Kirkeministeriet
er barslet med en rapport, (Forenklingsudvalgets Delbetænkning
I) som bl.a. slår fast, at kirken tjener for lidt på at
bortforpagte kirkejorden, og det skal der gøres noget ved.
Der er god grund til at se nærmere på, hvordan kirkejorden
bortforpagtes. Men det er miljøet og ikke økonomien, der
skal gøres noget ved. Kirken ejer ca. 20.000 hektar
landbrugsjord, og det er - så vidt vides - mere end, hvad
samtlige andre ministerier og alle landets amter og kommuner råder
over.
Det er ikke ligegyldigt, hvordan jorden drives. Anvendelse af
kunstgødning er direkte og indirekte årsag til, at
iltsvindet breder sig i de indre danske farvande. I 1999 havde
vi det største iltsvind i 25 år. Iltsvind har som
konsekvens, at kystfiskerne ikke kan fange fisk, da de er
enten døde, eller søgt ud på dybere vand, hvor kystfiskerne
ikke kan nå dem. Pesticidanvendelsen ødelægger vort grund-
og drikkevand. Det ved et hvert barn.
I 1998 blev der fra politisk hold lavet en aftale om, at alt
offentlig jord skulle omlægges til økologisk drift. Økologer,
til lands og til vands var glade. Her var endelig et
initiativ, hvor det offentlige ville gå i front.
Det går fremad hos amter og kommuner, jorden omlægges.
Kirkeministeriet derimod har formået at smyge sig udenom
enhver forpligtelse til at omlægge jorden, selv om kirken
reelt råder over halvdelen af al offentlig landbrugsjord i
Danmark.
Rapporten fra Forenklingsudvalget var ventet med spænding,
fordi den kunne indeholde en anbefaling til ministeren om at
stoppe det kemiske vanvid på kirkens jorde og dermed indfri
den aftale, regeringen lavede i forbindelse med finansloven
for 1998.
Men nej. Rapporten anbefaler - at Kirkeministeren IKKE
udsteder et forbud mod anvendelse af pesticider på kirkens
jorder. Begrundelser er, at det vil føre til en mindre
forpagtningsindtægt
til kirken. Dette er en udokumenteret påstand, som heller
ikke har hold i virkeligheden. Økologer betaler samme
forpagtningsafgift som deres konventionelle kolleger.
Rapporten hævder endvidere, at man ikke kan stille samme, økologiske
krav ved bortforpagtningen af kirkejorden, som det er tilfældet
for de andre offentlige jorder. Argumentet er, at kirkejordene
bortforpagtes på samme vilkår som i det øvrige landbrug, og
at kirkejord derved adskiller sig fra anden offentlig ejet
jord. Enten ved udvalgt ikke, hvad det taler om, eller også
taler det mod bedre vidende. Thi kirkejordene er i kraft af
deres størrelse og muligheden for langtidskontrakter meget
lettere at bortforpagte til økologisk drift end amternes og
kommunernes jorde, der ofte er erhvervet a.h.t. udviklingen i
infrastrukturen. Hvorfor det kan vanskeligt at forpagte den
jord med en tidshorisont, der harmonerer med en økologisk
driftsform.
Kirkeminister
Margrethe Vestager må uanset rapportens anbefalinger
sørge for, at dyrkningen af kirkens jorden ikke fortsætter
med at bidrage til en ikke-bærdedygtig udvikling for havmiljøet.
Der er ingen argumenter for, at kirkejorden skal have særbehandling.
Peder Pedersen, daglig leder, Landsforeningen Levende Hav