Råstoffer som grus og sten henter man
ikke længere i grusgrave i land, men på havets bund. F.eks.
fra Jyske Rev, 24 mil vest for Thyborøn, hvor store fartøjer
bringer millioner af tons sten og grus ind til Thyborøn havn.
Denne nye industri er blevet økonomisk attraktiv, fordi
kravene til naturgenopretningen af grusgrave i land, har
betydet, at industrien kommer billigere til råstoffer fra
havbunden.
Landsforeningen Levende Hav mener, at den
industri som henter råstoffer på havbunden, også bør
naturgenoprette til havs. Det kan ske ved at den pålægges,
at anlægge kunstige rev, hvor fiskene kan få fred til at æde
og reproducere . Det er vigtigt i sig selv, men også af
hensyn til genopbygningen af fiskebestande i Nordsøen og for
at kunne fastholde en kritik af de hårdslæbende
fiskeredskabers negative påvirkninger af havbunden.
-
Miljøministeriet, som udsteder tilladelser til råstofindvindinger,
bør også arbejde for naturgenopretning til havs.
Fra Stenbjerg i nord til Hvide Sande i
syd, en strækning på ca. 100 km, er havbunden inde under
land, alvorligt påvirket af strandfodringen. Her bruger
Kystinspektoratet op mod 100 mill. kroner om året til en
kystsikring, som foregår ved at store fartøjer henter
millioner af tons sand på havbunden, som så pumpes op på
forstranden mellem høfderne. Argumenterne til fordel for
denne form for kystsikring er lige så enkle som de er
tvivlsomme. Derfor følger vi med stor interesse hvorledes det
vil gå med Wilhjelm udvalgets anbefalinger til en ny strategi
for kystsikring.
Det er et faktum, at fiskeriet på samme
strækning er gået meget tilbage. Nord for Thyborøn, det der
kaldes Agger- og Lodbjerg sten, er fiskeriet gået helt i stå.
Disse før så fiskerige områder er ødelagte, og fiskerne
mener, at det fine bundmateriale, som tabes under opsugningen
eller som ikke bliver liggende på stranden, har lagt sig som
en dyne over stenene. De mener også, at vandindstrømningen
til Limfjorden er alvorligt påvirket af strandfodringen og at
det er en af en af forklaringerne på, at der ikke længere er
fisk i den vestlige del af Limfjorden.
Denne form for kystsikring en meget
kostbar metode og den er sanktioneret af elendige VVM redegørelser,
som ikke engang prøver på at give en redegørelse for de økologiske
konsekvenser af strandfodringen
i kystmiljøerne. Samtidig er denne nye storindustri med til
at forhindre udviklingen af mere skånsomme og billigere
metoder til de nødvendige kystsikringer.
Modsat erhvervsfiskeriet, som er i en
alvorlig tilbagegang, må vi konstatere at, den industri som
henter de uorganiske råstoffer til havs, er i en voldsom vækst.
-
Indtil vi får troværdige VVM redegørelser, skal vi
betegne udviklingen på området som absolut ubæredygtig.
M/S Anton, Landsforeningen
Levende Havs projektfartøj, er på vestkysten i denne august
måned og vi tilstræber at få talt med så mange som muligt
om de problemer der knytter sig til fiskerierhvervet og de
andre erhverv som udnytter havet og dets råstoffer samt de
erhverv som udleder til havet.
Skipper Henning Thøgersen, Lemvig
Projektleder Kurt Bertelsen Christensen,
Ferring
20.8.01
Pt. Beliggende i farvandet mellem Thyborøn
og Hanstholm.
|