Råstofindvinding i Århus Bugt

Til: Skov- og Naturstyrelsen, Hav- og Råstofkontoret

Haraldsgade 53, 2100  København Ø  

Emne: Høringssvar angående Århus Havns ansøgning om tilladelse til råstofindvinding i Århus Bugt.

VVM redegørelsen er mangelfuld og utilstrækkelig, mht. vurderingerne af råstofindvindingens indflydelse på fiskeribestande og det biologiske liv i Århus bugt.

F.eks. står der i VVM s. 7 citat: ”Ved indvinding ved Fløjstrup Skov kan det ikke udelukkes, at der kan ske mindre påvirkning af faunaen, herunder blåmuslingelarver, på den Nordlige del af Norsminde Flak”.

Kommentar: VVM redegørelsen bygger på erfaringer fra de tidligere indvindingsområder ved Fløjstrup og Wulfs Flak, ved at man har undersøgt følgerne af de tidligere indvindinger og man konstaterer flere steder, citat: ”Påvirkning af bundfaunaen og bundflora vurderes at blive ubetydelig udenfor de områder hvor der indvindes”.

Med de i rapporten beskrevne meget omfattende undersøgelser man har foretaget efter de sidste indvindinger, burde man ikke skulle sætte spørgsmålstegn ved flora fauna påvirkningerne på f.eks. Norsminde Flak. Her bør VVM redegørelsen kunne gøre klart, hvilke påvirkninger der er tale om. Også af hensyn til påvirkningerne på Mejl Flak, hvor erfaringerne fra Fløjstrup indvindingerne kan overføres til en eventuel udvinding NØ for Mejl Flak. 

Fiskeriet i Århus bugt efter de bundlevende fisk er gået helt i stå, der er ikke længere noget  fundament for et erhvervs- eller bierhvervsfiskeri i Århus Bugt. Årsagerne til det er endnu ikke klarlagte og derfor bør råstofindvindingen i Århus Bugt medtages som en begrænsende faktor for fiskeriet. Set i denne sammenhæng, er VVM redegørelsen helt utilstrækkelig og vi skal derfor anbefale, at der laves en uvildig fiskerifaglig- og biologisk undersøgelse af Danmarks Fiskeriundersøgelser. Der bør ikke gives tilladelse til råstofindvinding før undersøgelsen foreligger.

LLHs generelle overvejelser og anbefalinger

Overordnet mener vi, at råstofindvindinger til søs, som kræver særlig tilladelse uden for råstofloven, kun bør tillades efter en samlet og uvildig vurdering, som også medtager den samfundsmæssige nytteværdi af et givet projekt, under inddragelse af mulige alternativer. Det kunne i dette tilfælde være, at se på om der skulle være andre havne med ledig arealer til container terminaler. Det er både legitimt og naturligt, at en selvejende erhvervsinstitution som Århus Havn, har ønsker om at ekspandere. Det er er ligeså naturligt, at vi som samfund sætter spørgsmålstegn ved en sådan ekspansions betydning for andre havne, særlig hvis andre havne kan modtage en større transport uden at skulle indvinde råstoffer til havs.

Århus Havns behov for råstoffer til denne udvidelse, er også et spørgsmål om økonomi. Dvs. at havnen kan hente deres råstoffer så tæt på anlægsarbejdet som muligt. Selv oplyser havnen, at for hver sømil de må bruge på transport at råstofferne koster 1 m3 1 kr. Skulle havnen hente deres råstoffer i de lokaliteter som er udlagt under råstofloven, er det tvivlsomt om havnen ville kunne gennemføre deres planer, på et økonomisk bæredygtigt grundlag.

LLH mener selvfølgelig, at havbunden også bør bidrage med råstoffer til de opgaver som skal løses i et moderne samfund. Men vi skal understrege, at havmiljøet ikke bør miste status i forhold til landmiljøet. Vi er udmærket klar over, at de krav der stilles til reetablering af naturen, de steder hvor der udvindes råstoffer til lands, ikke kan gennemføres til havs, uden at påføre havmiljøet større skade. Derfor er det så meget vigtigere, at anlægsarbejder som skal gøre brug af betydelige mængder råstoffer fra havbunden, vurderes i sammenhæng med råstofindvinding til lands.

Sikres denne vurdering ikke i tilstrækkelig grad, gennem de tilladelser Skov- og Naturstyrelsen giver, bør vi stille krav om, at de penge virksomhederne sparer på at hente råstoffer på havbunden, i sammenligning med en tilsvarende indvinding til lands, bliver indbetalt til en offentlig fond, for derfra at blive anvendt til genopbygning af fiskebestande ved fiskepleje, udsætning, kunstige rev m.m.

Med venlig hilsen, For bestyrelsen i Levende Hav

Skipper Henning Thøgersen, Projektleder Kurt Bertelsen Christensen

Pt. M/S Anton i Århus Havn d. 4. September 2001