi forventninger til en uvildig VVM redegørelse.
Og det har vi ikke fået med denne flot udseende VVM redegørelse
for sandindvindingsområderne på Vestkysten, der jo kun beskæftiger
sig med mulige indvirkninger på havmiljøet i indvindingsområderne.
Når rapporten ikke omhandler hele problematikken omkring
kystfodringen er det et eksempel på, at denne væsentlige
aktivitet er fordelt på flere instanser når det gælder godkendelse
og overvågning, men eksemplet burde give stof til eftertanke
hos de ansvarlige i Folketinget og dets direktorater og
styrelser.
Levende Hav vil have undersøgt strandfodringens betydning
for de stærkt forringede besejlingsforhold for Thorsminde
Havn. Og vi vil have undersøgt den mistanke som vi og mange
andre har her i området, nemlig tilsandingen af fjordmundingen
(deltaet) i den vestlige Limfjord, hvor de finere partikler
fra kystfodringen ender, giver meget store problemer for
økologi, miljø og fiskeri i Limfjorden
Som fiskere i området i op til 25 år ved vi, at enhver
aktivitet på havbunden har betydning, og vores færden og
erfaringer har givet os en intuition, som siger, at en rapport
baseret på modeller og simuleringer der kan konkludere ”
På grund af den forventede meget begrænsede og næppe målbare
påvirkning af miljøet, som sandindvindingen vil forårsage,
anbefales det, at overvågnings- programmet alene kommer
til at foregå som udledningskontrol” er helt uden hold i
virkeligheden. For det savner enhver logik, at 4-5 store
skibe på op til 2000t kan være beskæftiget i flere måneder,
med et samlet resultat på 3000000 m3 sand som fjernes fra
havbunden, uden det har nogen målbar effekt på miljøet.
Ovenstående konklusion har intet med virkeligheden at gøre.
Vi skal hermed opfordre til at der nu udarbejdes en undersøgelse,
som omfatter alle forhold af betydning for miljøet, og som
arbejder med fysiske realiteter i området i stedet for modeller
og simuleringer.
Vi stiller os til rådighed med flere oplysninger som vi
nu vil forsøge at få sat gang i en folkelig debat om betydningen
af sandindvinding og strandfodringen her på vestkysten.
På vegne af bestyrelsen i LLH
Skipper og bestyrelsesmedlem Henning Thøgersen
Lemvig